אולי מבט אחר - קלאסיות מודרנית ומודרניזם קלאסי בשירת לאה גולדברג / יגלין עפרה

אולי מבט אחר

קלאסיות מודרנית ומודרניזם קלאסי בשירת לאה גולדברג

יגלין עפרה

יצא לאור ע"י הוצאת הקבוץ המאוחד, בשנת 2002, מכיל 142 עמודים,







ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
5
100% בנים
2 בנים   0 בנות
גיל ממוצע:70
1181 התעניינו בספר

תקציר הספר
מן המפורסמות היא, שלאה גולדברג ( 1911 1970 - ) לא יצרה צורות אסטתיות חדשות, לא הרבתה לחדש ולהשתנות מספר לספר ולא פרצה דרך, אבל למדוד את לאה גולדברג במושגים של חדשנות ומקוריות סגנונית פירושו לא להבין את שירתה, להיות בלתי מסוגלים לשחרר אותה מן הסטיגמה של משניות ומינוריות, הרי אף על פי כן מהווה שירתה חוליה חשובה במסורת המודרנה העברית, אם לא אחד מעמודי התווך שלה. חיבור זה, עיבוד של עבודת דוקטורט, שנכתבה בהדרכת פרופ' עוזי שביט מאוניברסיטת תל - אביב, מיועד לקוראיה הספרותיים והבלתי ספרותיים של לאה גולדברג. הרי אפשר לאהוב את שירתה ואפשר שלא לאהבה, אך אין להכחיש, לשירת גולדברג סגנון משלה ואופי אינדיווידואלי שכל קורא מכיר היטב ומזהה ללא קושי. לאופן זה כיוון אולי בנימין הרשב, כשכתב על תרגומי ריינר מריה רילקה שלו: "תרגום השירים לפי המשקל בלבד... יוצר בעברית רושם שליו, ביתי ו'לאה גולדברגי'", והנה, מעניין שלאה גולדברג נקטה לשון דומה כשכתבה על שירת פטררקא: "משחק הוא משחק מחבואים עם קוראו... מתוך ידיעה ברורה, שכבר לימד את הקורא להתהלך בביתו, ושאין הלה צריך אלא להציץ לאחת הפינות, הידועות לו היטב, כדי למצוא שם את אשר ביקש", לאה גולדברג לא הרבתה לשחק מחבואים עם קוראיה, וגם כאשר בדתה ב"אחת הפינות הידועות היטב" של שירתה את תרזה די - מון, - גלגולה של גאספארה סטאמפה, משוררת איטלקיה, ששיריה אבדו, או של המשוררת הצרפתייה בת המאה הט"ז לואיז לאבה, - גם אז יכול היה קוראה ה"בלתי ספרותי" להתהלך בסונטים שלה כבביתו ולמצוא שם את אשר ביקש. אשר לקוראיה ה"ספרותיים" של לאה גולדברג: בריאיון מפורט, ביומנה, ברשימותיה ובמחקריה פרשה את הביוגרפיה - ליטרריה שלה ומנתה את שמות המשוררים האהובים עליה, ביניהם, הנזכרים ביותר: דאנטה ופטררקא, גיתה ורילקה, פושקין ובלזק, בודלר, ביאליק ואברהם בן - יצחק, בשרטטה שושלת שיאנים פיוטיים זו כאילו היתה חוגה האינטימי, נתנה ביד הקוראים מפתח לחידת השניות השמרנית - נאורה, שאפיינה את שיריה ואת תפישת עולמה. היא קלטה פואטיקות שיריות אחדות ונעה בין זרמים, טכניקות ומגמות, שלטה והשתמשה בלשונות השירה הניאו - קלאסית, הרומנטית, הסימבוליסטית והפוסט - סימבוליסטית, ושיקפה דרכן נתחי תרבות נוספים ורחבים. עפרה יגלין היא מורה לשירה בחוג לספרות עברית באוניברסיטת תל - אביב, תחומי העניין העיקריים שלה הם אינטרטקסטואליות, פרוזודיה ומודרניזם.










©2006-2017 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ