» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (8):
המממ,
פילוסופיה,
עיון כללי - היסטוריה, פילוסופיה,
סדר על המדף: עיון,
עידן חדש ,עזרה עצמית ופילוסופיה,
Read it,
On The Shelf,
נדירים , מעניינים ומה שבינהם,
|
1.
|
|
אלן באדיו (נולד 1937) נחשב לאחד ההוגים המקוריים והבולטים ביותר הפועלים היום בצרפת. הגותו מושפעת מאפלטון, הגל, לאקאן ודלז, ומצטיירת כפילוסופיה ביקורתית המפנה את ח?ציה הן לעבר האסכולה האנליטית והן לעבר האסכולה הפוסטמודרנית. בהגותו מבקש באדיו לחשוף ולחשוב לעומק את הפוטנציאל החדשני הטמון בכל מצב - הוא מציע פילוסופיה של האירוע ושל האמת המעגנת גישה זו. בשנים האחרונות מרצה באדיו בסמינר של "הקולז' הבינלאומי לפילוסופיה" על האנטי - פילוסופים הגדולים (פאולוס, ניטשה, ויטגנשטיין, לאקאן...) ומכהן כפרופסור אמריטוס ב"אקול נורמל סופרייר". אתיקה - מסה על תודעת הרוע הוא הספר הראשון של באדיו המתורגם לעברית, ספר המקנה גישה ישירה ללב הגותו. בספר זה מבקש באדיו לחשוב את האתיקה מחדש, תוך כדי ביקורת נוקבת על השימוש המודרני (והניהיליסטי לדידו) במושג זה; מכיוון שלדבר על האתיקה היום, משמע, עבור באדיו, קודם כול לזהות כיצד מושג זה (אתיקה), שפעם היה מושג פילוסופי מובהק, איבד את כל ערכו בעקבות נפילתו לזירה הציבורית, לפטפוט היומיומי, כלומר למרחב שבו הסברה שולטת, ולא האמת. בספר זה חושף באדיו את האופן שבו הפך המושג אתיקה לסמל לאידיאולוגיה (של זכויות האדם, של הכבוד לאחר) שאינה מותירה עוד מקום לפעולה חופשית באמת, לפעולה שעשויה לשנות - מעבר לעולם הנוכח והמתמיד - את פני המציאות באמת. ובכן, כיצד ניתן להחיות את האתיקה, את הפעולה האמיתית, את המעשה הלא - נגוע אידיאולוגית? כיצד אפשר להיות סוף - סוף חופשי? שאלות אלו עומדות במרכז הגותו של באדיו. בפורסו באופן שיטתי את מושגי האירוע, הנאמנות והטוב, בתזה שלו על האדם כנצחי, בהישען על דוקטרינה של אמיתות שהוא מנסח, עונה באדיו על שאלות אלה ופותח אופק חדש למחשבה על אחת מהשאלות הבסיסיות ביותר שבה התחבטה המחשבה מאז ומעולם: שאלת החירות והמעשה החופשי (או האתיקה) הנגזר ממנה....
|
2.
|
|
אלן באדיו (נולד 1937) נחשב לאחד ההוגים המקוריים והבולטים ביותר הפועלים היום בצרפת. הגותו מושפעת מאפלטון, הגל, לאקאן ודלז, מצטיירת כפילוסופיה ביקורתית המפנה את חציה הן לעבר האסכולה האנליטית והן לעבר האסכולה הפוסטמודרנית. בהגותו מבקש באדיו לחשוף ולחשוב לעומק את הפוטנציאל החדשני בכל מצב ? הוא מציע פילוסופיה של האירוע ושל האמת המעגנת גישה זו. בשנים האחרונות מרצה באדיו בסמינר של "הקולז´ הבינלאומי לפילוסופיה" על אנטי-פילוסופים הגדולים (פאולוס, ניטשה, ויטגנשטיין, לאקאן...) ומכהן כפרופסור אמריטוס ב"אקול נורמן סופרייר". אתיקה ? מסע על תודעת הרוע (1993) הוא ספר הראשון שבאדיו המתורגם לעברית, ספר המקנה גישה ישירה ללב הגותו. בספר זה מבקש באדיו לחשב את האתיקה מחדש, תוך כדי ביקורת נוקבת על השימוש המודרני (והניהיליסטי לדידו) במושג זה; מכוון שלדבר על אתיקה היום, משמע, עבור באדיו, קודם כל לזהות כיצד מושג זה (אתיקה), שפעם היה מושג פילוסופי מובהק, איבד את כל ערכו בעקבות נפילתו לזירה הציבורית, לפטפוט היומיומי, כלומר למרחב שבו הסברה שולטת, ולא האמת. בספר זה חושף באדיו את האופן שבו הפך המושג אתיקה לסמל לאידיאולוגיה (של זכויות אדם, של הכבוד לאחר) שאינה מותירה עוד מקום לפעולה שעשויה לשנות ? מעבר לעולם הנוכח והמתמיד ? את פני המציאות באמת. ובכן, כיצד ניתן להחיות את האתיקה, את הפעולה האמיתית, את המעשה הלא-נגוע אידיאולוגית? כיצד אפשר להיות סוף-סוף חופשי? שאלות אלו עומדות במרכז הגותו של באדיו. בפורסו באופן שיטתי את מושגי האירוע, הנאמנות והטוב, בתזה שלו על האדם כנצחי, בהישען על דוקטרינה של אמיתות שהוא מנסח, עונה באדיו על שאלות אלה ופותח אופק חדש למחשבה על אחת מהשאלות הבסיסיות ביותר שבה התחבטה המחשבה מאז ומעולם: שאלת החירות והמעשה החופשי (או האתיקה) הנגזר ממנה....
|
3.
|
|
שינוי הוא ללא ספק חידה. הפוליטיקאים מבטיחים אותו, התעשייה מוכרת אותו והמדיה משווקת אותו. לעומתם אלן באדיו מתייחס לשינוי ממקום המורה, כך שאחריותו הראשית היא מסירת מסורת. המסירה מתרחשת באמצעות השלכה של המורה, של האדון, של הפרופסור או של האדם הזקן. המורה שלנו מודע לחלוטין להצבתו "בתחילת ישורת החיים האחרונה". אפשרות המוות של האדם הזקן מחייבת חשיבה על שימור המסירה והיצירה של העתיד.
נושא השינוי (2012) הוא סמינר שארך שישה ימים וכלל 11 שיעורים שנושאם העיקרי היה שינוי. מקצת השאלות שנבחנו בו הן: מהו שינוי? האם הוא עדיף מקביעות? מהם סוגי השינוי? ולבסוף, מהו שינוי אמיתי? תשובתו המפורטת של באדיו מפתיעה כשם שהיא מעמיקה, שכן מעבר להגדרת השינוי באדיו מעגן אותו במערכת ההגותית שפיתח. מערכת זו כוללת את המושגים: ישות, עולם, אובייקט, דבר, אמת, סובייקט, וכמובן שינוי שיכול להיות רגיל או סינגולרי. שינוי רגיל, אומר באדיו, "הוא שינוי הדבר מנקודת המבט של אובייקט אחר", כשינוי בהופעה או במיקום של הדבר המשתנה. אך שינוי אמיתי, הטומן בחובו את הופעת הסובייקט, מתאפשר מכיוון "שאמת היא משהו שמתרחש והיא ההתכנסות של התקיימות וישות. וזהו שינוי סינגולרי". הגותו הדיאלקטית של באדיו מתבטאת כמערכת השואפת להסביר הכול, מהקטן לגדול, תוך כדי כך שהיא הראשונה לשלול את קיומו של כל מכלול. כך נקשרת המתמטיקה של תורת הקבוצות יחד עם פוליטיקת האידאה הקומוניסטית, דרך האומנות והאהבה, לכדי הגות משחררת, עקבית ובעלת פוטנציאל אינסופי לשינוי אמיתי.
אלן באדיו (נולד 1937) הוא אחד ההוגים הבולטים, המשפיעים והמקוריים ביותר הפועלים כיום. הוא למד ולימד ב"אקול נורמל סופרייר" (ENS) בפריז; מגוון עבודותיו כולל נובלות, פואמות ומחזות, לצד מסות פוליטיות, כתבים תאורטיים וספרות פילוסופית. ספריו המרכזיים הם: "תאוריה של הסובייקט" (1982), "ישות ואירוע" (1988), "הגיונות העולמות" (2006) ו"אימננטיות האמיתות" (2018). ספרו של באדיו "אתיקה: מסה על תודעת הרוע" ראה אור ברסלינג (2005).
מתרגם הספר אלירן בר-אל – דוקטור לסוציולוגיה מאוניברסיטת קיימברידג' ומרצה לסוציולוגיה באוניברסיטת יורק – הוסיף פתח דבר מעמיק שמציג את מפעל "החזרה לפילוסופיה" של באדיו....
|
|