ביקורת ספרותית על המפלה החמישית - כיצד מדינת ישראל יכולה להימלט בעתיד מהמלכודת של ההיסטוריה היהודית? מאת דוד פסיג
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 15 בספטמבר, 2025
ע"י yaelhar


#
יש סופרים וספרים, שעוסקים בנסיונות לנבא את העתיד. חלקם חוקרים רציניים, יושבי אקדמיה מובהקים, כמו המחבר של החיבור הזה. חלקם מוגדרים כסופרי בידיון שמתארים עתיד כלשהו באמצעות ספרים שרובם דיסטופיים, ומנסים לנבא איך ייראו חיי נכדינו, נינינו וצאציהם, כשאנחנו מזמן כבר שוכני עפר. המשותף לכל הנביאים האלה הוא, שנבואותיהם נובעות למעשה מעברם. מהסוציאליזציה והחינוך שקיבלו, מהשקפת עולמם, ממנה אינם יכולים לזוז אפילו מילימטר. האם הם יודעים מה מקור הניבוי שלהם? לרוב לא. לרוב הם בטוחים שהנבואה נתנה להם בזכות יכולתם האינטלקטואלית הענקית.

תחום נוסף המשפיע מאד על ניבוי העתיד הוא התעמקות בעבר. ההיסטוריה, כמו האופנה, אמנם חוזרת, אבל בשני התחומים היא אינה חוזרת כהעתק נאמן למקור, אלא כאימפרוביזציה עליו. בעלי עין טובה לאופנה יבחינו בשניה שהבגד שנשמר שנים רבות בארון, אינו אופנתי. הוא פשוט ישן. אותו דבר אפשר להגיד לגבי ההיסטוריה.

הכתיבה של פסיג היא כתיבה אקדמית, ולא במובן הטוב של המילה. הכותב האקדמי, לרוב ללא כישרון כתיבה (במקומה יש לו הבנה עמוקה בתחום עליו הוא כותב), מניח שהקורא אותו מבין על מה הוא מדבר. כלומר חולק איתו את אותם טקסטים ודיונים אקדמיים, ומבין כמוהו את המיגבלות שלהם. כתיבתו של פסיג היא מבולגנת, מערבת תובנות עם הנחות, סוטה לעתים קרובות מהעיקר כדי לסקור הנחות של חוקרים מתחום אחר ולהדביק איכשהו את מסקנותיהם לתזה שלו.

באופן כללי הוא מדבר על חלוקת ההיסטוריה היהודית לחמש תקופות – שלוש מהן בעת העתיקה, אחת חוצה את העבר ומגיעה כמעט עד ההווה, ואחת היא העידן בו אנחנו מצויים עכשיו. אם חשבתי שאבין את התיאורייה לגבי עתידנות – מסתבר שעדיף שאשאר בתחום המדע הבדיוני. החלק עליו מסתמך פסיג בנושא העבר הוא התנ"ך. והיות וגם הוא מודע לעובדה שבתור מסמך מדעי התנ"ך פשוט לא מספק את הסחורה: פערים של מאות שנים בתיאור מאורעות, פערים של מאות אלפי אנשים בהתייחסות למספרי אנשים מעורבים, נושאים שקרו לפי המדע והתנ"ך פשוט לא מתייחס אליהם, אירועים שהמדע אינו יכול לאושש שמתוארים בתנ"ך. כך שבתור מקור מדעי זה מקור לא קביל, אם כי פסיג מצטט ממנו ומתייחס אליו כמקור. אני מודה שסביר שהבורות שלי בנושא (אני תוצר של מערכת החינוך הישראלית) תרמה מן הסתם לחוסר ההבנה שלי את מה שפסיג מנסה לתאר.

מה שהוא טוען הוא שברוב מכריע של הזמן העתיק, היהודים היו עסוקים במלחמות-אחים מדממות, לרוב מלחמות שליטה. השנים המעטות בהן היתה אחדות ושלווה בעם, שהורכב משבטים עם רמת חשיבות משתנה, ורמת תוקפנות משתנה, נוצלו איכשהו לצבור כעסים לקראת המלחמה הבאה... היהודים הם עם לא משמעותי מבחינה מספרית. מספרם מעולם לא עלה על 20 מיליון נפש בעולם, וזה בספירה מאד מרחיבה שמן הסתם לא תהיה מקובלת על היהדות האורתודוקסית. מאז הוקמה מדינת ישראל, מספר תושביה מעולם לא הגיע ליותר ממחצית מהיהודים בעולם.

הפרקטיקה לפיה פסיג מנסה לנבא את העתיד (באופן מדעי, כמובן) מבוססת על בניית נרטיבים רצויים אלטרנטיביים, כדרך ל... לא יודעת למה הדרך הזו מובילה. רוב בני האדם עוסקים בבניית אלטרנטיבות רצויות, כדי להתמודד עם קשיי המציאות. קוראים לזה פנטזייה ואם מגזימים בה יש סיכוי שהפנטזיונר יאושפז. כפרקטיקה לניבוי העתיד היא נראית לי לכל הפחות לא רצינית. אין לי מושג איך הוא הגיע לסוף הנפלא בפרק הנקרא "עתיד אלטרנטיבי רצוי". זה דומה בעיני לסרטים שמתארים קשיים ואי הבנות, שבסופם הטוב כולם אוהבים את כולם וכולם הולכים לים... אז התאכזבתי מהספר. ברור. הייתי שמחה אם מישהו היה יודע איך נצא כעם מהמצב האיום אליו נקלענו. רעיונות שאפשר להבין, ליישם ולהמשיך לחיות כאן יתקבלו בברכה.



23 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
yaelhar (שלשום)
מצטערת, ארנון. אני חולקת על דעתך.
שום דבר ממה שקראתי בספר הזה - כאמור היחיד מספריו של פסיג שקראתי - לא הצביע על "כלים מדעיים" שמאפשרים לנבא את העתיד. כל המקורות עליהם הסתמך - התנ"ך, דברי מפרשיו ואף מאמרים של חוקרים מהעת הנוכחית לא שיכנע שיש קשר בין התיאוריות לבין ההנחות.

אפשר שלא הבנתי את הספר או את טיעוניו של פסיג. כמו שזה היה - לא השתכנעתי שניבוי העתיד שלו מסתמך על גישה מדעית כלשהי ושהוא שונה בהרבה מאסטרולוגים המבססים את הניבוי שלהם על מערך הכוכבים (שאני סקפטית לגביהם בדיוק כמו שאני סקפטית לגבי ניבוי העתיד "כמדע").
arnon (שלשום)
אבל זה בדיוק הפוך מקריאה בקפה או אסטרולוגיה, יש היום כלים מדעיים המאפשרים לנסות לנבא בסבירות די גבוהה מה יקרה בעתיד ומה הסיכויים לזה. רוב הדברים הם באמת די הגיוניים ואין פה שום קסם.

יש לפסיג ספר שקראתי (קראתי שלושה ספרים שלו); בשם 'אינקוגניטו'. פסיג דן בספר הזה בנושאים שקשורים לחינוך ולהתפתחות חשיבה, ומסביר כמה דברים מרתקים, למשל שהתחושה שלנו שהילדים שלנו חכמים יותר מאיתנו היא באמת נכונה. נמדדת עלייה קבועה ב-IQ של בערך 3 נקודות כל עשור, וזה נמשך כבר עשרות שנים. הוא מסביר ממה זה נובע, מה אפשר לעשות עם זהו ולאן זה אולי יוביל אותנו.

אף שהמידע מרתק - הספר עצמו די משמים.
כדי לכתוב ספר עיון טוב צריך כישרון. את זה אין לפסיג.
yaelhar (לפני 3 ימים)
arnon וג'קי:
אני כמובן לא מנסה להפחית מיכולותיו של פסיג או לערער על קבלותיו. אבל אחרי כל אירוע משמעותי שקורה, מתברר שרבים למדי חזו אותו לפני שקרה. אפילו נתניהו חזה את ה 7.10 כמה שנים לפני שקרה, בדיוק מצמרר. הנקודה היא שלרבים שמתעניינים בתחום יש יכולת לשער איך יתפתחו העניינים ולהציע תרחישים. הנקודה של חקר העתיד (מבחינה מדעית) אינה ברורה לי לגמרי. מבחינה לא מדעית - המון אסטרולוגים וקוראים בקפה יכולים להצביע על הצלחות מרשימות...
ג'קי (לפני 3 ימים)
נכון לגמרי מה שאומר ארנון,
קודם כל הוא מנתח את העתיד לא לפי "ההיסטוריה שחוזרת על עצמה" אלא מנסה למצוא זרמים מה שהוא קורא להם "וקטורים" שמניעים את המין האנושי וקבוצות מסויימות, זה יותר בכיוון של מנתח מגמות..
דבר שני לבן אדם יש קבלות ועם זה קשה מאוד להתווכח

אגב, תחום חקר העתיד הוא מאוד לא מוכר לפחות בארצנו אבל לפי איך שאני מבין זה תחום שהוא ממש חקר עמוק ורחב מאוד שעובד על מודלים מוכחים (יש עוד חוקרי עתיד, שם אחד שעולה לי זה ריי קורצווייל)
arnon (לפני 3 ימים)
אני גם ממליץ לראות מה הוא חשב על אירועי אוקטובר 23. הוא כמובן חזה אותם מראש (לא שזאת חוכמה גדולה), אבל יש לו פרשנות מעניינת על הסיבות, על מתי זה יסתיים (לא בקרוב) ובכלל על הסכסוך היהודי-ערבי (פה הוא דווקא אופטימי מאוד) ועל הסכסוך הפנים מוסלמי - שרבים לא נותנים עליו דעת, ושהוא אחד הגורמים לאירועי אוקטובר.

פסיג הוא איש חכם מאוד ובעל ידע מרשים, אבל כותב לא מוכשר במיוחד.
arnon (לפני 3 ימים)
אני לא חושב שאפשר להגיד על פסיג שהוא "נכשל בגדול".
הוא למשל חזה כמה שנים לפני פריצתה את מלחמת רוסיה-אורקראינה. עם פריצתה הוא גם טען שהמלחמה הזאת תיארך 3 עד 5 שנים, וזאת בניגוד לכל הפרשנים האחרים.

הוא גם חזה כמה שנים לפני את אסון התאומים.
הוא גם הסביר למה זה יקרה (אז זה היה העתיד) ומה הסיכויים שזה יקרה.

ושוב - הוא פשוט לא כותב טוב. ההרצאות שלו מרתקות.
yaelhar (לפני 3 ימים)
אם הפרקטיקה של פסיג היא ניסיון להבין בכלים מדעיים מגמות חברתיות, הוא נכשל בגדול.
נכון שהוא נשען על תיאוריות מתחום מדעי החברה, שלעצמן קשה לקרוא להן "מדע" (גילוי נאות - אני מתחום מדעי החברה). אבל הניסיון שלו להכפיף תאוריות מהסוג הזה לכלל תזה מתקבלת על הדעת לא צלח אפילו בקירוב, בספר הזה שהוא היחיד שקראתי ממנו.
yaelhar (לפני 3 ימים)
תודה רבה, אנקה.
הנבואה אמנם ניתנה לשוטים. הספר הזה די מוכיח שהניסיון להתנבא אינו צולח במיוחד. למרות שפסיג מרחיק את נבואתו לשנת 2222, ואז אף אחד מהנוכחים לא יוכל לבוא אליו בטענות.
yaelhar (לפני 3 ימים)
תודה רבה, דן.
ההיסטוריה - נראה לפחות מהניסיון המעשי - אינה המקור לניבוי העתיד. אני חושבת שהאמירה "ההיסטוריה חוזרת" מביעה טעות בסיסית. כדאי ללמוד היסטוריה מכל מיני סיבות, שהקטנה בהן היא השכלה. לצפות שהיכרות טובה עם ההיסטוריה, גם אם היא אפשרית, תוביל לניבוי העתיד - זו אשליה מסוכנת.
yaelhar (לפני 3 ימים)
תודה רבה, ג'קי
מפעם לפעם יש ביקורת על ספר עיון. יש לי רשימה של ספרי עיון שקראתי ועל רובם גם כתבתי. לא ראיתי הרצאות של פסיג, והספר הזה נראה קצת כמו הרצאה.
yaelhar (לפני 3 ימים)
תודה רבה, מורי. מסכימה איתך.
arnon (לפני 3 ימים)
הספר הזה מונח אצלי על המדף אך טרם קראתי אותו. באופן כללי - פסיג הוא אדם מעניין מאוד, אבל כותב לא מוצלח במיוחד. קראתי כמה ספרים שלו ואף אחד מהם לא מתקרב להרצאות שלו. אני ממליץ מאוד לראות אותן באינטרנט.

הפרקטיקה של פסיג מתבססת על ניסיון להבין בכלים מדעיים מהן המגמות ששולטות בחברה ולמה הן יובילו בעתיד. יש לו כמה תחזיות מרשימות מאוד (למשל, נפילת מגדלי התאומים, מלחמת רוסיה-אוקראינה ועוד) ואחרות פחות.
אנקה (לפני 3 ימים)
ביקורת טובה. מעדיפה לקרוא אותה ולא את הספר הנ"ל. ובכלל : צדק מי שאמר שמאז חרב בית המקדש הנבואה ניתנה לשוטים.
לדעתי, הפסימית למדי, אין אף אחד -כרגע- (דגש על המילה) שיכול להוציא אותנו בשלום מהברוך שנקלענו אליו בעל כורחנו.
דן סתיו (לפני 3 ימים)
YAELHAR סקירה מצוינת. לדעתי, היטבת לנתח את הדרך בה ההסטוריה מכשילה את המשתמשים בה המנסים באמצעותה לנבא את העתיד. למדתי יחסים בינ''ל ואני זוכר שגם הכותבים שהיטיבו לנתח את העבר לא הצליחו לשכנע כשניסו לחזות את העתיד...
ג'קי (לפני 3 ימים)
כיף מאוד לראות ביקורת על ספרי עיון. אני מאוד אוהב את פסיג ואני רואה אותו כאדם שמצד אחד הוא אופטימי חסר תקנה:) אבל מצד שני גם רואה נכוחה גם מול קשיים, ומבין לעומק ולרוחב את המציאות. אני חייב לציין שראיתי רק הרצאות שלו ומעולם לא קראתי ספר שלו. ביקורת מעניינת ויפה מאוד.
מורי (לפני 3 ימים)
ניסיתי לקרוא אותו והוא בלתי אפשרי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ