|
1.
|
|
111 עמודים``סיפור פיגמליון, אודות פסל עלמת האבן שהפכה לאישה בשר ודם, יכול לשמש מוטו לספר העוסק בדרכי הייצוג של האישה באמנות יוון בין התקופה הארכאית לתקופה הקלאסית.האישה כאדם לא נחשבה נושא ראוי באמנות.בתחילה עיצבו אמני יון דמויות של אלות, מפלצות ודמויות מן המיתולוגיה היוונית, אך לא התעניינו באישה האנושית. אלם בהדרגה החלו להופיע באמנות היוונית דמויות של נשים בנות תמותה. תהליכים היסטוריים וחברתיים הובילו לשחרור האישה מכבלי אגף הנשים בבית היווני. ולתחילתה של התייחסות לאישה כאדם וכאובייקט ראוי באמנות. כך השתנו דמויות הנשים שעוצבו על-ידי אמני יוון מאלות אבן יהירות, קרירות ומתנשאות – לנשים בששר ודם.בספר זה נעשה ניסיון לעקוב אחר שלביו של תהליך השינוי בחשיבה וביצירה היוונית, וזאת באצעות בחינת המקורות הספרותיים והאומנותיים וניתחם.ד``ר ציונה גרוסמרק מכהנת כראש החוג ללימודים רב-תחומיים במכללה האקדמאית תל-חי ועוסקת בהוראה ובחקר תרבויות העולם העתיק....
|
2.
|
|
...וכך נמים גיבוריה של מלחמת טרויה לצידם של גיבורי עלילות אחרות, תנומת עולמים כממלכתם של הדס ופרספונה, חולמים תהילת עברם. אלי יוון, בני אלמוות יושבי האולימפוס, שחיו ונשמו, אכלו מן האמברוסיה ושתו נקטר, אהבו, ושנאו, לחמו וכאבו כבני תמותה, קפאו כפסלי ברונזה ושיש וכציורי כלים המעטרים מדפי מוזיאונים וגלריות ברחבי העולם... ... ובעזרת חרוזיהם קמים לתחיה פסלי השיש והברונזה הקפואים, כקמים לתחיה `שחורי הדמויות` ו`האדומים` ומלווים אותנו במסע הקסום ``אל הליקון שלמוזות``, המסע אל ההליקון, ההר המקודש למוזות, הוא, איפוא, מסע להיכרות חדשה עם אמנות יוון, מפגש עם הפן שלה כאמנות נארטיבית. ד``ר ציונה גרוסמרק, חברת קיבוץ עמיר, הינה מרצה וחוקרת במכללה האקדמית בתל-חי. בספר אל הליקון שלמוזות קובצו לראשונה חלק מהרצאותיה של המחברת בנושאי מיתולוגיה ואמנות של העולם הקלסי....
|
3.
|
|
ספרה של ציונה גרוסמרק, אגדת המסעות, דן בסיפורי מסע בספרות חז"ל. כסוגה ספרותית צמחו סיפורים אלה ממסורות בעל פה שסופרו לאורך דרכי המסחר של העולם העתיק. נוסעים ששבו ממסעותיהם נהגו לספר על אודות החוויות שחוו, או שאימצו לעצמם סיפורים ששמעו מאחרים בהיותם בדרכים וסיפרו אותם כשהם הופכים את עצמם לגיבורי ההרפתקה. כדי להעביר את עוצמת החוויה נהגו לעיתים להגזים. סיפורי מסע חצו גבולות גיאוגרפיים וכרונולוגיים, וכדרכן של מסורות אוראליות השתנו תדיר. סיפורי המסע השתלבו ביצירות כתובות בספרות העולם. כאלה הם סיפורי המסע שמצאו את דרכם אל עולמם של חכמים והם משוקעים בספרות חז"ל. אגדת המסעות מתמקד בסיפורים אלה, תוך כדי התחקות אחר המוטיבים העממיים-אוניברסליים בהם המשקפים מגוון תרבויות שהשפיעו על יהודי תקופת המשנה והתלמוד, לצד בחינת הקשריהם לעולמם של חכמים.
שלשלת של נוסעים, ביניהם אישים אמיתיים ואחרים שהם יציר דמיונו של מספר-אומן, מחברת בין רבה בר בר חנה, הנוסע המובהק של אגדת חז"ל, לבין בנימין השלישי, גיבורו של מנדלי מוכר ספרים. חוליותיה של השלשלת הן חוליות ספרותיות, שהרי גם אם נסע המספר בדרכים אין למסעו קיום ללא הסיפור, ללא אגדת המסע.
ציונה גרוסמרק היא פרופ' אמריטוס של המכללה האקדמית תל חי. מחקריה עוסקים בחיי היום יום בתקופת המשנה והתלמוד; עמדה בראש החוג ללימודים רב-תחומיים ובראש התכנית לתואר שני בלימודי גליל; כיהנה כדקנית הראשונה של הפקולטה למדעי החברה והרוח במכללת תל חי....
|
|