ישראל כ"ץ

ישראל כ"ץ

סופר


1.
ספר זה הוא על פריפריה ומרכז.הוא מצביע על קיום בו-זמני של זהות ושונות ועל צורך הדדי.מרכז ופריפריה הם התמקמויות ארעיות ורבות פנים,שניכרות בהן השתנות ותנועה.יחסים אלו הם תוצר טיפוסי של יחסי כוח ומהלך היסטורי ותרבותי מצטבר.ההכרה ביחסים הללו מאפשרת שינוי ונותנת סיכוי ליחסים מאוזנים יותר בין מרכז לפריפריה....

2.
ההגות הפוסטמודרנית מציבה אתגר מעניין לשיח הארגוני השכיח. היא גורסת שכל גילויי הארגוניות שאנו פוגשים הם פרי של הבנייה חברתית; היא עוקבת אחר קריסת הנרטיבים הגדולים והתערערות הסמכויות המוכרות; היא מציעה קשב לריבוי, לגיוון ולקיום קונפליקטים במרחב אשר לוחץ לסדר, להאחדה ולשכפול; היא מתעניינת בהופעתו של החדש ובסיכויים שלו – היא מכירה באי-הוודאות ככוח מרכזי בהסברת ההוויה הארגונית. הספר ארגונים בעולם פוסטמודרני עשוי כמארג של שמונה פרקים, אשר כל אחד מהם מוקדש לסוגיה ספציפית הקשורה בחיים בארגון, בכלל זה: מדוע פרויקטים ארגוניים משתבשים למרות התכנון המוקדם? מה טיבו של הפיקוח על העובד בעת עבודתו? מה הקשר בין החיוך המעושה של נותני שירות לבין אידיאולוגיה? מהם גילויי הבזות בארגון? כיצד ארגונים מחשבים את קיצם לאחור? בכל פרק ניתנת תשומת לב מיוחדת להוגה אחד: ליוטאר, דרידה, פוקו, אלתוסר, דלז, בודריאר, קריסטבה ובארת. ד"ר ישראל כ"ץ הוא חבר סגל באוניברסיטה העברית בירושלים, מלמד במחלקות לסוציולוגיה לפסיכולוגיה; מנכ"ל "צפנת – מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני", וכמו כן משמש עורך כתב העת "אנליזה ארגונית". עוסק בייעוץ ארגוני ובהכשרת יועצים כפרקטיקה פעילה. ...

3.
בספר זה קובצו שלושה עשר מאמרים מקוריים אשר מנסים לבחון תהליכים באקדמיה הישראלית במבט צופה עתיד, תוך בחינה של תרחישים אפשריים חלופיים; כל זאת בפרספקטיבה של "למידה לאורך החיים", במאמץ לבחון כיצד תהליכים עולמיים וכאלה המסתמנים בחברה הישראלית משפיעים על האקדמיה בישראל אשר מנסה להישאר רלוונטית בדרכי פעולתה. האתגר של האקדמיה הישראלית הוא להישאר משפיעה ונוכחת, כלומר להשכיל לשלב משימות של שימור והנחלה של ידע קיים לצד יצירה והפצה של ידע משמעותי חדש. מאמרי הספר בוחנים מגמות באקדמיה לסוגיה ואת דרכי פעולתה, תוך מתן ביטוי לקהלים פוטנציאליים שונים: קבוצות אוכלוסייה שונות, הסקטור העסקי, השיח הדמוקרטי ושיח הזכויות, מערכת החינוך, החדשנות הטכנולוגית ועוד. כל זאת מתוך מאמץ לברר כיצד ההקשר המדיני, החברתי והכלכלי של הזמן הזה הם בגדר משפיעים ומושפעים כאחת במפגש עם האקדמיה. מאמרי הספר נותנים ביטוי למתח בין ניסיונה של האקדמיה לשמש מגדלור המציע אור ומתווה דרך, לבין האפשרות להיות מגדל שן מסתגר ומתגונן לנוכח האיומים שמסביב. לכתיבת הספר חברו אנשי אקדמיה מובהקים לצד מי שפועלים בשדות שונים, תוך מתן ביטוי לכוחות מעצבים ומשתתפים – כאלה שעשויים לסייע בהבנת אתגרי האקדמיה בהקשר רחב. העורכים: ישראל כ"ץ הוא פרופ' אמריטוס לסוציולוגיה ופסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים; משמש כיו"ר צפנת – מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני; ראש התוכנית ללימודי תעודה בייעוץ ארגוני באוניברסיטה הפתוחה. ד"ר גייל טלשיר היא מרצה במחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים....

4.
יש שיאמרו שהחיבור בין המיתולוגיה עתיקת היומין לארגונים המודרניים של ימינו נראה תמוה, שכן מה קושר את אותם סיפורי עמים קדומים ש"היו ולא היו" עם החיים בארגונים של ראשית האלף השלישי לספירה? התשובה לכך כפולה: המיתוסים של העבר, שהפכו לחלק מצופן התרבות המערבית, נוכחים גם כיום, ולצידם נבנים ומתנסחים מיתוסים נוספים הנחזים כחדשים; שכן הכמיהה למיתוס לא התפוגגה בחלוף הימים ויש לה תפקיד גם במציאות המפוכחת לכאורה של זמננו; שכן גם החתירה לרציונליות מושלמת והאחיזה באמת העובדתית ובמה שנחשב "מבחן התוצאה" כעוגן עיקרי לפעולה הארגונית היא בגדר מיתוס. ספר זה מותח קו מחבר בין המיתולוגיות הקלאסיות לחשיבה הארגונית בת-זמננו; הוא מזמין את הקורא למסע המפגיש בין תמות מיתולוגיות קלאסיות להתמודדויות עכשווית בהחלט, כמו למשל שאלת הבריאה והיצירה החדשה, אתגרי גבורה ושינוי, סיפורי קשר ומשפחה, המפגש עם רוחות רפאים, ההתמודדות עם גורל ופיתוי וכו'. המיתולוגיות נוכחות וחיות, יש להן תפקיד מעצב ומתחדש בחיים הארגוניים אשר הנם הרבה יותר מאשר יצירות מתוכננות ומהונדסות בלבד. ובכן, כיצד מגיחים מיתוסים בהוויה הארגונית התבונית והתכליתית לכאורה גם בעת הזאת? מהם הסיפורים המיתיים שעולים ומדוברים כיצירות עדכניות? אילו ביטויים יש למיתוסים בתרבות הארגונית ומה משמר אותם? בכל אלה עוסק הספר הנוכחי.    ישראל כ"ץ הוא פרופ' אמריטוס במחלקות לפסיכולוגיה וסוציולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. יו"ר ומייסד ב"צפנת – מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני"; עורך ראשי של כתב העת "אנליזה ארגונית"; ראש התכנית לייעוץ ארגוני ב"תפנית" – לימודי החוץ למנהלים של האוניברסיטה הפתוחה. פרסם ספרים רבים, חלקם בהוצאת רסלינג. רועי ליס הוא פסיכולוג חינוכי מומחה; מומחה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT); מטפל בביו-פידבק ובסכמה תרפיה. לימד בעבר באוניברסיטה העברית בירושלים, באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית קריית אונו.  ...

5.
הייעוץ הארגוני זוכה בשנים האחרונות לפריחה מרשימה: ארגונים שונים ומגוונים מעסיקים יועצים כחלק משגרת פעולתם; תכניות הכשרה של יועצים נפתחות הן כמסלולים אקדמיים מובחנים והן כלימודי תעודה; רבים פונים להכשרה מסוג זה, גם אם בסופו של יום לא בהכרח יעבדו כיועצים. פריחה עכשווית זו לא החלה בבת אחת, אלא היא בבחינת תהליך מצטבר לאורך עשרות רבות של שנים. במידה רבה מדובר כאן ב"פרופסיה בהתהוות".   הספר הנוכחי סוקר כמה מההתרחשויות של הייעוץ הארגוני לאורך השנים. בפרקים השונים נעשה ניסיון לבחון אילו סממני פרופסיה מתקיימים בייעוץ הארגוני וכיצד הופיעו; מה ההשפעות של המתרחש בשדה הייעוץ בחו"ל, שהייתה להן תרומה להתפתחויות בישראל; איזו זיקה התקיימה בין ראשוני הייעוץ הארגוני לבין ממסדים שונים בישראל: מעגלי ממשל, המערכת הביטחונית, המערכת היישובית, המערכת האקדמית; ואילו עתידות נכונות לייעוץ הארגוני, ככל שניתן להביט קדימה.   זהו ספר מיוחד במאמץ שלו לתעד (על ידי יועצים בכירים שהיו חלק מהתגבשות המקצוע בישראל), ליצור ולשמר זיכרון של פרופסיה בהתהוותה, כמו גם בניסיון להביא גרסאות שונות ביחס לשאלה "מה זה ייעוץ ארגוני". בהיכתבו על ידי תשעה יועצים וחוקרים מעורבים, הוא מציע יצירה רב-קולית ומגוונת, ועם זאת משותפת. כל הכותבים נפגשו לאורך תקופה ארוכה לדיון בתכני הספר, במטרה לנסות לברר היבטים שונים של סיפור המעשה הנרקם כאן.   עורך הספר, פרופ' ישראל כ"ץ, הוא חבר סגל באוניברסיטה העברית בירושלים, מלמד במחלקות לסוציולוגיה ולפסיכולוגיה; מנכ"ל "צפנת – מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני". כמו כן משמש עורך כתב העת "אנליזה ארגונית". עוסק בייעוץ ארגוני ובהכשרת יועצים כפרקטיקה פעילה. ספרו "ארגונים בעולם פוסטמודרני" ראה אור בהוצאת רסלינג (2012)....






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ