“קשה לסכם במאמר קצר את הספר 'הסילמריליון', הספר הנ"ל עם כל הספרות המיתולוגית שיצר טולקין, דורשים התייחסות רחבת היקף. אין אלו עוד ספרים במדף ספרי הפנטזיה, ספרות זו היא מאבני הדרך בז'אנר הנ"ל. הנושאים שעולים ממסכת הספרים של טולקין, יכולים כל אחד להזין עבודה רחבת היקף העומדת בזכות עצמה. ניתן לדלות מספר דוגמאות שעולות עם הקריאה: הספרות של טולקין לאור השפעות 2 מלחמות העולם במאה ה- 20, מקורות מיטיים ופולקלוריסטים מתרבויות צפון אירופה, הגיבור הבודד, ייעודו, ייסוריו והשוואה למיתולוגיה היוונית, טוב ורוע המאבק ביניהם ותפקידם בעולם, היבטים אמוניים תיאולוגים ופילוסופיים והשוואה עם הדתות המונוטואיסטיות או פגאניות, ועוד נושאים כיד הדמיון.
הסילמריליון הינו קובץ סיפורים על תולדות העולם (הטולקינאי) בעיקר בימי העידן הראשון, זמן רב לפני המאורעות המתוארים בטרילוגיה "שר הטבעות", החותמים את העידן השלישי. הקובץ נערך ע"י בנו של המחבר לכלל יחידה סיפורית אחת, על בסיס כתבים רבים שהניח אביו ואשר לא גובשו ונערכו סופית .
העולם הפנטסטי פרי רוחו של המחבר נפרס על פני שלושה "עידנים", כאשר פרק הזמן שתופסת בו הטרילוגיה "שר הטבעות" הינה מקטע קצר המסיים את העידן השלישי, המאורעות המתוארים ב- 'שר הטבעות' מוזכרים בקצרה בסילמריליון, ולמעשה חותמים את הספר.
הסילמריליון הוא הספר הבסיסי להבנת הרקע וההיסטוריה של הארץ התיכונה, הספר פורס את מלוא רוחב היריעה על קורות העולם מאז בריאתו, לעתים מתמקד בסיפורים פרטניים, ולעתים עובר על אירועים או תקופות באזכור קל בלבד, המשאיר לדמיונו של הקורא להשלים התמונה (או שהתמונה תתבהר באחד הנספחים או בספרים אחרים). כאמור זהו הספר הבסיסי אותו משלימים 2 ספרים נוספים:
הראשון 'סיפורים שלא נשלמו' (Unfinished tales of Numenor and Middle Earth) אשר תורגם לעברית, והשני 'ספר הסיפורים האבודים של הארץ התיכונה' (The book of the lost tales) שטרם תורגם. בשני הספרים יש הרחבה או גילויים חדשים על אירועים או תקופות שנזכרו בסילמריליון.
לשני הספרים הללו יש לצרף את ספרות הנספחים הענפה עם הערות העריכה והערות שבגוף הסיפורים, של המחבר או של בנו. הנספחים מצורפים לספר השלישי בטרילוגיה 'שר הטבעות' (שיבת המלך) בהוצאה האחרונה, בסוף הסילמריליון, ובספרים הנותרים הם שזורים כהערות רחבות היקף בתוך הטקסט או בסוף כל סיפור, וכן בסוף הספר. הנספחים לכשעצמם מהווים יחידה ספרותית נוספת של מידע וקטעי קישור או הסברים מקיפים הנוגעים לכל נושא – החל מסתירות פנימיות בין מקורות שונים, נוסחאות שונות של אותו סיפור שלא נבחרו מתוך כתבי יד, הערות עריכה ותוכן, השלמות והשערות, סדרי תאריכים, שושלות יוחסין, מפות, ניתוחים על מניעי הגיבורים, מילונים או ניתוחים בלשניים לשפות המלוות את הספרים או לקסיקוני שמות ומקומות. הכל נערך בקפידה מעוררת השתאות, תוך הקפדה על שיטתיות, ירידה לפרטים והשוואות עם מקורות מקבילים.
עליי לציין שלאורך השנים נוספו עוד 8 כרכים תחת הכותרת "תולדות הארץ התיכונה"- The history of the Middle Earth. הספר שהוזכר לעיל The book of the lost tales על שני כרכיו הוא חלק מן האפוס של "תולדות הארץ התיכונה" והמוקדם כרונולוגית. הכרכים נערכו ע"י קריסטופר טולקין (בנו של המחבר) ומבוססים על כתבי ג.ר.ר טולקין שנכתבו לאורך השנים ולא מצאו את מקומם כסיפורים ערוכים ביחידה אחת כדוגמת ה'הוביט' או 'שר הטבעות'. העריכה נעשתה בדומה למתכונת של הסילמריליון אך בתוספת הערות והשוואות רחבות היקף, בגוף הטקסט.
המקורות שנמנו לעיל הם הענפים שמקורם בסילמריליון, יחד עימו הם מקיפים ומשלימים תמונה ברורה לעולמו המיתולוגי של המחבר. זו הסיבה לכך שבכותרת לעיל נכתב "ועוד על סיפורי טרום שר הטבעות".
תוכן ומבנה
הסילמריליון מתחיל בתיאור בריאת העולם, הכוחות הפועלים בו, והיצורים השונים המאכלסים אותו. בנוסף לאדם שהופיע הרבה אחרי היווצרות העולם , מאכלסים את הארץ (ארדה בשפת קווניה) יצורים שונים ומשונים, רעים או טובים, בעלי תפקיד, או כאלה המשרתים תכלית. האדירים ה"וולאר" הם האלים- הכוחות שנבראו ע"י האל (אילובטר) לשלוט בעולם, אדירים נוספים אך נחותים מן הוולאר הם משרתיהם ה"מיאר", עלפים, ביחיד עלף- (ELF) הם היצורים הנעלים בעלי חיי נצח הנקראים הבכירים, גמדאים DWARVES) ולא DWARFS שהוא תרגום לגמדים(, אדם הנקרא הנלווים, עיטים ענקיים, צמחים ויצורים מופלאים, אורקים (ORKS) משרתי האופל, דרקונים, זאבי אדם ועוד יצירי זדון למיניהם.
השלד המרכזי והמקשר של הסיפורים המרכיבים את הספר הוא סיפור מרד והתרסה של אחד מעמי העלפים, הם עם הנולדור, מקירבתם של האדירים- האלים אליהם, נדידתם והשתקעותם בארץ התיכונה. הסיבה לפרידה חסרת התוחלת מן האלים היא הגאווה , החטא הקדמון של היהירות, הניסיון להשיג את הסילמרילים- הן אבני החן המקודשות פרי מעשי ידיהם של הנולדור, אשר נגזלו מהם בידי אחד מן האדירים, הוא מקור הרוע בעולם. הכמיהה לאבנים האבודות הוליד את הפניית העורף לאדירים מיטיביהם, ואת השבועה הנוראה להשיג את האבנים ויהי מה. להפניית העורף הצטרפו סיבות חסרות שחר של תליית אשם באלים על כך שהם מעונינים לשלול את חירותם, וכן את אי עשיית הצדק על ידם. הנולדור נוטשים את הארץ הברוכה כאשר קללת האלים מלווה אותם בדמות נבואה, הם מגיעים לארץ התיכונה תוך טבח בשאריהם שבחרו להישאר, בונים ממלכות אדירות כוח ותפארת, אך הצל מלווה אותם. אדון האופל המייצג את הרוע, זה שגזל את הסילמרילים, מנהל נגדם מערכה ארוכה לאורך אלפי שנים. בתחילה מנצחים הנולדור ובעלי בריתם את צבאות האופל, עם הזמן מופיע האדם המשתלב בסיפורי המאבק, אך התקווה לא לאורך זמן מחזיקה. האופל הולך ומשתלט על הארץ, מחוז אחר מחוז נופלים לידי צבאותיו, קרבות נוראים מתרחשים, מעשי גבורה נכתבים בדם העלפים והאנשים שכרתו עימהם ברית. הערים המופלאות, הדרכים, מקורות המים, היערות הירוקים, מעשי ידיהם של עלף ואדם נופלים אט אט למשיסת האופל. לבסוף מגיע נציג העמים החופשיים בדרך האסורה לפני האלים, ומביע את בקשתו הנואשת לישועה, זו הפעם יוצאים כוחות המערב, חוצים את הים, ובקרב ארוך ונורא מכריעים את אדון האופל ומגלים אותו מחוץ לגבולות העולם. אם כי ניצחון הטוב אינו מוחלט ושרשי האופל הוטמנו עמוק, והם עתידים לצוץ בעידנים הבאים, עד לשינוי טבע העולם בתום העידן השלישי. הניצחון בא עם מחיר, חלק מן הארץ התיכונה הושחת והוצף במים והארץ השתנתה. לשארית הנולדור נסלח, וצבאות המערב שבו לארץ הברוכה בהשאירם מאחור את בני התמותה עם עמי העלפים, שעדיין סירבו לעזוב את הארץ התיכונה בה סבלו, ואותה אהבו. כך תם העידן הראשון. העידן השני מתאר בקצרה את יהירות האדם, אשר בדומה לאסון הנולדור, הביא עליהם ועל ממלכתם נומנור- חורבן. סוף העידן השני ותחילת העידן השלישי המתואר בקצרה, הוא סיפור המאבק בשר האפל הוא סאורון אחד משרידי האדון, המוכר לנו מטרילוגית 'שר הטבעות', סיפור טבעות הכוח (המתואר בהרחבה בשר הטבעות), הניצחון הסופי על האופל ושינוי טבע העולם. הארץ הפכה לטבעית, ללא התערבות האלים, ובעזיבת העלפים האחרונים למערב- לו הם תמיד כמהים- תם סיפור העלפים בארץ התיכונה, ושלטון האדם החל.
המסכת שזורה בקטעי סיפורים, מפות והסברים, תיאורי ממלכות ובתי אב לאדם ולעלפים. הסיפורים נוגעים כל אחד בהיבט אחר של הסיפור השלם, ותורמים להתפתחות העלילה המסועפת החותרת לסוף הבלתי נמנע. נקודות הציון לאורך הספר הם 6 הקרבות – מלחמות בין בני האור הם העלפים ובני בריתם מקרב האדם וגמדאים- לבין האופל ובני בריתו מקרב האדם ויצורי הזדון למיניהם.
סגנון הסיפורים שאוב ממקורות מיתולוגיים המוכרים לנו, סיפורי אודיסיאה- מסעות למיניהם, סיפורי הגיבור הבודד העשוי ללא חת המביא לעתים ברכה ולעתים קללה המלווה את גורלו המר, מלחמותיו בכוחות אדירים ממנו תוך דבקות נואשת במשימה. סיפורי אהבה בלתי אפשריים המתממשים בטרגדיות הבאות על גיבוריהן, סיפורי בגידה ומרי של דמויות המעוררות השתאות, סיפורי הצלה מופלאים עם חיות עופות פלאיים דרקונים ועוד כיד הדמיון הרחב של המחבר. המשותף לכל הוא הגורל המר המתלווה לאדם ולעלפים, הגורל הוא תוצאה של שרירות הלב, הגאווה המובילה לעקשנות חסרת תוחלת. הקורא ממלמל לעצמו- היה יכל להיות כל כך טוב לו היו פועלים קצת אחרת, לו אטימות הלב והשכל הייתה פחותה....זה נשמע כל כך מוכר.”