הביקורת נכתבה ביום שבת, 30 ביולי, 2011
ע"י איילת
ע"י איילת
כשסיפרתי לחברה שלמדה מחשבת ישראל על הספר הזה, היא אמרה לי משפט די מדהים: כל הסטודנטים שלומדים בחוג למחשבת ישראל מתחילים לשנוא את היהדות. אמירה מפתיעה ולמרות שאני חילונית גמורה היא גם עשתה לי צביטה בלב ונראה לי שאין צורך להסביר למה. מה שכן צריך להסביר זה מדוע היא אמרה את מה שהיא אמרה, אילו דברים ביהדות יכולים לגרום לתחושה שלילית כל כך חזקה. אז נכון, אני כחילונית לא לגמרי מופתעת מתחושת הרתיעה כלפי הדת היהודית, שערכיה משתקפים לא פעם בפסקי הלכה אבסורדיים, בקביעות מקוממות, למשל בכל הקשור למי שאינו יהודי (היזכרו ב"הלכות הריגת גוי" שדובר עליהן לאחרונה) ועוד כהנה וכהנה דברים, אך עדיין טבועה בי התחושה שקיימים גם צדדים יפים ביהדות ומפליא שסטודנטים שלומדים את התחום לעומק, מפתחים תחושה כל כך חד צדדית (כמובן, קיימת האפשרות שחברתי הגזימה בדבריה ובכל זאת נראה לי שיש טעם להתייחס אליהם ברצינות).
כאמור, השיחה הזו התקיימה בעקבות הקריאה בספר "הדת קמה על יוצריה". ספר שמצליח להסביר היטב מה מקומם בדת היהודית. הוא מציג את עקרונות ההלכה היהודית ומראה שהיא מבוססת על ערכים שרחוקים מרחק שנות אור מהערכים של חברה נאורה המכבדת זכויות אדם ומאמינה בשוויון בין בני האדם (ולא בעליונות העם היהודי ובעליונות הגבר). הדברים האלה אינם בגדר חידוש, אך זה רק ברמה העקרונית. אני מצאתי עניין רב לקרוא ציטוטים מדברי חז"ל על נושאים שונים, כמו יחס ההלכה לחילוניים ולבני עמים אחרים, יחסה לנשים, לבעלי מום, לגרים, לבעלי חיים. מה אומר לכם? לא תענוג גדול לקרוא את זה. בכל הקטגוריות האלה בלי יוצא מן הכלל ההלכה לא יוצאת טוב. הומניזם? רחמים? אמפתיה לבעלי חיים? לא בבית ספרנו. ואם חשבתם שבחלוף השנים דברים השתנו, תחשבו שוב. ציטוטים של הרמב"ם ושל פוסקים בני דורנו המצויים גם הם בספר יוכיחו זאת. אותם עקרונות ואותן הכרעות מקוממות מוצאים את מקומם גם אצלם.
אחד הדברים שציערו אותי ביותר הוא הפרשנות של הרמב"ם לציווי "ואהבת לרעך כמוך", משפט חשוב ויפה שכולנו גדלנו עליו. מה רבה הייתה האכזבה לקרוא שההגדרה של רע כל כך מצומצמת: רעך הוא יהודי שומר מצוות בלבד. ואם הוא אינו שומר מצוות? "מצווה לשנאותו". גם הפסוק החשוב "ואהבתם את הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים" זוכה לפרשנות מצמצמת: הגר המדובר הוא לפי חז"ל גר שעבר תהליך גיור והפך ליהודי כמעט לכל דבר ועניין (גר צדק) ואילו גוי שלא התגייר, אלא מאמין בתורה וקיבל עליו שבע מצוות בני נח (גר תושב), אין מצווה לאוהבו.
ואולי זה המקום להרחיב על היחס ללא יהודים – לגויים, אשר לו מייחד הכותב פרק בספר:
הגויים נתפסים כבעלי תכונות ביולוגיות שונות מאלה של היהודים ובעלי תכונות ערכיות שונות. הביסוס לכך הוא פסוק מספר יחזקאל: "בשר חמורים בשרם וזרמת סוסים זרמתם" (יחזקאל, כ"ג, 20). כלומר, הם נדמו בעיני חכמים לבהמות וכל היחס אליהם נגזר מכך. מבחינת החוקים: רוצח אדם דינו עונש מוות אלא אם הוא רצח גוי. במקרה זה הוא אינו נענש בבית דין. וכן: גוי הנמצא בסכנת מוות, כגון אם נמצא בבור עמוק, אין מצילים אותו: "הגויים... לא מעלין (מהבור) ולא מורידים (אל הבור)". וגם בימינו הגישה לא השתנתה: הרב עובדיה יוסף, לדוגמה, קבע כי כהן המברך את העם בבית הכנסת, ידיו צריכות להיות נקיות מעוון הריגה, אך הריגה לצורך העניין היא הריגה של יהודי בלבד. הריגת גוי אינה פוסלת את הכהן לברך את העם בבית הכנסת.
כותב הספר, ירון ידען, מתקומם בספר נגד העובדה שהרבנים בימינו, אף על פי שנראה שלחלקם קשה עם חלקים שונים בהלכה, אין להם את האומץ להתנער מהם ולומר שיש לשנות אותה. גם אם הם נוטים לשוויון ולהגינות, ברוח ימינו, הם אינם עושים את הצעד המתבקש הזה. ומכיוון שלדת יש דריסת רגל במוסדות המדינה – בתי הדין הרבניים הם הדוגמה המובהקת לכך – יש לקיבעון הזה של אנשי הדת רלוונטיות גם לחילוניים, שנאלצים לעתים לסבול מנחת זרוען של תפיסות מפלות ומקוממות להחריד. הכותב מצביע על האבסורד שיש ביחס של החילוניים כלפי הדת והדתיים. החילוני מאפשר לרבנים, שמחזיקים בעמדת ההלכה כלפי החילוני – עמדה מתנשאת המצדיקה אפליה נגדו – להשפיע על חייו ולהחליט החלטות הנוגעות לו, שלא לדבר על הערכים השונים המנחים אותם, ערכים שאין בינם לבין ערכי האדם החילוני דבר (אם למנות כמה מערכי החילוני: שוויון, הומניזם, שלטון החוק, חופש). נראה שהכותב מנסה לפקוח את עיניהם של החילוניים ולהבהיר להם במה באמת מאמינים הרבנים (וגם אם לא מסכימים, הרי שעדיין דבקים), המצטיירים להם כאנשים מתונים וסובלניים.
במהלך קריאת הספר תהיתי מדוע הכותב לא מזכיר זרם חשוב ביהדות שבעצם יישם הלכה למעשה את רעיונותיו. והכוונה היא לזרם הרפורמי. הזרם הזה היה אמיץ מספיק לומר שחלקים מההלכה אינם מתאימים עוד לימינו. הם מבטאים ערכים שהיו מקובלים לפני אלפי שנים אך לא כיום, ולכן אין ליהודים מחויבות לנהוג על פיהם. כך ביחס למעמד האישה, ביחס לרעיון של עליונות העם היהודי (הרפורמים ויתרו על הרעיון של העם הנבחר) ועוד. כך הדת לא תקום על יוצריה, כפי שהוא רוצה.
אסיים בציטוט מגב הספר: "ספר זה מעניק בסיס ותשתיות ידע למי ששייכות, זהות, דת ולאום טורדים את מנוחתו". יש לציין שגם הוא עצמו טורד מנוחה ומנפץ איזה סוג של מיתוס עצמי שיש לנו לגבי עצמנו (לפחות לחלקנו) בכל הקשור לערכים של דתנו (ובכוונה אינני אומרת של עמנו, כי יש הבדל. רובו של עמנו כיום אינו דבק בערכים המבוטאים בספר, כך לתחושתי לפחות). הוא כמובן גם מאפשר להבין טוב יותר ולא להיות מופתעים מקביעות שונות של רבנים ומעמדות של מפלגות דתיות, למשל ביחס לעובדים זרים וביחס לקדושת החיים של מי שאינו יהודי.
22 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלי
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
לדעתי
ירון ידען הוא ידען גדול אך לא עמקן
כאשר בוחנים דת מסויימת או שיטה מסויימת יש לבחון אותה מץוך האספקלריה של אותם זמנים ומתוך כך להקיש אל המציאות העכשווית. יש הרבה הלכות ותפיסות שבימינו אנו רואים אותם כהזויים וכחסרי טעם ויסוד, אך זאת למראית עין בחינה מעמיקה יותר עשויה להניב מסקנה אחרת. ירון ידען כותב את הדברים כמי שמבקש לעשות נפשות ליציאה מהדת, ועל כן יש לקחת את דבריו בערבון מוגבל, בדיוק כשם שיש לקחת את דבריהם של כותבים תעמולניים המבקשים לעשות נפשות לדת. לצורך אעניין אשתץמש בדוגמה של מצות ואהבת לרעך כמוך. נכון שהציויי של ואהבת לרעך כמוך הוא מוגבל לקהל יעד מסויים, אך המושג כאן של אהבה אינו מושג רגשי וכן מושג השנאה אינו במובן רגשי, התורה לא מצווה כלל על רגשות, כיתד אפשר לתת ציווי להרגיש משהו? ירון ידען לא נתן דעתו לכך ובכך החטיא את המטרה. ולעצם ההגבלה אין מה להיבהל ממנה והיא די טבעית. כל מדינה וכל חוק מוגבל באופן טבעי לאזרחים הגרים באותה טריטוריה, כך גם לגבי הזכויות שמדינה מעניקה לאזרחיה. מי שלא נחשב אזרח במדינה אינו זכאי לאותם תנאים והטבות כפי שזכאי להם תושב הקבע. הבחנה זו ברוררה לכולנו. ובדיוק זוהי הכוונה בציווי ואהבת לרעך כמוך שהוא מוגבל רק לקהל היעד שאליו מכוון החוק. הדבר לא נובע מהפליה ומגזענות, אלא זהו טבעו של כל חוק שהוא מכוון אל נמעניו בלבד. ושוב חשוב להדגיש שהציווי ואהבת לרעך כמוך, לא מתייחס למישור הרגשי ובשביל לעמוד על כך יש לקרא את ההלכות העוסקות בכך. |
|
אברהם
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
איילת. אני מתנצל
שלא עניתי לך על תגובתך.
פשוט לא קבלתי הודעה שיש תגובה שלך. לפחות מן הנימוס הייתי צריך לענות ואפילו דבר-מה. קבלי את התנצלותי. |
|
איילת
(לפני 13 שנים ו-8 חודשים)
לאברהם - תגובה על תגובתך
שלום אברהם. אכן העלית תמיהות והשגות. אנסה להשיב לך. קודם כל, באשר לדבריך על דברי הרמב"ם. זה המקום לומר שכל מה שכתבתי הם ציטוטים מספרו של ידען. לא הייתי מעלה בדעתי להוסיף פרשנות משלי ולייחס לרמב"ם הנחיה לשנוא את הגויים. הדברים מצוטטים בעמודים 27 ו-28 בספר. הנה הדברים כפי שהם מופיעים בספר: "מצווה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו שנאמר ואהבת לרעך כמוך" (רמב"ם, משנה תורה, הלכות דעות, פרק ו, הלכה ג'). וכן: "ודוקא שהוא רעך בתורה ובמצוות, אבל אדם רשע שאינו מקבל תוכחה - מצווה לשנאותו, שנאמר, 'יראת ה' שנאת רע', ואומר, 'הלא משנאיך ה' אשנא וגו'" ובמראה המקום של משפט זה כתוב: שם, בפירוש על הרמב"ם, הגהות מיימוניות, אות א. אחר כך באה פרשנותו של כותב הספר, ידען: "משמע, אדם הירא את אלוהים צריך לשנוא את הרע - את מי שעובר על ההלכה ואינו שומר תורה ומצוות". בעניין זה מופיע ציטוט נוסף, הפעם ממסכת "אבות דרבי נתן": "ושנאת הבריות כיצד?... אהוב את כולם ושנא את המינין ואת המשומדים [הממירים את הדת] ואת המסורות". אלה הדברים המצוטטים. עם זאת, מכיוון שאינני מצויה בכתבי הרמב"ם, אינני מרגישה שאני יכולה להוסיף פרשנות משלי לדברים. אני רק יכולה להניח שיכולות להיות פרשנויות שונות לדברי הרמב"ם ואנשים שונים ייאחזו באמירות שונות שלו וגם יפרשו אותן בדרך שונה. אולי כדאי לך לעיין בספר ולבדוק את הציטוטים המופיעים שם למכביר. בעניין הציטוט של דברי חברתי - ברור שזו התרשמות ולא ממצא מדעי. הבאתי את הדברים כי הם הפתיעו אותי ואני מניחה שלא רק אותי, ונראה לי מעניין לשתף את הקוראים באתר בדברים. בכל אופן, אני מודה לך על תגובתך, משום שחשוב לשמוע דברי ביקורת מעין אלה, שמעוררים ספק ומחשבה, ואולי יום אחד, כשיהיה לי זמן, באמת אתעמק בדברי הרמב"ם בהקשר הזה ואגלה שאכן לא היו דברים מעולם. שוב, תודה לך. איילת
|
|
אברהם
(לפני 13 שנים ו-8 חודשים)
איילת ביקורת על ביקורת.
שלום רב.
קראתי בעיון רב את ביקורתך. על הספר. מבלי להתייחס לביקורת - כביקורת, עלו אצלי מספר תמיהות והשגות. את כותבת בפיסקא השלישית (דעתך, או ציטוט ?)... "אחד הדברים שציערו אותי ביותר הוא הפרשנות של הרמב"ם לציווי "ואהבת לרעך כמוך", משפט חשוב ויפה שכולנו גדלנו עליו. מה רבה הייתה האכזבה לקרוא שההגדרה של רע כל כך מצומצמת: רעך הוא יהודי שומר מצוות בלבד. ואם הוא אינו שומר מצוות? "מצווה לשנאותו". אכתוב לך את המקור עצמו של הרמב"ם (מתוך משנה תורה) בספר המצוות להרמב"ם: עשה רו ♦ מנין המצוות להרמב"ם: לאהוב כל בני אדם מבני ברית, שנאמר: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא יט, יח. "ואהבת לרעך כמוך". רמב"ם הלכות דעות פ"ו. ד מצוה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו, שנאמר "ואהבת לרעך כמוך" ... ראשית: היכן למדת מדברי הרמב"ם שלא לאהוב יהודי שאינו שומר תורה ומצוות. שנית: גם נניח לשיטתך: האם אי אהבה היא בהכרח שנאה ? בין אהבה לשנאה יש למעלה מ 5 שלבים: לחבב, התעלמות, תיעוב, ועוד, ורק אח"כ מגיעה - אם בכלל- שנאה. אי אפשר ללמוד מכלל הן לאו. ואם את לא אוהבת מישהו, אין בהכרח שאת שונאת אותו. עוד כתוב: לא תתעב אדומי - כי אחיך הוא. לא תתעב מצרי - כי גר היית בארצו. ואם על הגויים כך, על אחת כמה וכמה לישראל. אם את ציטטת מתוך הספר של מר ידען, אין לי אלא להלין על הסופר, שלכאורה את מביאה את דבריו, אולם מאחר והבנתי - לעניות דעתי - שאלו הן התובנות שלך, לפחות מן ההגינות לקרוא ולהבין את דברי הרמב"ם. גם בעניין הגר, יש לי השגות רבות. גם בעניין הפיסקא הראשונה שבה את מביאה דיברי חברה "כל הסטודנטים שלומדים בחוג למחשבת ישראל מתחילים לשנוא את היהדות....". איזה סוג זה של אמירה ? החברה שלך עשתה סקר בין הסטודנטים, וזה מה שאמרו לה כולם, או שזו "התרשמות"?. שערי בנפשך שהיית מצטטת מאפלטון דבר שהוא לא כתב כלל, הרי כולם היו אוכלים אותך "בלי מלח" ?. למה את צריכה להסתמך על מישהו (הסופר) שמצא לו איזו דרך לעוות דברים שלא היו ולא נבראו, ואפילו משל לא היו. ? אני מוכן לשבת אתך בכל עת שתבחרי לקרוא את דברי הרמב"ם במקור, ותגידי בעצמך אם אכן זו ההבנה הנכונה. בכדי להסיק מסקנות, צריך לפחות לקחת נתונים ולא פרשנות של מישהו אחר. בכל הכבוד הראוי ובברכה. אברהם |
|
חמדת
(לפני 13 שנים ו-8 חודשים)
איילת - ביקורת כתובה באופן
מרתק ונפלא ,ודעתי כדעתו של אלון . יש לנו פה באתר דוגמאות למכביר של אנשים דתיים והם אינם עשויים ממקשה אחת ,אברהם ,ומייקל כדוגמא -תמיד בצד החיי ותן לחיות , ואילו זה ששונא אפילו את היהודים שגרים בנכר .
|
|
panyola
(לפני 13 שנים ו-8 חודשים)
אהבתי לקרוא את דעתך
ומה שאת כותבת ובמה שהספר עוסק בעצם תואם את עמדותי
לחלוטין. ביקורתך טובעה ענינית ממצה. נהניתי לקרוא |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 14 שנים ו-2 חודשים)
כן, אני יודע
שהוא היה רב. גם אני הייתי דתי. נאיבי לחשוב שמישהו שיצא ממשהו למען עמידה במשהו, לא ינסה לקעקע בכל מחיר את המקום שיצא ממנו. אחרת, למה יצא משם?
|
|
ניר
(לפני 14 שנים ו-2 חודשים)
אלון, לא יודע אם העובדה הזו ידועה לך
אבל ירון ידען היה בעברו רב. וגם אם נמחק לרגע את העובדה הזו... לשמוע מישהו שיצא מתוך העולם החרדי והתחנך חינוך כזה, ועזב את חייו ואת משפחתו למען עמידה בעקרונותיו ואמונתו, לעולם לא יגרום לי לחשוב שמדובר במישהו ששם לו למטרה להכפיש ציבור מתוך שנאת חינם. חבל שאתה רואה זאת כך, אני רואה זאת כמבט ישיר לבעיה, אחת הגדולות הקיימות במדינה, שרבים מעדיפים להסיט ממנה את עיניהם.
|
|
Bookworm
(לפני 14 שנים ו-2 חודשים)
כל דת באשר היא דת היא כזאת
הכאב שלך אולי נובע מהיותך יהודיה ומהעובדה ש"עניי עירך קודמים" אבל הדתות (בעיקר המונוטואיסטיות) הן more of the same וההבדלים בינהן לא גדולים. אלוהים הוא אולי ההמצאה הגדולה ביותר של האדם והדת (כל דת) היא אחת הטעויות הגדולות שלו. אבל יש תקווה. פעם העולם היה פוליתיאיסטי. היום ברובות הוא מונותיסטי - כלומר ישנו תהליך אבולוציוני של צמצום מספר האלים. המסקנה המתבקשת היא שבעוד כמה אלפי שנים, אם לא נשמיד את עצמינו לדעת, כנראה שנתפקח משיגעון האלוהים וברגע שתוציאי מהמשוואה הדתית את האל - הכל יהיה נעים יותר.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 14 שנים ו-2 חודשים)
אפשר. אולי לא את כולם
תלוי מאיזו פריזמה, מאיזה הלך רוח, ואיזה מהציטוטים, ושל אילו אנשים. כשמספרים סיפור חד צדדי לחלוטין, את יכולה להדגיש את מה שצריך כדי לספר את הצד שלך, ולהסתיר את מה שלא מסתדר עם תפיסת העולם שלך. שני הצדדים עושים את זה נהדר. אני מוצא שידען אולי ידען, אבל הוא גם שנאן לא קטן. סליחה על החרוז. הכפול.
|
|
איילת
(לפני 14 שנים ו-2 חודשים)
לניר: תודה. מסכימה איתך.
נראה לי שהטענה לא מועלית כדי לא להפוך את המחאה למזוהה עם מפלגות מסוימות, כדי שתייצג את כל מעמד הביניים ולא רק חלקים ממנו. אלון: כן, זה ברור לי, אבל אתה יודע, משמעות הציטוטים המובאים מאוד ברורה, אי אפשר להבין אותם בדרך אחרת.
|
|
פָּלִימְפְּסֶסְט
(לפני 14 שנים ו-2 חודשים)
דעתי עם אלון
ידען היה רב שיצא בשאלה, ומהאתר שלו "דעת אמת" עולה תמונה אנטי-תאיסטית מוחלטת.
אבל הוא באמת אומר דברים חשובים, ובעיקר נדירים. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 14 שנים ו-2 חודשים)
קחי בחשבון שלכותב הספר
יש אג'נדה ברורה מאוד ונטייה מובהקת להראות צד אחד של המטבע.
|
|
ניר
(לפני 14 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת נפלאה
איילת, מסיר בפנייך את הכובע. חבל שימי מחאה אלה אינם מנוצלים להבעת קולות רבים שקוראים להפריד דת ומדינה. אין דרך טובה יותר לעזור לאנשים שלא שורדים את החודש, מאשר להשאיר את כספם בידם. ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה האזרח החילוני משלם את מחייתם של אלה המעוניינים לסלק אותו.
|
22 הקוראים שאהבו את הביקורת