פורומים » א כללי
האזור הכללי. פה אפשר לדבר על כל מה שלא נכנס למקומות האחרים.
כתיבת הודעה חדשה בפורום א כללי
» נצפה 2971 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 15 שנים ו-11 חודשים קנוט האמסון - בנורווגיה חוגגים, בארץ מוחים לביא
Knut Hamsun
איכר נורווגי שהפך לסופר עד שקיבל פרס נובל לספרות.
עפ"י ויקיפדיה, האמסון סגד בספריו ליסודות האליליים ולאינסטינקטים הפרימיטיביים עם קרבה רוחנית לרעיונותיו של ניטשה. הטיף לאינדיבידואליזם קיצוני וקידוש הדם והאדמה.
בנורווגיה חוגגים לו 150 שנה.
בארצנו שר החוץ מוחה על כך 'נדהמתי לראות שממשלת נורווגיה החליטה לחגוג 150 שנה לסופר האמסון שהעריץ נאצים. הוא העביר את הפרס שזכה בו ב-1943 ליוסף גבלס ואף כתב הספד להיטלר, לפיו הוא נלחם למען האנושות'
כל אחד והערכים שהוא מקדש ומעודד.. קחו בחשבון לפני שאתם נוסעים למסע דיג בנורווגיה.
רחלי אדלמן, מהוצאת "שוקן", דווקא תומכת. מגדירה את המחאה הישראלית כצרות אופקים וראייה שאינה מתאימה לימנו.
http://simania.co.il/authorDetails.php?itemId=8224
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-11 חודשים הספר "רעב" ורד
האמת היא שבתיכון קראתי את הספר שלו "רעב", וזה אמנם הספר היחיד שלו שקראתי, אבל זה ספר חזק המתאר עוני ורעב בצורה הקשה ביותר, לא זכור לי שהיו שם מסרים על קידוש האדמה, אפילו להיפך.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 15 שנים ו-11 חודשים הסקנדינבים האלו... אריאל א
מעניין מה יש שם באיזור נורווגיה, שבדיה וכו' שמעורר את האנטישמיות.
האם שיער בלונדיני קשור איתה בהכרח ?
הדגים או הקור והקרבה לקוטב הצפוני ?
וברצינות איזור זה של יבשת אירופה מיושב בעיקר ע"י צאצאי הויקינגים המקוריים (שלא כרוב היבשת שתושביה הם צאצאי שבטים שפלשו לאירופה מאיזור מונגוליה, למיטב ידיעתי.
הויקינגים היו ידועים בעוז רוחם אך גם "אכזריותם של הוויקינגים וכיבושיהם נודעו ברחבי אירופה והם הפכו לאימת חופיה המערביים של היבשת" (ויקיפדיה).
הרב צבי יהודה קוק נהג לומר כי כשאנחנו למדנו מוסר ועסקנו בתורה הוריהם הקדומים של האירופים עדיין חיו על העצים. מי יודע ?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-11 חודשים מעניין שזה כל מה שאנחנו שומעים על ארצות סקנדינביה בימים אלה של הפרטות שירה
האם יש כאן ניסיון של אביגדור ליברמן ושותפיו להפרטת-כל-מה-שמריח-כמו-אחריות-המדינה-כלפי-אזרחיה להשכיח מאיתנו שבארצות סקנדינביה מתקיימת שנים רבות מדינת רווחה לתפארת, האור לגוים שאנחנו רצינו להיות, ממש אחד לאחד חזונו של הרצל ב"אלטנוילנד"? הכי טוב לגרום לנו לשנוא אותם על איזו אנטישמיות מלפני ששים שנה, כדי שחס וחלילה לא נרצה ללמוד מהם דבר או שניים על סוציאל דמוקרטיה.
ואם כבר במלחמת העולם השניה עסקינן, בל נשכח את הצלת יהודי דנמרק על ידי העם הדני והשוודי: במהלך מלחמת העולם השנייה נכבשה דנמרק על ידי הגרמנים. תחילה לא פגעו הנאצים ביהודים בגלל התנגדות הממשלה הדנית שנותרה בשלטון- מלך דנמרק כריסטיאן העשירי ציווה על כל הדנים לענוד טלאי צהוב כהזדהות עם היהודים וכמחאה כנגד הכובש הנאצי. כשהנאצים עמדו לאסור את היהודים כדי לשלחם למחנות השמדה, הודלף הדבר למחתרת הדנית, שאירגנה פעילות הצלה המונית. כ-7,500 יהודים הועברו במחתרת, באמצעות סירות דיג דרך הים, לשבדיה הנייטרלית, בפחות משלושה שבועות. כ-300 יהודים נתפסו על ידי הנאצים ונשלחו למחנה טרזין, שם נרצחו 17 (יש מחלוקת על המספר המדויק). על מבצע ההצלה העניק יד ושם לעם הדני את תואר חסידי אומות העולם. (זה מוויקיפדיה, אבל תאמינו לי שזה נכון). אסור לשכוח את ראול ולנברג השוודי, שהציל עשרות אלפים מיהודי הונגריה. מובן, ליברמן מעדיף שנתמקד בדעותיו האנטישמיות של קנוט המסון, בכתבת רכילות בצהובון שוודי נידח וברהיטים המקולקלים של "איקאה" מאשר בחסידי אומות עולם ובמדיניות רווחה מפוארת.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-11 חודשים שחס וחלילה לא נרצה ללמוד מהם דבר או שניים על סוציאל דמוקרטיה לביא
שירה,
בעידודך הוסר מעטה האבק מעל ספרו של הרצל.
מוזמנת לעיין בחוות דעתי עליו:
http://simania.co.il/forum.php?showNoteId=14958
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 15 שנים ו-11 חודשים תודה רבה אריאל א
החכמת אותי ושמחתי לקרוא דברים שלא ידעתי (שככתי את מעורבות השבדים בהצלת יהודי דנמרק וכי ראול ולנברג היה שבדי)
לגבי אופיה של מדינת הרווחה אכן יש מה ללמוד מהסקנדינביות אם כי יש לציין כי שמעתי שהן כיום על סף פשיטת רגל כתוצאה מהעומס שמטילים מרכיבי הביטחון הסוציאלי על הכלכלה.
אני מדמיין את מדינת ה"אור לגויים" עם תוצאה דומה למה שקורה שם אך בדרך שונה.
אינני מאמין שהמדינה יכולה להתמודד עם צרכי הפרט ולכן המודל המועדף שאני מאמין שהוא חזון הנביאים הוא של מדינה מוסרית לצד התארגנויות מקומיות לרווחת הפרט החריג או העני.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-11 חודשים על לא דבר שירה
מאחר שאיני בקיאה בחזון הנביאים, אלא אם מחשיבים את אורוול והאקסלי, עלי לשאול:
מהי מדינה מוסרית, לדעתך, ובמה היא שונה ממדינת רווחה?
וגם:
האם מדינה שיש בה עניים יכולה להיחשב "מוסרית"?
אשמח לתשובתך,
שירה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-11 חודשים עם כל הכבוד לארוול והאקסלי היו לנו כמה נביאים טובים כמה שנים קודם... אריאל א
לדעתי יש לחלק את המוסריות לרמת הפרט והכלל.
ברמת הכלל המדינה אחראית על קיום המוסר - לדוגמא ההחלטה אם לשחרר את גלעד שליט ובאיזה מחיר צריכה להתבסס על הכרעה מוסרית ולא להתבצע בשל לחץ (ואתעלם מדעתי המוסרית האישית כי היא אינה רלוונטית לכך).
לדעתי ההבדל העקרוני בין מדינה מוסרית לשאינה כזו נעוץ בשתי עקרונות:
1. עצמאות
2. עקרונות מוסריים
כדי להיות מוסרי עליך להיות אמון על עקרונות מסודרים וקבועים אך אם אינך עצמאי די הצורך ואתה מושפע מלחצים (כמו מדינת ישראל, בין אם לחצים פנימיים ובין אם חיצוניים מעבר לאטלנטי) - אינך יכול לקיימם. הדוגמא הקלאסית שאני חש לדבר היא ההתנהלות המלחמתית של ישראל בעופרת יצוקה ובמלחמת לבנון השניה - התנהלות שסיכנה חיי חיילים ואזרחים שלנו על מנת להימנע מפגיעה באזרחי אויב. עקרונות המוסר שאני מאמין בהם, וגם מקובלים בפועל (גם אם לא בתיאוריה)ברוב בעולם גורסים כי חייך קודמים לחיי חברך וקל וחומר אויבך. אינני מתכוון לפגיעה לשם פגיעה באזרחים אך לחימה גובה בהכרח חיי אזרחים. מאמר מעניין שאני לא יודע אם ניתן עדיין להשיגו כתב רפי גינת בעת שערך את מעריב במלחמת לבנון השניה.
ברמת הפרט אני סבור שהמדינה צריכה להעניק גיבוי לאזרחים ולקהילות הדואגות לעניים אך המדינה איננה אחראית עליהם משתי טעמים.
1. התלמוד מספר על מצביא רומאי ששאל את רבי עקיבא האם אלוקיכם שונא עניים שככה עשה להם ורבי עקיבא השיב לו שהוא ברא את העניים כדי לתקן אותנו. כלומר סיבה אחת היא המוסריות של הפרט וגם על זה קראתי מאמר מעניין של איזה שהוא יורגן (נורווגי) שאם תרצי אוכל לשלוח לך בpdf.
2. כשל הכלל לטפל בפרט - מטבע הדברים יש הבדל בין מצוקה של אדם למשנהו ולכן נסיון לפתור את הבעיות מלמעלה תמיד יכשל. גם אם נעניק לכל העניים בטחון כלכלי פשוט הדבר שחלקם יאבדו אותו בשל קשיים נפשיים ואצל חלקם העוני הוא סימפטום של משהו אחר לגמרי (אם כי ברור שרבים מהם ינצלו היטב את המתנה.
זהו הארכתי הפעם ואני מקווה שהייתי ברור כי חשבתי תוך כדי כתיבה ובאמת זה נושא שמעניין אותי מאוד.
אריאל
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-11 חודשים תודה על התשובה המעמיקה שירה
אינני מבינה את הקשר בין עצמאות של מדינה למוסריות שלה. האם אין כאן ערבוב של מושג המוסריות עם מושג העקביות?
בעניין רבי עקיבא, אינני מתיימרת לנחש את כוונותיו של אלוהים בבוראו חוסר שיוויון, אולם יש כאן הפחתת ערכו של העני כיצור אנושי בפני עצמו. רווחתו של האדם העני אינה חשובה, אלא על מנת ללמד את העשיר מוסריות מהי, ומכאן- יש שווים יותר ושווים פחות בעיני אלוהיו של רבי עקיבא.
ההתייחסות היפה ביותר בעיני לנושא היא זו של הרמב"ם על שמונה מעלות צדקה: הצדקה הראשונה במעלתה אינה צדקה כלל כי אם עשיית צדק- מתן עבודה לעני, כדי שלא יזדקק עוד למתנות. במקום השני עומדת נתינה שאין אדם יודע למי נתן ואין אדם יודע ממי קיבל, במקום השלישי אין אדם יודע למי נתן אך המקבל יודע ממי קיבל, ורק במקום הרביעי מתן בסתר. על פי תפיסה זו כל בני האדם שווים, ויש לאפשר להם קיום בכבוד.
הסכנה הגדולה בהסתמכות על התארגנות אזרחית, לא ממשלתית, לתמיכה בעניים, היא שמקומה של תמיכה זו אינו בטוח. ירצו- יתנו. לא ירצו- לא יתנו. וכבר כתבתי על השפעתו של המשבר הכלכלי הנוכחי על נתמכי העמותות בגלל קשיים בגיוס תרומות מהנדבנים שנקלעו לקשייים.
מדינה מוסרית בעיני היא מדינה שכל אזרחיה ותושביה שווים בפניה והיא מחויבת לרווחתם ולשלומם. במדינה מוסרית אין קשר בין הון ושלטון ואין אפליה בין אדם לאדם. רק במדינה כזו יוכלו האנשים להפסיק את מלחמת הקיום זה כנגד זה ולהתחיל לעבוד יחד למען רווחת הכלל.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-11 חודשים עצמאות ומוסריות ושאר ירקות אריאל א
ראשית תגובה "בשם" רבי עקיבא...
השאלה ששאלת אודות העניים גופם נכונה ועם זאת ניתן להרחיב את השאלה על כל דבר שונה וחריג לרעה בעולמנו (שלא את כולם ניתן לפתור כמו עוני) שאלה המכונה בטרמינולוגיה הדתית "צדיק ורע לו" - אדם הסובל ללא סיבה נראית לעין. אינני יכול לנחש את כוונתו של אלוקים בכך אך אני רואה בעיני איך פעמים רבות הסבל מוביל לצמיחה. אפילו המוות בעצמו מתפקד ב"שמרים" של החיים המתסיסים אותם וגורמים להם להיות מלאי תוכן (אני ממליץ ביותר על הספר להביט בשמש של ארווין יאלום בנושא). אסימוב מתאר באחד הספרים שלו מאבק בין חברה של אנשים המאריכים ימים ומתנוונים מול חברה אנושית רגילה שלמרות קיצור ימיה המצער מסוגלת לייצר חדשנות ויצירתיות.
מצ"ב לינק למאמר מעניין שמצאתי בנושא ונוגע בסיפור זה של רבי עקיבא http://www.otniel.org/show.asp?id=22125
ברור כפי שכתבת כי מרגע שקיבלנו את תפקיד "גבאי הצדקה" של אלוקים עלינו לפרנס את העני בדרך הטובה והמכבדת ביותר כפי שהרמב"ם מדרג. עם זאת השימוש במונח צדק איננו מדויק לעניות דעתי היות ואני תופס את המציאות הראשונית של העוני כטבע העולם.
בנוגע לעצמאות ומוסר אכן נראה שאין קשר ובכל זאת.
הנחת היסוד היהודית היא שהאדם טוב מטבעו (החטא הקדמון הוא מושג נוצרי לחלוטין) והחטא נובע מ"החטאה" של טבעו. המצב המוסרי תלוי בהכרח מהיעדר התלות (הלא טבעית) בזולת המאפשרת לאדם לממש את עצמיותו הפשוטה. קשה לי לתת דוגמא ספיציפית אך בחיי אני מזהה פספוסים רבים שמקורם הוא בהיסחפות אחר רוחות אחרות.
גם ברמה הלאומית מדינת ישראל מאבדת מזהותה בשל תלותה באירופה ובארה"ב שאומר בזהירות שמשמרות בכוונה את תלותנו בהן (בהתאם לאידיאל הנוצרי הישן של "העם העד"). דוגמא מעניינת לכך היא ביטולו של פרוייקט הלביא - מטוס הקרב של ישראל שיכל להיות המתקדם בעולם בלחץ אמריקאי בלתי מתפשר. ייצור מטוסי קרב (לאחר הצלחת ייצור טנקים ונשק אישי) מהווה עמידה על הרגליים של מדינת ישראל ולכן גרם לעמידה על הרגליים האחוריות של ארה"ב.
אוף. שוב הארכתי, אבל זה באמת מעניין...
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-11 חודשים פרוייקט הלביא לביא
אפ אפ אפ... שום פרוייקט לא בוטל, הנה אני פה.
פשוט החלטנו לשנות לפרוייקט את השם לסימניה, ובמקום דווקא מטוס לבנות משהו קצת שונה...
שירה, בכותבה על 'חזונו של הרצל ב"אלטנוילנד"' גרמה לי להסיר את האבק מספרו של הרצל ולקרוא בו לעומק ולכתוב ניתוח. בקרוב אעלה לפורום ציטוטים נבחרים.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-11 חודשים הן עם כלביא יקום... אריאל א
-
-
-
-
-
-
-
-
-