חניתה ה. הלוי

חניתה ה. הלוי

סופר


1.
בספר השירה הראשון שהוציאה חניתה, מקובצים שירים העוסקים בחיים, הבוחנים את החיים, על גווניהם ורבדיהם, דרך פריזמות מפתיעות, השואבות מצד אחד מהקונוונציות סימבוליות קיימות ומצד שני מסיטות אותן לכיוונים חדשים ומרעננים, השופכים אור חדש ומרתק על הסיטואציה. לא רק את האספקטים השונים של החיים בוחנת הכותבת, אלא גם את אופן השיחה שלה עם עצמה ועם זולתה, פעם בישירות כובשת ופעם באמצעות סמלים חידתיים. הספר יצא ב-1996 גם במהדורה דו-לשונית עברית-ערבית, כשלגרסה הערבית אחראי המשורר המתרגם סלים ג'ובראן....

2.
בכוכב "אלטיאה" – המכונה הכוכב הכחול, חיים ענקים וגמדים. בכוכב "ארדקון" – המכונה הכוכב הירוק, חיים דרקוניאריה שאינם מתים. שני הכוכבים הרגישו בודדים בחלל הענק, כי לא היתה סביבם מערכת כוכבים. הם חפשו וחפשו סימנים מכוכבים אחרים... פתאם שני הכוכבים קבלו שדר אחד מהשני......

3.
נקודת ה - G של קרן בירד - מתרחשת בבוסטון ארה"ב, אך יכולה להתרחש בכל מקום אחר בעולם המודרני. מי היא קרן בירד? אשת מחשבים, פריקית של מחשבים אינטרנט, דו - מינית, החיה בכמה עולמות... בעלת השפעה מגית על גברים, הרוצחת אותם באמצעוה סכין יפנית שנתן לה אביה... למה ? מיהו פיטר בייקר - איש מחשבים, שכל עולמו סובב סביב למחשב עד שהוא פוגש במקרה, בקרן בירד ההופכת את חייו לקדרה רותחת...למה? ...גופת גבר נמצאה על שפת הים כששפתיו צבועות באודם, בדומה לרצח ישן שלא פוענח. המשטרה פותחת בחקירה מחודשת ומגלה עולם אינטרנט אפל, ביזרי... החקירה מלווה בגלישות ליליות...כשהגיבורים מנהלים ביניהם רומן לוהט ו...רומן אינטרנטי אירוטי בשמות בדויים ע"י שליחת קלטות ווידיאו אחד לשני, כסוד פרטי... ...אלה הם כמה מצירי העלילות שברומן האינטרנטי. דור המחשבים והאינטרנט שעליו נימבים קרן בירד, פיטר בייקר, דיוויד רובי וחבריהם, רואים בחיים הוירטואליים את הדבר הטבעי ביותר... מרגישים בתחושת חרות מרגשת ללא סייגים... שלא היו יכולים להגיע אליה ללא האמצעים האלקטרוניים. והכל - כמעט מבלי לצאת מהבית......

4.
5.
דווקא ממרום שנותיה, מציעה ה. חניתה הלוי בספר שיריה השלישי מבט רענן על העבר ועל הצעידה לעבר העתיד, השתאות על מנהגים של ימים ימימה שהיו ועודם, כמו גם על השינויים הרבים שעימם התמודדו ומתמודדים בני דורה, הצברים הוותיקים. היא מביטה החוצה אל העולם ופנימה אל חייה שלה, אל הגבר שהיה איתה ושאליו היא עדיין מחוברת ואל חוויותיה הרוחניות, שמחברות בין העבר, ההווה והעתיד. שירי הספר הצנוע הזה חבוקים בתוך עטיפה אדומה ונראה שאין זה אקראי, אלא משום להט פנימי של המשוררת שמאחלת לעצמה, כדברי אחד השירים לפחות, טעימה מן הנצח. כיוצרת בוגרת, מוכיחה גברת הלוי כי רעננותה שמורה עמה והיא מוסיפה לתהות ולהתפלא לפעמים על החיים ועל מה שזורם בם, אולי מתוך אותו תום ואותה רעננות נעורים שחבויים בה, מה שהביא אותי לרשום את הדברים האלה. פה ושם אכן מתקיימת התחושה כי מסתתרת בתוכה נערה צעירה תאֵווַת חיים. אפילו על העיר ירושלים, הידועה כעיר נצחית שכבר אמרו וכתבו עליה הכול היא כמו עומדת משתאה ושואלת את שאלותיה: בְּאֵיזוֹ עִיר בְּעוֹלָם יוֹצְאִים בְּכָל יוֹם שִׁשִּׁי נְזִירִים, צַלְיָנִים, יְהוּדִים וְתַיָּרִים, דַּוְקָא מִבֵּית הַסֵּפֶר הַמּוּסְלְמִי מִשַּׁעַר הָאֲרָיוֹת, לְמַסַּע הַיִּסּוּרִים שֶׁל יֵשׁוּ הַיְּהוּדִי. כְּשֶׁדָּתִיִים חִלּוֹנִיִים וִילָדִים חוֹצִים אֶת הַסִּמְטָה בְּדִיּוּק בְּשָׁעָה 3 אַחַר הַצָּהֳרַיִם. (מתוך "רק בירושלים")...






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ