|
3.
|
|
כניסתו של האינטרנט לזירת התקשורת הבין-אישית אפשרה לחולל שינוי מהפכני בהגשת סיוע נפשי ולקיים את הסיוע בסביבה וירטואלית, שבה שני השותפים לתהליך אינם רואים זה את זה, אינם שומעים זה את זה ואינם מדברים זה עם זה, אלא מנהלים את התקשורת ביניהם באמצעות טקסטים כתובים. כיצד משפיעה סביבה כזו על איכותו של הסיוע הנפשי? לכאורה היא אמורה להקשות את יצירתו של קשר אנושי חם ותומך, ולהגביל עד מאוד את יעילותו. המציאות, לעומת זאת, מספקת עדויות רבות לתופעה מנוגדת – אנשים רבים הנתונים במצוקה רגשית נרתעים מפנייה אל מקורות הפועלים בסביבה של פנים אל פנים, ולעומת זאת פונים לקבל סיוע באחד הערוצים בסביבה המקוונת.
כיצד אפשר להסביר תופעה זו? מהו סוד קסמה של הרשת כסביבה המעודדת ומקדמת תהליכים של סיוע נפשי? הספר הנוכחי בוחן סוגיה זו תוך הסתמכות על הניסיון המעשי ועל עדויות מחקריות שהצטברו בתחום זה מסוף שנות השמונים של המאה העשרים. הספר מציג את הרקע ההיסטורי להתפתחותו של הסיוע הנפשי באמצעות האינטרנט, בוחן את תכונותיה של הסביבה המקוונת ואת השפעותיהן על תהליך הסיוע, ומפרט את האפשרויות הגלומות בה לצורך מתן/קבלת סיוע בעת מצוקה בשלושה ערוצי תקשורת הפועלים באינטרנט – צ'ט אישי, דואר אלקטרוני וקבוצת תמיכה מקוונת. נוסף על כך, הספר מציג בהרחבה את תפקידה של הכתיבה ואת חקר השיח הכתוב בתהליכים של סיוע מקוון, בוחן סוגיות אתיות האופייניות לסיוע באמצעות האינטרנט, דן במגבלות של סיוע כזה ומסיים בעדויות מחקריות על יעילותו של הסיוע המקוון. החומר התאורטי והדוגמאות המובאות בספר מתייחסים לשני אופנים של סיוע – טיפול נפשי מקצועי ועזרה ראשונה נפשית באמצעות מתנדבים.
פרופ' יצחק גילת הוא פסיכולוג, מרצה לפסיכולוגיה ולשיטות מחקר במכללת לוינסקי לחינוך ומנהל את השירות של סיוע מקוון בעמותה הישראלית לעזרה ראשונה נפשית (ער"ן). נושאי פרסומיו הם מצבי לחץ, התערבות בעת משבר ועזרה ראשונה נפשית באמצעות מתנדבים. ...
|
4.
|
|
חינוך במרחבים רב-תרבותיים מזמין את הקורא למסע עשיר ומעניין עם אחת התופעות המרכזיות במערכת החינוך בישראל: מפגש בין תרבויות שונות המתקיים מגן הילדים עד מוסדות ההשכלה הגבוהה. אסופת המאמרים שלפניכם מציגה אוסף של מחקרים המביאים את קולותיהם של קבוצות תרבותיות שונות בחברה הישראלית אשר נפגשות ביניהן במערכת החינוך.
לספר שלושה שערים: השער הראשון מזמן לקורא מפגש כללי עם התופעה של רבגוניות תרבותית שהולכת ומתרחבת בעקבות תהליכי הגלובליזציה. השער השני מזמין את הקורא להיכנס לבתי ספר שבהם מתקיימים מפגשים בין מורים מקבוצה תרבותית המוגדרת כקבוצת מיעוט, לבין תלמידים וצוות חינוכי מקבוצת הרוב. השער השלישי מכניס את הקורא בשערי האקדמיה ומאיר תהליכים וסוגיות של רבגוניות תרבותית בהכשרת מורים.
הספר מסתיים ביומן מסע שכתב סטודנט במכללת לוינסקי לחינוך, בן למשפחה ערבית-מוסלמית שחיה בעיר לוד כבר ארבעה דורות. הוא הצטרף למשלחת של סטודנטים וחברי סגל אשר יצאה לסיור במחנות השמדה בפולין. יומן המסע נכתב לקראת המסע לפולין ובעקבותיו. היומן נחתם בתובנה שהתגבשה אצלו בעקבות החוויה המטלטלת. תובנה זו מהווה חלק ממגוון התובנות המוצגות בספר, אשר בתורן עשויות לסייע לנו לפסוע צעד אחד קדימה לקראת חברה סובלנית שמטפחת את השונה בקרבה.
העורכים:
ד"ר רחל שגיא היא חוקרת בכירה ברשות המחקר במכללת לוינסקי; מחקריה עוסקים בחיים משותפים. פרסמה ספר שירה ושלושה ספרי פרוזה.
ד"ר ליאת ביברמן-שלו היא סוציולוגית חינוכית וראש החוג לחינוך במכללת לוינסקי לחינוך; מחקריה עוסקים בהיבטים של צדק בחינוך, תרבויות דיסציפלינריות וקידום הכשרת מורים בעידן הגלובלי.
פרופ' יצחק גילת הוא פסיכולוג, מרצה במכללת לוינסקי לחינוך; עומד בראש רשות המחקר במכללה. מחקריו עוסקים בהתמודדות עם מצבי לחץ ומצוקה במערכת החינוך ובסוגיות של חינוך וחברה בהכשרה להוראה....
|
5.
|
|
מעורבות הורים בבתי ספר ובגני ילדים מהווה כיום סוגיה מרכזית במערכת החינוך, סוגיה הזוכה לתשומת לב רבה בקרב הורים, צוותי חינוך, קובעי מדיניות וחוקרים. בצד התועלת הגדולה שעשויה לצמוח ממעורבות הורים, היא מאופיינת במתח, במאבקי כוחות ותסכולים קשים בשתי האוכלוסיות, ולכן היא נחשבת כאחת הסיבות לשחיקת מורים ומנהלים. מציאות זו מזמינה את הצורך במידע מחקרי שעשוי לסייע בניתוב המעורבות לאפיקים פרודוקטיביים.
מבטים מצטלבים מזמין את הקורא להתבונן בפסיפס של מחקרים על אודות היבטים שונים של הקשר בין הורים לצוותי חינוך. היבטים אלה כוללים, בין השאר, מעורבות הורים בטיפוח ספורטאים צעירים, מורים בחינוך המיוחד, יחסי כוח במערכת החינוך, מעורבות הורים בשיעורי בית, מעורבות הורים כאזרחות פעילה, תפיסת גננות את מורכבות הקשר עם ההורים, ויום הורים כטקס וכסמל. מאמרי הספר נכתבו על ידי חוקרים מומחים ממכללות לחינוך ומאוניברסיטאות.
מבטים מצטלבים רואה אור ביוזמה של מרכז "מהות" לחקר הקשר בין הורים לצוותי חינוך; מרכז "מהות" פועל במכללת לוינסקי לחינוך, בשיתוף עם משרד החינוך.
עורכי הספר: פרופ' יצחק גילת הוא פסיכולוג, מרצה במכללת לוינסקי לחינוך, מכהן כראש רשות המחקר במכללה; מחקריו עוסקים בממשק בין חינוך לחברה. ד"ר עידית טבק כיהנה כרקטור מכללת לוינסקי לחינוך; הקימה את מרכז המחקר "מהות" לחקר קשרי הורים וצוותי חינוך....
|
|