דורית זילברמן

דורית זילברמן

סופרת

דורית זילברמן (לבית גינזבורג), ילידת חיפה, 1956. למדה ספרות ופילוסופיה באוניברסיטת בר-אילן וב-1990 הוענק לה תואר דוקטור. כמו כן למדה משפטים (2001) ובעלת תואר עורכת דין. היא עוסקת בכתיבה ספרותית ועריכה, מרצה ומדריכה בסדנאות כתיבה. שימשה כמרצה באוניברסיטאות תל אביב, חיפה, בר-אילן ובן-גוריון בנגב. שימשה כראש אקדמי במכללת המשולש בבקעה אל גרבייה וכראש חוג לכתיבה אמנותית במכללת בית ברל. השתתפה בכנסים בינלאומיים שונים והרצתה בהם על ספריה (שחלקם תורגמו לשפות זרות). שימשה כמבקרת ספרות והייתה מעורכי כתב העת "מאזניים". את עבודת הדוקטורט שלה וכן את כל ספריה ניתן למצוא בספריית אוניברסיטת הרווארד. בשנים האחרונות משמשת גם כעורכת דין ומתמחה בדיני משפחה. זכתה בפרסים ספרותיים שונים וביניהם פרס מקרן תל-אביב לאמנות ולתרבות על ספרות יפה (1980) ומילגה מקרן דב סדן על עבודתה לתואר שני על שירת יונה וולך. כמו כן זכתה ב-1991 בפרס מטעם Memorial Foundation for Jewish Culture. ב-1993 זכתה בפרס מהקרן לעידוד סרטי איכות ישראלים על ספרה "סירוס", המתאר פרשת יחסים בין ישראלית ובדואי. כעבור 10 שנים הופק על פי "סירוס" הסרט "טהארה", עם ג'וליאנו מר. ב-2001 זכתה בפרס קוגל לספרות.
פרסמה כ-20 ספרים ביניהם רומנים, נובלות וסיפורים קצרים.
פעמיים בימי חייה של דורית זילברמן התעורר בה הצורך לכתוב ספר ילדים. בפעם הראשונה עבור ביתה הבכורה ובפעם השניה עבור נכדתה הבכורה. 30 שנה מפרידות בין שני הספרים. הספר הראשון "אימשל" (אמא-של) שהפך רב מכר מיידי, הוא סיפור על תום בתה הבכורה ועל התהליך שעברה בבחירת אבא חדש. בימים אלה מסתיים עיבוד הספר למחזה יחיד המשלב תיאטרון, הקרנה על שלושה מסכים וחלוקת איורים מהספר לצביעה ועבודה לילדים בקהל.
דורית הייתה נשואה למנחם זילברמן ולהם שלושה ילדים: תום, דין ואביגייל.

ספריה:
• שיעור ראשון ברכיבה על סוסים : סיפורים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד, תשמ"א 1981)
• תחנה מרכזית (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד, תשמ"ב 1982)
• אימשל (תל-אביב : מ. זילברמן, 1982) <איורים – שחר קליין>
• מתחת לבגדים (תל-אביב : מ. זילברמן, 1983)
• סירוס (תל אביב : מ' זילברמן, 1985) <סיפור על חיי הבדוים בסיני>
• מדובר בזה ככל הנראה (אילת : מ. זילברמן, 1986)
• העברית היא אשה מתרחצת : 3 פרקים על שירת יונה וולך (תל-אביב : ירון גולן, תש"ן 1990)
• אשה בתוך אשה בתוך אשה בתוך : רומן קצר (תל-אביב : קצין חינוך ראשי -צה"ל, תשנ"א 1991)
• סיוט מתוק : סיפורים (תל אביב : ספרית פועלים, תשנ"ג 1993)
• העברית היא אשה מתרחצת : 6 פרקים על שירת יונה וולך (תל-אביב : ירון גולן, 1993)
• לא ביום ולא בלילה (תל אביב : ביתן, תשנ"ה 1994) <סיפור>
• שופט שלי (תל אביב : ביתן, תשנ"ה 1995)
• שבע נשים ורצח (ירושלים : כתר, 1997) <רומן מתח>
• נוגה, קומי (אור יהודה : הד ארצי, תש"ס 1999) <רומן>
• מכשף השבט : עמוס עוז - היפנוזה ומיסטיקה ביצירותיו (אור יהודה : הד ארצי, תשנ"ט 1999)
• אחושרמוטה אהבה (תל-אביב : מח הפקות, תש"ס 2000) <בשיתוף מישל חדד> <על המעטפת: באר השוטים>
• האם היא בוגדת? / האם הוא בוגד? : התופעה, הסימנים והפתרונות (תל אביב : מח הפקות, תשס"ב 2002) <בשיתוף מישל חדד>
• רצח עם קבלה : רומן מתח קבלי (תל-אביב : מח הפקות, 2003) <בשיתוף נתן ארז> <תורגם לספרדית>
• El código cabalístico/Nathan Erez y Dorit Silberman (Barcelona:Apóstrofe, 2006)
• תמצאי לי אהבה (תל אביב : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, 2006) <רומן>
• שער הרחמים (תל-אביב : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, 2008) <עריכה – ענת לויט>

אתר אינטרנט: האתר של דורית זילברמן
1.
"נימפה בג'ינס" - אנתולוגיה של סיפורי נשים שחושפת את האשה ומקלפת את השכבות המכסות על פניה המורכבות: רכות ועוצמה, נרפות והחלטיות. הסיפורים השונים פורשים לפנינו את כעסן של הנשים, חטאיהן, תאוותיהן הכמוסות, תעוזתן המינית, החיבור אל גופן, אל שפתן, אל רצונותיהן. סופרות רבות תרמו לאנתולוגיה מיצירותיהן, החל ביהודית הנדל, עמליה כהנא-כרמון ושולמית הראבן, עבור דרך יהודית קציר ודורית פלג ועד לילך גליל אל עמי וגליה עוז, שיצירותיהן הראשונות ראו אור ב"מאזנים", ועוד רבות אחרות, מוכרות יותר או פחות. במשך שנים רבות נשים התגעגעו אל עצמן ועכשיו, באנתולוגיה מרתקת זו, הן פוגשות את עצמן פגישה מרגשת. ...

2.
3.
יצחק אבינו לא מדבר הרבה בתנ"ך אולי שני פסוקים. חכמים מפרשים – משום הטראומה שעבר בפרשת העקידה. אבל אם נלך אחורה לילדות שלפני העקידה, שלפני הטראומה, עוד לפני שהיה אבינו אך כבר היה ילדנו, ונדמיין לעצמנו מה היה אומר הילד יצחק בשעה שגירשו את אחיו הגדול, האהוב, שהרבה לשחק איתו, את ישמעאל, זה יכול להישמע בערך ככה: הקטע שלפניכם הוא הפתיחה של ספרי "שער הרחמים" וברובו הוא מסופר מזווית ראייה של ילד, שאמנם בסיפור הזה קוראים לו אברם, אבל ישנם חוטים מקבילים השזורים בסיפורו ובסיפור של יצחק ילדנו. סיפורים לילדים נכתבים רובם ככולם בידי מבוגרים. מדוע לא לכתוב אל הילדים שבתוכנו? האם הילדים שבתוכנו לא הוזנחו במקצת? כדי להגיע לילד שבתוכי כתבתי את הספר הזה ביד ההופכית, כדרך לעקוף את האני ההורי, המצנזר, ולהגיע אל האני הילדי השוכן באונה היצירתית של המוח, לעתים חופשי ומאושר ולעתים עצוב מדוכא ומחכה...

4.
``מכשף השבט`` בודק את הספרות ההיפנוטית של עוז בעזרת כלים מעולם הרפואה, כשהסיפורים וגם הרפואה עוסקים בצמצום הכאב. ``מכשף השבט`` הוא לפי עוז תפקידו של הסופר גם היום, כשהצורך לנתח, לתת ולמצוא חסד מנחה אותו. הספר בודק חתכי אורך ביצירתו של עוז מהסוף להתחלה, כשהיצירה המאוחרת שופכת אור על המוקדמת. הכתיבה ההיפנוטית היא המסד ועליו משתלבת הקומה המיסטית והדתית בבניין רב הקומות שבונה עוז. הספר מתמקד בקומה זו שטרם טופלה כראוי במחקר עד היום. ד``ר דורית זילברמן היא סופרת וראש אקדמי של מכללת אזור המשולש. מלמדת סיפורת ישראלית באוניברסיטה הפתוחה. פרסמה ספר מחקר על שירת יונה וולך, שעליו זכתה בפרס מחקר מטעם אוניברסיטת תל-אביב ועשרות מאמרי מחקר וביקורת, ערכת את כתב העת ``מאזניים``. מאחורי 11 ספרי פרוזה ואנתולוגיה לספרות נשים. הספר כולל ראיון שערכה המחברת עם עמוס עוז, בו הוא מגלה פרקים שטרם נודעו בביוגרפיה הספרותית שלו. מפגשים משמעותיים שהיו לו עם יוצרים או עם יצירותיהם ואשר השפיעו עליו ועל כתיבתו. טשרניחובסקי, עגנון, זלדה ואצ``ג הם כמה מהיוצרים האלה....

5.
6.
7.
מהי שפה משפטית? מהו חוזה? מהי עצומה, נייר עמדה, הצעת חוק, כתב תביעה? מהי שפת גוף ואיך אפשר להיעזר בה? על שאלות אלה ונוספות עונה ספר הילדים "לשחרר נמר". "לשחרר נמר" מלמד את הקוראים על תקשורת של חיות וחושף בצורה עלילתית שמתאימה לילדים את הצורות המשפטיות והפרסומיות, כאוסף כלים שיעזור להם להבין את עולם המבוגרים ושפתם. שני תחומים אלה – התקשורת הלא מילולית שבשפת הגוף והתקשורת המילולית משפטית - מצויים בשימוש רב בקרב מבוגרים אולם נראה כי שום ספר בדיוני לילדים עוד לא טיפל בהם עד כה. גיבורת הספר,מִיָה, מבינה שפת חיות. בתוך קרקס של בני אדם, המשתמשים בשפה המשפטית-אינטלקטואלית, מיה מציעה את שפת החיות, השפה שבה השתמשו גם בני אדם בטרם היות השפה, כתקשורת רגשית. עולם המבוגרים לא אהוב על מיה – המבוגרים משתמשים בשפה כשפה יחצ"נית; שיווקית; בירוקרטית; משפטית; לא פעם המבוגרים משתמשים במלים כדי לא לעשות מעשים. ואילו שפת החיות היא השפה הלא מילולית – שפת הגוף, הרגש הצרוף והאינסטינקט. אם מקשיבים היטב – כל ילד/ה וכל קורא/ה יכולים ללמוד את שפת החיות. היתרון בהקשבה והבנה כזו הוא שאפשר לנבא התנהגויות של בני אדם, לצפות את מעשיהם, לעתים בניגוד למה שהם יבטיחו במלים. מיה מגלה שאפשר להבין בני אדם באופן שונה אם שמים לב לחיה המדברת מתוכם. כל אדם דומה בעיניה לחיה אחרת, וזהו האופי שלו, או האישיות שלו. כך למשל, צייד הכשרונות הוא עורב, ומנהלת הקרקס – קיפודה. המוקיונית מסמלת יחצ"נית, האקרובט - עורך דין, השרירן – את הכוחניות והפנטומימאית – את הרוב הדומם. כל זה על רקע ניסיונותיה הרבים של מיה לשחרר את הנמר בקרקס. לאחר שהיא מבינה כמה רע לו ואיזו התעללות עבר, היא פונה אל כל משתתפי הקרקס לעזור לה. הם מתחמקים בדרך שמבוגרים מתחמקים ומציעים לה, בזה אחר זה, דרכי פעולה משפטיות (כל אחד בדרך המאפיינת אותו): מנהלת הקרקס כותבת לה מכתב רשמי; השרירן מציע לה להחתים על עצומה (מעוצמה-כוח); הלוליין עושה הלהטוטים מציע לה לכתוב כתב תביעה (משל לעורך דין חלקלק); הרקדנית שעומדת על גב פיל מציעה לכתוב נייר עמדה (מיומנותה היא עמידה); מאלף הפילים מציע לה להגיש הצעת חוק (תהליך איטי כמו הליכה של פיל). הקרקס הוא כמין עולם קטן שהכל מתרחש בו בדיוק כמו בעולם האמיתי (אם תרצו סוג של משל), ומיה לומדת איך לתמרן בין כולם ולהתגבר על כל המכשולים. כל זאת מבלי להתייאש ותוך זיהוי החברים הטובים שלה, השונים כל כך מכל החברים הרעים. מעל לפני השטח זוהי פנטזיה שהרבה ילדים חולמים עליה: להיות חלק מהקרקס. בין הרקדנית למאלף הפילים ובין השרירן לאישה עם זקן. החיים בקרקס הם חיים עם כנפיים ולמִיָה ניתנה ההזדמנות – בשל כשרונה – להופיע בקרקס. הספר יצא גם בגירסה מושמעת, מומלץ ללקויי למידה ולקויי ראייה או לילדים שלא רוצים לקרוא ויכולים לשמוע את הסיפור על טייפ בחדרם או בנסיעות. את הספר קורא דורית זילברמן בעצמה והוא ערוך עם מוזיקה מתאימה, מחולק לפרקים ומותאם לגירסת הספר המודפס. ...

8.
אישה מאבדת את זהותה מרגע שהיא יולדת ילד. מאותו רגע היא אמא של. או בקיצור אימשל. אימשל תום נפרדה מאביה וגידלה אותה לבד. לא עבר הרבה זמן והיא הכירה חבר. להפתעתה זה כבר לא היה תלוי רק בה, ולא רק היא בחרה בו מכל הגברים. עכשיו גם תום הייתה צריכה להסכים לבחירה שלה. ותום הייתה חשדנית ובדקה וחקרה, ובינתיים נפגשה גם עם אבא שלה, התבלבלה, הלכה לגן, פגשה חברים וחיה חיים כמו כל הילדים. היום המאושר התרחש לא בארמונות ורסאי אלא ליד השולחן בארוחת בוקר כשתום (בת שנתיים) לקחה את הראש של אמא שלה (אימשלה) וחיברה אותו לראש של החבר החדש וחיתנה אותם במטבח....

9.
10.
נערה נעלמה. המשפחה התפרקה והתפזרה ברחבי עולם. אמה, היחידה שנותרה בארץ לצדה, כבר נמצאת על סף איבוד שיקול הדעת. היא פונה למשטרה – שלא עוזרת – עד שנודע לה כי מסיבה לא ברורה בתה יצאה את הארץ ונעלמה בלב אזור אסון הצונאמי שסחף הכול. זהו סיפור מרגש, סוחף ובעיקר כנה, ללא עכבות וחשוף לחלוטין, על מערכת יחסים טעונה של אם ובתה המתבגרת, על הקרבה, הריחוק, הכעס, החיכוכים ובעיקר על האהבה העצומה שאין לה גבול גיאוגראפי או נפשי. תלוי איך מספרים מבוסס על אירוע אמיתי שזכה לפרסום בשעתו בכותרות העיתונים ובערוצי הטלוויזיה, כתוב ביד נאמנה של סופרת מיומנת....

11.
12.
בהבעות פניה של נוגה בית - און, המפרפרת בין חיים ומוות לאחר תאונת דרכים קשה באיטליה, רודפים זה את זה זיכרונות, ייסורים, חלומות, כאבים והזיות. כל אלה מגלים נבכי נפש של אשה צעירה, אשר לבטים ותהיות, שהצטברו במרוצת שנותיה כרעיה, אם ואחות, טורדים את מחשבותיה. לב המאפליה של הרומן הזה הוא הקשרים שבין האחות הבכירה, המבקשת את נפשה של נוגה ואת ילדיה. מענה לנפתולי נפשה מוצאת הגיבורה בדמותו המיסתורית, רבת ההשראה של הרופא, שהשיב חיים לגופה והביא מזור לנפשה. דורית זילברמן היא אם לשלושה ילדים וארבעה עשר ספרים למבוגרים, ביניהם "סיוט מתוק", "שיעור ראשון" ברכיבה על סוסים", "תחנה מרכזית". ערכה את כתב העת "מאזניים ", מרצה לספרות באוניברסיטה ובשנתיים האחרונות ראש אקדמי של "מכללת המשולש" בבקה אל - גרביה....

13.
14.
15.
רומן על רקע מלחמת המפרץ. הגיבור, אמיר חורי, הוא ערבי נוצרי ישראלי, שמתמנה לשופט שלום. על אף קשיים הקשורים בהפליה הוא מגיע לתפקיד. חברה חייו הפרטיים והמקצועיים מדגימים היטב את בעיית התלישות של ערבי ישראלי המבקש להשתלב חברה הישראלית היהודית. אמיר מסתבך גם בחייו האישיים הרומנטיים ונקרע בין בת דודו המתוכננת לו עוד מילדות לבין שחקנית תיאטרון יהודיה שהוא מתאהב בה. בכל פעם שהוא מחליט להכריע ולבחור באחת מהן, מתברר שהשניה בהריון והוא אינו יכול לעזוב. כשארגון פלסטיני מנסה להשתלט על נשמתו וגם השב"כ מתעורר ממול, ההסתבכות מביאה אותו לפתרון מטורף....

16.
אחורי החזות האטומה, השלווה כביכול, המשלימה עם הגורל כביכול של הבדואי בסיני מסתתרים יצרים עזים, אגדות מרתקות ומיתוסים רבי סוד. אל תוך החום הקשה הזה נקלעת אישה מהציוויליזציה, המנסה למצוא את זהותה במדבר. בספר מתואר המפגש הסוער בינה לבין איש המדבר, ותוצאותיו הטראגיות. הספר יצא לאור לראשונה בשנת 1985, והיה רב-מכר. עתה, לרגל צאתו לאקרנים של הסרט ``טאהרה``, שנוצר על-פיו, הוא יוצא לאור במהדורה חדשה ומעובדת. דורית זילברמן - סופרת, דוקטור ומרצה לספרות, מעורכי כתבי-העת ``מאזניים``, הוציאה לאור שבעה-עשר ספרים, ביניהם ``אישה בתוך אישה בתוך אישה בתוך`` (1991), ``לא ביום ולא בלילה`` (1994), ``נוגה קומי`` (1999), וספרי עיון על יונה וולך ועמוס עוז. הסרט `טאהרה` זכה ב: פרס הסרט הטוב ביותר פרס הבמאי הטוב ביותר פרס התסריט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים העצמאיים הבינלאומי מנצ`סטר - ארה``ב (2002)...

17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.

תלוי איך מספרים הוא ספר עמוס ברגשות חיי משפחה מתפרקים עם בגידת האב, האמא משתחררת מכלוב חיי הנישואים . בת ואמא שצריכות ללמוד לחיות יחד ולת... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב
חבר'ה תקראו ספר חמוד מתוק נעים פשוט ועמוק בן זמנית תבקרו פשוט היא אשה מדהימה סופרת ניפלאה גם ספרות כזו כדאי לקרוא אמא נהדרת, כנראה גם ... המשך לקרוא
6 אהבו · אהבתי · הגב
ראיתי את הפרק הראשון של הספר. מה אני אגיד לכם? הוקסמתי. רצתי לקנות. תמיד שנותנים ביקורת על ספרים נותנים את מה שכתוב בככריכה האחורית. תמי... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מקסים , הביא אוחי למקומות רחוקים וזמנים רחוקים דרך קולו של ילד. קול כל כך יפה של ילד! לא כל סופר יודע לספר בשפה של ילד ועוד בלי לוותר על ד... המשך לקרוא





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ