הספרים של הוצאת מכון מופ"ת
1.
|
|
הספר שפה וקוץ בה עוסק בלקויות תקשורת, שפה ודיבור העשויות להופיע אצל ילדים במהלך שמונה השנים הראשונות לחייהם. בספר מתוארות לקויות מדרגות חומרה שונות ואצל אוכלוסיות ילדים שונות כמו: ילדים עם לקות שמיעה, ילדים על הרצף האוטיסטי, ילדים ממיצב נמוך וילדים עם עיכוב התפתחותי בתחומי השפה והדיבור.
הספר מיועד לקהל קוראים רחב בתחומי דעת מגו...
|
2.
|
|
עם מי שיחקת בגן היום? תמיד אותה שאלה, תמיד אותה משאת נפש: להיות מקובל, להיות רצוי. עם זאת רבים מן הילדים חסרים את המיומנויות הנדרשות ליצירת יחסים מתגמלים ולכיבוש מקום ברשת החברתית הסואנת של קבוצת העמיתים. לכן ילדים מוכנים לוותר על רצונותיהם, על העדפותיהם ועל רגשותיהם ובלבד שיהיו להם חברים למשחק. ליחסים עם עמיתים בגיל הרך השפעה רבה ...
|
3.
|
|
המחקר האיכותני והתיאוריות המזינות אותו רואים את הכתיבה, בדומה לכל פעולה של בני אדם, כהבניה חברתית, כלומר כמעשה יצירה המשעתק את הסדר הקיים וגם משנה אותו. ככזאת, הכתיבה המחקרית האיכותנית אמנם נשענת על מסורות כתיבה ועל מוסכמות דיווח רווחות, אך היא מניחה גם חופש של ניסוח ושל דרכי הצגה ואף מזמינה יצירתיות בהם. עניינו של הספר הוא הכרת ה...
|
4.
|
|
הספר מתמטיקאים ואירועים גדולים בתולדות המתמטיקה הוא השני בסדרה של שני ספרים מאת בנו ארבל בהוצאת מכון מופ"ת. הספר הראשון קיצור תולדות המתמטיקה הופיע באפריל 2005. שני ספרי הסדרה צומחים מהגישה ההתפתחותית בהוראת המושגים המתמטיים, הרואה בהצגת מסלול ההשתלשלות ההיסטורית של הרעיונות המרכזיים של המושגים המתמטיים שהשפיעו על החשיבה בכלל ו...
|
5.
|
|
תוכן העניינים:
דבר המערכת
עיון ומחקר בחינוך
אפרת קס
"חיפוש חופשי" - תפיסת החופש האקדמי בעיני מדריכות פדגוגיות
הקשורה בתחושת המסוגלות המקצועית של הן
גילה ווגל, ורדה שרוני
הלקות נכנסת לכל פינה" - פרספקטיבות של מורים עם ליקויי למידה
עפרה ניר-גל, טליה נור, רפי גלברט, רוני ריינגולד
תפקיד המורה בהוראה המקוונת - בחינת היישום על פי ...
|
6.
|
|
הספר והילד אומר פותח צוהר אל דרכי התקשורת, השפה והדיבור של ילדים
מלידה ועד סוף שנות הגן. הספר עוסק בהתפתחות היכולת להפיק קולות אנוש,
להבין דיבור ושפה, להשתמש במילים, לבנות משפטים, לשוחח ולספר סיפור,
וכמו כן בהעשרת שפה ובדו-לשוניות. כל המעוניין להעשיר את ידיעותיו בַּתחום
יוכל לעקוב באמצעותו אחר התיאוריות המנסות להסביר את התהליך, ...
|
8.
|
|
הספר נע ללמוד מציע לשלב תנועה מודרכת בהוראת תכנים לימודיים בכיתות הראשונות של בית הספר היסודי ובגן. הרעיונות והרציונל העומד מאחוריהם מתבססים על גישות עכשוויות בחינוך, ומכוונים להוראה הפועלת על כל ממדי האישיות של התלמיד. שילובה של למידה פעילה תורם לארגון גמיש של סדר היום הלימודי.
בחלקו הראשון הספר דן בהיבטים שונים של פעילות תנו...
|
10.
|
|
הקדשה וחתימה בכתב ידה של המחברת!!!...
|
13.
|
|
ילדים (לא) מתבלבלים. אמירות כמו "בֵּיצוֹת", "כַּפְכָּפַיִים" וגם "המגדל נפרק" - הנשמעות לנו
אולי כשיבושים משעשעים - אינן סתם טעויות, אלא שלבי התפתחות טבעיים ברכישת השפה.
בספר הַמִּגְדָּל נִפְרַק אוסף עשיר של אמירות מקוריות של בני שנה וחצי עד ארבע וחצי - שכמותן
לא שמעו מעולם מפי המבוגרים הסובבים אותם - ואליהן נלווה הסבר לשוני והתפתחו...
|
15.
|
|
מטרתו העיקרית של ספר זה היא להפחית, ואולי אף לבטל, את החשש הקיים במפגש הישיר בין קהל לבין יצירות אמנות בלתי-מוכרות, ולאפשר לצופה שאיננו מקצועי בתחום האמנות ליצור קשר בלתי-אמצעי עם יצירות בנות-זמננו ולגלות שהן עשויות להיות מעניינות, רלוונטיות ונוגעות בחייו.
כדי להפיק משמעות מיצירת אמנות אין צורך במידע רקע נרחב דווקא בשלב הראשון ש...
|
16.
|
|
מה מניע ילדים ובני נוער לעסוק בפעילות גופנית ובספורט? מה מניע ספורטאי עילית להמשיך באימוניהם המפרכים ולנסות לשפר עוד ועוד את הישגיהם האישיים? כיצד אפשר לטפח מוטיבציה בקרב ילדים ומבוגרים לעסוק בפעילות גופנית ובספורט? ומדוע ילדים מאבדים עניין בעיסוקם הספורטיבי ונושרים ממנו לטובת עיסוקים אחרים? אלו הן כמה מהשאלות המעסיקות מורים ...
|
17.
|
|
ספר זה מציג פסיפס של מחקרים עצמיים של מורי מורים ואנשי שדה, המתארים הן את דרך הבנייה והן את התוצרים של תכנית הכשרה חדשנית נה"ר (נתיב הכשרה רב-מסלולי), שנבנתה במהלך ארבע שנים במכללת לוינסקי לחינוך. הספר מאפשר לעקוב אחר דרך התנהלות פרואקטיבית ויצירתית של קבוצת מורי מורים, שתוך כדי שיח מתמשך, ליבון סוגיות הנוגעות לבעיות יסוד בתכנית הה...
|
18.
|
|
החגים בכל העמים, הדתות והתרבויות נוצרו כדי לחזק את הערכים העליונים של החברה החוגגת – ערכים אשר נשחקים ומתבלים במאבקי הקיום של ימות החול.
המאמרים, המסות והרשימות שבספר זה חושפים את המשמעויות הערכיות והאוניברסאליות של חגי ישראל ומאירים אותם, וכן עוקבים אחר התפתחותם של החגים לאור הצרכים הערכיים המשתנים של החברה.
נושאים אחרים הנ...
|
19.
|
|
אף כי מיומנויות החשיבה האקדמיות טבועות בנו מעצם קיומנו וכוללות גם את הכלים הדרושים לניצולן, מתקשים לומדים רבים בביצוע מטלותיהם האקדמיות.
כמענה למצוקותיה של אוכלוסיה זו נכתב מסמך ייחודי זה בעברית מסמך זה מתאר שלב אחרי שלב ובצורה שיטתית את השימוש במיומנויות החשיבה האקדמיות תוך כדי ביצוע מטלה אקדמית, החל בפריצה המחשבתית באמצעות ...
|
20.
|
|
הספר מציג את טיפוח אסטרטגיית החשיבה ´קבלת החלטות´ כמרכיב חיוני לתפקוד יעיל, מיטבי וערכי בחברה בכללה. יתר על כן, יש בו כדי להאיר את היישום של אסטרטגיית חשיבה זו בתוכניות הלימודים של מדע וטכנולוגיה לבית הספר היסודי (1999) ולחטיבות הביניים (1996). מטרתן המרכזית של תוכניות אלו, הנשענות על תפיסות העולם של ה- STS (Science, Technology, Society), היא פיתוח אזר...
|
21.
|
|
מהי הדרכה ראויה בהכשרה להוראה? מהי הדרכה משמעותית? מהם מאפייניה? מהו הרציונל שההדרכה המשמעותית מתבססת עליו? כיצד מכשירים את סגל מורי המורים לקראת ההדרכה המשמעותית? בשאלות אלה ועוד עוסק הספר.
פרופ` זילברשטיין עסק נמרצות בערוב ימיו בחיפוש אחר משמעויות של מהות ההוראה וההדרכה. הוא ביקש לגבש תובנות המאפשרות קידום לאורך זמן של תהליכ...
|
25.
|
|
ספר זה דן בשאלת הסמכות החינוכית בבית הספר על רקע מעמדה המתערער בישראל ובכלל העולם המערבי. הספר מאיר ומבהיר את מושג הסמכות החינוכית מזוויות ראייה מגוונות, ומראה שלא ניתן לקיים את הפעילות הבית-ספרית ללא סמכות חינוכית. הוא מצביע על הפיחות ועל המשבר שחלו בסמכות זו בתקופתנו ועל הגורמים האחראים לכך, ומבקש לתלות את שורשי המשבר העכשווי ...
|
27.
|
|
הוראת היסטוריה בבית הספר נמצאת מזה זמן במשבר עמוק. תלמידים לא אוהבים ללמוד היסטוריה ולא יודעים אותה. מצב זה מטריד רבים – מורים, חוקרים ואוהבי היסטוריה – המציעים הצעות שונות כדי להעלות את קרנה בין כותלי בית הספר. למגוון ההצעות הללו שני צירים משותפים: הרעיון של צמצום הפער בין ההיסטוריה הנלמדת בבית הספר לבין זו הנחקרת והנכתבת באקדמ...
|
31.
|
|
ספר זה מספר את סיפורם של בתי הספר הייחודיים, מוסדות חינוך שבחרו לחרוג מן התלם, לקרוא תיגר, לערער על המובן מאליו החינוכי הממלכתי-ציבורי ולהציע חינוך אחר. בתי הספר הללו מציעים חלופות חינוכיות-פדגוגיות חדשניות לחינוך המסורתי, אך בה בעת מעוררים דילמות חברתיות בשל מרחב הפעולה האוטונומי שהם לוקחים לעצמם ובשל פרישתם מהציבוריות, תוך פגי...
|
33.
|
|
הספר הלכה, מעשה וחזון: הכשרת סטודנטים מצוינים להוראה במכללות האקדמיות לחינוך מלווה את תהליך התפתחותה של תכנית המצוינים במכללות האקדמיות לחינוך מאז הקמתה בתשנ"ט לאורך שמונה שנותיה הראשונות. בששת שעריו נחקרת התכנית על פניה השונות. חקר התכנית, שנעשה על ידי רבים משותפיה, נוגע במאפייניה של תכנית ייחודית זו וגם מעמיק בסוגיות מורכבות ...
|
36.
|
|
תופעה ידועה היא שאנשים נבדלים זה מזה בתחומים רבים, ורבו הניסיונות להסביר שונות זו. המודל הטריאדי של סגנונות הקיום (M.o.E) מציע כיוון חדשני ומעניין להסבר ההבדלים והדמיון בתפיסת העולם ובהתנהגות של פרטים ושל קבוצות. המודל תורם להבנת חיי הפרט ולהתבוננות ביקורתית על החברה שבה אנו חיים. השימוש בו מאפשר גם התוויות כיוונים ליצירת חברה עתי...
|
37.
|
|
תכניות הלימודים והנגישות אליהן הן שעומדות בלב יישום השילוב והן שמבחינות בין יישומו כסדרה של כוונות טובות ותו לא לבין יישומו כמציאות בית ספרית. בספר זה מציעה המחברת להתבונן בנושא לאורן של השאלות המעסיקות את אלה העוסקים בתחום של תכנון לימודים: מה, מדוע, איך, מי, איפה ומתי. דיון זה עשוי לתרום לחשיבה ולעשייה בכיוון של תכנון תכניות לימ...
|
40.
|
|
מהי חשיבותה ומהם אפיוניה של תקשורת בין-אישית במסגרת חינוך הומניסטי? איך מטפחים אותה הלכה למעשה? איך מגבירים את מעורבותם של התלמידים בתוכני הלימוד, ואיך מאפשרים לכל תלמיד לתת ביטוי הולם למחשבותיו ולרגשותיו?
הספר מעגלים של קשר מציג את "מעגל הקשר" ככלי לטיפוח ביטוי אישי ותקשורת בין-אישית של מורים ותלמידים במוסדות חינוך המעוגנים בה...
|
45.
|
|
חכמת ילדים – אור כוכבים הוא ספר המזמין את קוראיו לצאת מאפרוריות עולם המבוגרים למסע הקסמים של הילדים. בספר מאוגדים ציטוטם מרתקים של דברי ילדים שליקט, תיעד והעיר פרופ' משה דב כספי במהלך כעשר שנים של האזנה קשובה ואוהבת לילדים שאותם הכיר וליווה מקרוב. אוסף ציטוטים זה מהווה הזדמנות לקורא לעמוד על פוטנציאל הילדים באמצעות התבוננות במש...
|
47.
|
|
הוראת המתמטיקה והשפעתה על הישגי התלמידים הן נושאים "חמים" שעוסקים בהם רבות הן בהכשרת מורים הן במסגרות שונות של השתלמויות מורים במסלול להתפתחות מקצועית. אסופת המאמרים בספר זה מציעה מגוון מחקרים עדכניים של מיטב חוקרי החינוך המתמטי ומומחים להוראת התחום, שבוחנים היבטים שונים של סוגיה חשובה זו. הספר מצייר את תמונת עולמם של מורי המתמ...
|
56.
|
|
אחרי שכל משפחתה נרצחה בשואה, עזבה קרלה רווה את גרמניה ובנתה את חייה בישראל. במשך ארבעים שנה נצרה את עדותה – עד שמכתב הגיע לביתה בטבעון ושינה את חייה. בשלושים השנים האחרונות חיה קרלה בין שני עולמות: בגרמניה היא אשת עדות המתגוררת כמה חודשים בשנה בבית ילדותה שהפך למוזאון. בישראל היא ממשיכה לשמור על שתיקה. מדוע שותקת קרלה דווקא בעברית...
|
62.
|
|
"המסע של תכנית שח"ף (שיתוף חינוכי פעיל) במכללת קיי החל לפני כשבע שנים. במכללה שררה אז תחושה מוזרה; בשטח קיבלו את בוגרינו בזרועות פתוחות. הם השתלבו ב"שדה" בקלות ובמהירות, ונחשבו למורים מצליחים. אך לנו הייתה הרגשה אחרת. שהרי אנחנו רצינו לראות מורים שאינם "משתלבים במערכת", אלא פועלים לשנות אותה. רצינו במורים שמגמתם לשפר את החברה ולא רק א...
|
73.
|
|
כמה מילים על היד הכותבת, על האוזן השומעת, על הנפש הקולטת, על הטקסט הנכתב,
ועל השפה המבקשת לשמר את תוקף מילותיה.
חיבור זה מסכם תשע שנות הוראת קורסים וסדנאות כתיבה באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב.
הוא מיועד למכשירי סטודנטים להוראה ולכל מי שמגלה עניין במילה הכתובה: כותבי מגירה,
משוררים לעת מצוא, סטודנטים, מורים, מנהלים ומדריכים.
עדויו...
|
77.
|
|
סטודנטים להוראה וגם מורים חדשים מבקשים הדרכה כיצד לפתוח שיעור, איך לקיים שיח כיתתי שיש בו מעורבות אבל לא צעקנות, מתי לסיים את שלב ההקניה ולעבור לשלב התרגול ומתי להרים את הקול כדי לאותת לילדים שהפטפוט בכיתה הפך בלתי נסבל.
הספר 'ניהול כיתה', ראשון מסוגו בישראל, מנתח תהליכים ומצבים בכיתה ומציע שפע של תאוריות, ממצאים וכלים יעילים לני...
|
81.
|
|
היחידה מבוססת על ההשקפה, שלפיה בכל מקצוע שאנו מלמדים, אנחנו למעשה מלמדים לשון. תלמידים בבית הספר מתנסים בפחות במחקרים עצמאיים ויותר בקריאה,בכתיבה ובדיבור על מה שקיים ןכבר התגלה בתחומי הדעת השונים. אם כך, עיקר עבודתנו איננה ייצור ביולוגים או סופרים או היסטוריונים, אלא בעיקר הוראת טקסטים: קריאה, כתיבה ודיבור בתחומים הללו. לפיכך חלק...
|
86.
|
|
בשנים האחרונות מדידה והערכה היו לחלק בלתי-נפרד מהפעילות הארגונית המתבצעת בכל מגזר במשק. בתחומי החינוך והרווחה הערכת פרויקטים ותכניות נחשבת לאמצעי יעיל ואף הכרחי לפיתוחם ולשיפורם, כמו גם לשקיפות של העשייה ותוצריה. במסגרות החינוך למיניהן הערכת הלמידה של תלמידים והערכת תפקודם של מורים, מנהלים ועובדי חינוך אחרים היו לפעולות שבשגר...
|
91.
|
|
ספר זה הוא כרך ראשון מתוך שניים, אשר אמורים למלא חלל בשדה המקצועי של חינוך וטיפול בילדים ובמתבגרים במצבי סיכון בישראל. מטרת העורכים הייתה לספק לאנשי המקצוע בישראל, הן בשדה הן באקדמיה, כמו גם לסטודנטים המכשירים את עצמם לקראת השתלבות בעבודה חינוכית-טיפולית עם נוער בסיכון, לקט נבחר של מאמרים עדכניים, שרובם מתבססים על מחקר שיטתי ואמפ...
|