מלילה הלנר-אשד

מלילה הלנר-אשד

סופרת


1.
הפסוק 'ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן' מסמל בספר הזוהר את נהר השפע האלוהי הזורם תמיד ממעמקי האלוהות אל גן המציאות. ספר זה מתהקה אחר זרימתו של נהר זה בעולמם הפלאי ומלא הרפתקאות ההיים והרוח של גיבורי הזוהר, ר' שמעון בר יוחאי ותלמידיו, 'ההברייא'. ספר הזוהר, שיאה של ספרות הסוד והמסתורין היהודית, המיוהס לתנא ר' שמעון בר יוחאי, הופיע על בימת הספרות היהודית בסוף המאה הי"ג וזכה להתקבלות, הערצה והתקדשות יוצאות - דופן בקהילות ישראל. מפרשים וחוקרים רבים לאירך הדורות ליטשו והאירו פנים שונות של יצירה מופלאה זו. ספר זה עוסק בממדיו המיסטיים של ספר הזוהר, כלומר, בהיבטים שעניינם המשאלה האנושית לחוות באופן מועצם את נוכחותה ההיה של האלוהות, ובקריאה הגדולה להתעוררות תודעתית העולה ממנו. הספר מציג את שפת החוויה המיסטית שבספר הזוהר-אפיוניה המיוהדים, מסגרות הזמן והמרחב שבהם היא עשויה להתהולל,הדרכים להשגתה, ההיפעלויות הרגשיות הנלוות אליה ומצבי התודעה העיקריים המכוננים אותה. הספר ונוקר יוצא מעדן פותח בפני הקוראים שער לעולמו של הזוהר, שהוא ספר מופלא אך הדרך אליו קשה, הן בשל לשונו הארמית והן בשל שפתו הסימבולית, הדרשנית והמיתית. על מנת להכיר את המיסטיקה הזוהרית, מביא ספר זה מגוון רחב של סיפורים, דרשות ומובאות-כלשונם ובתרגום-החושפים את דרכו של הזוהר להזמין את קוראיו למסע בעולמות סוד שונים. המאמץ, המענג אמנם, לגלות את מהלכיו של מסע זה וליטול בו חלק, הוא מסודותיו של הזוהר ומקסמו. מלילה הלנר - אישד,ילידת ירושלים, מלמדת זוהר ומהשבת ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים ובמוסדות לימוד פלורליסטיים בישראל ובחו"ל. עריכת הסדרה: ניצה דרורי-פרמן, רות קלדרון, אלחנן ריינר ...

2.
מבקשי הפנים הוא שער כניסה לאחד החיבורים המיסתוריים והמכוננים של התרבות היהודית - האדרא רבא שבספר הזוהר. האדרא רבא – הכינוס הגדול, מתאר את כינוס החירום שעורך גיבור ספר הזוהר, רבי שמעון בר יוחאי, ואיתו תשעה מתלמידיו, לצורך תיקון העולם האלוהי והמציאות. עשרת החכמים (אשר שלושה מהם ימותו במהלכו), מתארים במהלך הכינוס את העולם האלוהי בתמונות תקריב נועזות של פני האל השונות. האדרא רבא שבספר הזוהר היא יצירה מטלטלת ומסתורית שזכתה למעמד קאנוני ומקודש והשפיעה באופן מכריע על עולם הקבלה והיהדות. לאדרא רבא הוקדשו פירושים ודיונים רבים במהלך הדורות, אך עד כה היא נותרה סתומה ובלתי מפוענחת. בשל המעמד המקודש לו זכתה – אף הוטל איסור על תרגומה מארמית לעברית. בספר מבקשי הפנים מציעה לראשונה מלילה הלנר-אשד ניתוח ופירוש רחב יריעה ליצירה מופלאה וסבוכה זו, בצירוף מבואות בהירים ומקיפים העוסקים בשלל היבטיה של האדרא רבא. הלנר-אשד מציעה לקרוא את האדרא רבא כמעשה אמנות ספרותי בעל איכויות מיתיות ומיסטיות, הקורא לשינוי פני הדת היהודית. האדרא מבקשת להחזיר לאלוהות את פניה האנושיות, שאבדו לה כתוצאה מתהליכי הפשטה שעברה הדת היהודית. הספר פורש באופן מרהיב את המסע הזוהרי אל פני האלוהות. הוא מבקש להתחקות אחר העפלה נועזת ומלאת דמיון של הרוח האנושית לתוככי העולם האלוהי, ואחר הניסיון לתאר את האלוהות במונחים של גוף, פנים ומיניות. המסע בעקבות האדרא רבא מגלה כי הקריאה הגדולה של מחבריה לריפוי ושינוי פני הדת היהודית, תוך הרחבתה והגמשתה של השפה הדתית, מהווה מניפסט מעורר ורב השראה גם לימינו אנו. . בחלקו האחרון של הספר מוצגת לראשונה מהדורה ארמית-עברית מוערת של האדרא רבא, שההדירו ותרגמו מלילה הלנר-אשד ואברהם לידר....

3.
ספר הזוהר הוא יצירת המופת הגדולה של ספרות המיסטיקה היהודית, אוצר ספרותי והגותי שמקומו יאה לו לצד חיבורי המופת של כל העמים והזמנים. זהו אחד החיבורים המרתקים, העמוקים והמופלאים שיצרה המסורת היהודית, ובמהלך הדורות הוא אף זכה למעמד קאנוני ומקודש. הסקרנות ביחס לספר הזוהר הולכת וגוברת בשנים האחרונות, ועם זאת הוא נותר סתום ובלתי נגיש בשל לשונו הארמית המיוחדת, סגנונו הסימבולי והמיתי ותכניו המסתוריים והמורכבים. הספר בדרך עץ החיים מגיש את הספרות הגדולה הזו לקוראים בני זמננו במבט חי ועכשווי, מלא עושר רעיוני ורוחני. בדרך עץ החיים חובר בצוותא על ידי שני חוקרי זוהר, ד"ר מלילה הלנר־אשד וד"ר עמרי שאשא, אשר יצרו מבוא מקיף לספר הזוהר, המדריך את הקוראים בשפה קולחת ובהירה. הספר פותח שערים לספרות הזוהר ומאפשר מפגש מעמיק וחי עמה, עם האורות והצללים שבה ועם התשוקה והרוח הגדולה שמתוכן נוצרה. פרקי הספר מאפשרים התוודעות אל היצירה הזוהרית, סגנונה ואיכויותיה המיוחדות, ואל הנושאים המרכזיים המצויים בלבה: עולם האלוהות, העבודה הדתית ותפיסת האדם וייעודו. בין דפי הספר משובצים קטעים רבים מן הזוהר עצמו המפגישים את הקוראים באופן בלתי אמצעי עם עולמו הססגוני, הנועז, עתיר הדמיון והארוס של הזוהר....

4.
הפסוק 'ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן' מסמל בספר הזוהר את נהר השפע האלוהי הזורם תמיד ממעמקי האלוהות אל גן המציאות. ספר זה מתחקה אחר זרימתו של נהר זה בעולמם הפלאי ומלא הרפתקאות החיים והרוח של גיבורי הזוהר, ר' שמעון בר יוחאי ותלמידיו, 'החברייא'. ספר הזוהר, שיאה של ספרות הסוד והמסתורין היהודית, המיוחס לתנא ר' שמעון בר יוחאי, הופיע על בימת הספרות היהודית בסוף המאה הי"ג וזכה להתקבלות, הערצה והתקדשות יוצאות-דופן בקהילות ישראל. מפרשים וחוקרים רבים לאירך הדורות ליטשו והאירו פנים שונות של יצירה מופלאה זו. ספר זה עוסק בממדיו המיסטיים של ספר הזוהר, כלומר, בהיבטים שעניינם המשאלה האנושית לחוות באופן מועצם את נוכחותה ההיה של האלוהות, ובקריאה הגדולה להתעוררות תודעתית העולה ממנו. הספר מציג את שפת החוויה המיסטית שבספר הזוהר - אפיוניה המיוהדים, מסגרות הזמן והמרחב שבהם היא עשויה להתהולל, הדרכים להשגתה, ההיפעלויות הרגשיות הנלוות אליה ומצבי התודעה העיקריים המכוננים אותה. הספר ונהר יוצא מעדן פותח בפני הקוראים שער לעולמו של הזוהר, שהוא ספר מופלא אך הדרך אליו קשה, הן בשל לשונו הארמית והן בשל שפתו הסימבולית, הדרשנית והמיתית. על מנת להכיר את המיסטיקה הזוהרית, מביא ספר זה מגוון רחב של סיפורים, דרשות ומובאות - כלשונם ובתרגום - החושפים את דרכו של הזוהר להזמין את קוראיו למסע בעולמות סוד שונים. המאמץ, המענג אמנם, לגלות את מהלכיו של מסע זה וליטול בו חלק, הוא מסודותיו של הזוהר ומקסמו.       מלילה הלנר - אשד, ילידת ירושלים, מלמדת זוהר ומהשבת ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים ובמוסדות לימוד פלורליסטיים בישראל ובחו"ל.   "אשד באה מאהבה גדולה אל ספר הזוהר, ומאותה אהבה הצליחה להעביר אלינו הקוראים ולו במעט מסוד קסמו. הכתיבה הרהוטה מקרבת אותנו, הקוראים, אל מחוזות שאיננו מורגלים בהם ביומיום, ומעניקה לנו תובנות חדשות וצוהר אל עולם מופלא המזמין אותנו לבוא בשעריו. חוויה שאסור להחמיצה."בטאון "במת האישה"...






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ