|
1.
|
|
בעולמו של הרב קוק לא הייתה סתירה בין 'תורה מן השמים' לבין 'תורת האדם' ותחיית 'האומה'. תורתו השלמה יכולה הייתה להכיל גם את צייטלין, וגם את ברנר.
הלל צייטלין ויוסף חיים ברנר, שהיו חברים מנוער, הכירו את 'האחדות הכוללת' בהגותו של רואה ה'אורות', וגם הגיבו בהערכה עמוקה, אך לא יכלו לקבל אותה מתוך יושר פנימי; צייטלין בחר בעם היהודי שבגולה, בחסידות ובקבלה – ברנר בחר בתחייה הלאומית בארץ ישראל, בספקנות עמוקה, ובדחיית כל ניסיון "לאחד את הבלתי מתאחד".
שניהם נפלו על מזבח בחירתם: ברנר נרצח סמוך לפרדס ביפו; צייטלין נרצח בשואה, עטור טלית ותפילין, כשספר 'הזוהר' בידו.
את גבולות עולמו של הרב קוק אפשר לשרטט דרך איחוד מחודש של צייטלין וברנר – לחזור ולאחד את הבלתי מתאחד.
הרב ד"ר יואל בן-נון גדל מנעוריו עם משנת הרב קוק, ודבר בה. את 'המקור הכפול' של השראה נבואית ושל סמכות תורנית בעולמי של הראי"ה הוא מתאר בדרך מקורית, מן הפילוסופיה הכללית, דרך היגיון 'פרבולי', עד לחשיבה הלכתית ומוסרית, שמסרבת לקבל את הסתירה הרווחת בין קדושה לחיים, בין תורה ומוסר ובין דת למדינה, בישראל....
|
2.
|
|
התחדשות לימוד התנ"ך בימינו היא חלק מהנס המופלא של קיבוץ גלויות ושיבת ציון, יחד עם התחדשות לשון התנ"ך בארץ התנ"ך. בצד ההתחדשות הגדולה הזאת נוצר צורך תורני ורוחני עמוק במפעל פרשני חדש לתורה, ומהדורה מודרנית ורב־תחומית שלה מוצעת כאן לראשונה.
מקראות הוא מפעל רב־תחומי העוסק בפרשנות היסודית לתורה, בפשט ובמדרש, בלשון ובריאליה וגם בסדר ובמבנה ובמשמעות. הוא מבקש לכסות כמה וכמה תחומים וערוך על פי כמה מדורים:
• דרישה בתורה – מדרשי חז"ל ופרשנים לפי נושאים.
• לשון התורה – ביטויים ומושגים בלשון המקרא ועיון במסורה ובפיסוק טעמים.
• מדע בתורה – רקע מדעי, היסטורי, גיאוגרפי וארכיאולוגי.
• בינה בתורה – סדר ומבנה, ופרשנות ספרותית ורעיונית המתמודדת עם שאלות חדשות.
מקראות מיועד לכל אוהב תורה וישראל, ללא הבחנה מגזרית או מגדרית, והוא מתאים לכל אחד ואחת, ללמדן הישיבתי, לאשת האקדמיה וגם למי שעושה את צעדיו הראשונים בעולם התנ"ך בין אם הוא מורה המכין שיעור, או סטודנט הכותב עבודת חקר. אופן הגשת החומר מאפשר ללומד או למעיין לבחור לו נושא אחד מתוך המדורים השונים וללמוד רק אותו, בעצמו, עם ילדיו או עם תלמידותיו, בבית המדרש, בכיתת לימוד או סביב שולחן השבת.
***
כרך זה כולל את פרשת משפטים: פרשיות עבד ואמה ובכללן דיון במאבקה של התורה בעבדות, פרשיות המשפט המותנֶה והמשפט המוחלט תוך השוואות לדיני המזרח הקדום ולמשפט במדינת ישראל, ופרשיות 'ספר הברית' עם חתימת מעמד הר סיני.
הרב ד"ר יואל בן־נון הוא יוזם פרויקט מקראות. בוגר ישיבת מרכז הרב, ממייסדי ישיבת הר־עציון ומכללת הרצוג וממחוללי בית המדרש לתנ"ך. שימש ראש ישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים, דוקטור למחשבת ישראל, כותב ספרים ומאמרים בתנ"ך, בהיסטוריה, בהלכה, במוסר ובהגות.
הרב שאול ברוכי הוא רב ביישוב ניצן, עובד ומתנדב בארגון רבני צֹהר, בוגר ישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים, חוקר מקורות חז"ל ועורך ספרים. שותף להוצאת מהדורה מדעית למדרש קהלת רבה....
|
|