|
|
|
תקציר הספר
מאז ועד הנה ברוך קטינקא מהדורה מקורית ברוך קטינקא 1887-1965 מראשוני המהנדסים בארץ, יליד ביאליסטוק, בוגר בית הספר הטכני הגבוה בגרמניה. ב-1908 עלה ארצה, היה מהנדס בבית-החרושת 'עתיד' בחיפה ובימי מלחמת העולם הראשונה מהנדס ראשי במסילת הברזל החיג'אזית. ממייסדי התאחדות המהנדסים בא"י(1919). ממייסדי שכונת בת גלים בחיפה. בנה בתי ציבור בארץ, ביניהם בנין ימק"א בירושלים. היה חבר הנהלת 'הציונים הכלליים': זהו סיפורו וסיפורו של היישוב.
כך לדוגמה מחזיר אותנו קטינקא לשנת 1916 . הוא עובד בשרות הרכבות הטורקי ומקבל פקודה להכין מיידית קרונועים לשימוש טייסת חיל האויר הגרמני שחנתה במרחביה שבעמק יזרעאל.
"..קבלתי ידיעה טלפונית ממפקד הטייסת שיש לו מנוע של מטוס... נדהמתי לעוצמתו שהייתה כ- 160 כ"ס, בשעה שבשביל קרונוע היה מספיק החלק העשירי ואפילו העשרים מזה. החלטתי לנסות להשתמש במנוע עם המדחף כמו שהוא. קשרתי היטב את גוף המטוס אל הקרון והזמנתי את אחד הטייסים להניע את המנוע. כעבור זמן בא טייס, התיישב במושב המטוס והציע לי לשבת על ידו במקום המפציץ. לבשנו כובעי טייס מיוחדים והטייס הפעיל את המנוע.
המדחף התחיל להתנועע במהירות, פתחתי את הבלם היד של הקרון ולפתע התחיל הקרון לזוז קדימה שהוא מקים רעש נורא ומהירותו הולכת וגוברת. באמצע הדרך מעפולה לחיפה, כשנוכחתי שהמהירות עוברת את גבול המותר, אותתי לטייס לעמוד. רצינו לחזור לעפולה. אבל כיצד חוזרים?
המדחף אינו יכול להסתובב לאחור... החלטתי להמשיך עד חיפה אף כי הדרך בין עפולה לחיפה היתה אסורה בתנועה לרכבות מחשש של הפגזות בריטיות... לשמחת הטייסים לא היה גבול. בידם היה כלי שימושי שהם רגילים בו. הם הודו לי מקרב לב"
כך לדוגמה מחזיר אותנו קטינקא לשנת 1916 . הוא עובד בשרות הרכבות הטורקי ומקבל פקודה להכין מיידית קרונועים לשימוש טייסת חיל האויר הגרמני שחנתה במרחביה שבעמק יזרעאל.
"..קבלתי ידיעה טלפונית ממפקד הטייסת שיש לו מנוע של מטוס... נדהמתי לעוצמתו שהייתה כ- 160 כ"ס, בשעה שבשביל קרונוע היה מספיק החלק העשירי ואפילו העשרים מזה. החלטתי לנסות להשתמש במנוע עם המדחף כמו שהוא. קשרתי היטב את גוף המטוס אל הקרון והזמנתי את אחד הטייסים להניע את המנוע. כעבור זמן בא טייס, התיישב במושב המטוס והציע לי לשבת על ידו במקום המפציץ. לבשנו כובעי טייס מיוחדים והטייס הפעיל את המנוע.
המדחף התחיל להתנועע במהירות, פתחתי את הבלם היד של הקרון ולפתע התחיל הקרון לזוז קדימה שהוא מקים רעש נורא ומהירותו הולכת וגוברת. באמצע הדרך מעפולה לחיפה, כשנוכחתי שהמהירות עוברת את גבול המותר, אותתי לטייס לעמוד. רצינו לחזור לעפולה. אבל כיצד חוזרים?
המדחף אינו יכול להסתובב לאחור... החלטתי להמשיך עד חיפה אף כי הדרך בין עפולה לחיפה היתה אסורה בתנועה לרכבות מחשש של הפגזות בריטיות... לשמחת הטייסים לא היה גבול. בידם היה כלי שימושי שהם רגילים בו. הם הודו לי מקרב לב"
| הקורא | עיר הקורא | מתי | |
|---|---|---|---|
| talmoty | מצפה טל-אל | לפני 12 שנים ו-3 חודשים | מענה |
| זהר כהן | בנימינה | לפני 10 שנים ו-4 חודשים | מענה |
| יחיאלה | מושב מסלול בנגב | לפני 3 שנים ו-4 חודשים | מענה |
| עופלה | נהלל | לפני 7 שנים | מענה |
| אודי | מולדת 1913000 | לפני 13 שנים ו-3 חודשים | מענה |
| גידי | כמון | לפני 4 שנים ו-7 חודשים | מענה |
| גלית | אורנית | לפני 8 שנים ו-4 חודשים | מענה |
| אדלר | בית מאיר | לפני 13 שנים ו-8 חודשים | מענה |
| חיים יזרעאלי | גבעת אלה | לפני 13 שנים ו-10 חודשים | מענה |
| gagarin122 | rehovot | לפני 3 שנים ו-6 חודשים | מענה |
| האיש הירוק | עין דור | לפני 13 שנים ו-7 חודשים | מענה |
| ירון | ירושלים | לפני 10 שנים ו-9 חודשים | מענה |
| Seth | מעלה אדומים | לפני 4 שנים ו-7 חודשים | מענה |
| אסתר | באר שבע | לפני 10 שנים | מענה |
| ספרים באלנבי 35 ת | ירושלים/ תל אביב 0524322995 | לפני 6 שנים ו-10 חודשים | מענה |
| harele | רקפת | לפני 4 שנים ו-10 חודשים | מענה |
| גדגד | חולון | לפני 4 שנים ו-7 חודשים | מענה |
| בן | אודים | לפני שנתיים ו-10 חודשים | מענה |
פרסומת