![]() |
|
|
תקציר הספר
סידרת המסות הראשונה של דן מירון על שלום עליכם ראתה אור בשנת 1959. לפני כמעט יובל. מאז הקדיש מירון לסופר היידי הנודע עשרות מאמרים ומסות ושלושה ספרים.
כל זאת מתוך מודעות מעמיקה והולכת הן למורכבות היחידה במינה של יצירת סופר שנחשב בשעתו לבדרן ולבדחן גרידא, והן למקומה המיוחד, ה"אסטראטגי", במערך הרחב של הספרויות היהודיות החדשות, המבקשות לתת ביטוי הולם לניסיון היהודי הייחודי במציאות המודרנית.
מירון משוכנע, שלצד פראנץ קפקא, שלום מעליכם הוא הסופר היהודי שנגע נגיעה עמוקה ביותר ברובד האנארכי, הכאוטי והאבסורדי המונח ביסוד הניסיון הקיומי היהודי, ושצותת יותר מכל סופר אחר לרחשים הניהיליסטיים הבוקעים ועולים מתוכו.
על דלותה של הספרותיות
שתפו אותישליחת קישור לספר בדואר אלקטרוני לחברים באמצעות תוכנת הדואר שלך, ללא טופס
בעוד שסופרים ומשוררים רבים הכירו הכרה עמוקה בכאוס היהודי ובטראגיות המשתמעת ממנו, שלום עליכם היה זה, אשר במיטב יצירתו נמנע מעימות הכאוס הזה עם פאראדיגמה של סדר, עם מערכת של נורמות, עם תביעה לשינוי ערכים ותיקון המעוות. תחת זאת הוא מצא בתוכו את הכוח להניח לכאוס "לדבר בעד עצמו", ואגב כך למחות כנגד אלה הבאים לעוקרו מן השורש באמצעות לבה מחרשה אידיאולוגית כלשהי - ציונית, סוציאליסטית, הומאניסטית.
כל זה מסתתר בסיפורי שלום עליכם מתחת לשכבה קומית מופלאה בהרכבה ומתעתעת בכפלי פניה, אשר אותה יש לקלף בזהירות לשם חישוף הגרעין האפל. מירון עושה זאת במסה שלפנינו, שהיא בבחינת קריאה פרשנית של סיפור קצר אחד (המובא בראשית הספר במלואו בתרגום חדש); קריאה שהויה, אפית, המתפתחת בקצב איטי משל עצמה, והמגלה את מירון כפרשן המובהק של יצירת שלום עליכם בזמננו.
כל זאת מתוך מודעות מעמיקה והולכת הן למורכבות היחידה במינה של יצירת סופר שנחשב בשעתו לבדרן ולבדחן גרידא, והן למקומה המיוחד, ה"אסטראטגי", במערך הרחב של הספרויות היהודיות החדשות, המבקשות לתת ביטוי הולם לניסיון היהודי הייחודי במציאות המודרנית.
מירון משוכנע, שלצד פראנץ קפקא, שלום מעליכם הוא הסופר היהודי שנגע נגיעה עמוקה ביותר ברובד האנארכי, הכאוטי והאבסורדי המונח ביסוד הניסיון הקיומי היהודי, ושצותת יותר מכל סופר אחר לרחשים הניהיליסטיים הבוקעים ועולים מתוכו.
על דלותה של הספרותיות
שתפו אותישליחת קישור לספר בדואר אלקטרוני לחברים באמצעות תוכנת הדואר שלך, ללא טופס
בעוד שסופרים ומשוררים רבים הכירו הכרה עמוקה בכאוס היהודי ובטראגיות המשתמעת ממנו, שלום עליכם היה זה, אשר במיטב יצירתו נמנע מעימות הכאוס הזה עם פאראדיגמה של סדר, עם מערכת של נורמות, עם תביעה לשינוי ערכים ותיקון המעוות. תחת זאת הוא מצא בתוכו את הכוח להניח לכאוס "לדבר בעד עצמו", ואגב כך למחות כנגד אלה הבאים לעוקרו מן השורש באמצעות לבה מחרשה אידיאולוגית כלשהי - ציונית, סוציאליסטית, הומאניסטית.
כל זה מסתתר בסיפורי שלום עליכם מתחת לשכבה קומית מופלאה בהרכבה ומתעתעת בכפלי פניה, אשר אותה יש לקלף בזהירות לשם חישוף הגרעין האפל. מירון עושה זאת במסה שלפנינו, שהיא בבחינת קריאה פרשנית של סיפור קצר אחד (המובא בראשית הספר במלואו בתרגום חדש); קריאה שהויה, אפית, המתפתחת בקצב איטי משל עצמה, והמגלה את מירון כפרשן המובהק של יצירת שלום עליכם בזמננו.
פרסומת
לקט ספרים מאת דן מירון
שם הספר |
---|
הספריה העיוורת |
אם לא תהיה ירושלים - הספרות העברית בהקשר תרבותי-פוליטי |
המתמיד - ביאליק |
הרופא המדומה - עיונים בסיפורת היהודית הקלאסית |
הסתכלות ברב נכר |
לצפיה ברשימה המלאה, עבור לדף הסופר של דן מירון
©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ
צור קשר |
חנויות ספרים |
ספרים משומשים |
מחפש בנרות |
ספרים שכתבתי |
תנאי שימוש |
פרסם בסימניה |
מפת האתר |
מדף גדול מדף קטן |
חיפוש ספרים