“זה מתחיל בפשטות.
כמו כל הילדים לפניך, כמו אינסוף ילדים בעתיד, גם אתה מגיע לרגע שבו הסימנים השחורים על הדף מתחילים לייצג מילים.
אתה קורא. בהתחלה אתה חייב. יהיו שיעורי קריאה. יהיו טקסטים לקרוא, שאלות להבין, תשובות לענות.
אחר כך נכנס הקסם לתמונה. סיפורים מביאים אותך לעולמות אחרים. אתה פוגש חברים בין הדפים. זה הופך מחובה לתחביב.
ואז זה קורה. בפתאומיות. אבל אתה כל כך עמוק בפנים, שלפעמים אתה לא מרגיש אפילו.
מסך עובר פתאום בינך לבין המציאות.
אוצר המילים שלך נעשה אחר. גדול יותר, עשיר יותר. הוא לא תואם את הגיל, לפעמים גם לא את החברה או התקופה.
ההתנסחויות שלך בוגרות פתאום, שונות.
אתה מגלה שיש לך יותר ספרים מחברים, ושהפער ילך ויגדל.
אתה יוצר מאגרים של ידע אקראי: מקטעים מקטעים של ידיעות לא קשורות, פיסות היסטוריה, שלהם אנשים קוראים בטעות "ידע רחב".
והפלא הכי גדול: עולם האסוציאציות שלך.
הוא מתרחב לממדים שלא ייאמנו.
אתה שומע חצי משפט באוטובוס ומחייך מאוזן לאוזן, כי האישה מולך נשמעת בדיוק כמו דודה מיוריאל;
אתה מגיע הביתה, הבית נעול, ואתה יודע בדיוק איך ילד ושמו אמיל היה נכנס פנימה;
אתה מחכה בתור לרופא, קורא משועמם עלון של מכבי ומתחיל לתהות אם יש לך עווית הרחם, או בתרגום הישן והטוב ברכי כובסת;
אתה רב עם חבר והמשפט שבו הוא תוקף אותך גורם לך לפלוט, ברפלקס, את המשפט הבא בדו שיח שבספר האחרון שקראת;
אחותך בוכה ואתה מנחם אותה, אבל הקול אינו קולך אלא קולה של גברת קונקל.
הראש שלך הוא קליידוסקופ רוחש: מילים, סצנות, דיאלוגים של אחרים.
והקושי הכי גדול: במוקדם או במאוחר אתה תבין שאיש לא יחלוק איתך את הפלא הזה, את העולם הזה.
אתה תחייך פתאום, והחברים ישאלו אותך מה מצחיק. לא תוכל להסביר. ההקשר סבוך מדי מילולית.
אתה תגיד לחברה שלך, "זה כמו..." אבל היא לא תבין, כי היא לא קראה אותו.
נוף יצית בך מילים של שיר, אבל תיאלץ לדקלם אותן לעצמך.
אנחנו שנינו מאותה הספרייה? אני עוד לא שמעתי על דבר כזה.
אז נכון.
אני לעולם לא אמצא אדם שיחלוק איתי את העולם האסוציאטיבי המופלא הזה.
אבל אפשר, תמיד אפשר, למצוא אדם שגם לו יש עולם אסוציאטיבי מופלא משלו.
מרגרט לי חיה בין ספרים.
מרגרט לי רק קוראת וכותבת.
גם למרגרט לי יש יותר ספרים מחברים. למען האמת, אין לה חברים.
גם למרגרט לי יש אוסף גדול של חלקיקי מידע ופיסות היסטוריה שאין שום קשר ביניהם.
גם מרגרט לי אפורה מאבק. גם למרגרט לי יש חברים שמתחבאים בין הכריכות.
גם למרגרט לי יש אוצר דימויים משלה ואסוציאציות משלה.
וידה וינטר רק כותבת וקוראת.
וידה וינטר מאמינה שהמציאות הכתובה עולה על המציאות הקיימת.
גם אצל וידה וינטר מילים הן הכוח הכי חזק שיש.
גם המחשבות של וידה וינטר מנוסחות במילים של מישהו אחר.
זה מה שנפלא בספר הזה:
ההזדהות הרגשית של כל אוהב ספר עם עולם הקריאה של מרגרט לי.
התשוקה שעולה בכולנו למראה הכריכה.
התחושה הזאת: מצאתי מישהו כמוני.
הן היו יכולות להבין אותי.
אולי יש משהו אירוני בכך שגם הן עשויות נייר.”