|
1.
|
|
פיסול בקו ובחלל הוא הספר הראשון שרואה אור בעברית בתחום הפיסול המודרני. הספר נכתב כמחקר אקדמי, אולם הוא קריא ונגיש ומיועד לכל העוסק והמתעניין באמנות. ייחודו בתפיסתו הכוללת, אשר בוחנת את התפתחות האמנות המודרנית בכלל והפיסול בפרט, על רקע האקלים התרבותי המהפכני של תחילת המאה ה20 - . הספר מגדיר סוג חדש של פיסול, המכונה "פיסול קווי", בטענה שז'אנר זה הפך לאחת מצורות הביטוי הבולטות ביותר של תפיסת העולם המודרנית. בעור שבפיסול המסורתי, הפסל עשוי גוש חומר המוקף בחלל, הפיסול הקווי עשוי מחלל המוגדר על ידי קו. תחילתו בשנת 1912, בפסלים ובאסמבלאז'ים הקוביסטיים של פיקאסו וארכיפנקו ובפסלים הפוטוריסטיים של בוצ'יוני ובאלה. שיאו בפסלים הקונסטרוקטיביסטיים הרוסיים של גאבו, טאטלין ורודצ'נקו, שהמשיכו ליצור תוך כדי מלחמת העולם הראשונה. לאחר המלחמה, באמצע שנות ה20 - , הפיסול הקווי שב והופיע בצרפת, עם הפסלים השקופים של ליפשיץ ופסלי הברזל של פיקאסו וגונזאלס. רותי מרקוס מרצה בחוג לתולרות האמנות ובתוכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת תל - אביב ומתמחה בתחומים שונים של האמנות המודרנית: בנוסף על הזרמים המוזכרים בספר, היא עוסקת גם באמנות פוסט - אימפרסיוניסטית, באמנות סוריאליסטית ובאמנות נשים ומגדר, ופרסמה מאמרים בנושאים אלה בכתבי - עת מקצועיים שונים. גישתה המחקרית היא רב - תחומית, ונוגעת בתהליכים אסתטיים, אינטלקטואליים, פסיכולוגיים וחברתיים, הכרוכים בהתפתחות של סגנונות אמנותיים....
|
2.
|
|
מדוע נעלמו שמותיהן של רבות מהנשים היוצרות מספרי תולדות האמנות בישראל? מה היו הסיבות להדרתן מהשיח ההיסטורי הישראלי? ספר זה תוקף את המיתוס המקובל, לפיו פעלו בארץ מעט אמניות, וחושף יוצרות רבות בתחום הציור והפיסול, הצילום, האדריכלות והאמנות העממית.הספר מתחיל בשנות העשרים, לאחר מלחמת העולם הראשונה, אז החלה פריחה ביצירה בארץ, חודש הקשר עם מרכזי האמנות באירופה, לשם יצאו אמנים ארץ-ישראלים ללמוד, ובמקביל התחדשה העלייה לארץ והביאה עמה אמנים ואתם חידושים בתחומי האמנויות. בשנות העשרים גם החלו לפעול יוצרות ילידות הארץ, ולצידן יוצרות שעלו מאירופה והביאו איתן את רוח "האישה החדשה", אותה אישה עצמאית ובעלת מקצוע, שראתה את עצמה שווה לכל גבר, לאחר שכבר הוכיחה את עצמה במלחמת העולם הראשונה. סופו של הספר בסוף שנות השישים, לאחר שהדי הגל השני של הפמיניזם החלו להגיע ארצה. וכתוצאה מכך השתנה מקומה ומעמדה של האישה היוצרת בסצנה האמנותית ובביקורת.אף שהספר מבוסס על מחקרים אקדמיים וכתוב על פי כללי הכתיבה האקדמית הוא קריא ונגיש לקהל הרחב ובמיוחד לקהל חובבי האמנות וכן לכל מי שמתעניין באמנות ובהיסטוריה ישראלית בכלל ובתחום נשים ומגדר בפרט....
|
5.
|
|
ספר זה עוסק בשנים 1935-1925 שבהן עזב ג'אקומטי את המודל, פסק לפסל מתוך הסתכלות ישירה בטבע ועבר לפסל מהזיכרון ומהדמיון. מפנה זה נבע ממשבר שפקד אותו כאשר עמד מול המודל ולא הצליח להמחיש בחומר את אשר ראו עיניו. מתוך כך החל מסע חיפושים שנמשך כעשור שבו חיפש פתרון אמנותי, אך במקביל, ובקשר בל-ינותק בין שני התהליכים, היה זה גם מסע אל מעמקי נפשו שהושפע במידה רבה מקשריו עם הקבוצה הסוריאליסטית ומהרעיונות של פרויד.
תוך כדי מסע החיפושים ג'אקומטי עבר שלבים שונים של מעין אנליזה עצמית, כשבכל שלב חשף יותר ויותר את בעיותיו הנפשיות – חוסר יכולתו לקיים יחסי מין מספקים אלא עם זונות, יחסיו עם אהובותיו, יחסיו האדיפליים עם אמו ועם אביו וכו'. חשיפת מניעיו הנפשיים השפיעה הן על הצורה והן על התוכן של פסליו, ומסיבה זו יצר בעשור זה פסלי זוגות שביטאו מערכות של יחסי גומלין שונים בין שני המינים. כשהסתיים מסע החיפושים בתובנות אמנותיות ואישיות כאחת, הסתיימו קשריו עם הקבוצה הסוריאליסטית, הסתיים גם עיסוקו במין ומגדר והזוגות נעלמו.
ג'אקומטי יצר תוך כדי מודעות לתיאוריה הפסיכואנליטית אשר הפכה לחלק מתוכן יצירתו. בטקסטים שכתב ובראיונות שנתן הוא תמרן את הצופים והמבקרים על ידי אספקה של חומר אוטוביוגרפי עובדתי למכביר, אשר בחלקו היה פרי דמיונו. באופן הזה הוא העביר רובד נוסף של תכנים והעשיר את המשמעויות של יצירתו, משמעויות שאולי לא מוצו באמצעות הכלים החזותיים בלבד, ולכן המלל הוא חלק בלתי נפרד מתוכן יצירתו.
ד"ר רות מרקוס היא מרצה (בגמלאות) לתולדות האמנות באוניברסיטת תל-אביב ויו"ר העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר בישראל; מתמחה בתחומים שונים באמנות המודרנית והעכשווית ובאומנויות המופע. בכתביה היא מבטאת גישה מחקרית רב-תחומית שמנתחת אמנות דרך תהליכים תרבותיים. פרסמה ספרים ומאמרים בנושאים שונים, בכתבי עת אקדמיים, בספרים ובקטלוגים....
|
|