ניר זילכה

ניר זילכה

סופר


1.
מפגש סהרורי בין ארבע דמויות וכלב בתוך גן, המשחקות ביניהן "רולטה רוסית". מורה האונס את תלמידתו לעיני הכיתה, לצלילי מילותיו של משורר ידוע. גניקולוג המבצע הפלה אכזרית בילדה בת 15, הסוחפת את שניהם אל תוך המרפאה, שנגלית ככלא קיומי - רגשי בו כלואים שניהם. שתי דמויות הזויות, חסרות פנים, בירושלים, המעלות אש ב"מבנה הפחוס מול מנורת שבעת הקנים". כל זאת ועוד... וסיפור אחד על אהבה גדולה, אהבה טוטאלית. טקסטים שבורים, קשים לעיכול לעתים, בוטים, אלימים, ספק פורנוגרפיים, "על גבול האוונגרד שאיננו", עד שנדמה כי הדבר היחיד המחבר אותם לידי סיפור הוא הריק הגדול במרכזם. אירועים אבסורדיים, מוזרים, נוטפי רסיסי תרבות וסקס ביזארי, היוצרים קולאז' מלא עוצמה של הזיה. כמה מסיפורי הקובץ פורסמו במוסף הספרות של "ידיעות אחרונות". ניר זילכה, יליד 1976, קובץ שיריו "עיונים בשאלה האנאלית" ראה אור בשנת 1998....

2.
כבר שבוע ימים אני מסתובב בתל אביב כמו פילוסוף שחור ואפל, ממתין לארעי שבמאורעות להתרחש, מבחין שלא מבחין בי איש. מבנים וסדרים סופם לקרוס, אני שומע את עצמי אומר לעצמי, עכשיו, בבית הקפה. חשבתי על כל מה שביכולתי לדווח אודותיו ורבאלית. על כל מה שאני יודע שביכולתי לדווח אודותיו ורבאלית. להלן זה ולהלן כך. אלה גבולותיו המתפשטים תמידית של המרחב המודע שלי. אני מכונת מילים משוכללת, מקולקלת, טווה נרטיבים כפי שטווה עכביש את קורי קיומיו. יכולתי לגשת אל המלצרית ולהושיט לעברה את כף ידי הרקובה. קקקת פרניכטונג. הומו סאפיינס סאפיינס. פרשן ההמיספרה השמאלית אני, טרם הוסר הקורפוס קאלוסום. אמנם שתום עין ומצחין באופן כללי, אך עיני האחת רואה למרחוק, לאין ערוך ממה שתוכלנה עינייך היפות לראות לעולמים. בואי איתי לתל אביב, נסיכה. בואי ואראה לך את הקונפיגורציה הגדולה, את המתכנן התבוני ואת תוכניתו הגאונית, האלוהית. בואי ראי כיצד מתחברים הדברים לכדי מרחב אחד גדול קוהרנטי. ...

3.
מי ומה אני? מהו העולם? מה ניתן לדעת בוודאות? האם קיים משהו מחוץ לתודעה שלי? האם אני התודעה היחידה ביקום? – שאלות פילוסופיות עתיקות אלה תמשכנה להעסיק את הפילוסופים, כל עוד קיימת הפילוסופיה. ספר זה מהווה ניסיון מקורי ומרתק להציע תשובות לשאלות הללו, ולחברן לכדי תמונה פילוסופית כוללת על האני ועל העולם. שלוש טענות מרכזיות מוצגות בספר: כל הטענות מוטלות בספק. הכל שפה: האני והעולם הם מרחב לשוני. ישנן סיבות כבדות משקל לאימוץ הסוליפסיזם. תוך שימוש בשפה בהירה, ללא ויתור על יושרה אינטלקטואלית, באמצעות ניתוח ופרשנות של טקסטים פילוסופיים רבים מתקופות שונות, מצייר המחבר תמונה פילוסופית מהדהדת ומעוררת מחשבה אודות האני והעולם. ...

4.
מבין קירותיה הסדוקים של דירתו התל אביבית, בליל חורף גשום וסוער, מפתיע גיבור הרומן את אהובתו אביטל בהצעה לנסיעה חפוזה לתאילנד. הסכמתה המיידית מסמנת את תחילתו של מסע מטורף והזוי, המשתרך מבין הסימטאות האפלות של בנגקוק, דרך האיים השלווים של הארץ הטרופית הקסומה, ומסתיים בבירה אירופית עשנה ודועכת. אביטל חוזרת לארץ, בעל כורחה, וגיבור הרומן מסתבך בעסקאות סמים ונשק. צובר הון רב ואויבים רבים, כל זאת במטרה להגשים את תוכניתו הגדולה, האפוקליפטית, העתידה "לטרוף ולשרוף את העולם בשאגה נוראה של חירות". הגיבור נקרע בין אהבתו הגדולה וגעגועיו לאביטל, לבין העול ההיסטורי העצום שנטל על עצמו, להגשים משאלת לב אפלה המקננת בלב רבים. חטאי עבר מודחקים, מדממים, רובצים על כתפיו ומטילים את צילם השחור על הכל, אינם מניחים לו לברוא את עצמו מחדש. ברומן שאינו חדל עד האחרונה שבשורותיו, מתעוררות שאלות כבדות משקל אודות עוון וכפרה, אמונה באלוהים וחירות, כוחה של אהבה טוטאלית ועוצמתן האמיתית של נשים, המין היפה והחזק. ...

5.

רשימת ביקורת על ספרי, מאת ד"ר צדוק עלון: כמה הרהורים על ספרו הפילוסופי של ניר זילכה – "אני, העולם והמילים: ספקנות, שפה, סוליפסיזם", הוצאת 'ג... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ