מרדכי גפני

מרדכי גפני

סופר

מרדכי גפני (נולד כמארק מרדכי ויניארז, בפיטסוויל, מסצ'וסטס ב-1960, ידוע כיום כמארק גפני), הנהיג את קהילת בית חדש בישראל עד להגשת תלונות נגדו בגין ניצול מיני של נשים בקהילה.

ב-1989 עלה לישראל כדי לכהן כרב היישוב צופים. לאחר כמה שנים החליט גפני לקחת פסק-זמן כדי לבדוק את השקפותיו הפנימיות, בזמן זה עבד גפני כראש אגף בחברת היי-טק, כשבמקביל העביר הרצאות ושיעורי תורה פופולריים בירושלים ובתל אביב. הוא מונה לראש מכון מיל"ה בירושלים, שם הזמין את אוהד אזרחי (איתו פרסם מאוחר יותר את הספר "מי מפחד מלילית"), דב ברקוביץ', יוסי חיות ועמיחי לאו לביא לעבוד אתו יחדיו. גפני עזב את מכון מיל"ה בעקבות מחלוקת עם התורם המרכזי של המכון. גפני ואזרחי הקימו ביחד את תנועת "מנעד" שבמסגרתה הוקם "הישיבאשראם" שלאחר מכן הוליד את קהילת "המקום" של אזרחי.
1.
בדיוק כמו טביעות אצבעות, שהן ייחודיות לכל אדם, כך גם טביעת הנשמה: לכל אחד מאיתנו טביעת נשמה אישית, הנוגעת בזולת ומשאירה חותם. באמצעות התבוננות עמוקה, תרגילים וטיפים, מוביל הספר הזה את הקוראים בדרכם לגלות את טביעת הנשמה האישית שלהם, ולמצוא שלמות ושלווה. הרב גפני - מורה רוחני, סופר והוגה - אורג בסגנונו הרהוט והמרתק מקורות מקראיים, קבליים וספרותיים עם פילוסופיה ופיזיקה ומציע נקודת מבט מקורית ומרתקת על מסע הגילוי שמטרתו למלא את חיינו במשמעות עמוקה יותר....

2.
בספר "ספק" גפני חותר בעוצמה להשבת הספק כערך רוחני. עד עתה היתה הדת נחלת בעלי הוודאות והחילוניות מפלטם של הספקנים. גפני טוען שמי שמשיג את הוודאות האישית בערכו הפנימי כבן אדם, יכול לשמוט את כל האמיתות השקריות המסוכנות שאנו משתמשים בהן כדי לעצב את זהותנו. יתרה מזאת, הוא ממשיך וטוען שרק בתוך אי ודאות ניתן להגיע לאותנטיות רוחנית. גפני מבסס את התיאולוגיה שלו על ראייה מחדש ואריגה מחדש של מקורות מקראיים וקבליים. הוא שב ומגדיר בצורה רדיקלית ושובת לב את הדת של האלף החדש....

3.
הרב גפני קורא מחדש את הטקסטים המקראיים ודולה מתוכם הבנה ייחודית של הדבקות. גפני גורס חזון חדש של המחשבה היהודית המעמידה במרכזה מיתוס אישי ולא מיתוס לאומי. בספר "ודאי" משמעות הדבקות מבחינת גפני היא אינטימיות עם העצמי האלוהי, היוצרת את עצם עצמו של האדם. אמונה משמעותה האישור, לא שהדוגמה אמת, אלא שאני אמת. הוודאות הבסיסית של היותי אדם בעל ערך ללא מצרים היא מבחינת גפני התכלית הנכספת של החיים הרוחניים. ספר זה הוא הרפתקה רוחנית שבה גפני מכשיר את הקרקע להבנה של רוחניות מקראית וקבלית, שחוגגת את היות האדם וחובקת את אלוהותו. "רבי מרדכי גפני הוא ללא ספק פילוסוף יצירתי ומלהיב בסצנה הישראלית. כמו מרטין בובר, פילוסוף הדו - שיח, הוא הקים גשר בין התובנות של הטקסטים החסידיים והמיסטיים המקוריים לבין הצרכים העכשוויים של עשרות אלפי מחפשים. הוא חצב במקרא כדי למצוא הדרכה איך לחיות את המיתוס האישי שלנו, אשר משמעותו מבחינתו חזון של אנושות החובקת גם את האש האלוהית וגם את הצללים האישיים" נעם ציון, מכון שלום הרטמן ירושלים...

4.

אחד משני ספרים , הראשון - "ודאי" השני "ספק" . לגפני יש תובנות נפלאות והסברים רומנטיים משהו על סיפורי המקרא . לעיתים נדמה לי שהספר מרבה בהסברי... המשך לקרוא





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ