אליהו עסיס

אליהו עסיס

סופר


1.
ניתוח ספרותי של פרקי הכיבוש בספר יהושוע. ספר יהושוע זכה להתייחסויות מקיפות של חוקרי היסטוריה, ארכיאולוגיה וגיאוגרפיה, אולם טרם נידונו היבטיו הרעיוניים והספרותיים. מחקר זה בא למלא את החסר. במוקדו עומד בירור האידיאולוגיה המשתקפת בפרקי הכיבוש ביהושוע באמצעות ניתוח ספרותי-מבני שלהם וניתוח מפורט של הסיפורים שבהם....

2.
במהלך הדורות התפרשה מגילת שיר השירים כאלגוריה ליחסים שבין ה' לישראל, ונלמדה ממנה השאיפה לדבקות בקודש. ואולם גם פרשני הפשט של המגילה, שנקטו את הדרך האלגורית, ראו בעיון בפשוטו של מקרא נדבך הכרחי להבנת משמעות זו. ספרו של ד"ר אליהו עסיס, אהבת עולם אהבתיך: קריאה חדשה בשיר השירים מזמין את הקורא לקריאה מדוקדקת ומדויקת בפשוטו של הטקסט המקראי ובנבכיה של יצירת ספרות גדולה וחשובה זו. קריאה זו, שבוחנת את המגילה בכלים של חקר השירה, מחפשת את מבנה המגילה בתחום השייך לעניין שהשירים עוסקים בו - עולם החוויות של האהבה והמבנה הפסיכולוגי של האהובים. אהבת עולם אהבתיך מצעיד את הקורא בדרכי האהבה והאוהבים כמו שהם מתוארים בשיר השירים. וזו דרך האוהבים: כאשר הם מגלים את סוד האהבה, הם חים תחושה של שלמות, אך עם זה תמיד עורגים לאהבה הטוטלית שאינה יודעת שובע. זה הספר וזה לקחו. אין שגרה אצלך האוהבים, וסיפוק וחוסר סיפוק משמשים בהם בערבוביה ומניעים את אהבתם. אליהו עסיס הוא ראש המחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן. ספריו ומאמריו עוסקים בהיבטים ספרותיים ותאולוגיים של הסיפור, השירה והנבואה המקראיים. מחקרו ממשה ליהושע ומנס לטבע: ניתוח ספרותי של פרקי הכיבוש בספר יהושע, ראה אור בהוצאת מגנס (2005). מחקרו על סיפורי השופטים יצא לאור באנגלית בהוצאת Brill, ובעברית בספר שכותרתו למען עמו ולמען עצמו: סיפורם של שלושה מנהיגים בספר שופטים, בהוצאת ידיעות ספרים (2006). פירושו לספר חגי יחד עם פרופ' רימון כשר עתיד לראות אור בסדרת מקרא לישראל....

3.
ניתוח ספרותי חדשני ומקיף של סיפורי גדעון, אבימלך ויפתח בספר שופטים. שלושת הסיפורים מתמקדים בהתאמתו של כל מנהיג לתפקידו וחושפים את הצד השלילי של המנהיגים- כל אחד מהם הורג בבני עמו באכזריות, בעת מחלוקת, מתוך רצון לשמור על מעמדו האישי. סיפורים אלה היו כנראה חלק מפולמוס רחב בדבר יתרונותיה וחסרונותיה של המלכות כאשר עלתה על סדר היום של האומה השאיפה לשנות את צורת הממשל בישראל ולייסד בה שלטון מלוכני. גידעון מיטלטל בין ספק לאמונה ובשנות שלטונו עוברים גם בני עמו טלטלה עשה. אבימלך, בנו של גדעון, מחוסר אלוהים לחלוטין ומנצל את העם לצרכיו, משקף את אסונו של עם המונהג בידי מנהיג שכזה. גם יפתח, הדבק בה´ אבל פועל רק ממניעים אישיים, ממית אסון על עמו ועל עצמו. מנהיג ראוי הוא מנהיג המשלב תפישה נכונה ביחס לה´ ונכונות לפעול למען העם. הקריאה המרתקת בשלושת הסיפורים חושפת את מטרתם: לקבוע כי מנהיג אשר פועל למען עצמו, אינו ראוי לעמוד בראש עם....

4.
5.
6.
ניתוח ספרותי חדשני ומקיף של סיפורי גדעון, אבימלך ויפתח בספר שופטים. שלושת הסיפורים מתמקדים בהתאמתו של כל מנהיג לתפקידו וחושפים את הצד השלילי של המנהיגים- כל אחד מהם הורג בבני עמו באכזריות, בעת מחלוקת, מתוך רצון לשמור על מעמדו האישי. סיפורים אלה היו כנראה חלק מפולמוס רחב בדבר יתרונותיה וחסרונותיה של המלכות כאשר עלתה על סדר היום של האומה השאיפה לשנות את צורת הממשל בישראל ולייסד בה שלטון מלוכני. גידעון מיטלטל בין ספק לאמונה ובשנות שלטונו עוברים גם בני עמו טלטלה עשה. אבימלך, בנו של גדעון, מחוסר אלוהים לחלוטין ומנצל את העם לצרכיו, משקף את אסונו של עם המונהג בידי מנהיג שכזה. גם יפתח, הדבק בה´ אבל פועל רק ממניעים אישיים, ממית אסון על עמו ועל עצמו. מנהיג ראוי הוא מנהיג המשלב תפישה נכונה ביחס לה´ ונכונות לפעול למען העם. הקריאה המרתקת בשלושת הסיפורים חושפת את מטרתם: לקבוע כי מנהיג אשר פועל למען עצמו, אינו ראוי לעמוד בראש עם....

7.
8.
"משמתו נביאים האחרונים, חגי זכריה ומלאכי, פסקה רוח הקודש מישראל" (משנה סוטה יג, ג), ומלאכי, האחרון שבשלושה, היה אחרון הנביאים שנבואותיהם נכללו במקרא. איננו יודעים מי היה מלאכי. אפשר שמלאכי היה שמו, אבל אולי אין זה  אלא כינויו, שליח ה'. מלאכי פעל בתקופת שלטון פרס, בסביבות שנת 500 לפני הספירה.הנושאים שהעסיקו את מלאכי היו שונים מאלה שהעסיקו את הנביאים הקלאסיים ושיקפו את זמנו. אבל הרוצה ימצא בהם השוואות היפות גם לבעיות של ימינו. אחת הבעיות המרכזיות בנבואתו היתה הברית בין האל לישראל ובחירת ישראל, וכן ביקורתו על זלזול העם בפולחן המקדש, ועל הכוהנים על שמועלים בתפקידם....






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ