ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שני, 23 בספטמבר, 2013
ע"י יוֹסֵף
ע"י יוֹסֵף
מחבר הספר, הרב קלנר, הנמנה על רבני ה'קו' (תלמידי הרב טאו מתלמידיו של הרב צבי יהודה קוק בנו של הרב קוק למי שקצת נמצא בעניינים וזה אומר לו משהו), לקח על עצמו משימה לא פשוטה והיא להפריך את הפילוסופיה הפלורליסטית. לא זו שאנשים חושבים שהם מחזיקים בה בלי להבין לעומק מהי באמת עמדה פלורליסטית, גם לא פלורליזם מדיני או סובלנות הסכמית, אלא להפריך את העמדה הפלורליסטית העקרונית, זו שמחייבת את ריבוי הדעות כעקרון פילוסופי ואת העדר האמת (לפחות מבחינת האדם המסוגל לתפוס אותה) כעמדה מטפיזית מוחלטת.
אני מוכרח לציין שהופתעתי לגלות בספר טיעונים מספרו של ברגמן (מבוא לתורת ההכרה), ציטוטים מניטשה ומפילוסופים של המדע והתייחסות למיל ולישעיה ברלין. שמחתי לראות שתלמידי החכמים הגדולים של ה'קו' אינם נמנעים מלימוד פילוסופי מעמיק והכתיבה שלהם אינה אפולוגטית, כפי שיש המנסים לצייר אותם.
ולגופו של עניין. הקו העקרוני של הספר הוא כמובן אימוץ והסבר מעמיק של שיטת הרב קוק, המצויה בפסקה עמוקה בספר אורות (עמודים קכט-קלא למעוניינים), שלצורך קריאת הספר אף הוצאתי את ספר אורות הישן שלי, ליתר עיון (ובעוד מקומות כמו אגרות הראי"ה, ערפילי טוהר ועולת ראיה).
אנסה לתמצת בקצרה את העיקרון.
פלורליזם, או בלשון הרב קוק 'הסבלנות החלשה', דווקא היא עשויה להיעשות 'לסם ממית ומכלה' מפני שהעמדה הפלורליסטית כעקרון, מסרסת את הרוח האנושית ומעקרת כל עמדה אנושית, כל ערך מוסרי או אידאולוגי ואפילו עשויה לפגוע בסופו של דבר בדיוק המדעי. אפשר כמובן להתווכח על כך, ואפשר לטעון שהעמדה הפלורליסטית לא נולדה בחלל ריק אלא על רקע הטראומות של המאה עשרים. אבל הטיעון כנגד העמדה הפלורליסטית כשלעצמו אינו ניתן לביטול, ובפרט על רקע התגובות המהוססות כיום לרוע העולמי שבוודאי בעומקם מושפעות מהשיטה.
מהצד השני נמצאת העמדה הפנטית, או בלשון הרב קוק 'הקנאות הממארת'. צרות עין אידאולוגית שאינה מוכנה להכליל באמונותיה אף רגש, מחשבה, עמדה או סגנון, שאינו תואם בדיוק את הלך רוחה. גם המחבר לא רואה צורך להרחיב בשלילת התפיסה הזו, ובצדק. למעשה הפלורליזם נוצר ומצדיק את עצמו על רקע התפיסות הללו.
בין שתי הדעות המנוגדות הללו, בין איבוד ופיזור לבין צמצום קיצוני עד לאימה של האמת, נמצאת הכלליות. כלליות שבה נמצא הגרעין העמוק של הסבלנות. ובכמה משפטים: הכלליות היא עמדה שאינה מונעת את עצמה משום דעה ומשום תפיסה. לכל גישה יש מקום, קטן או גדול, לפעמים כדעה משמעותית ומחייבת ולפעמים רק כזרז ליצירת דעות אחרות, כתזה שמולידה אנטיתזה וכיוצא בכך. הכלליות היא שלמות הרמונית-אורגנית של חיי רוח מלאים. ובלשון הרב קוק: "ההכללה העליונה... מולידה את גאונות הרוח... ומתוך שהיא כללית, מפני שבתוכה כלול כל, אינה יכולה על פי טבעה להוציא כל דבר משלטונה והכללתה ולכל היא נותנת מקום, בזה היא מרבה את הופעות האורה בתוך כל סגנוני החיים וגלויי הרוח, וחפץ הסבלנות היסודי שלה הוא ליתן מקום לכל נטיה של אור, של חיים ושל הופעה רוחנית".
הכלליות, אם כן, דורשת מידה לא מבוטלת של לימוד ושל העמקה, ובעצם מאחר ו"אין לך אדם שאין לו שעה ואין לך דבר שאין לו מקום" (אבות ד,ג), עיקר העבודה השכלית היא יצירת ההיררכיה בין האמיתות השונות. אכן, לנופף בדגל הכלליות הרי זה קל ממש כמו לנופף בדגל הפלורליזם, אך עיקר ההבדל בין השיטות הוא שהכלליות דורשת התמסרות והתמקצעות בכל שיטה, בכל עמדה, בכל תאולוגיה, פילוסופיה או זרם אומנותי, ולהכיר כל שיטה על פי עיקר עניינה 'כהכרת גוף חי על כל איבריו בתפקודיהם השונים'. זו היא גאונות הרוח שבכלליות, אשר בניגוד לפלורליזם היוצר עמדה נפשית אשר גוררת בהכרח עמימות וחוסר העמקה שמקורו בתפיסת העדר האמת, הכלליות מגלה, מרחיבה ומדרגת את צורותיה השונות של האמת.
11 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של יוֹסֵף
» ביקורות נוספות על הקריטריון לאמת הקריטריון למוסר - פלורליזם פנטיזם וכלליות בראי שיטת הרב ראי"ה קוק זצ"ל
» ביקורות נוספות על הקריטריון לאמת הקריטריון למוסר - פלורליזם פנטיזם וכלליות בראי שיטת הרב ראי"ה קוק זצ"ל
טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוֹסֵף
(לפני 11 שנים ו-10 חודשים)
תודה אבי
קראתי את הדברים בבלוג שלך. נהניתי מסידור הדברים ומהרצאתם. זו באמת סקירה טובה וממצה. תודה.
|
|
אבי טאוב
(לפני 11 שנים ו-10 חודשים)
יש קשר בין המהפכה הפוסטמודרני למהפכה הוירטואלית
יוסף, הביקורת שאתה כותב טובה וממצה. אתה מצליח לרכז בשורות קצרות תכנים שמתפרסים על פני עמודים ארוכים בספר של הרב קלנר. אני אישית תקוע אי שם באמצע הספר. מרגיש שהבנתי את הפרנציפ אך טרם הצלחתי לצלוח אותו עד קיצו. אם אתה - או גולש אחר - מעוניין בסקירה קצרה, שאני סבור שהיא יסודית, על ההבדלים בין המודרנה שמאייפנת את תקופת הרב קוק לבין הפוסטמודרנה שמתפשת היום - אתה מוזמן לבקר בבלוג שלי. הפעם כתבתי על זה בדיוק.
אז למי שרוצה קצת סדר בבלגן - מוזמן: http://rachokkarov.blogspot.co.il/ הבלוג בשלבי בנייה. |
|
יוֹסֵף
(לפני 12 שנים)
תודה לכל המשבחים והמגיבים :)
עולם ונצחיה אתם צודקים. הפלורליזם המוצג כאן הוא זה הנובע, או אולי יותר נכון, המוליד את התפיסה הפוסט-מודרנית.
סוריקטה, הדברים שאני אומר הם לפי הבנתי בדברי הרב קוק ובמשתמע מרוח הדברים בספר אבל אני לא מתחייב שהדברים משקפים בהכרח את דעתו של המחבר. לפי תפיסת הכלליות יש מי שאוחז באמת והוא כל אחד שמכיר בכך שהאמת היא כוללת כל, אבל אין מי שמכיר את כל האמת משום שהאמת היא כוללת כל ולעולם התפיסה של האדם מתרחבת ומתבגרת. ובלשון מתמטית, הכרת האמת שואפת לאין סוף. ההבדל העקרוני בין הפלורליזם לבין הכלליות הוא שהפלורליזם כתפיסה מתבצר בעמדה של שלילה וחוסר ידיעה. הפלורליזם נותן מקום לאחר לא מתוך הכרה בערך האמת שבו אלא מהתפיסה השוללת כל ערך שהוא ומתוך כך שגם אני וגם האחר לא אוחזים באמת. ומכאן הדרך קצרה לחוסר משמעות ולנהיליזם או בלשון הפוסט מודרנית לדה-קונסטרוקציה ופירוק המציאות. הכלליות, לעומת זאת מחייבת את האחר מתוך כך שהיא נותנת ערך לכל דבר. לכן הרב קוק מגדיר אותה כסובלנות האמתית, מפני שאינה נובעת מתוך שלילה אלא מתוך חיוב. המחבר מתייחס בדבריו לשאלה כיצד ניתן להקיף את כל הדעות והשיטות בעומק. לדעתי בנקודה הזו התשובה שלו לוקה מעט ברדידות. אני כשלעצמי חושב שניתן להקיף את מרבית הדעות והשיטות המרכזיות בתרבות העולמית בלימוד רציני של שנים ארוכות (אני לא מדבר כאן על המדעים המדויקים אלא על תפיסות מדעי הרוח), אבל באמת את כל הידע האנושי בוודאי שאין אפשרות לרכוש. יעל, אני מתנצל, כנראה שהבעיה היא אצלי שלא הצלחתי לפשט את הדברים כראוי. |
|
רץ
(לפני 12 שנים)
סקירה מאוד מעניינת ומבוססת על ידע בהחלט ראוי להערכה
|
|
עולם
(לפני 12 שנים)
סקירה מעניינת.
כמו נצחיה, גם אני מבין ממה שיוסף כתב כי מה שקרוי כאן "פילוסופיה פלורליסטית" מתייחס לגישה הפוסט-מודרניסטית הגורסת כי אין אמת יחידה ואולי גם אין אמת כלל אלא יש ריבוי "נרטיבים".
|
|
נצחיה
(לפני 12 שנים)
סוריקטה, זו עמדה שאינה פוסט מודרניסטית.
עמדה זו מניחה תחילה, שיש בכלל אמת. אני לא חושבת שיש הנחה שיש מי היודע את *ה*אמת, אבל היא מניחה שלכל אדם יש חיתוך כלשהו עם אמת כזו, ועל כן יש צורך לחשוב ולהעמיק ולחקור, מה כל אדם (או כל גישה, או כל יצירה, או כל זרם), תורם לתוספת בידיעת האמת הזו.
ואכן, זו גישה המתאימה יותר למאה ה-19, עידן של אנשי אשכולות, שבו אנשים לא הצטמצמו לראיית התחום הצר שלהם, אלא התפרשו על ענפים ותחומי ידע רבים. |
|
סוריקטה
(לפני 12 שנים)
מאד בעייתית בעיני העמדה שאתה מציג כאן,
כיוון שלפיה, אם הבנתי נכון, יש מי ש"יודע" מהי האמת, אחרת, על פניו, גם התיזה הזאת עשוייה להוליד פלורליזם כיוון שיהיו עמדות כלליות שונות, כל אחת מהן תשים דגשים אחרים ותייחס משקל שונה לזרמים השונים.
זה גם קצת מזכיר לי את המדענים של המאות השבע עשרה והשמונה עשרה שהיו פיסיקאים וכימאים ומתימטיקאים, הכל הכל יחד, כי הידע היה מצומצם כך שאדם אחד יכול היה להכיר את כולו. היום נסיון כזה היה מוליד רדידות וחוסר העמקה. |
|
yaelhar
(לפני 12 שנים)
זו הפעם השניה שאני קוראת את הביקורת הזו.
ולא מבינה שומדבר. אתה כותב על דברים מסובכים מדי לידיעותי הדלות בנושא...
|
11 הקוראים שאהבו את הביקורת