פורומים » א כללי
האזור הכללי. פה אפשר לדבר על כל מה שלא נכנס למקומות האחרים.
כתיבת הודעה חדשה בפורום א כללי
» נצפה 1860 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 15 שנים ו-7 חודשים בני בליעל לביא
מכירים את הביטוי, בני בליעל?
יש לו רלוונטיות לדיון על החופש שעלה במסגרת המתות החסד וההפלות בסימניה.
"אָדָם בְּלִיַּעַל אִישׁ אָוֶן הוֹלֵךְ עִקְּשׁוּת פֶּה." (משלי ו' יב')
מסביר המלבי"ם: אדם בלי עול - אדם שפורק עול שמים מעליו במצוות שבין אדם למקום.
(והסבר דומה נותנים המצודת ציון, מצודת דוד ועוד)
אז נכון ש"אף אחד לא יגיד לי מה לעשות", ובכל זאת כשאני לוקח משהו שאינו שלי, אני "גנב" וכשאני פורק מעלי עול מלכות שמים, אני "בן בליעל". ואי ידיעת החוק כבר לא תקפה כי הנה עכשיו אנו יודעים.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-7 חודשים לביא, חבר יקר, זה ביטוי שהיום קיבל משמעות אחרת קורנליוס
הרב עובדיה יוסף קרא למורים חמורים, והפירוש שלו היה שהם חומריים, ולא שהם בהמות.
אבל רוב רובו של העם הבין את זה בדרך המאוד פוגענית שהוא התכוון.
וכך בן בליעל נהיה משהו הרבה מעבר לאדם שפרק מעליו עול שמים - זה נהיה, במקרה הטוב, למישהו חסר תועלת, ובמקרה היותר שגור - למשהו שיותר מתקרב לביטוי "עוכר ישראל", טינופת. לכן לדעתי לא ראוי באמת לעשות השוואה כזו מבלי להתייחס לכך.
אפשר גם להגיד שאני בן בליעל גם כי אני מחלל שבת, וגם כי אני לא שומר 6 שעות בין בשר וחלב, וגם כי שופך זרעי לבטלה (המתחכמים גם יגידו שבכך אני מפרה את בניה של לילית ואב לשדים), וגם כי אני מספר לאנשים על ההיסטוריה הפגאנית של היהדות. אפשר להגיד על כל אלה, ועל עוד... אבל, בכנות, אפילו פעם כשאמרת "יהודי עם משבר אמונה", זה עוד נשמע יותר חיובי :)
זה לפחות לכל הנוגע לביטוי עצמו...
מעבר לזה (בחזרה אל נושא ההפלות), בסופו של דבר, כשאתה הורג ג'וק, אתה גם לוקח משהו שאינו שלך. מי אמר שאלוהים לא רצה שהג'וק הזה יסתובב לו בביתך ?
אז כן, לא משווה בין ולד ברחם האם לבין ג'וק, אבל אני כן מאמין שולד בחודשיו הראשונים הוא לא אדם עם תודעה, בינה ולכן במקרים מסויימים - כן, זכותה של אישה להחליט להפיל אותו. זה לא קל, זה עצוב, ודיי קשה, אבל עבורי ברמה האישית זה עדיין לא רצח.
מי שלא מאמינה בכך - שלא תאמין, ושתדל את הילד שלה, בין אם לגדל אותו או לתת אותו לאימוץ. בכל מקרה זה לא זכותי להתערב (אלא אם אני קשור לזה באופן ישיר, ואז, נגיד, אני יכול להביע את דעתי, אבל הקביעה בסופו של דבר תהיה של האישה).
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-7 חודשים ההתייחסות שלי לביא
נשאיר בצד את הסילופים שעושים לדברי הרבנים. (מקסימום נסלף את דברי שלי, ואז אני אמחל ויהיה בסדר)
ההתייחסות שלי היא רק לגבי החופש המוחלט שאנו מחפשים, אם זהו באמת הדבר אליו יש לשאוף.
נראה לי שהביטוי בן בליעל תמיד היה ביטוי קשה מאוד, וצריך לראות מה השורש שלו, מהי הדרך להגיע לשפל הזה, בשביל להמנע מליפול אליו.
רובנו ככולנו בעיני יהודים עם משבר אמונה. רחוקים מאוד מבני בליעל, שפרקו מעליהם כל עול.
מי שראה את הסדרה Heroes, סיילר שם מתנהג כך, כאילו כל העולם שייך לו ואין דין ואין דיין. שלא יגיע מישהו למצב שלו, במהלך הרדיפה אחרי "חופש" מדומה.
בנושא הפלות.. אין לי מושג. ישבו חכמים על המדוכה ופסקו. לא יצא לי ללמוד לעומק את הנושא אף פעם.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-7 חודשים לביא היקר-אתה יוצר את הכיור השלישי במטבח.("פרווה") מיה אליה
אין חופש מוחלט.
אין אדם שלא ישתגע ללא גבולות .
וכן אנו מדינה יהודית .
רק שלאן נעלמו כל הערכים שלנו???
אני לא מוצאת בשום מקום.
אנחנו כבר לא נאורים.
אני רואה אנשים דתיים שמתפללים ולא יודעים אפילו לשם מה.
אני רואה אנשים חילוניים שהחופש גורר אותם למקומות נוראיים.
וכן חייבת להיות לך דעה-אל תשליך את התשובות לחכמים.
אתה לא "אליפלט"
אתה לביא.
ומחל לי -איך הגענו לנושא ההפלות אילולא חבר בסימניה שעיוות את דבריי.
"כגודל הציפיות כך גודל האכזבות"-לביא יקר האם אתה מבין מה ענית לי???
אני עדיין מנסה להפנים, וקטונתי-אבל לא מפנימה תשובה כזאת-ועוד על הנושא בוא אנו דנים.(או כבר לא-...)
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-7 חודשים דעה לכל דכפין לביא
דעות יש לי למכביר.
מרביתם בנושאים שאני לא ממש מבין בהם. :)
מדי פעם אני נתקל בנושא שאני מתחיל להבין בו, ואז דעתי מקבלת קצת יותר תוקף.
אבל כל עוד היא לבדה, "דעתי בלבד", אז זה כל מה שהיא. מאפיינת אותי אך לא את העולם.
אם את דעתי אראה לפתע, בדבריו של אחד הענקים, אוכל להשען עליו ולומר - "דעתי כדעתו", ואז זה כבר עולם אחר לגמרי.
זו איננה השלכה של אחריות על אחרים או הפסקתה של חשיבה יצירתית, אלא מתן כבוד למי מי שגדול ממך וחכם ממך, ובנייה על גבי יסודות יציבים במקום על אדמת סחף.
נהוג במאמרים אקדמיים לציין רשימת מקורות ארוכה עליה אתה נשען, אחרת כל מאמר פשוט יהפך להיות מגילת אסתר, אם צריך להראות בו הכל מחדש.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-7 חודשים אז אני "אליפלט" מיה אליה
רק חסר לי החיוך האולטימטיבי, וחברה מפרגנת.
אהבתי וקיבלתי את דברייך.
:)
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
לפני 15 שנים ו-7 חודשים אני לא רואה טלויזיה, אבל... קורנליוס
לדעתי יש אנשים שלא "פורקים מעליהם כל עול" - הם פשוט לא קיבלו את העול הזה מלכתחילה.
מה אני בא להגיד ?
יש הבדל בין אדם שעושה הכל נגד - שכל מה שאמרו לו - הוא עושה הפוך (אולי זה הבן בליעל עליו אתה מדבר), לבין אדם שפשוט מלכתחילה לא התייחס לכך - וסיגל לעצמו תכונות מוסריות. חלקן תואמות ליהדות, וחלקן, מה לעשות - לא.
מכיוון שזהו אתר של ספרים, ואתה יודע כמה אני אוהב להפנות לספרים, אני בשלב הזה אציין את ג'ובאל הרשו, גיבור הספר "גֵּר בארץ נוכריה" של רוברט היינליין.
לג'ובאל הרשו לא באמת אכפת מה אומרים כולם. הוא טרחן זקן וליברליסט קיצוני. אבל זה לא אומר שהוא בהכרח התגלמות הרוע. הוא פשוט חי את חייו כפי שהוא רואה אותם. מה שבמקרה תואם ל"ממסדיות" - מתאים. אבל זה לא מעניין אותו. הוא עושה את זה בשביל עצמו.
לא יודע אם היה עליו מלכתחילה עול כדי לפרוק. וגם אני לא יודע אם הוא, שחי בניתוק מוחלט מה"מוסר" החיצוני לו - נחשב כפורק כל עול - כי לא הכל הוא עושה בניגוד לכללים.
אני חושב שבסופו של דבר, כולנו קצת ג'ובאל הרשואים. מסגלים תכונות אחדות, דוחים מעלינו חלקים אחרים.
העניין הוא, שבמקרה של אנשים שבאים מעולם הדת, וגם מהעולם החילוני - את התכונות שהם דוחים או מאמצים - הם מאמצים מתוך עולם קיים של ערכים ומוסר. אבל זה עדיין לא אומר שלחיות על פי מצפונך בלבד הוא להיות האנטי-תזה לדת.
קצת ארוך, קצת הסתבכתי.
מחילה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-7 חודשים מג'ובאל הרשו ועד משה רבנו לביא
עוד לא יצא לי להכירו.. שווה?
ספציפית עבורנו (לא מתאים לג'ובאל), מאז מתן תורה, יש לכל אחד אפשרות לבחון האם ההרגשה הראשונית שלו (מצפון) היתה גם הדבר הנכון לעשות, או שהיא היתה מוטה מאנוכיות או יצר כלשהוא. מעין מצפן חיצוני אובייקטיבי לכייל את המצפן הפנימי.
כך לפחות הייתי רוצה לומר, אבל בפועל, אין לרובנו את האפשרות הזו, ואנו כמו תינוקות שנלקחו בשבי - לא יודעים שההורים האמיתיים שלנו הם אלו שעליהם מעלילים כל הזמן עלילות.
בטח יצא לך פעם לרצות לומר דברים חמים ונפלאים למישהו, אבל כשפתחת את הפה יצא משהו אחר. גם המצפון והתכונות המוסריות הפנימיות שאנו מאמצים דורשים שינן והפנמה וחברה מתאימה שבונה ולא הורסת.
אולי גדלותו של משה רבנו היתה בזה שמארמונו של פרעה הוא חש בעיניו ובלבו את צערם של אחיו העבדים. תינוק שנשבה אמנם, אבל הניצוץ הפנימי בער בקרבו בעוז.
שנלמד ממנו...
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-