![]() |
מאמרים על אמנות ישראליתמרדכי עומר
יצא לאור ע"י הוצאת בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, בשנת 1992, מכיל 389 עמודים, אמנות » אמנות ישראלית ויהודית
|
|
תקציר הספר
קובץ מאמרים זה מביא מבחר ממחקריו של פרופ' מרדכי עומר על האמנות הישראלית.
שני יעדים הדריכו את הבחירה במאמרים אלה: הבנתן של מגמות באמנות המודרנית, ומעקב אחר התפתחותה של האמנות הישראלית ביובל השנים האחרונות, על מגוון טלטלותיה הקיצוניות - מהנוף אל ההפשטה, מהמופשט אל הנשגב, מהנראה אל הפיוטי, ומהמושגי אל המוחשי. ריונים אלה מהווים מעין ציוני דרך לדרכה של האמנות הישראלית במאה ה־20: אך המבחר כולו אינו מתיימר לסכם, ולו גם באופן חלקי בלבר, את התופעות והמהלכים החשובים בתולדות האמנות המקומית. מקומם של מספר אמנים חשובים נפקד כאן, והבחירה באמנים המופיעים, אם כי אינה שרירותית, היא סובייקטיבית ביותר.
המאמרים דנים במספר מצומצם של אמנים, שמבעם האמנותי משיק לתחומי העניין של המחבר. נקודות אלה של מפגש רעיוני עוררו אותו לתהות אחר אותם יסודות מכוננים, המונחים בתשתית מפעלו של כל אמן או משורר אמת. לא נעשה כאן כל ניסיון לכפות על העבודות תפיסה אידיאות כוללת או להעריך את היצירות לפי מידת התאמתן לתבנית רעיונית שנקבעה מראש. האמונה בגילוי האמנותי האישי ובפלורליזם במחקר, הובילה להעדפת ההתייחדות המירבית עם היצירה על פני המשנה ההיסטורית הסדורה. ברוח זו עוסקים המאמרים בפיענוח טווח המשמעויות של היצירה ובבדיקה של נסיבות הופעתה, ומשתמשים לשם כך בבל האמצעים שמחקר האמנות מעמיד לרשות החוקר.
למרות הוויתור על היומרה להעמיד מחקר היסטורי סדור, מאמרים אלה פותחים חלונות זעירים הניבטים אל מראות, שבהן משתקפת רוח התקופה.
שני יעדים הדריכו את הבחירה במאמרים אלה: הבנתן של מגמות באמנות המודרנית, ומעקב אחר התפתחותה של האמנות הישראלית ביובל השנים האחרונות, על מגוון טלטלותיה הקיצוניות - מהנוף אל ההפשטה, מהמופשט אל הנשגב, מהנראה אל הפיוטי, ומהמושגי אל המוחשי. ריונים אלה מהווים מעין ציוני דרך לדרכה של האמנות הישראלית במאה ה־20: אך המבחר כולו אינו מתיימר לסכם, ולו גם באופן חלקי בלבר, את התופעות והמהלכים החשובים בתולדות האמנות המקומית. מקומם של מספר אמנים חשובים נפקד כאן, והבחירה באמנים המופיעים, אם כי אינה שרירותית, היא סובייקטיבית ביותר.
המאמרים דנים במספר מצומצם של אמנים, שמבעם האמנותי משיק לתחומי העניין של המחבר. נקודות אלה של מפגש רעיוני עוררו אותו לתהות אחר אותם יסודות מכוננים, המונחים בתשתית מפעלו של כל אמן או משורר אמת. לא נעשה כאן כל ניסיון לכפות על העבודות תפיסה אידיאות כוללת או להעריך את היצירות לפי מידת התאמתן לתבנית רעיונית שנקבעה מראש. האמונה בגילוי האמנותי האישי ובפלורליזם במחקר, הובילה להעדפת ההתייחדות המירבית עם היצירה על פני המשנה ההיסטורית הסדורה. ברוח זו עוסקים המאמרים בפיענוח טווח המשמעויות של היצירה ובבדיקה של נסיבות הופעתה, ומשתמשים לשם כך בבל האמצעים שמחקר האמנות מעמיד לרשות החוקר.
למרות הוויתור על היומרה להעמיד מחקר היסטורי סדור, מאמרים אלה פותחים חלונות זעירים הניבטים אל מראות, שבהן משתקפת רוח התקופה.
פרסומת
לקט ספרים מאת מרדכי עומר
שם הספר |
---|
יצחק דנציגר |
פליציה בלומנטל :דיוקנאות |
אחרית דבר - ייצוגי קיץ באמנות ישראלית עכשווית |
יצחק דנצינגר |
אמנות ישראלית בת-זמננו |
לצפיה ברשימה המלאה, עבור לדף הסופר של מרדכי עומר
©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ
צור קשר |
חנויות ספרים |
ספרים משומשים |
מחפש בנרות |
ספרים שכתבתי |
תנאי שימוש |
פרסם בסימניה |
מפת האתר |
מדף גדול מדף קטן |
חיפוש ספרים