ערבים, יהודים, ערבית - הוראת הערבית בישראל ואתגריה - דוח מחקר / יונתן מנדל

ערבים, יהודים, ערבית

הוראת הערבית בישראל ואתגריה - דוח מחקר

יונתן מנדל & מאי ערו, ת'אבת אבו ראס, גל קרמרסקי

יצא לאור ע"י הוצאת מכון ון ליר, בשנת 2020, מכיל 122 עמודים, ישראל וציונות » יחסי ישראל ערב







ללא דירוג ללא דירוג
0 בנים   0 בנות
329 התעניינו בספר

תקציר הספר
מכון ון ליר בירושלים ועמותת יוזמות אברהם מפרסמים דו"ח חדש הבוחן לעומק היבטים שונים של הוראת השפה הערבית בישראל. הדו"ח, שכותרתו היא "ערבים, יהודים, ערבית: הוראת הערבית בישראל ואתגריה", מצביע על הכשלים המרכזיים בהוראת הערבית במערכת החינוך הישראלית ומציע לשרטט את הקווים המנחים ליצירת השינוי. את הדו"ח ערכו ד"ר יונתן מנדל, מאי ערו, ד"ר ת'אבת אבו ראס וגל קרמרסקי.

במרכזו של הדו"ח מוצג מחקר חדש, שהתקיים באישור המדען הראשי של משרד החינוך ושכולל שיחות עם תלמידי בתי ספר על-יסודיים יהודיים ברחבי הארץ על מקומה ומעמדה של הערבית. המחקר התקיים במטרה ללמוד על חווית שיעור הערבית מנקודת מבטם של התלמידים. ממצאי המחקר מראים כי תלמידים יהודים סבורים שרכישת מיומנויות שימושיות בערבית חשובה על מנת להכיר טוב יותר את בני ובנות החברה הערבית, הן משיקולים פרקטיים הקשורים בסביבת המגורים, והן משיקולים ערכיים. ואולם, לתפיסתם, הם אינם מקבלים מענה לצרכים אלו במסגרת תכנית הלימודים, וישנו פער משמעותי בין הציפייה ללמוד ולהכיר לבין המציאות שבכיתה. מרבית התלמידים היהודים הלומדים במגמה העידו כי בחרו בה בעיקר כדי להבטיח קבלה ליחידות המודיעין, וטענו כי זהו גורם המוטיבציה המובהק ביותר בלא שהועלו בפניהם גורמים מעודדי מוטיבציה אחרים.

הדו"ח נכתב לאחר שבעשור האחרון התקיימו שורה של יוזמות ופרויקטים שמטרתם להניע שינוי באופן הוראת הערבית. בין היתר מדובר בתוכנית "יא סלאם" של יוזמות אברהם, אשר במסגרתה נלמדה בשפה הערבית המדוברת בידי מורות ערביות בכ-200 בתי ספר ברחבי הארץ. יעילות והצלחת התוכנית, שביקשה להראות שניתן ללמד ערבית באופן מושך ויעיל, הוכחה בשני מחקרי הערכה נפרדים, והיא קיבלה הכרה רשמית של משרד החינוך בדיונים בכנסת. בימים אלה אף יצא ספר לימוד רשמי של יוזמות אברהם ומכון מרחבים, שאושר ע"י משרד החינוך וממשיך את תוכנית "יא סלאם" ואת תוכנית "תעלו נחכי – בואו נדבר" של מכון מרחבים. אולם, המודל שהוצע עדיין לא יושם באופן רחב ומלא, והוא אינו משפיע על ליבת הלימוד, ועל גישת הלימוד, בשנים החשובות ביותר מבחינת השקעת זמן – כיתות ז'-יב'.

יש לציין כי הדו"ח מבוסס גם על ידע מחקרי שהצטבר בתחום, לדוגמה דו"ח המחקר של מכון ון ליר ("ידיעת ערבית בקרב יהודים", מאת יהודה שנהב ואחרים). דו"ח זה הראה כי רק 2.4% מהיהודים בישראל יכולים לקרוא טקסט קצר בערבית, רק 1.4% מהיהודים בישראל יכולים לכתוב פסקה/אימייל בערבית, ורק 0.4% מהיהודים בישראל יכולים לקרוא ספר בערבית. אלו הם שיעורים נמוכים עד מזעריים המחייבים חשיבה מחדש.



פרסומת

לקט ספרים מאת יונתן מנדל
לצפיה ברשימה המלאה, עבור לדף הסופר של יונתן מנדל






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ