|
1.
|
|
יחידת הלימוד אותה הגברת בשינוי אדרת - פתגם ומקבילותיו בנופיה הרב - תרבותיים של ישראל נועדה לבנות גשר בין תרבויות שונות ולקרב בין זרים מתוך הכרת הדמיון שבין השונים. מתוך עיסוק בחכמת חיים משותפת, הבאה לידי ביטוי בפתגמים מארצות מוצא שונות, מציירת יחידת הלימוד לפני התלמיד את פניה של החברה הישראלית כחברה רב - תרבותית, ארץ הגירה, מארג של בני לאומים ודתות שונים החיים בכפיפה אחת ויונקים ממקור משותף. במהלך הגדרת הז'אנר, הקבלת הפתגמים והדיון בתוכניהם מפתח הלומד חשיבה ביקורתית, מתוודע לשורשיו הוא ומגבש תפיסה רב - תרבותית. ב"ספר הפתגמים שלי" מסכם הלומד את היחידה ביצירה אמנותית. יחידות לימוד נוספות מפרי עטה של המחברת: ישראלי, ל' (1999). ישראל חברה רב - תרבותית - תיבת האוצרות (כיתות גן - ג') (עברית וערבית), הוצאת מכללת גורדון לחינוך, חיפה והוצאת אח, קרית ביאליק. (1999). עקבות בעשב. חינוך לסובלנות בחברה הטרוגנית ורב - תרבותית (כיתות ג' - ה') הוצאת רייכגולד, תל - אביב. (2001). אודיסאה רב - תרבותית. (תלמידי תיכון, פרחי הוראה ומורים) מנון מופ"ת בית ספר למחקר ופיתוח תכניות בהכשרת עובדי חינוך והוראה במכללות, תל - אביב....
|
2.
|
|
הספר ``ישראל חברה רב תרבותית`` עוסק באחד המפעלים החשובים ביותר של המדינה בחמישים שנות קיומה - קליטת עולים יהודים מכל קצווי תבל, המצטרפים לאוכלוסייה שכבר חיה בארץ, יהודים, נוצרים, מוסלמים, דרוזים ומיעוטים אחרים, ויוצרים כאן מרקם עדין ביותר של חברה רב תרבותית.ברב תרבותיות טמון פוטנציאל חברתי תרבותי מפרה, אך זו קרקע פוריה להתפתחות רגשות שליליים של זרות, ניכור וחשדנות כלפי השונה. על רקע זה, בין השאר, צמחו כמה מן הבעיות המרכזיות של החברה הישראלית; קיטוב בין עולים חדשים לוותיקים, בין דתיים לחילוניים, בין אשכנזים למזרחים, בין יהודים לערבים, בין מרכז לפריפריה.ספר זה, השני מתוך שלושה ספרים העוסקים ברב תרבותיות בחברה הישראלית, מציג את התכנית ``תיבת האוצרות``, מיועד לגננות ולמורים בגיל הרך של בית הספר היסודי. התוכנית שהיא מודולרית באופיה, מקנה לתלמיד, בעזרת מגוון תרגילים ופעילויות, את ערכה החיובי של השונות כגורם מעשיר ומפתח, ומעניקה לו כלים לחברות. בשלב הראשון בוחן התלמיד את תופעת השונות בעולם הדומם, הצומח והחי ועומד על איכויותיה המפרות. בשלב הבא מוזמן להכיל את מסקנותיו למשפחת האדם, מתוך הכרה במורכבות הרגשית הכרוכה במפגש הבין תרבותי.שלושת הספרים בתכנית מציגים גישה מניעתית, הטקסטים, התרגילים והפעילויות השונות מסייעים לפתח כישורים לתפקוד יעיל בחברה רב תרבותית משתנה, לטפח יחס של כבוד וסובלנות לשוני תרבותי, לצמצם ניכור ותפיסה סטריאוטיפית, לתת כבוד לשונה ולחריג ופתח אמפתיה כלפי אחרים.כותבות התוכנית הן חברות סגל בכירות במכללת גורדון לחינוך בחיפה, ומציגות גישה בינתחומית רחבה הן בהיבט העיוני והן בהיבט היישומי....
|
3.
|
|
הספר ``ישראל חברה רב תרבותית`` עוסק באחד המפעלים החשובים ביותר של המדינה בחמישים שנות קיומה - קליטת עולים יהודים מכל קצווי תבל, המצטרפים לאוכלוסייה שכבר חיה בארץ, יהודים, נוצרים, מוסלמים, דרוזים ומיעוטים אחרים, ויוצרים כאן מרקם עדין ביותר של חברה רב תרבותית. ברב תרבותיות טמון פוטנציאל חברתי תרבותי מפרה, אך זו קרקע פוריה להתפתחות רגשות שליליים של זרות, ניכור וחשדנות כלפי השונה. על רקע זה, בין השאר, צמחו כמה מן הבעיות המרכזיות של החברה הישראלית; קיטוב בין עולים חדשים לוותיקים, בין דתיים לחילוניים, בין אשכנזים למזרחים, בין יהודים לערבים, בין מרכז לפריפריה. ספר זה, השני מתוך שלושה ספרים העוסקים ברב תרבותיות בחברה הישראלית, מציג את התכנית ``תיבת האוצרות``, מיועד לגננות ולמורים בגיל הרך של בית הספר היסודי. התוכנית שהיא מודולרית באופיה, מקנה לתלמיד, בעזרת מגוון תרגילים ופעילויות, את ערכה החיובי של השונות כגורם מעשיר ומפתח, ומעניקה לו כלים לחברות. בשלב הראשון בוחן התלמיד את תופעת השונות בעולם הדומם, הצומח והחי ועומד על איכויותיה המפרות. בשלב הבא מוזמן להכיל את מסקנותיו למשפחת האדם, מתוך הכרה במורכבות הרגשית הכרוכה במפגש הבין תרבותי. שלושת הספרים בתכנית מציגים גישה מניעתית, הטקסטים, התרגילים והפעילויות השונות מסייעים לפתח כישורים לתפקוד יעיל בחברה רב תרבותית משתנה, לטפח יחס של כבוד וסובלנות לשוני תרבותי, לצמצם ניכור ותפיסה סטריאוטיפית, לתת כבוד לשונה ולחריג ופתח אמפתיה כלפי אחרים. כותבות התוכנית הן חברות סגל בכירות במכללת גורדון לחינוך בחיפה, ומציגות גישה בינתחומית רחבה הן בהיבט העיוני והן בהיבט היישומי....
|
|