ברטרנד ראסל

ברטרנד ראסל

סופר

ברטראנד ארתור ויליאם ראסל (באנגלית: Bertrand Arthur William Russell;‏ 18 במאי 1872 – 2 בפברואר 1970) היה פילוסוף, לוגיקן וסופר בריטי. תרם תרומות חשובות לתחום הפילוסופיה של הלשון ותורת ההכרה. חיבוריו בתחום פילוסופיה אנליטית השפיעו רבות גם על התפתחות המתמטיקה והלוגיקה. הפרדוקס הקרוי על שמו השפיע רבות על תורת הקבוצות, והוביל להתגבשות תורת הקבוצות האקסיומטית. ראסל כתב גם על משטרים מודרניים, ועל תופעות של דיכוי המחשבה החופשית. הוא התנגד להגבלות שונות על החירות המחשבתית, ונודע כפילוסוף בעל גישה חינוכית ליברלית.

בשנת 1945 התפרסם ספרו המקיף "תולדות הפילוסופיה המערבית" שהוכר כאחד הספרים החשובים ביותר בתחום תולדות הפילוסופיה. בשנת 1950 קיבל את פרס נובל לספרות.

ראסל היה הומניסט שהקדיש חלק רב מזמנו לפעילות חברתית, בפרט נגד מלחמת העולם הראשונה, נשק גרעיני ומלחמת וייטנאם.
» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (61):
ספרים שקראתי, פסיכולוגיה, סיפורת מתורגמת, הדרכה ועיון - למבוגרים, מלאכת החיים המורכבת, ספרי פילוסופיה למכירה תמרה, התפתחות אישית, חתני פרס נובל לספרות, ספרים של הביוקר, ספרים שקראתי, הגות, פילוסופיה, פסיכולוגיה, פילוסופיה וסוציולוגיה, ספרי עיון למכירה, פילוסופיה, פרס נובל לספרות, נדירים , מעניינים ומה שבינהם, לקנייה, הוצאה אחרת / כריכה שונה / קיים גם בהוצאה אחרת / שנת הוצאה אחרת, ראשון כחדש שני טוב, עוד ...
1.
שנינות, אירוניה ומזון רוחני-אלה שלושת מרכיבי המסה הראסליאנית כשהם ממוזגים באורח פרובוקאטיבי, כתמיד, גם בקובץ זה. היבטים שונים של השיגעון המודרני נבחנים: האנארכיה הסמוייה שבחיי הבית, אופייה האנטי חברתי של מערכת הכספים והאיוולת שבעבודת יתר בעידן המכונה. המסות הפוליטיות כוללות בין היתר, ניתוץ יסודות הקומוניזם והפאשיזם וגילוי דעת מרשים בזכות הסוציאליזם....

2.
ברטרנרד ראסל, הפילוסוף, המתמטיקאי וההוגה החברתי הבריטי מן הידועים ביותר במאה העשרים מבקש בספרון קצר אך בהיר זה משנת 1912 לענות על השאלה מהי פילוסופיה בדרך שונה מזאת של חיבורו הידוע האחר, 'תולדות הפילוסופיה המערבית'. אם בחיבור ההוא נקט ראסל גישה היסטוריציסטית ועקב באופן לינארי אחרי התפתחותה של הפילוסופיה במערב מראשיתה, הרי שבחיבור הזה הוא מנסה לייחד את הפילוסופיה משאר תחומי רוח האדם באמצעות ציון הבעיות הייחודיות שבהן מתחבטת הפילוסופיה מראשיתה ובעיקר בזמננו. כעדותו ב"הקדמה", בעמודים שלפנינו ראסל הגביל את עצמו "בעיקר בבעיות הפילוסופיה שאפשר לומר משהו חיובי ובונה, שכן נראה [לו] שלביקורת שלילית בלבד אין מקום כאן". מכאן שהחיבור שלפנינו לוקה בבחירה סלקטיבית משהו של הסוגיות הנידונות בפילוסופיה, ואולם כל חיבור העוסק בתולדות הפילוסופיה או במבחר נושאיה אינו יכול שלא ללקות בהעדפות סובייקטיביות של בחירה, מיון והצגת הדברים. כל עיסוק בתולדות הפילוסופיה או בסוגיות המרכזיות שלה מניח אפוא פילוסופיה לעצמה. על הפן הסובייקטיבי מפצה כאן הצגת הדברים הבהירה והקולחת, שאינה מחייבת ידיעה מוקדמת של הפילוסופיה או עיסוק קודם בה. לכן חיבור זה מתאים לכל מי שמבקש לטעום לראשונה מפרותיה החכמים של הפילוסופיה, שאצל ראסל נודעה לה תמיד משמעותה הראשונה שאין לה תחליף: אהבל החכמה לשמה. ולכן יאה לחיבור זה ההגדרה הידועה שראסל הגדיר את הפילוסופיה: "הרפתקת הרוח היחידה הנעשית לשמה בלבד"....

3.
בספר זה משוחח איתך אחד מגדולי ההוגים על הדרכים שבהן תוכל להגיע לשלוות נפש ולהצליח בחיים. מה עליך לעשות כדי להיות מקובל על הסביבה? כיצד לרפא קנאה וצרות עין ולגרש פחד ושיעמום מחייך? מה עליך לעשות על מנת להבין את משפחתך, להינות מהחיים, מאהבה ועבודה? על כל אלה תמצא הדרכה בספר מעשי ורב השראה זה. ברטראנד ראסל שלספריו השפעה עצומה על הלך המחשבה המודרני ,מדבר כאן אל האיש המוטרד והמודאג שנולד אל האושר אך אינו יודע כיצד להשיג אותו. ...

4.
"רוב בני האדם אינם עשירים, רוב האנשים לא נולדו בעלי מזג טוב, לבני אדם רבים יש יצרים סוערים הרואים בחיים שקטים ומווסתים כראוי משעממים עד בלתי נסבלים. בריאות היא ברכה שאף אחד אינו יכול להיות בטוח בשימורה, נישואים אינם תמיד מקור לאושר. עקב כל הסיבות האלה חייב האושר להיות, לגבי רוב הגברים והנשים, יותר הישג מאשר מתנת האלים ובהישג זה מוכרח המאמץ, גם חיצוני וגם פנימי, למלא תפקיד נכבד". "תקופה מבולבלת במקצת. אנשים רבים השליכו את הכללים הישנים בלי שרכשו לעצמם כללים חדשים. דבר זה מביא עליהם צרות שונות, כיוון שבתת-הכרתם הם עדיין מאמינים בדרך כלל בישן. צרות אלה מולידות ייאוש, חרטה וציניות". "כשהנסיבות החיצוניות אינן באמת גרועות, האדם חייב להיות מסוגל להגיע אל האושר, בתנאי שתשוקותיו ועייניו מכוונים כלפי חוץ ולא כלפי פנים. בחינוך ובניסיון להתאים את עצמנו לעולם, אנו חייבים אפוא לשאוף לכך שנימנע מיצרים אנוכיים, תחת זאת נסגל לעצמנו עניינים ורגשות שלא יניחו למחשבתנו להתרכז ללא הרף רק בעצמנו. עבור רוב בני האדם אין זה טבעי להיות אמושרים בכלא והיצרים הכולאים אותנו בתוך עצמנו מהווים אחד מסוגי הכלא הגרועים ביותר. בין היצרים האלה השכיחים ביותר הם: פחד, קנאה, רגשות אשמה, רחמים עצמיים והערצה עצמית. בכל אלה מרוכזות כל תשוקותינו בעצמנו, אין בהם כל עניין אמיתי בעולם החיצון, אלא רק חשש בלבד פן עולם זה יפגע בנו לרעה באיזה אופן שהוא או שלא יעלה בידינו להזין את האגו שלנו". * "הוא כותב על מה שהוא מכנה ההיגיון הפשוט, אך למעשה זאת חוכמה יוצאת דופן". (The Observer) * "ספריו של ראסל הם החלופה המודרנית לתנ"ך". טיים (Time). * "היות האושר מטרת כולנו והיות שכולנו לא מכירים את הדרך אליו, ספר זה חייב להפוך, לרבים המאמינים באושר ומקווים להשיגו, לעיסוק של ממש... בדיוק ובעדינות, פשוט להפליא, נגיש לכול השקפותיו ובהצעותיו. חלקנו הוא רק לקרוא, אך גם להיות עסוקים". וושינגטון סטאר (Washington Star) ברטראנד ראסל (1970-1872) נולד באנגליה וחונך בטריניטי קולג´, קיימברידג´. הקריירה הארוכה שלו מיקמה אותו כאחד מאנשים המבריקים והמשפיעים ביותר בתחום הפילוסופיה, המתמטיקה והחברה במאה העשרים. לראסל היו השקפות פרוגרסיביות ודעות על החברה שעוררו מחלוקת, במיוחד התנגדותו למוסר המבוסס על רגשות אשם. בספר זה הוא מכוון גישה רציונלית על מנת להשיג חיי אושר. חתן פרס נובל וחתן פרס ירושלים....

5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.

יש כמה ספרים על בטלה ובטנות ושבחיהן. את כולם קראתי רק כדי להרגיש טוב עם עצמי. אלה ספרי הפילוסופיה שהכי עוזרים בחיים... שאר הפילוסופיה נשאר... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
המאמר של ראסל "בשבח הבטלה" הוא מניפיסט כתוב היטב בזכות הההגיון הבריא ונגד הכלכלה התחרותית והנצלנית. ראסל כתב אותו בין מלחמות העולם. אחרי ה... המשך לקרוא
7 אהבו · אהבתי · הגב
"שולחן זה לא באמת שולחן, תשאלו את ראסל". זה הסטטוס הנוכחי של הגדולה שלי בת ה-11. לא נראה לי שראסל העלה בדעתו אי פעם שהוא יופיע בסטטוס. זה התח... המשך לקרוא
41 אהבו · אהבתי · הגב
מבין אלפי ספרי המודעות העצמית,זהו אחד הטובים ! לי יש את המהדורה הראשונה בעברית מ 1954 ,בתרגום ישן של עברית ארכאית והוא לא נעים לקריאה בכלל . ... המשך לקרוא
5 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מקסים. מניפסט אינטליגנטי ומשעשע בזכות חיי הבטלה והעצלות. הלאה העבודה! יחי העצלות! עצלני כל העולם התאחדו! והוא עוד זכה בפרס נובל לספרות,... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב
ראסל מתחיל את ספרו בניסיון לתהות כיצד ניתן להיות בעלי וודאות כלשהי. נדמה שההתחלה שלו והכוונה היא להתגבר על האידיאליזם, להציג את התיאוריה ... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ