בעקבות גן הנבואה - ציור העטיפה "חלום יעקב" חוסה דה ריברה (ספרד 1639) / יורם יפרח

בעקבות גן הנבואה

ציור העטיפה "חלום יעקב" חוסה דה ריברה (ספרד 1639)

יורם יפרח

יצא לאור ע"י הוצאת נוצה וקסת, בשנת 2014, מכיל 262 עמודים, עיון » דתות ואמונות - כללי
שפת הספר: עברית







ללא דירוג ללא דירוג
0 בנים   0 בנות
267 התעניינו בספר

תקציר הספר
נבואה ונביאים הסעירו מאז ומתמיד את דמיון האנושות,אך באותה מידה גם הרתיעו אותה. עמי קדם ייחסו לנבואה יכולות מאגייות.
שליטים נעזרו בה להתנהלות יומיומית כמו-גם לחיזוי תוצאות מלחמותיהם ושבטים קדמוניים שאבו ממנה את כוחותיהם, אך רק לשבטי ישראל נגלה סודה האמיתי
האם תופעת הנבואה מקורה בנס או שניתן לפרשה באמצעות חוקים ביו-פיזיקאליים? האם זוהי תכונה מולדת? מהי מטרתה של הנבואה

מדוע התופעה כה מושרשת בתולדות העם היהודי? מדוע עמי קדם לא נלאו במאמציהם לנכס את הנבואה לעצמם? ומה לנבואה ולתיקונו של עולם? בשאלות אלה ורבות אחרות עוסק ספר זה.
ספרות קבלה ענפה נוצרה סביב שבירת הכלים שהתרחשה בעת הבריאה וסביב עשרת הכלים הפלאיים שנבראו לתיקון השבר.
גן הנבואה ביחד עם תשע הבריאות הפלאיות האחרות מהווים את הפתרון המוכמן, שניתנו למין האנושי, נזר הבריאה ותכליתה, לתיקון הקלקול.
ספר זה חושף את מרכזיותו של כלי גן הנבואה מבניהם
כתיבתו של ספר המנסה לרדת לעומקה של תופעת הנבואה באמצעות מחקר מעמיק המלווה בתובנות רוחניות שהגיעו למחבר בדרך תקשור הינה משימה מאתגרת מאוד. מטמון רוחני יקר-ערך מחכה לאדם הבוחר ללמוד להתחבר לעצמו, ולחוויות רוחניות המזומנות לו.
כי באותם רגעים של חסד נעלה מתחברות התובנות ועולות וצפות אל התודעה מגובשות לכדי רעיון מוגמר, שלם והגיוני להפליא. בדיוק כזה היה הרגע בו התוודע המחבר לראשונה לקיומו של גן הנבואה
ושם נודע לו כי רק באמצעותו והבנת תפקידו המשמעותי בחיי המין האנושי והבריאה בכלל, ניתן יהיה לפרש את סיפורי המקרא הנארגים בספר זה, בבהירות ובקוהרנטיות נטולת סתירות פנימיות.

לוא הייתי נשאל, מהו בעצם גן הנבואה נשוא הספר


לו חיי כיום הפילוסוף הצרפתי הנודע וולטר ,והיו מציגים לפניו את תיאוריית גן הנבואה, לבטח הוא היה אומר: שאילו גן הנבואה לא היה קיים היה צורך להמציאו.וזאת כמובן על בסיס אמרתו הידועה ."אילו אלוהים לא היה קיים צריך היה להמציאו".לקוראי הספר יתחוור שאין שום יומרה בטענה זו.למרות שגן הנבואה אינו מוזכר בשמו המפורש, נוכחותו במרחב המקראי כל כך בולטת עד שלא נחוצה עיין חקרנית במיוחד לזהותו ,הוא פשוט מזדקר מתוך הפשט שם שכב דורות מוסתר לעיני כל.

הוא זכה להתייחסות נרחבת מפי מספר רב של פרשנים, כשהם מקפידים שלא להזכירו במפורש בבחינת נוכח נפקד.

אני מעיד על עצמי כשייך לקבוצת אנשים המאמינה בקיומן של תופעות טבע שהמדע לא רק אינו יכול להסביר אלא שגם לא יוכל לעולם לעשות זאת .גן הנבואה ומוצאו נמצאים לדעתי בקטגוריה זו . אם אשאל יום אחד איך עלה במוחי רעיון קיומו של גן הנבואה?אין לי אלא לספר את האמת , ללא שום ניסיון ליפותה, והיא שהרעיון הובא לפני כסדרה צרופה של תובנות מרובדות ברגע אחד בלתי צפוי לחלוטין. ובאותן תובנות נשזרו בשלמות , מספר נבחר של פרשיות מהמקרא אשר במבט לאחור נראה שהן הוצבו בצמתים מכריעים בהיסטוריה האנושית ,וכשבוחנים את התקופה והדמויות הראשיות שפעלו בה ,לפתע הכול מתכנס לסיפור קוהרנטי, נהיר, וסיבתי ,הפותר באבחה אחת את כל אותן תהיות וסתירות פנימיות לכאורה, עימהן ניסו פרשני המקרא להתמודד .למשל, מדוע בחר אברהם אבינו לשאת לאישה את בת אחיו.למה לקח עימו בבורחו לארץ כנען את אביו ואת לוט דווקא .למה ציווה שלא לקחת לבנו יצחק אישה מבנות כנען, אלא מהמעגל הקרוב של בני המשפחה.



למה "טעו" כל כך פרשני המקרא בפענוח אישיותו של יעקב , המוגדר על פי המקרא "כאיש תם יושב אוהלים" ויחסו לו תכונות כה שליליות, מנכלוליות מזדמנת ועד למרמה מתוזמנת ,איך הצליח לכאורה לבן הארמי לרמות בכזו קלות ,את יעקב הנכלולי ,והפיקח ,על פי הפרשנים לפחות, בכך שהכניס לאוהלו בליל הכלולות את לאה במקום את רחל, והגבר הזה בן קרוב ל 30 שנה אינו מזהה מי השוכבת לצידו ,זו שאמורה להיות אהובתו ,והוא שוכב עימה ,ורק בבוקר ראה, והנה היא לאה!!,ובאוזני מצטלצלים עוד צחקוקיו הממזריים בחושבו על הפח בו הפיל הוא ,את לבן הנכלולי האמיתי בסיפור זה .ומה הייתה המשמעות האמיתית של אותם צחקוקים. לאותה תובנה צורפה גם מסקנה נדרשת,והיא , שיש גורם אחד האורג בצורה מדהימה את סיפורי המקרא ,ומכנס אותם לדרמה אחת ויחידה שיש לה התחלה אמצע וסוף .אין יותר סיפורי מקרא ,מעתה יש רק סיפור מקרא אחד.ברור שבאותו רגע מכונן ידעתי מי הוא אותו גורם העושה האחדה לסיפורי המקרא .ואז נעשיתי מודע לכך שהחוקיות המופלאה שליוותה את העברתו מדור לדור נשאה מאפיינים מובהקים של גן. גן שהפך משאת נפשם של האבות שמצאו דרכים גאוניות לשמור את זהותו בסוד, לפתחו ,ולהנחילו בצאצאי יעקב כקבוצה נבחרת .קבוצה שהאנושות כלה הוציאה עליה חוזה .



אך כאן הקדמתי את המאוחר משום שייקח לי עוד 15 שנים של מחקר מעמיק תוך שאני צולל לתוך המרחב האדיר חסר הגבולות של פרשנות ,ופרשני מקרא לדורותיהם ,מקבל פרשנות אחת ,שולל פרשנות שנייה , ומתווכח עם אחרות ,חושף כוונות נסתרות של פרשנים מחוננים ,שקיבלו לעתים אזהרות תקיפות לחדול מפרשנותם החושפנית.ובספר בעקבות גן הנבואה אני מספר את הסיפור האלטרנטיבי של המקרא .ומרחיב את היריעה תוך נתינת פרשנות ייחודית לאירועים היסטוריים הקשורים לעם היהודי, ותפקידם הייחודי בהובלת תנועה כלל עולמית שבראש מעיניה תיקון עולם במלכות שדי, מושג ההולך ולובש בימינו צביון של תנועת שינוי כלל עולמית..ושם, אני גם חושף את נוכחות גן הנבואה כבר במערכה הראשונה , ואני מלווה אותו עד המערכה האחרונה ושם אף ראיתי אותו יורה. ספר חובה לכל יהודי ללא קשר למידת מחויבותו לקיום תרייג מצוות, הרוצה להרחיב את ידיעותיו ברעיון הנבואה.השובה דמיון אנוש, והנידון בספר זה בהרחבה. כיוון שהתחלתי מאמר זה באמרה של וולטר אז אסיים באמרה אחרת שלו האומרת ."ספר אין לו הצדקה אלא במידה שהוא מלמד אותנו משהו" .ואעיד אני ,שספר גן הנבואה מלמד אותנו יותר ממשהו.










©2006-2015 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ