ביקורת ספרותית על שמץ של אמת מאת ליסה אונגר
ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 26 בספטמבר, 2018
ע"י נצחיה


החלוקה בין שקר ואמת אינה דיכוטומית. אין כאן רק שחור ולבן, אלא ספקטרום שלם של גווני ביניים. חמישים גוונים של אפור, אם תרצו. גדלנו בתרבות המעריכה את האמת ומעלה על נס את אומריה, אבל למעשה אותה תרבות עצמה נשענת וניזונה מהשקר. שכן כל סיפור, כל מקטע של סיפורת שלא באמת קרה אלא הוא פרי דימיונו של המספר, הוא למעשה שקר. אבל שקר בקטע טוב, כן? שלא תבינו אותי לא נכון. ואם כבר מדברים על סיפורת, בואו נדבר על הכיתוב שעל הכריכה האחורית. הכיתוב הזה, ח"מאחורה" של הספר, אמור להיות למשעה המבוא אליו. זה שמספר לנו לפני הבחירה או תחילת הקריאה לאיזו סוגה הספר משתייך ועל מה הוא בכלל, כדי שנבוא עם הציפיות הנכונות לקריאה. הכיתוב הזה הוא פרסומי ושיוויקי כך שסביר שתמיד יהיה בו משהו שקרי. אבל פעמים רבות קורה שהכתוב על הכריכה האחורית לא משקף נכונה את הספר. ואז זה כבר לא שקר בקטע טוב, אלא בקטע רע מאוד. כיתוב מטעה מכין את הקורא בצורה לא נכונה לספר, ולכן בעייתי מאוד.

רידלי ג'ונס היא אישה צעירה המגלה שהיא גדלה בשקר. למעשה שום דבר ממה שהיא ידעה על עצמה לא היה נכון. אבא שלה הוא לא האבא הביולוגי שלה, אמא שלה היא לא האמא הביולוגית שלה. האיש שאותו הכירה בתור דוד אהוב וטוב לב הוא לא דוד ולא טוב לב בכלל, וכך הלאה. כל שורש קיומה מתערער, והדרך שבה היא מגלה את זה ומה היא עושה עם הגילוי נמצאת בהרחבה בספר שנקרא "שקרים יפים". הספר הזה, שנקרא "שמץ של אמת" הוא ספר המשך. כזה שבא לסגור חורים בעלילה, ולתת עוד כמה תשובות לקוראי "שקרים יפים" שנשארו עם יותר מדי סימני שאלה. אולי הוא גם חלק מחוזה של ליסה אונגר עם ההוצאה לאור , אין לדעת. אבל עובדת היותו ספר המשך מוסתרת. אין שום דבר בכיתוב האחורי של הספר שמרמז על זה.

וכך התחלתי לקרוא את הספר, בלי לקרוא את חלקו הראשון. לא הייתי עושה את זה לו הייתי יודעת מראש שהוא ספר המשך. ואז הוצפתי הסברים שנועדו עבור שני סוגי קוראים: אלה שקראו את הספר הראשון ולא זוכרים ממנו כלום ולגן צריך להזכיר להם. ואלה, כמוני, שלא קראו כלל, וצריך לספר להם. הדבר הזה גורם לספר להיות מייגע מראש, עמוס פרטי מידע אגביים, מחייב לכתוב למעשה שני ספרים בתוך אחד, ומאוד מאוד מאוד מעצבן. חוץ מהחלק המעצבן הבסיסי הזה, לא ממש הצלחתי לעקוב אחרי העלילה. רידלי מגלה שאביה הביולוגי, זה שחשבה שמת, לא באמת מת. במסגרת הז'אנר היא מגלה שכל ניסיון לעלות על עקבותיו גורר עוד ועוד גופות. מכאן העלילה מתפתלת בחוסר אמינות בין מנהטן ללונדון, מובלת על ידי רידלי, ע"י ג'ק בן הזוג שלה, סוכן אף בי איי בשם דילן גרייס, ומיני דמויות שמבליחות לרגע ואז נמוגות. הרעיון העיקרי בבסיס הספר מזמן דיון על הורשה וסביבה, על מקומו של הטוב, על תפקיד אירועים שקרו בילדות המוקדמת, וכך הלאה. וכן מתבקשת השאלה מה המשמעות של להכיר אדם. האם מעקב אחרי אדם והתוודעות לכל מנהגיו הקטנים והגדולים מהווה באמת היכרות איתו. אז כל הדיונים המתבקשים קיימים, אבל למרבה הצער הם מטופלים בצורה שטחית ורשלנית ולא יוצרים חשיבה עמוקה או גילוי של אמת אוניברסלית.

ובשורה התחתונה: אפשר לוותר. די בקלות אפילו.
10 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נעמי (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אז תתאמצי קצת להבין, נצחיה,
ההארה של כרמליטה מצדיקה את המאמץ...
נצחיה (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
לא מבינה מה את רוצה. לא משנה
כרמלה (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
נצחיה - בעיניי, לא כל אי-אמת או אי-מציאות הם שקר.
אם נסכים לקביעתך, הרי רוב רובן של האמנויות (ספרות, תיאטרון, ציור) הן שקר ולסופרים, לשחקנים המגלמים דמויות אחרות וציירים שאינם מציירים ציור היפר ריאליסטי עלינו לקרוא שקרנים. כנ"ל לכל הילדים המשחקים ב"רופא וחולה" ושאר משחקי תפקידים של ילדים ומבוגרים.
אבל מה שהופך את כל הדוגמאות הללו לאי-מציאות אבל גם לאי-שקר היא העובדה שכל הצדדים (סופרים וקוראים, שחקנים וקהל וכו') מודעים מראש לדבר. בשקר יש יסוד של מירמה שנעדר בדוגמאות שהבאתי ובעוד רבות אחרות.
נצחיה (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
כרמליטה,
בכל התגובה המפורטת והארוכה שלך נראה כי את מצמדת בין "אמת" ו"נכון" ו"טוב", ובין "שקר" ו"שגוי" ו"רע". אני לא עושה את הצימוד הזה ולכן לא צריכה להבדיל בין בדיון לבדיה. בדיון הוא בדיוק בדיה, כלומר דברים שאינם אמת במובן העובדתי. יש שקרים טובים ונכונים, כשם שיש אמיתות רעות, וההבדל הוא בהקשר. שקרים מתוך נימוס הם טובים, ושקרים "לבנים" יכולים להיות טובים, ושקרים בסיפורים יכולים להיות טובים.

אפשר גם לומר ברוח אריך קסטנר שזה לא משנה אם הסיפור התרחש במציאות או לא ובלבד שיהיה אמת לאמיתה, כלומר גרעין הסיפור משקף אמת כלשהי, והמעטפת אינה חשובה עובדתית או היסטורית. אבל אני לא נדרשת לזה בכלל. ספרי בידיון הם שקרים, וטוב שכך. אפילו עדיף כי ניסיון לעשות פרוזה תוך הצמדות לעובדות שקרו בדיוק יוצר פרוזה משעממת מדי.
נצחיה (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
Tobby, Phi - תודה רבה מאוד.
נצחיה (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
חני, אם את לא קוראת את התקציר, איך את יודעת על מה הספר?
צריך לדעת מראש לפני שקונים או לוקחים בהשאלה, באיזה סוג של ספר מדובר, ומה פחות או יותר הקווים הכלליים של הפתיחה שלו, כדי לדעת האם לקרוא ובאיזה מצב רוח.
Tobby (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
Phi- צחקתי בקול.
כרמלה (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
בראייתי, יש במשפטים הראשונים שלך סתירה מובנית. אם החלוקה בין אמת ושקר אינה דיכוטומית ומלאת גוונים, איפה מקומה של הספרות על הסקאלה הזאת? הריכוך של שקר "בקטע טוב" אינו מסייע. כמעט תמיד, ספרות אינו שקר מכל סוג שהוא. אנחנו חונכנו להעריך ספרים, ולהעריך שדמיון שהוא מנוע יצירתי אדיר. חונכנו שהבדיון שבהם בהחלט אינו שקר.
ספר יכול להיות אמת צרופה, גם אם דמויותיו ואירועיו בדיוניים. אנחנו מכנים ספר "בדיון" - שילוב של הפועל בדה - המציא מליבו + דמיון. ולא בדיה - שהיא שקר. גם באנגלית fiction - משהו לא מציאותי, אבל לא שקר, אולי סוג של אשליה. וספרי "מדע בדיוני" - האם הם שקר? האם אין כאלה שהיו בבחינת נבואה, משאלה, או משל ואזהרה.
ומה באמת מקומו של המשל שבא להסוות את הנמשל המציאותי?
ספר פרוזה יכול גם להיות מבוסס בחלקו על עובדות ודמויות אמיתיות וחלקו פרי דמיונו של הסופר (דוגמת רומן היסטורי, או רומן על בסיס ביוגרפי) ועדיין אין זה הופך אותו שקר.

מתי ספר פרוזה הופך לשקר? כשהסופר עושה שימוש לרעה בדמיונו.
דוגמה בולטת היא "אחוזת דג'אני", רומן היסטורי בו ייחס הסופר לגיבור הראשי שהיה דמות מציאותית דעות ומעשים שעמדו בניגוד לעמדותיו של האיש. (אם היה מייחס לו אמירות או מעשים שהיו תואמים את עמדותיו במציאות - לא היה בכך "שקר").
לגביי , במנעד בין אמת לשקר ספרות בכללה תמוקם קרוב מאד לאמת. אם אשפוט כל ספר בנפרד, קנה המידה שלי יהיה מידת האמת הגלומה ברעיון של הספר ובאמינות הדמויות והעלילה. האמינות כבר עוקרת ומעקרת מהספרות את רעיון "השקר". ואם נחזור לדיכוטומיה, נמצא שאנשים שונים ממקמים ספרים שונים בנקודות שונות על פני הסקאלה הזו.
Phi (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מעניינת, חבל שהספר לא.
Tobby (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מעניין, קיבלתי רושם אחר לגמרי על הספר אחרי קריאת הביקורת שלך.
ואני מוכרח לציין שאת כותבת נפלא :)
חני (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
טפשי אני יודעת. ברוב הפעמים אני לא קוראת את התקציר. גיליתי שהוא פשוט מוכר לי משהו לא אמין, פרסומי
שנועד לפתות אותי לקרוא.
ושאר הנקודות שכתבת בהחלט מטרידות.
תודה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ