דורית קדר

דורית קדר

סופרת

ד"ר דורית קדר, ילידת ישראל ובעלת תואר ראשון ושני בספרות השוואתית, תרגום, פילוסופיה ותולדות האמנות, ותואר שלישי באמנויות יוצרות. מרצה בכירה בפקולטה לאמנויות "המדרשה" המכללה האקדמית בית ברל. תיאורטיקנית בפילוסופיה מזרחית, אמנית ואוצרת.
מייסדת המרכז לשלום בין-דתי בתל אביב-יפו, פועלת למען קידום שלום בין-דתי, למען חברה צודקת ולמען זכויות בעלי חיים
אתר אינטרנט: האתר של דורית קדר
1.
קרווארג'יו כמודרניסט הוא ספר המבקש לראות בקרוואג'יו - האמן האיטלקי בן המאה ה - 17 - אמן מודרניסט. המודרניזם, אפוא, אינו נתפס בספר זה כסגנון התלוי בזמן ובחלל כלשהם, אלא כמערך פסיכולוגי הקשור בתפיסת עולם סובייקטיבית. הספר בוחן את משמעות "המציאות", את השתקפות אישיותו של האמן ביצירותיו, הן מבחינה צורנית, וכן את תפיסתו הדתית של קרוואג'יו, המתפרשת כאן כהתרסה אקזיסנציאליסטית. ספר זה פותח בפני קוראיו צוהר לראות את קרוואג'יו כאמן המורד במוסכמות זמנו, ובו בזמן מאפשר להבין את המודרניזם בצורה מתומצתת וממוקדת. ...

2.
נכתב לאחר מחקר דוקטורט על ``זן בודהיזם כאמצעי להעצמת היצירתיות`` וכתיבה ארוכת שנים בעתונות בנושאים אנתרופולוגיים. הפילוסופיה המזרחית - זן בודהיזם, טאו סיני - משולבת בטבעיות בכתיבה על כל קלף. הרעיונות המופשטים מומחשים בצורה הקליטה ביותר. כל קלף דן בחכמה מסוימת, כאשר כל הקלפים או ``החכמות`` קשורים ביניהם כמדרגות המובילות אותנו אל היכל של הבנה מאירת עיניים ולב בחיי היומיום. ...

3.
The Book suggests evolving the Wisdom of the Heart by considering the life of the great mystics and their appreciation of God's fingerprints in Nature. One may, therefore, cultivate the Way of Love, unconstrained by comparison, hierarchy, and pre-concepts, usually existent in territorial thinking....

4.
המחזה "סיפורי מוניות " מציג את היצרים הבסיסיים ביותר של האדם באשר הוא – אלה שסוערים בתוכו , מפעפעים אל פני השטח גם בעת בלתי־צפויה ביותר ואותם מנסה האדם לכבוש ועליהם מטילה החברה טאבו. נהגי מוניות, שמנת־חלקם היא להתחכך עם תופעות אנושיות אלו ולנסות למקמן ביחס אל עצמם, עומדים במוקד המחזה הנוכחי. אם אכן סוג העבודה של הנהג רושם את המקרא למפת הווייתו וקיומו, שסימניו הם היצרים הבסיסיים של הטיפוסים העולים ויורדים מרכבו , הרי שמפת ליבם של אלו איננה של ארץ זרה מזו של הנהג. יצרים אלו באים לידי ביטוי בחייהם של דמויות הנהגים במחזה שחיברה דורית קדר בשנות התשעים של המאה הקודמת מתוך חוויותיה בעת נסיעות במוניות . כחסרת רישיון־נהיגה , נדרשה המחברת להעביר זמן רב בחלל המונית, בחוויה אינטנסיבית של אחד־על־אחד עם הנהג . הנהג , כפוי כמעט כמו הנוסעת למסגרת זו של זמן ומקום, שופך ליבו בפניה וזו, מתוך יכולתה המיוחדת לשמש מאזינה, מצאה עצמה בעל כורחה על מושב המטפל המתמחה בנהגי מוניות. בארבעה־עשר הקטעים שבמחזה נהגים שונים חושפים סיפורים אישיים בפני הנוסעת. בכל קטע נפתח מחדש מסע טרגי־קומי, מנקודת־מוצא בה הנהג הוא כלי להבאת הנוסעת מנקודה אחת לשנייה אל עבר יעד בו נחשפים סיפורים הנוגעים ליצרים ולמצבים הבסיסיים של הקיום האנושי http://doritkedar.wordpress.com/store/...






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ