גבריאלה אביגור-רותם

גבריאלה אביגור-רותם

סופרת

גבריאלה אביגור-רותם נולדה בבואנוס-איירס, ארגנטינה ועלתה ארצה בגיל ארבע. למדה ספרות עברית ואנגלית באוניברסיטת תל-אביב והיא בעלת תעודת הוראה. מרצה בנושאי ספרות, ומשמשת כעורכת בבית הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה. ב-1980 פרסמה את ספר השירים הראשון שלה "דולצ'ינאה" (הוצאת "דביר"); ב-1990 יצא לאור ספר שיריה השני, "חומות וקיסרים" (הוצאת "כתר"); ב-1992 פרסמה את הרומן הראשון שלה מוצרט לא היה יהודי (הוצאת "כתר"); בשנת 2001 ראה אור הרומן השני שלה "חמסין וציפורים משוגעות" (הוצאת "קשת") ובשנת 2007 ראה אור הרומן השלישי "אדום עתיק" (הוצאת "זמורה-ביתן").

גבריאלה אביגור-רותם זכתה בפרסים רבים, ביניהם פרס קרן יהושע רבינוביץ לשירה , פרס פטר שוויפרט ליוצרים צעירים, בשנים תשנ"ג ותשס"ב זכתה בפרס היצירה לסופרים עבריים מטעם קרן ראש הממשלה ע"ש לוי אשכול ז"ל. בשנת 2003 זכתה בפרס נשיא המדינה וכן בפרס גולדברג לספרות.
» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריה (96):
מעוניינת להחליף או למכור, ספרים שאקח בקרוב מהסיפריה, רשימה, הספרייה העברית בברלין, ספרים שקראתי, כשלסבתא יהיו מדפים, ספרים מעניינים , שואה שלנו, רוצה ויהיה, ספרים שקראתי ואהבתי, רשימת מומלצים, יומן מסע-הספרים שלי., הספר הבא..., רשימה, רשימה, השמות הכי יפים, ספרים שאני רוצה לקרא, רוצה לקרוא - ויש לי, ספרים טובים ויצירות מופת מאת סופרות, עוד ...
1.
שיחת טלפון אחת מקרקעת את לויה קפלן-דיילת שהתבוננה שנים בעולם וביושביו מגובה של 40,000 רגל; לויה-רווקה יתומה שאיש לא יגיד לה מה לעשות ומתי - מחויבת לשוב ארצה כדי להתמודד עם צוואה קשה ועם כל מה שהוסתר ממנה עד שעלתה ל"אוויר", היא חוזרת אל הוויית החבר'ה - חומוס - וחמסין ומפענחת את תעלומות העבר תוך שהיא חושפת חדרים ותומרים בבית שנכפה עליה לאור המסמא של השמש הישראלית. סיפורם המרתק של לויה ובני-דורה הוא סיפורה של חברה שיצרה לעצמה מעטה דק של חגים וטקסים וגינונים מעמדיים - חברתיים והתחברה היישר לעברה הארכיאולוגי-ובכך דימתה לעצמה שסגרה את החשבון עם עברה הקרוב יותר, זה שאותו חווה דור ההורים באירופה. אבל עבר זה שנדחס במרתפים ובמחילות מבעבע, מתפרץ ומאיים להחריב את הבית על יושביו. לפנינו רומן ההולך בגדולות. זהו פסיפס חיוני, תוסס ועוקצני של החברה הישראלית בעשור האחרון, ובה בעת מסע אל אזורי טאבו פרטיים וקולקטיביים, המעוצב בתנופה, בתעוזה ובעוצמה רגשית ואינטלקטואלית. איכותו הנדירה של הרומן החדש של אביגור - רותם - שספרה הקודם מוצרט לא היה יהודי-זכה לשבחים מופלגים, תורגם ללשונות אחרות והיה לרב - מכר - משתקפת בסגנונו. אביגור - רותם היא אמנית לשון מהמעלה העליונה, והספר משתף את קוראיו בחגיגה ססגונית של השפה העברית למשלביה ולגווניה. חמסין וציפורים משוגעות הוא רומן שאינו מתמסר בקלות, אך בהמשך סוחף וכובש - מזמין אותנו לחזור ולצלול למעמקיו....

2.
אדום עתיק הוא רומן על מערכות יחסים מורכבות בין אנשים לזמנם ולמקומם, בין הורים לצאצאים, בין גברים לנשים, ובעיקר בין נשים לנשים. רעננה, מעצבת בגדים צעירה – בת לאם דעתנית ונכדה לסבתא נחרצת – ובארי – אדריכל פרוד ואב מודאג לבת רושפת חפ"ש (חימה פמיניסטית שפוכה) – מגוללים, כל אחד בקולו, יריעות של יחסים המתרקמים בין הבנה לתלונה ומזגזגים בין התמסרות להתמרדות. אדום עתיק הוא גם סיפרן של דמויות ידועות מימי העליות הראשונות ברגעים מכריעים בחייהן. שפתן הייחודית – שחלקה משוחזר וחלקה מומצא – והתצלומים החותמים את פרקיהן בספר, חופרים מתחת לטקסט מחילות של קשרים אפלים. את הזיקה בין הפרקים ההיסטוריים לבין עלילת שלהי שנות התשעים-עד-אלפיים ניתן לתאר באורח כפול: אפשר לראות את סיפוריהם של שרה אהרנסון מראשי ניל"י, המשוררת רחל, הסופר יוסף לואידור וחבריהם כמין אשנבים נפתחים המעכבים את עלילת ההווה השוטפת מהם והלאה; ואפשר לראות את עלילותיהם של רעננה, בארי והסובבים אותם כרקע שעליו מתבלטים סיפוריהן של דמויות מימי ראשית ההתיישבות הציונית בארץ. כך או כך, המעברים בין המקומות והדמויות ואופני הקישור ביניהם מעוררים תהיות לגבי טיבם ומשמעותם של הקשרים בין פרשיות העבר הרחוק לבין אירועי ההווה, ובראשן התהיה האם העבר הוא המעיין שממנו שואבים בני הדור הזה את חיוניותם ואת משמעות קיומם, או שמא הוא מטיל על ההווה צל כבד, כובל ומאיים? אדום עתיק , כמו ספריה הקודמים של גבריאלה אביגור-רותם – מוצארט לא היה יהודי (כתר, 1992) וחמסין וציפורים משוגעות (קשת, 2001) שזכו לשבחי הביקורת ולהוקרת קהל הקוראים בארץ ובעולם – הוא רומן ההולך בגדולות. זוהי מלאכת מחשבת אמנותית, שובת לב ומאתגרת מחשבה; יצירה הפותחת תיבות פנדורה, מתעמתת עם רוחות רפאים, ועם זאת אינטימית, מרגשת ומציעה הפוגות של פיוס ונחמה. אי אפשר לכתוב על הרומן הזה מבלי להתייחס לשפתו. אדום עתיק מפעיל באורח וירטואוזי את קלידי השפה העברית מן הפרחחי-נמוך עד לפיוטי-גבוה, מן העברית בטעם-של-פעם עד העגה הצעירה של ימינו אלה. זהו מופע לשוני נדיר, המרחיב את גבולותיה של הספרות העברית ומעשיר אותה. יגאל שוורץ ...

3.
שבע שנים לאחר הרומן שלה אדום עתיק, שהטביע רושם עז על קוראים רבים, מגישה לנו גבריאלה אביגור-רותם את כל סיפור הוא חתול פתאום – רומן חכם וממזרי הבוחן מזוויות ראייה לא צפויות, רציניות ומפוכחות אך גם מצחיקות עד דמעות, את היחסים בין גברים ונשים, חיים ומתים. אביגור-רותם מתמודדת עם שאלות גדולות: מהם החיים? מה חשוב בהם? ממה מורכבים קשרי המשפחה שלנו עם יקירינו החיים והמתים? מהי אהבה, והאם יש לה כוח להחזיר את המתים לקחת חלק בחיים? – כל זאת באמצעות עלילה המתכתבת עם הסיפור המיתי על אריאדנה והמינוטאור, תחילה בשפיעה איטית ואחר כך בזרימה אדירה, המאיימת למחות הכול. הסיפור מתרחש בישראל ובמרכז אמריקה. הוא מדיף ניחוחות משכרים משני המקומות, שאותם רוקחת אביגור-רותם על-פי מתכון ספרותי שאצור בידיה בלבד. ...

4.
קורותיהן של שתי משפחות מהגרים יהודים בדרום אמריקה של ראשית המאה. בין שתי המשפחות - אחת מתישבת בבואנוס - איירס והשנייה במאר - דה - אורו - נוצרים קשרי דם וגם קשרי רוח ומסתורין. עלילת הרומן עשויה פכי יום - יום של צער גידול בנים ובנות וחינוך ופרנסה. אך מתחת למרקמים השפויים מגיח מדי פעם כוח אפל ועלום, מעיר נדודים ומחולל פלאים, נזקים ומוזיקה. מוצרט לא היה יהודי רומן מדהים בנפלאות הדמיון ובעושר המבע שבו. ספר פרחה ראשון של גבריאלה אביגור - רותם, שקובץ שיריה "חומות וקיסרים" ראה אור בהוצאת כתר ב1989 - ....

5.
מלך זהב ודם, הרומן החדש של גבריאלה אביגור־רותם, מזמין אותנו לצלילה עמוקה אל תקופה מרתקת בהיסטוריה הלאומית שלנו, ימים של חילופי שלטון וחרדות. במניפה אפית מרהיבה נפרשים לנגד עינינו ימי מלכותו של הורדוס, המלך הבנאי, שקומם את בית המקדש השני ובנה את האמפיתיאטרון בקיסריה, השכיל להתנהל עם האימפריה הרומית, אך נהג באכזריות פראית בכל מי שהיה נדמה לו שמאיים על שלטונו, ובהם רבים מבני משפחתו. אביגור־רותם בראה בספר – שהוא הרומן ההיסטורי החשוב ביותר שנכתב בספרות העברית מאז מלך בשר ודם (1954) של משה שמיר – עלילה מגה־דרמטית. זו נרקמת במציאות המזכירה לא במעט את זו של 'משחקי הכס': רוחשת רוע, תככים רצחניים ותסיסות מרידה. כל אלה מסופרים מפיו של יועצו ופרקליטו של הורדוס, ניקולאוס איש דמשק, האיש שחייו נשזרו באירועים ההיסטוריים הגדולים של הזמן לאין היתר וללא תקנה. מלך זהב ודם הוא הרומן החמישי של גבריאלה אביגור־רותם. קדמו לו מוצרט לא היה יהודי (1992), חמסין וציפורים משוגעות (2001), אדום עתיק (2007) וכל סיפור הוא חתול פתאום (2013) – כולם זכו באהבת הקהל ובשבחים מופלגים של מבקרי ספרות. יגאל שוורץ...

6.
7.
8.
9.

הללויה אמש סיימתי. מתברר שזהו ספר שואה, מעניין שתוך כדי הגעתי לקטע שמדבר על השואה שזה רק בעמוד 200 בערך ואני כבר בערך בעמוד 250 הגעתי לפוסט בפ... המשך לקרוא
8 אהבו · אהבתי · הגב
ציפית לספר בכליון עיניים, גם בשל עובדת אהבתי לספריה של אביגור-רותם, וגם בשל אהבתי להיסטוריה ובעיקר של ימי הבית השני. לצערי, נטשתי את הספר ... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב
הורדוס - שונאים אוהבים הורדוס הוא מותג היסטורי. הגדול, כך כונה מי שהיה בן חסות שליטי רומא, אחד שידע להלך בין הטיפות ולהמר על השליט הנכון ב... המשך לקרוא
18 אהבו · אהבתי · הגב
מידע: 3- דחוס מדי תובנות- 2 – לא משהו אוירה – 2 – לא משהו בתי נסעה באוטו שלה, יחד עם חברתה, מתמחה ברפואה, לחיפה ובדרך עשתה תאונה. קיבלתי, טל... המשך לקרוא
13 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מרתק. ההערה היחידה -השפה מאוד מליצית, מי שלא מורגל עלול לא לזרום עם הספר.... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
הזהירו אותי שההתחלה קשה ושצריך לצלוח אותה. "טוב", חשבתי לעצמי, "קטן עליי, עברתי הרבה ספרים עם התחלות קשות, אעבור גם את זה". התחלתי לקרוא, המשכ... המשך לקרוא
8 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ