יוסף הלר

יוסף הלר

סופר


1.
הספר מבקש להוכיח כי המלחמה הקרה בין ארצות הברית לברית המועצות על ההגמוניה העולמית היא שהכריעה בגורלה של מדינת ישראל. ספק אם הסכסוך הישראלי-הערבי, החמור כשלעצמו, היה מוביל למלחמות בסדר גודל של מלחמת ששת הימים (ומלחמת יום הכיפורים לאחריה) אלמלא מעורבותה הבלתי מספקת של ארצות הברית, לצד ישראל, ולעומתה תמיכתה של ברית המועצות, מדינית וצבאית, במדינות ערב הרדיקליות. ארצות הברית סירבה במודע לערוב לביטחונה של ישראל, כדי שלא לחבל ביחסיה עם מדינות ערב הפרו-מערביות, בעלות משאבי הנפט ועורקי התחבורה האסטרטגיים שהיו חיוניים לגורל מערב אירופה בעידן המלחמה הקרה. ואילו ברית המועצות, המסייעת העיקרית לתקומת ישראל, הפכה לאויבתה המוצהרת, תוך כדי ניצול מדינות ערב האנטי-מערביות כאיל ניגוח להחלשת המערב במאבק הבין-גושי. ההנהגה הסובייטית גם חשה תרעומת קשה על כי ישראל פגעה בתשתית האידאולוגית והפוליטית שלה שחתרה בשיטתיות לרוסיפיקציה של יהודי רוסיה. ישראל אכן התגייסה להצלת יהודי רוסיה מטמיעה כדי שיהוו מאגר עלייה עתידי, כחלק לגיטימי ממאבקה הקיומי. בה בשעה התנגדה ארצות הברית לנצל את יהודי רוסיה כקלף מיקוח במלחמה הקרה שמא ייפגע הדטאנט השברירי. בדיעבד הוכיח משבר מאי-יוני 1967 כי מעצמות העל כשלו בתפקודן כפטרוניות של מדינות האזור, תוצאה ישירה של זהירותן המופלגת מפני הידרדרות המזרח התיכון לזירה חמה במלחמה הקרה. החשש מהסלמה בלתי נשלטת בדרום מזרח אסיה ובאירופה הוא שגרם לשתי המעצמות להעדיף את הדטאנט באירופה, אך לא במזרח התיכון. ההתנגדות העקרונית של ארצות הברית לשמש פטרון מלא של ישראל, שבאה לידי ביטוי באי-אספקת נשק כבד והיעדר נוכחות פיזית של הצי השישי בחופי ישראל, היתה מכשלה ביצירת הרתעה מפני מלחמה. נוסף על כך, גם כוחו של צה"ל והכור בדימונה לא הוכיחו את עצמם. כך נכפה על ישראל מעמד של קרבן המלחמה הקרה. גם סמוך לפרוץ משבר מלחמת ששת הימים לא היתה ישראל נכס, ועדיין לא יצאה מכלל נטל....

2.
3.
4.
5.
בספר זה המחבר פורס את דרכו המדינית של יהודה ליב מאגנס, שהיה נשיא האוניברסיטה העברית בטרם קום המדינה. מאגנס היה פציפיסט פעיל בארצות הברית עוד במלחמת העולם הראשונה והאמין בשליחותו ההומניסטית האוניברסלית של העם היהודי ולא בלאומיות טריטוריאלית. רעיון 'המרכז הרוחני' של אחד העם היה נר לרגליו. הוא היה מקורב לאגודת 'ברית שלום' שחתרה למדינה דו - לאומית, אף שלא נמנה עם חבריה, ועם התפוררותה ביקש להקים גוף חדש שבמסגרתו יוכלו לבוא לידי ביטוי דעותיו הפציפיסטיות הייחודיות. אגודת 'איחוד' החדשה שהקים בשנת תש"ב נתמכה על ידי קבוצה קטנה של אינטלקטואלים, בהם מרטין בובר וארנסט סימון, אשר ביקשו להיות מוכיחים בשער ולהפיץ את משנתם בציבור הציוני ולא לתפקד כמפלגה פוליטית. מאגנס צידד תחילה במעמד של מיעוט לאומי אוטונומי ליישוב היהודי בארץ ישראל, אך בשל לחץ כבד מצד הציונות הממוסדת, ובייחוד בעקבות השואה, עבר לתמוך בשוויון מספרי בין היהודים לערבים בגודל האוכלוסייה ובייצוג במוסדות השלטון. דבקותו במדינה דו - לאומית גברה לנוכח ההסלמה ביחסי שני העמים: הוא חרד מפני מלחמה מתמדת שתפרוץ עם הקמת מדינה יהודית ותגרום שהעם היהודי יחיה בארצו על חרבו, בניגוד לפסוק מספר זכריה שחרת על דגלו - 'לא בחיל ולא בכ?ח כי אם ברוחי'. מאגנס נאלץ להכיר בכישלון דרכו הפוליטית לאחר החלטת החלוקה באו"ם, ואולם עד סוף ימיו דבק באמונתו שקונפדרציה בין שני העמים אפשרית. יוסף הלר הוא פרופסור במחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים. מחבר הספרים 'לח"י: אידיאולוגיה ופוליטיקה 1949 - 1940'; The Birth of Israel 1945 - 1949: Ben - Gurion and His Critics....

6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
בספר זה המחבר פורס את דרכו המדינית של יהודה ליב מאגנס, שהיה נשיא האוניברסיטה העברית בטרם קום המדינה. מאגנס היה פציפיסט פעיל בארצות הברית עוד במלחמת העולם הראשונה והאמין בשליחותו ההומניסטית האוניברסלית של העם היהודי ולא בלאומיות טריטוריאלית. רעיון 'המרכז הרוחני' של אחד העם היה נר לרגליו. הוא היה מקורב לאגודת 'ברית שלום' שחתרה למדינה דו-לאומית, אף שלא נמנה עם חבריה, ועם התפוררותה ביקש להקים גוף חדש שבמסגרתו יוכלו לבוא לידי ביטוי דעותיו הפציפיסטיות הייחודיות.אגודת 'איחוד' החדשה שהקים בשנת תש"ב נתמכה על ידי קבוצה קטנה של אינטלקטואלים, בהם מרטין בובר וארנסט סימון, אשר ביקשו להיות מוכיחים בשער ולהפיץ את משנתם בציבור הציוני ולא לתפקד כמפלגה פוליטית. מאגנס צידד תחילה במעמד של מיעוט לאומי אוטונומי ליישוב היהודי בארץ ישראל, אך בשל לחץ כבד מצד הציונות הממוסדת, ובייחוד בעקבות השואה, עבר לתמוך בשוויון מספרי בין היהודים לערבים בגודל האוכלוסייה ובייצוג במוסדות השלטון. דבקותו במדינה דו-לאומית גברה לנוכח ההסלמה ביחסי שני העמים: הוא חרד מפני מלחמה מתמדת שתפרוץ עם הקמת מדינה יהודית ותגרום שהעם היהודי יחיה בארצו על חרבו, בניגוד לפסוק מספר זכריה שחרת על דגלו - 'לא בחיל ולא בכֹח כי אם ברוחי'.מאגנס נאלץ להכיר בכישלון דרכו הפוליטית לאחר החלטת החלוקה באו"ם, ואולם עד סוף ימיו דבק באמונתו שקונפדרציה בין שני העמים אפשרית....

13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ