|
1.
|
|
"בגיל שלושים וארבע היה לי דחף מיני חזק וזר שלא היה ניתן לסיפוק. זה לא ככה אצל כולם. העניין הוא שרציתי מהחיים משהו יותר חזק ממה שהם נתנו לי. רציתי משהו סוער, משהו מתוק, משהו סיפורי".
בשכונה אחת מול הים והמפרץ, נפרשׂים קורותיו של זוג שהיגר לחיפה מהמרכז ומצא את עצמו בתחילתה של מגֵפה עולמית. אל גבולותיהן המעורערים של המסגרות הקיימות – חיי זוגיות, משפחה ועבודה – פולשות דמויות מבחוץ המעוררות במסַפרת דחף אירוטי, יצר גילוי ויציאה למסע מיני. שכנה צעירה שנמצאה מתה בבניין סמוך ואישה חרדית נשואה המוצאת אהובה סודית הן רק שתיים מהנשים המשתקפות בדמותה, הנמצאת תדיר בחיפוש, מול איום ממשי על שלמוּת הגוף.
תעוזה ועדינוּת מופיעות לסירוגין בדֶלפין, שבסיפוריו מתערבלות כמיהה מינית ותחושת סכנה מתקרבת. התנועה העזה בין תשוקה לפגיעוּת יש בה כדי לגעת ולהטיל אור על מה שמתחולל בקִרבנו בשעה שכללי ההתנהגות החברתיים משתנים.
דפנה לוין היא אדריכלית וחוקרת של עירוניוּת ותכנון, ושותפה בהקמת חברת סטארט־אפ לניהול התחדשות עירונית. בימים אלה היא מתגוררת בניו יורק. זהו ספרה הראשון בפרוזה....
|
2.
|
|
ניתוח ספרות בכלים מרחביים הוא אתר בלתי נדלה להבנת המורכבות החברתית העומדת בבסיס הייצוגים התרבותיים. מטרתו של ספר זה לשרטט את המרחב המופיע כרקע, להפוך אותו לרטורי ולחשוף באמצעותו רכיבים שהטקסטים הספרותיים מבקשים להדחיק. הדיון בכלים מתחום חקר המרחב הנו פורה במיוחד בהקשר של הספרות הישראלית, שכן ספרות זו נכתבת במסגרת השיח הציוני שמאבק מרחבי מתמיד מתחולל בו. אולם הדיון פורה לא רק כשהספרות שותפה לפרויקט של רכישת הבעלות על הטריטוריה, אלא גם כשהיא מתנערת כביכול מהטריטוריה ומתרכזת באינדיבידואל, במרכז או במערב, תוך כדי הדחקה והשתקה של המרחב ה"אחר", או תוך כדי יצירת רב-תרבותיות ופוליפוניה אתנית מדומה. או-אז מתגלה המרחב המדומיין כתמונת ראי ליחסי כוח בין מרכז לפריפריה.
הייצוגים המרחביים הספרותיים מאפשרים לבחון כיצד מתעצבות תרבויות מוכפפות תוך כדי הפנמה של ערכי התרבות ההגמונית, תהליך המלווה ביצירת מרחב (פיזי ולשוני) היברידי שלישי שבו מובנת זהותם תוך כדי "זיהום הדדי", על פי מונחיו של הומי באבא. יחסי הגומלין בין המרכז והפריפריה יופיעו בספר זה כאתר דינמי הנמתח מעבר לדיכוטומיות הבינאריות, תוך כדי ניתוח לא צפוי של שלוש יצירות ישראליות: "חמסין וציפורים משוגעות" מאת גבריאלה אביגור-רותם, "שום גמדים לא יבואו" מאת שרה שילה, ו"ככה אני מדברת עם הרוח" מאת סמי ברדוגו.
דפנה לוין היא אדריכלית; בוגרת המחלקה לארכיטקטורה באקדמיה "בצלאל" ומלמדת בה; בעלת תואר ראשון ושני בספרות כללית והשוואתית באוניברסיטה העברית....
|
|