הר - שדה - בית : מיצבי מצב 2013-1995  - אבנר בר חמא אמן בין תחומי, מסע אישי אל השיח היהודי-ישראלי  / חוה פנחס-כהן

הר - שדה - בית : מיצבי מצב 2013-1995

אבנר בר חמא אמן בין תחומי, מסע אישי אל השיח היהודי-ישראלי

חוה פנחס-כהן

Mountain-field-home : installations 1995-2013 : Avner Bar Hama, multidisciplinary artist, a personal journey into Jewish-Israeli discourse

יצא לאור ע"י הוצאת ראובן מס, בשנת 2013, מכיל 237 עמודים,







ללא דירוג ללא דירוג
0 בנים   0 בנות
483 התעניינו בספר

תקציר הספר
בספר אמן שיוצא בימים אלו בשם “הר- שדה- בית” מוצג מסעו האישי והמרתק של האמן הבין תחומי, אבנר בר חמא, אל תוך השיח היהודי ישראלי. הספר מציג את התפתחותו האמנותית של אמן ישראלי, דתי וחריג בנוף האמנות המקומי, אשר מוכיח שכאמן מעורב הוא ממשיך כל העת לטפס על ההר, לחרוש עמוק בשדה ולחפש את הבית

“הר-שדה-בית” הינו ספר-אמן ראשון לאבנר בר-חמא, אחד האמנים המרתקים והייחודיים בישראל. ביצירתו בא לידי ביטוי שיח המתנהל בין שתי שפות מנוגדות לכאורה: השפה הדתית, החסרה מסורת של מבע אמנותי מודרני והשפה האמנותית-הישראלית, החסרה מסורת של שיח עם המקורות היהודיים ועם קיומו של עולם רוחני ודתי.

לצד עבודות המיצב של בר-חמא, נאספו בספר מאמרים של טובי החוקרים, הבוחנים את יצירתו של האמן, המשתרעת על פני שלושים שנות עבודה. את הספר ערכה המשוררת חוה פנחס-כהן, שכותבת בין היתר: “בר חמא מחפש את ‘הבית’ האמנותי הפרטי שלו, שיהווה גם בית אמנותי לתלמידיו. בר חמא נכנס עם כיפה גלויה על הראש אל תוך הסטודיו, שהיה תמיד קודש הקודשים של החילוניות הישראלית, עומד במרכזו ויוצר כשליח ציבור נוכח הקהל והאל”.

במאמרים המופיעים בספר, צפורה לוריא ז”ל מגדירה את האמן כ”אחד האמנים הפעילים והמשמעותיים בתחום היצירה היהודית העכשווית. אמן החותר להרחבת גבולותיה של האמנות הישראלית העכשווית ומאתגר את יכולתה להכיל אמירות, הנובעות ממקורות רוחניים אלטרנטיביים”. ואילו דוד שפרבר מגדירו כ”דמות הבולטת ביותר בפעילות למען הפרחת השממה האמנותית בציבור הציוני דתי”.

“אבנר בר חמא מציג חזון מיוחד במינו של החלום הציוני, חזון שאיננו נבוך ואיננו מתנצל…”, כותבת פרופ’ זיוה עמישי-מייזלש, כלת פרס ישראל. במאמרה היא עורכת מסע כרונולוגי בעקבות עבודות המיצב של בר חמא, והפרשנות שלה מראה בבירור כיצד השילוב בין בחירת חומריות העבודה לעולם המיתי, הסמלי, הבא מן הכתובים, מתקשר להוויה האקטואלית-היסטורית המלווה את החיים בארץ.

האוצרת דפנה נאור, משלבת את היצירה של בר חמא בתוך מרחב היצירה, שמקורות ההשראה שלה הם המקורות היהודיים ובעיקר המקורות המקראיים. היא מפרשת את המיצב “הר-שדה-בית” מתוך ההקשר של רצח רבין ועקדת יצחק. במאמר נוסף המופיע בספר, “המזבח והקרבן”, חושפת אביבה וינטר את המושגים “מזבח” ו”קרבן” בעבודותיו של אבנר בר חמא – מושגים הטעונים מבחינה מיתית ואקטואלית. עוד בספר, ראיון מקיף של העורכת עם האמן ומאמרים של פרופ’ מרגרט אולין מאוניברסיטת ייל בארה”ב, ד”ר בתיה ברוטין, רונית דקל ועוד.

הספר מעמיד את אבנר בר חמא כאמן בין-תחומי, בעל זהות יהודית ובעל מחויבות אידיאולוגית לעם ולארץ, המנהל שיח עם העולם היהודי ועם האקטואליה התרבותית והפוליטית.



פרסומת




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ