|
1.
|
|
ספר זה פורש בפני הקורא באופן רחב, עמוק ושיטתי את תהליך עשיית המחקר האיכותני. הספר סוקר בצורה מפורטת את הגישה ואת השיטות לביצוע המחקר האיכותני. בספר ניתן דגש הן להיבטים העיוניים והן להיבטים המעשיים של המחקר האיכותני.
לאורך פרקי הספר שזורים כל שלבי המחקר ומוקדיו: עיצוב המחקר ושאלותיו, איסוף הנתונים, כתיבת הדו"ח המסכם וכן גישת המחקר האיכותני וייחודה, סוגיית אמינות המחקר האיכותני וכו'. כמחצית מפרקי הספר מוקדשים לסוגיית ניתוח הנתונים, בהיותה הסוגייה המורכבת והמאתגרת ביותר בניהול המחקר.
הספר מיעד לחוקרים וסטודנטים, לאלו המעוניינים להכיר את המחקר האיכותני, לעשות את צעדיהם הראשונים במחקר איכותני וכן לבעלי ידע וניסיון בתחום זה.
הספר ערוך באופן המאפשר שימוש בו כספר קורס במחקר איכותני.
"את המלאכה של מחקר איכותני יש ללמוד. טעות היא לחשוב, כי הדברים מובנים מאליהם, ובסקרנות הטבעית או בהתרשמות האמפתית דיינו. אין זו אמנות, אלא מיומנות שיש להשתלם בה. יש בה תאוריה, שיטה וביקורת, כמו בכל תחום אקדמי ראוי. לאט לאט נבנים במוקדי ידע שונים בעולם תכניות ההכשרה וחומרי הלימוד כדי להקנות לדור הלומדים במקצועות השונים של "מדעי האנוש" את מה שרובנו, חוקרים ותיקים יותר, נאלצנו ללמוד/ללמד בעצמנו בדרך של ניסוי ותעייה.
על רקע זה אני מקדמת בברכה את ספרו של אשר שקדי, "מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני - תאוריה ויישום". באופן שיטתי, על פי ידע רחב ובאמצעות דוגמאות מצרינות משדה החינוך מוביל הספר בבטחה את הלומד לקראת הבנה ושימוש נכון במחקר האיכותני, והוא מצטרף לראשיתו של מדף בארון הספרים העברי בנושא חשוב זה".
עמיה ליבליך, המחלקה לפסיכולוגיה, האוניברסיטה העברית בירושלים ...
|
2.
|
|
בשנת 2003 התפרסם לראשונה ספרו של אשר שקדי “מילים המנסות לגעת”, ומיד תפס את מקומו הבולט על מדף הספרים של חוקרים איכותניים ושל תלמידי מחקר.
הספר הפך ל”ספר הקורס” ברבים מהקורסים במוסדות אקדמיים ואף אומץ כספר מנחה בקורס מחקרי באוניברסיטה הפתוחה. עקב הביקוש הרב, מדי שנה יוצאת הדפסה חדשה של הספר.
הצלחת הספר והעניין הרב שהוא עורר הניעו את בית ההוצאה לעודד את אשר שקדי לכתוב ספר המשך, שיעסוק בסוגיות שלא מצאו את מקומם בספר הראשון.
ספר זה, “המשמעות מאחורי המילים”, אינו בא להחליף את הספר הראשון אלא להשלים אותו.
כל אחד משני הספרים עומד בפני עצמו, אך שניהם ביחד נותנים תמונה שלמה ומקיפה.
סוגיות אחדות מטופלות רק בספר הראשון וסוגיות אחרות מטופלות רק בספר השני.
ניתן לראות בשני הספרים שני כרכים של סדרה אחת.
הספר הנוכחי הוא הספר העברי המקיף בתחום המחקר האיכותני ומציג את מרחב המתודולוגיות האפשריות במחקר איכותני.
מטרת הספר להוות כלי של עיון והדרכה באמצעותו יוכלו החוקרים ותלמידי המחקר למצוא את דרכם במתודולוגיה האיכותנית המתאימה להם ומועדפת על ידיהם.
הספר מבהיר את עקרונות המחקר האיכותני ומציג שש מתודולוגיות-על המכסות את מרבית המתודולוגיות, הגישות, הסוגות והמתודות של המחקר האיכותני ואת דרכי השילוב ביניהם.
לספר שלושה חלקים.
בחלק הראשון מוצגים בהרחבה המאפיינים המייחדים את המחקר האיכותני, בפרקי החלק השני מוצגות מתודולוגיות-העל האיכותניות.
בחלק השלישי מוצגים באופן מפורט תהליכי הניתוח של מחקר איכותני, תוך התאמתם למתודולוגיות השונות.
לספר מצורף תקליטור של תוכנה לניתוח איכותני “נרלייזר” והנחיות מפורטות לשימוש בתוכנה, שניתן באמצעותם ללמוד את דרכי הניתוח האיכותניים ולבצע מחקרים מצומצמי הקף.
אשר שקדי, חבר בכיר בסגל האקדמי של מרכז מלטון בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים.
עוסק שנים רבות בהוראה ובמחקר בגישה איכותנית. בעבר כיהן כראש המחלקה להכשרת מורים באוניברסיטה העברית.
כתב וערך מספר ספרים ופרסם עשרות מאמרים בכתבי עת ובספרים שונים בעולם ובישראל, שרובם עושים שימוש במתודולוגיה איכותנית.
המשמעות מאחורי המילים מתודולוגיות במחקר איכותני - הלכה למעשה מאת אשר שקדי בהוצאת רמות, עיצוב העטיפה: נורית הרשקוביץ ויזהר שקדי, איורים: יזהר שקדי, הפקה: אמירה עמיר...
|
3.
|
|
האם הקיבוץ עשוי להיות ``אור ליהודים`` - ליהודים שבו, ליהודים שמחוצה לו, וליהודים מהתפוצות? משחר ימיו עסק הקיבוץ בחינוכם של צעירים הבאים מחוצה לו. המפעל החינוכי של קליטת צעירים מבחוץ וחינוכם בקיבוץ הפך להיות חלק מהמסורת והמאפיינים של הקיבוץ. ספר זה מקבץ דברי מחקר ועיון אודות פרוייקט חינוכי המבקש לטפח את זהותם היהודית של צעירים מהתפוצות המשתתפים בתכנית חינוכית בקיבוץ, ולחזק אותה. הספר מכיל רשימות פרי עטם של מחנכים וחוקרים שנוטלים חלק בתכנית ``אורן`` - תכנית לחינוך וחוויה יהודית בקיבוץ, כאנשי מפתח בתכנית או כיועצים וכמלווים. המאמרים שבספר מבקשים לחשוף את ההתלבטויות וההכרעות של תכנית ``אורן`` אך עשויים להאיר את כלל השאלות הקשורות בתחום החינוכי של חוויה ישראלית-יהודית....
|
|