אליאס קאנטי

אליאס קאנטי

סופר

אליאס קָנֶטי (בגרמנית: Elias Canetti; בבולגרית: Елиас Канети;‏ 25 ביולי 1905 – 14 באוגוסט 1994) היה סופר ומסאי בשפה הגרמנית ממוצא יהודי-בולגרי, שחי ופעל בעיקר באוסטריה, באנגליה ובשווייץ. חתן פרס נובל לספרות לשנת 1981.

"בעבור כתביו המצטיינים במבט רחב, בעושר של רעיונות ובעוצמה אומנותית" זכה אליאס קנטי בפרס נובל לספרות לשנת 1981. קנטי בן למשפחה יהודית אמידה נולד בבולגריה והתגורר עד 1939 בשוויץ, גרמניה ובאוסטריה.
במהלך מלחמת העולם השנייה הוא שהה באנגליה ובשנת 1952 קיבל אזרחות בריטית. החל משנות השבעים של המאה העשרים הוא קבע את מושבו בציריך ולאחר זכייתו בפרס נובל פרש מהחיים הציבוריים וסירב אף להתראיין.

קנטי כתב בשפה הגרמנית נובלות מחזות וספרי עיון. בשנת 1929 הוא סיים את לימודי הכימיה באוניברסיטת וינה אך מעולם לא עסק בתחום. כבר במהלך לימודיו העסיקו אותו הפילוסופיה והספרות הרבה יותר מלימודי הכימיה. הוא ביקר בהרצאותיו של העיתונאי והסטיריקן רב-ההשפעה קרל קראוס, והיה בין מעריציו הנלהבים. בשנים אלו הוא החל באיסוף החומר לצורך מחקרו על "תופעת ההמון" מאחר וסבר כי לא זכתה לטיפול מספק מצד החוקרים המובילים באותה עת, גוסטב לה בון וזיגמונד פרויד. התנסויותיו האישיות בהפגנות בפרנקפורט ובווינה חיזקו את עניינו בתחום.

מבין ספריו הרבים שתורגמו לעברית שלושת ספרי הזיכרונות האישיים שלו: "הלשון שניצלה" (1977), "הלפיד באוזן" (1980) ו"משחק העיניים" (1985) מהווים פורטרט משכנע של התפתחותו המחשבתית ושל עידן טרגי בתולדות האנושות. קנטי שהיה יוצר מבריק בהרבה תחומים, מצליח דווקא בספרים אוטוביוגרפיים אלה להביא לידי ביטוי את יכולת הכתיבה המרגשת שלו.

שמו של קנטי שנקשר בשמן של נשים רבות, ביניהן הסופרת פרידה בנדיקט (אנה סבסטיאן), הציירת מרי- לואיז פון מוטסיצ'קי, ומאוחר יותר גם לסופרת והמרצה אייריס מורדוך. בשנת 1963 נפטרה אשתו וזה, ובשנת 1971 נשא לאישה את הרה בושור. שנה לאחר מכן נולדה בתו יוהנה. קנטי הלך לעולמו בשנת 1994, בגיל 89.
1.
רומאן נדיר זה הוא סיפורו של פטר קין, איש מדע מכובד, בגרמניה שבין שתי המלחמות – ופרשת הידרדרותו אל התהום שאין ממנה חזרה. לכוד בין מנהלת הבית הבורה והשתלטנית שלו, הדוחקת אותו בערמה אל מלכודת הנישואים, ובין בנדיקט פאף, שוער גס ואלים – הטיפוס הנאצי האפייני, נדחף הקרבן קין אל העולם התחתון של העיר, אל הביבים והאשפתות, אל שאול תחתיות, שבמבוכיו מדריך אותו שחקן שחמט גמד ומרושע. לאחר ששב לביתו מן התופת, מבקר אצל קין אחיו, פסיכיאטר נודע, אשר בכוחה של דיאגנוזה מוטעית, מאיץ את המשבר הסופי. המחבר, ד"ר אליאס קנטי נולד בבולגריה ב-1905 להורים יהודים ממוצא ספרדי ולמד באנגליה, בשוויץ, בגרמניה ובאוסטריה. הוא כתב מחזות ושנים רבות הקדיש לחקר הפסיכולוגיה של ההמונים ושל הכוח. "סנוורים", אחת היצירות הנמנות עם הקלסיקה המודרנית, ראה אור ב-1935, שנתיים לאחר עליית הנאצים לשלטון. בדיוק מושלם ובכושר סיפורי יוצא מן הכלל, מעצב קנטי את המרכיבים באישיותו של קין עצמו, קשריו עם הסביבה והחברה שבה הוא חי – מרכיבים המובילים אותו אל חורבנו. קנטי מצייר תמונה פראית, גרוטסקית, אבסורדית של מוח ושל חברה שעלו על הדרך החלקלקה המובילה אל מעבר לטירוף. "ספר מרשים ביותר. אחד הרומנים הגדולים המעטים של המאה. פראי, מעודן, יפה, מסתורי ועמוק מאד" (אייריס מרדוק). "ספר מוזר, מרשים ומבעית" (פיליפ טוינבי). "אחת מיצירות המופת הגדולות של זמננו" (ג'ון דבנפורט). "טורד, מבעית, מצחיק להחריד" (וולטר אלן). "רומאן בעל עצמה נוראה" (ס. דיי-לואיס)....

2.
3.
4.
קודם הלשון, אחריה האוזן ועכשיו העיניים. זה השלישי בסדרת ספרי זכרונותיו המרתקים של אליאס קאנטי, בעל פרס נובל לספרות (1981). "הלשון שניצלה" ו-"הלפיד באוזן" עסקו הרבה במאבקו של המחבר להשתחרר מהשפעתה של אימו השתלטנית ובצמיחתו כסופר בווינה של שנות ה-20. בעת תחילתו של ספר זה, העוסק בשנים 1937-1931, כתב קאנטי את יצירתו הגדולה "סנוורים" אך אז לא היה עדיין מו"ל שיוציאנה לאור. חייו של קאנטי בתקופה זו רצופים בפגישות מרחיבות אופקים, עם ראשי "המדברים" בספרות ובמוסיקה של אירופה בשנים אלה. ביצירתו הושפע קאנטי מעולמם הרוחני של הרמן ברוך ורוברט מוסיל, שיצירתם היתה נערצת עליו, והמגע האישי עמם העמיק את השפעתם עליו. מאנשי המוסיקה העשירו את חייו המלחין אלבן ברג והמנצח הרמן שרחן, שניהם מעמודי התווך של המוסיקה החדשה. אולם הפגישה המעשירה ביותר היתה פגישתו עם ד"ר אברהם סונה, "המסתורי" הלוא הוא המשורר העברי אברהם בן-יצחק בעל "אשרי הזורעים ולא יקצורו" משכיל רחב אופקים ואדם עמקן. בזכותו התוודע קאנטי אל יהדותו בפן הרוחני שלה, שעד אז היה זר לו. תוך כדי סיפורו של קאנטי על העולם הגדול שנפתח לפניו עם היכרות זו, אנחנו מתוודעים אל אישיותו המופלאה של אברהם בן-יצחק, שהיה נחבא אל הכלים מתוך ענוותו שהיתה גדולה כעושרו הרוחני. "רישומיו" של קאנטי מחייה האינטלקטואליים האינטנסיביים של וינה הם גם היסטוריה ספרותית מן המעלה הראשונה. כתיבתו מצטיינת בכנות צורבת לגבי עצמו כמו לגבי סביבתו. ...

5.
ההמון והכוח הוא ספר יחיד במינו העוסק בתופעה מסתורית ויומיומית כאחת. בתופעת ההמון. הוא מתעמק ביחסי הגומלין הקיימים בין ההמון לבין ההתנהגות האנושית, בהמון במהלך ההיסטוריה, בהמון ובכוח. אליאס קנטי מסווג את ההמון להמון פתוח והמון סגור, להמון סמוי, להמונים רודפים והמונים נמלטים, להמון הסירוב, המון המהפך, המון החוזקה, המון דו-צדדי ועוד. מחקר זה נושא את הקורא הרחב במרחב ובזמן, בין היתר אל ריקודי הגשם של האינדיאנים משבט הפואבלו, אל חג המוחארם שאצל המוסלמים השיעיים ואל תרגילי האצבעות של הקופים-ובו בזמן מוליך אותנו ביד אמונה אל הבנה עמוקה יותר של עצמנו....

6.

תאור הדרדרותו של אדם משכיל, מומחה עולמי לתרבות הסינית וחסר כל הבנה בבני אדם. הספר קשה מאד לקריאה. שלל דמויות גרוטסקיות ומרושעות, שהסופר נו... המשך לקרוא





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ