ראשית ישראל - ארכיאולוגיה, מקרא וזיכרון היסטורי / ישראל פינקלשטיין וניל אשר סילברמן

ראשית ישראל

ארכיאולוגיה, מקרא וזיכרון היסטורי

ישראל פינקלשטיין וניל אשר סילברמן

יצא לאור ע"י הוצאת אוניברסיטת תל-אביב, בשנת 2003, מכיל 384 עמודים,







ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
4.167
83% בנים
10 בנים   2 בנות
גיל ממוצע:52
3402 התעניינו בספר


תקציר הספר
האם התנ"ך הוא היסטוריה? האם ספרי המקרא מתארים תיאור מהימן מאורעות ודמויות מעברה הקדום של האומה הישראלית, או אינם אלא מיתוסים שנועדו לענות על הצרכים הלאומיים והדתיים של ימי מחבריהם? ויכוחים על שאלות אלה מתנהלים בין חוקרים ואנשי דת כבר מאה וחמישים שנה. היו שטענו כי הכל, בשינויים קלים, היסטוריה; אחרים טענו כי הכל, בחריגות קלות, אגדה. בעשרות השנים האחרונות הצטבר בהדרגה מידע חדש ומפתיע מן החפירות הארכיאולוגיות בישראל ובמדינות אחרות במזרח התיכון. הארכיאולוגים לא גילו ראיות ליציאת מצרים ולכיבוש הארץ על - ידי יהושע; לא נמצאו עדויות לקיום הממלכה הגדולה והחזקה של דוד ושלמה, וגם לא לקיומה של אמונה באל אחד בין הישראלים עד תקופה מאוחרת מאוד, מה שכן התברר הוא, שההיסטוריה המקראית נוצרה על רקע טראומת חורבנה של ממלכת ישראל בידי אשור, בממלכת יהודה, שעמדה בעבר בצילה של אחותה הצפונית, התחוללה בימי המלך יאשיהו רפורמה דתית ופוליטית שעיצבה מחדש את הזהות הישראלית והציבה במרכזה רעיון מהפכני: אל אחד, בירה אחת, מקדש אחד ושושלת מלוכה אחת. כל זה תובע מאיתנו לחשוב מחדש על ההיסטוריה של עם ישראל - על צמיחת האומה, על יחסי יהודה וישראל, על אמונת הייחוד, ועל כתיבת ההיסטוריה המקראית. בראשית ישראל חברו ישראל פינקלשטיין, ארכיאולוג מן החשובים בארץ, וניל אשר סילברמן, היסטוריון אמריקאי בעל שם העוסק בתפר שבין היסטוריה לארכיאולוגיה, כדי לפרוש בפני הקורא תמונת מצב מאירת עיניים ומפתיעה של המימצאים הארכיאולוגיים ומשמעותם. הספר תורגם ללשונות רבות, זכה לשבחים ולהצלחה ועורר בכל מקום ויכוח ציבורי ער. אין ספק שגם בישראל הוא עתיד לשנות את הדרך שבה אנו מתבוננים במקרא, ואולי, חשוב לא פחות, להעניק לנו תובנות חדשות על הדרך שבה אנשים מעצבים את העבר למען ההווה ולמען העתיד.


הקורא עיר הקורא מתי
יונתן תל אביב לפני 3 שנים ו-3 חודשים מענה
איליה ג חיפה לפני 3 שנים ו-5 חודשים מענה
נתי בני ברק לפני שנתיים ו-5 חודשים מענה
זסב לוד לפני שנה ו-7 חודשים מענה
matan הרצליה לפני 7 חודשים מענה

הקטלוג המאוחד - השאלה מספריות ציבוריות
שם הספריה זמינות הזמנה הזמנה עד הבית
הספר כנראה לא קיים בספריית כרמיאל

השוואת מחירים מחברי סימניה

קורנליוס

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

10 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
אולי אתחיל מהסוף - ספר מעניין, אולי מכוון קצת ל"אניני טעם" בנושא מקרא וארכיאולוגיה.

המחברים מנסים לגשת לחקר העבר הקדום של עם ישראל בגישה המשלבת הרבה ארכיאולוגיה, אותה הם מעמתים עם חקר המקרא. היחס אל המקרא משתנה בהתאם לתקופה - החלק הקדום של עם ישראל מקבל יחס הרבה יותר ספקני, לעומת החלקים המאוחרים של קורות ממלכת יהודה, אשר בהם הארכיאולוגיה והמקרא חופפים פעמים רבות.

קריאה בספר הזה תהיה קשה מאוד למי שירצה למצוא אמת, ורק אמת, ושום דבר פרט לאמת - בכל סיפורי המקרא באשר הם. הסיבה היא פשוטה - העובדות שאותם אנו מכירים באמצעות הארכיאולוגיה לפעמים עומדות בסתירה גדולה עם מה שהמקרא מתאר. כך, למשל, לא היו פלשתים בימיו של אברהם. כמו-כן, גמלים לא בויתו עד האלף הראשון לפני הספירה, וממלכתו של דוד לא היתה יכולה להיות כה עצומה.

הנחת המחברים היא שבעוד שברור שיש חלקים קדומים במקרא (בעיקר השירות השונות), הרי שהנרטיב המקראי מייצג מסורת מאוחרת של אידיאולוגיה השייכת למלך יאשיהו. הספר מנסה להמחיש זאת באמצעות אותה אידיאולוגיה שניסה לקדם יאשיהו, וכיצד המקרא "מתיישב" עם אותה אידיאולוגיה - ההמחשה הכי ברורה היא בדיוק באותם מקומות בהם התנ"ך "מזייף" לעומת המציאות הארכיאולוגית.

גישה נהדרת שבה נקטו המחברים נוגעת לרקע ההתיישבותי של עם ישראל הקדום - במקום להתחקות אחר המקרא ולראות בתרבות הישראלית כתופעה יחודית בעליל - המחבר מראה תחריש שחוזר על עצמו של התיישבות בשדרת ההר, בו התפתחו ממלכות ישראל ויהודה, עוד מתקופת הברונזה הקדומה. באמצעות הבנת התהליך הזה אפשר ביותר קלות להבין את התהליך שגרם להתיישבות בתקופה הנדונה (ראשית הברזל א'), מי הם האנשים שהתיישבו, ומדוע הם בחרו דווקא באזור הקשה הזה. ההסברים הללו נותנים גם הסבר לעלייתה המוקדמת של ממלכת ישראל (לפני יהודה), ולתהליך שבכלל גרם למממלכה מאזור ההר להתחזק.

הבעיה העיקרית שלי עם הספר היא הגישה הנרטיבית שלו. כן, יש פערים בין הטקסט המקראי לבין העדויות הארכיאולוגיות - וכן, ככל הנראה ממלכת ישראל אכן קדמה לממלכת יהודה (ולא נוצרו כתוצאה מפיצול ממלכה מאוחדת) - אבל הספר פעמים רבות נשמע כמו ספר תעמולה של ממלכת ישראל, כזה שמנסה להכפיש את ממלכת יהודה בכל הזדמנות. אני בטוח שלא לכך בהכרח "התכוונו המשוררים", וכאמור - אמת לחוד ונרטיב לחוד - אבל הדרך שבה ה"אמת" (קשה לקבוע מה האמת המוחלטת, אם בכלל) מוצגת פעמים רבות יכולה לעייף.
ובכל זאת אסייג ואומר שברור כשמש שהתנ"ך מנסה להציג אג'נדה מסויימת, והיא אג'נדה פרו-יהודאית. התנ"ך באופן מחשיד מציג מלכים ישראלים מסויימים כגרועים ונוראים כלפי עמם, וזאת למרות שהממצא עצמו מוכיח כי הם דווקא היו המלכים היותר חשובים שידעה הממלכה (וזאת על-פי עדויות חוץ-מקראיות). גם בממלכת יהודה אנו רואים תופעה דומה, ודווקא המלכים החוטאים הם דווקא המלכים השלווים יותר שנהגו בפוליטיקה מתונה.

הסיבה לצרימה הזו לדעתי נובעת ממקור אחר- הלא הוא הדת. התנ"ך מציג את הסיפור שלו מתוך השקפה דתית מסויימת - דרך העיניים המונותאיסטיות של הדת שהתפתחה ביהודה. הצער הוא (להשקפתי) שעיסוק בתפל ולא בעיקר, וקידושם של נרטיבים, ולא של האמונה עצמה, עשוי לגרום לאנשים פשוט לעצום עיניים לנוכח העובדות הרבות הצצות בחורבותיהן של ערי ישראל ויהודה. מעבר לכך שאותם אנשים נשארים "נאמנים לאמונתם", הם אינם משנים את המציאות - ואם כבר, הם בוגדים בה, כל זאת כדי שהסיפור שסיפרו להם בתור ילדים לא יתערער. וכש*זה* הופך להיות למהות האמונה - לדעתי משהו בדרך מתפספס. וחבל.
באופן אישי אני יכול לומר שדווקא קריאה "בראש פתוח" בספר הזה, קריאה נטולת דעות קדומות ואמונות תפלות, מובילה לתובנות מעמיקות יותר כלפי התודעה הלאומית וכלפי התודעה הדתית - היהדות עצמה.
רונדו

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

6 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר מעניין ומאתגר המעניק כסות מדעית לסיפורי התנ"ך בעקבות ממצאים ארכיאולוגיים שהתגלו בעשורים האחרונים של המאה העשרים במדינות האזור ומדינות דרום הים-התיכון.
מסתבר שיש תיעוד לממלכה יהודית בימי מלכי יהודה בממצאים שנחשפו במצריים וסוריה, רק שהיא שונה מהמתואר בסיפורי התנ"ך. לממלכה בימי בית שני יש תיעוד נרחב יותר וקרוב יותר למסופר בספרים החיצוניים.
אנשים שאמונתם הדתית חזקה לא יאהבו את העובדות ואת התיאוריות שבנו עליהן צמד הכותבים, במיוחד לא את העובדה שמוצאנו בשבט נוודים קשוח ואכזר שאנשיו הגיעו לכאן מחצי האי ערב... קשוח אבל חכם! כשהרעיון המרכזי של זקני השבט, אשר רצו למנוע התבוללות בעמי האזור, היה להמציא דת חדשה שבה יש אלוהים אחד שאינו גשמי ואין לו צלם או פסל.

למרות שזה לא סוג הספרים שאני נוהג לקרוא הוא ריתק אותי. הספר כתוב בשפה ידידותית, קולחת ופה ושם גם עם הומור (המקור באנגלית ופרופ' ישראל פינקלשטיין היה מעורב בתרגום).

מומלץ לכל מי שיש לו ראש פתוח...

גילוי נאות: את הספר קיבלתי בזמנו מפרופ' ישראל פינקלשטיין שהוא ידיד של אבי.
דני

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

4 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
הספר "הרסה" לי את ילדותי...
אני חושב שזו הפעם הראשונה שניסיתי להתמודד עם ספר בקטגוריית "ספרי עיון", קריאת הספר ארכה זמן רב - בשל עומס הפרטים ובדיקה של האירועים התנ"כיים המוזכרים בספר בתנ"ך והעמקה ממקורות שונים ברשת האינטרנט. קשה לקרוא את הספר במיטה לפני השינה, יש לקוראו בעירנות וריכוז מלא.
נהניתי מאוד מהספר שהוא לקט מחקרים ארכיאולוגים אקדמיים על ישראל, חפירות, השוואה לתעודות וספרות.
למדתי (מה שבתקופתי לא נלמד בבתי הספר) על סגנונות הכתיבה בתנ"ך, מתי נכתב התנ"ך וכיצד הוכנסו בתנ"ך אלמנטים ממתקופות מאאוחרות (המאה השביעים לפנה"ס) לאירועים (כביכול) עתיקים יותר, הבנתי פחות או יותר למה נכתבה ה"יצירה" הנקראת "תנך".
רותקתי לספר והבנתי שעם ישראל התחיל להתההוות בתקופה מאוחרת ואירועים רבים הנזכרים במקרא לא התרחשו. היה זה מעין "שוֹק" עבורי, כל מה שלמדתי במערכת החינוך - החל מהגן - לא היה...
הקושי עבורי בספר היה גודש הפרטים, אבל למרות זאת נשארה טבועה אצלי התמונה הכללית.
הספר החכים אותי

חיפשתי מתנה לסבא שלי, ומצאתי את הספר הזה. אז אחרי התלבטויות קשות קניתי, כי הוא משלב את כל מה שהוא אוהב. ארכיאולוגיה, היסטוריה , תנ"ך.
זה טפור עליו.
כל כך תפור עליו שיש לו אותו בספריה.
אז עכשיו לי יש אותו, וגם אותו אני אקרא עכשיו.
התחיל לקרוא לפני 3 שנים ו-10 חודשים



מי קרא את הספר (12 אנשים)


ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים


ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים


ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים


ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים





©2006-2012 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ