כלים שבורים / מיכל פלד-גינזבורג

כלים שבורים

מיכל פלד-גינזבורג

יצא לאור ע"י הוצאת הקבוץ המאוחד,







ללא דירוג ללא דירוג
0 בנים   0 בנות
140 התעניינו בספר

תקציר הספר
דוד שחר (1997-1926) הוא סופר ישראלי שהעמיד יצירה סיפוריתגדולה בהיקפה וייחודית בצביונה, שגולת הכותרת שלה הואמחזור הרומנים היכל הכלים השבורים (ששבעת ה"שערים" שלו- וכן הרומן לילות לוטציה שאותו הגדיר בביטוי "השער הסתום-" ראו אור מ1969- ועד 1996-). המיפויים ההיסטוריים והתרבותייםהמוכרים של הספרות העברית בתקופת המדינה לא הקצו לשחרמקום בולט; לעומת זאת זכה למידה לא מבוטלת של הכרה מעברלים, בעיקר בצרפת (שם תורגמו כל כתביו). לכן מן הסתם דבקהבשמו האמרה "אין נביא בעירו." משהו מן הרושם הזה. הספרמתמקד בעיקר ב היכל הכלים השבורים, אך נוגע גם בסיפוריוהקצרים של שחר (שנכתבו בשנות החמישים והשישים) וברומןסוכן הוד מלכותו (1979). יש בו חמישה פרקים, שכל אחד מהםהוא מחקר באחד מהבטיה של יצירת שחר וכל אחד עומד גם כמסהפרשנית בפני עצמה. הפרק הראשון עוסק בפואטיקה של שחר.ויוצא מדיון בבעייה זמן ומרחב לאיתור המתח בין האיוויאל חוויה כמרמיסטית שתגבר על מגבלות הקיום האמפירי לביןמחויבותו העמוקה דווקא למציאות הגשמית והחושית. בפרק שנימתחקים המחברים אחר הזיקה המיוחדת, המוזרה והחוזרת ונשניתאצל שחר בין ציור, בגידה והדו-ערכיות של המבט הנשי - כלזאת ביחס לדימוי הקבלי הניצב בכותרת מחזור הרומנים ובהקשרשל מיתוס הבריאה הלוריאני. פרק שלישי עוסק בדרכי עציצובההמיוחדות של העיר ירושלים ובמעמדה ביצירותיו השונות שלשחר. הפרק הרביעי מבקש לברר את יחסו של זחר לסוגיית הזהות,בן במושגים פנומנולוגיים ומטאפיזיים כלליים והן בהקשרההיסטורי והאידיאולוגי של השאלה הלאומית והסכסוך הטריטוריאליעל הארץ. הפרק האחרון מפתח דיון ביקורתי בקלישאה הרווחת,,שלפיה דוד שחר הוא "פרוסט הישראלי," תוך הדגשת השוני בתפיסותהזמן והזיכרון אצל שני סופרים אלו.










©2006-2017 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ