![]() |
אוריינות היסטורית וטיפוח הביקורתיותעודד שרמר
יצא לאור ע"י הוצאת אונ בר-אילן, בשנת 2004, מכיל 344 עמודים,
|
|
תקציר הספר
הספר שלפנינו מציג לקורא צדדים שונים של הפוטנציאל הטמון בלימודי ההיסטוריה. לימודים אלה יכולים לשמש מנוף לפיתוחה של חשיבה ביקורתית על המציאות הסובבת - ולא עוד אמצעי להשפיע על תודעתו של הלומד. תכליתה של הוראת ההיסטוריה בבית הספר לפי תפיסה זו היא להכשיר את התלמידים לקרוא בעין בוחנת את עלילות העבר, כפי שנתחברו בידי ההיסטוריונים בעקבות מחקריהם, להבין את טיבם הפרספקטיווי של התיאורים ושל ההסברים ולהתחקות אחר הידרשותם של המלומדים אל עדויות העבר שלנגד עיניהם. כל זאת, תוך הבנה שאין בידי ההיסטוריון להימלט מראייה סלקטיווית, מכיוון שאין לו מגע בלתי אמצעי עם העבר, אלא הוא נסמך על עדויות, הלוקות אף הן בפרספקטיוויות ובברירה, ומפרש אותן בדרכו הוא. כך יוכל הלומד לעצב לעצמו גישה עצמאית ולנהוג כאזרח - משתתף השוקל בדעתו שאלות בנוגע לאדם, לחברה, לתרבות ולמדינה. בכוחה של אוריינות היסטורית ביקורתית שכזאת להעצים את הלומד - הקורא - האזרח, להגדיל את עצמאותו, ולאפשר לו לבקר את מציאות חייו ולא רק להעמידה במבחן הסבירות ההגיונית. בכוחה גם להעמיד אותו על החובה לנקוט זהירות בגזירת השתמעויות מן העבר ובהטלתן על ההווה. ספר זה מציע אפוא כיווני מחשבה שבכוחם להפיח חיים חדשים בלימודי ההיסטוריה בבית הספר ולעשותם בעלי משמעות דחופה בעבור התלמיד והמורה גם יחד. הצעותיו היישומיות מצביעות על דרכים לממש מטרות אלה בעבודת הכיתה הלכה למעשה. פרופ' עודד שרמר מרצה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר - אילן. תחום מחקרו המרכזי הוא תכנון תכניות לימודים והגישות להוראתם של המקצועות על רקע התמורות בחברה.
פרסומת
©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ
צור קשר |
חנויות ספרים |
ספרים משומשים |
מחפש בנרות |
ספרים שכתבתי |
תנאי שימוש |
פרסם בסימניה |
מפת האתר |
מדף גדול מדף קטן |
חיפוש ספרים