» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (8):
עדות ישראל,
שירה - מקור,
יהדות המזרח: יהדות ספרד, יהדות איטליה, יהדות מרוקו טוניס וצפון אפריקה, יהדות עירק (עיראק), יהדות קווקז תימן סוריה, לבנון והבלקן (למכירה),
רוצה לקרוא,
ספרים שאני צריכה באוסף שלי,
STORIE DI COPERTINA,
מה הקטע עם המנורות ?,
מציאון ועודפים. איסוף עצמי. ,
|
1.
|
|
עניינו המרכזי של ספר זה הוא השוואה ועימות בין הגותם הציונית והחברתית של מרדכי מרטין בובר (1878-1965) ואהרן דוד גורדון (1856-1922), שהן מסכתות סדורות אשר אין לנתקן מתפישת עולמם הכללית. מטרת העימות וההשוואה היא להאיר שתי תפישות אלטרנטיביות של יהדות וציונות, שמאפיינן הוא הממד האנרכי, כלומר שלילת הפוליטיקה והמדינה הלאומית והצבת היחיד והחברה במרכז. בובר וגורדון זיהו את הציונות כתנועת רנסנס של העם היהודי, ולא כתנועה לאומית במובן השגור. השניים אף היו שותפים להכרה ולאמונה כי הדרך ההולמת את הגשמת התחייה הלאומית בארץ ישראל היא הדרך הסוציאליסטית – אוטופית ואנרכית בהגותו של גורדון, דתית ואנרכית במשנתו של בובר – מכאן והתנגדותם החריפה לסוציאליזם המרקסיסטי לגווניו מכאן.
המחבר מגיע למסקנה כי ´למרות המשותף להגותם הלאומית והחברתית ולעמדותיהם הפוליטיות המתונות – בעיקר בכל הקשור לשאלה הערבית – לפנינו שתי משנות שונות זו מזו במגמותיהן האידיאיות, במקורותיהן ובהשלכותיהן.
ההליכה בשבילי המחשבה המאתגרת והמקורית של א.ד. גורדון ומרטין בובר מזמנת לקורא חוויה נדירה ומאירה באור חדש זרמים מפתיעים במקורותיה של המחשבה הציונית....
|
6.
|
|
בשנות הארבעים של המאה העשרים שינתה ההגות היהודית בארצות - הברית את פניה. בני הדור השלישי להגירה לא חשו עוד צורך להצדיק את האמריקניות שלהם או את יהדותם. לא הישרדותם של היהדות ושל העם היהודי ודרכי ההסתגלות אל החברה ואל התרבות של החברה הכללית הן שעמדו במוקד עניינם של ההוגים החדשים, אלא שאלות תיאולוגיות שגורות, כמו: מהו הרוע? מהו אלוהים? ובראש ובראשונה, מה יש בידי היהדות לתרום ליחיד היהודי, בן החברה האמריקנית, בהתמודדותו עם האתגרים שמציב העולם שלאחר מלחמת העולם השנייה? דיונו המרתק והמקורי של שלום רצבי בוחן, כיצד ניסה השיח התיאולוגי הזה לעצב מחדש רבים ממושגיה הקלאסיים של היהדות, ובראש ובראשונה תחומים ועניינים הנושאים מטען אתני - לאומי כמו סוגיית הסולידריות היהודית והזיקה של היהודי בחברה האמריקנית אל ארץ ישראל ואל מדינת ישראל. הספר מעלה תרומה נכבדה להעמקת הדיון בשאלת הזהות היהודית בעידן שלאחר שיאת יהודי אירופה והקמת מדינת ישראל. Between Zionism and Judaism - The Radical Circle in Brith Shalom (Leiden, 2002)...
|
8.
|
|
שלום רצבי (יליד חיפה, 1951), מן הבולטים במשוררים שהחלו את דרכם בשנות ה-70, הוציא לאור שמונה ספרי שירה והשתתף באנתלוגיות שונות. הוא זכה בפרסים ספרותיים רבים, ובהם פרס ראש הממשלה ופרס הנשיא על הליברית לרקוויאם "זכור- קינה ליצחק", בהלחנתו של דובי זלצר.
"ההתמודדות עם הריק וההתאיינות, התעייה והחיפוש, הבדידות החשופה מול האל ´העומד עליך וחרבו שלופה באמצע החיים´ - הם מסימני שירתו של רצבי בכלל ושל קובץ זה בפרט. שירה עמוקה ומורכבת זו מפלסת לה דרך בשבילי ההגות והמסתורין. במשחק התמידי בין הנוכחות להעדר, גילויו של האחר-הנסתר מתרחש להרף-עין. בשעת חסד זו נדמה כאילו צר המשורר צורות מתוך הדממה האופפת אותו, במטרה להגיע אל עצמו.
הקונפליקט בין ה´אני´ לנוכחויות האחרות בספריו הקודמים מתבטא בקובץ שירים זה גם בשניות שבין היש לבין החולף, שבמרכזו דמות האם המתה, החוצה הלוך ושוב את הבול הדק בין החיים למוות, ומוסיפה להתקיים בנוכחות קבועה מכוח המילה הכתובה והאהבה לאין קץ. אך כאן ההתאיינות מוכפלת, שכן האם בהסתקותה כמו נטלה אתם גם את בבואת בנה שנאצלה ממנה."
יערה בן-דוד
שלום רצבי הוא פרופסור להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל-אביב. בין ספריו: Between Zionism and Judaism; בין גורל לייעוד. בקרוב יראה אור ספרו על הציונות האנרכיסטית בהגותם של מרטין בובר ואהרון דוד גורדון.
ספרי שירה קודמים:
פחד ואת, טרקלין, 1957; קרוצי חומר, עקד, 1967; באשר אני עומד, ספרית הפועלים, 1979; טורף פרחים, עקד, 1980; בפינה שאני, הקיבוץ המאוחד, 1982; חלל נקי, עקד, 1982; הברה וחול, עקד, 1987; מייחל לו, עקד, 1991....
|
11.
|
|
"ישראל, כתב - עת לחקר הציונות ומדינת ישראל: היסטוריה ,תרבות ,חברה" ממשיך את "הציונות, מאסף לתולדות התנועה הציונית והיישוב היהודי בארץ - ישראל. ישראל יופיע במתכונתו הנוכחית פעמיים בשנה....
|
17.
|
|
מרחבים מקופלים
תָּמוּ הַשָּׁנִים וְאִתָּן הָאַהֲבָה. מֵעַכְשָׁו רַק אַתְּ בְּעֵרֹמֵךְ וּפַחַד
מִתְגַּדֵּל וּמִתְקַדֵּשׁ. פַּעֲמוֹנִים זְהוּבִים בָּאֲפֵלָה הוֹלֶכֶת וּמִתְעַבָּה
מְצַלְצְלִים כְּאַזְהָרָה
שֶׁלֹּא אֵדַע נַפְשִׁי עוֹד. כָּאן
הַבַּיִת – קִירוֹת נוֹפְלִים; שָׁם – יֵשׁ
אֶת נַפְשִי. מֶרְחָבִים
מֶרְחָבִים מְקֻפָּלִים אֶל תּוֹךְ הַמַּחְשָׁבָה שֶׁכָּל עוֹד עוֹדָהּ מְסָרֶבֶת לָבוֹא חֶשְׁבּוֹן אֶת הִתְאַפְסוּתָהּ, אֶת הִתְאַינוּתָהּ, אֶת חֲצִי תָּאוַתָה, אֶת הַצְּלָלִים וְהַקְּמָטִים הַחֲרוּצִים סְבִיב הָעֵינַיִם, אֶת תְּמוּנוֹת הָאַהֲבָה, אֶת זִכְרוֹנָהּ שֶׁל אִמִּי עֲטוּפָה בְּמוֹתָהּ כְּמוֹ אֶגְרוֹף בִּכְפָפָה כְּמוֹ שָנִים שֶׁכְּבָר אֵינָן וּבְתוֹכָן
הָאַהֲבָה שֶׁהָיְתָה אַתְּ
שירים של עצב, אימה, השלמה, זיכרון, שכחה וחדלון – ורוחה העילאית של שירה רבת יופי מרחפת עליהם. זוהי שירה בה מהדהדת השפה העברית על כל רבדיה ומכמניה.
רצבי שב ומתגלה כמשורר יחיד ומיוחד המעז לשורר את מה שאין יכולת לאומרו.
פרופ׳ שלמה בידרמן...
|
18.
|
|
ספר זה חושף את הגותו של מרטין בובר, אחד ההוגים המרכזיים של המאה ה-20, שיהדותו וההומניזם שלו הזינו זה את זה.
מתוך הבנה עמוקה של מחשבת בובר, שלום רצבי מחבר במאמריו השונים בין העולמות השונים לכאורה שעסק בהם בובר ומציגם בתור שלם. הוא מצביע על השינויים שחלו בתפיסותיו של בובר עם הזמן ומותח קווי נביעה והשפעה, השקה והבחנה בינו ובין הוגים בני זמנו כמו הרמן כהן וגרשם שלום....
|
|