“בסתיו 1982 יצא עמוס עוז ל"מסע אקטואלי בארץ ישראל": בהקדמה מצהיר המחבר כי אין זו תמונה מייצגת של ישראל בזמן כתיבתו, אבל בהחלט ניתן לומר שיש כאן מפגשים הפרושים על מנעד אוכלוסיות רחב, ומהווים חתך די קולע של כל מי שחי כאן בין הירדן לים: חרדים משכונת גאולה בירושלים, בני עדות המזרח מבית שמש, מתנחלים בתקוע ובעופרה, ערבים ברמאללה ובירושלים, וביניהן גם אשדוד וזכרון יעקב.
30 שנה חלפו, ונראה שכלום בעצם לא השתנה. נכון, קרו כמה דברים בשנים האלה: בית שמש כבר לא מזוהה רק עם מזרחים אלא גם עם יריקות; ברמאללה כבר לא כל כך כדאי להסתובב, והחרדים בירושלים פרצו כבר מעל ומעבר לשכונת גאולה הותיקה. ובכל זאת – ברגעים מסוימים הרגשתי שאני קורא טור בעיתון סוף השבוע. אותם ויכוחים ישנים, אותן שאלות, אותו מחסור עצום בתשובות.
בשנת 1982 דיבר עמוס עוז על "הבעיה הפלשתינית", בלשונו, והיטיב לתארה, או שמא היטיב לנבא לאן תגיע שלושים שנה מיום כתיבתו. הוא מספר על נאומי בגין ופרס בפתיחת מושב החורף של הכנסת: "חרף הניגוד, היה מכנה משותף מדהים לשני הנאומים: מגרון שניהם לא דיברו החזון והתקוה והמוסר אלא דיבר הפחד. פחדיו של בגין מפני 'קטיושות על סף בתינו' ופחדו של פרס מפני המדינה הדו-לאומית, הבעיה הדמוגרפית וכו'". רק החליפו את השמות והרי לכם כאן ועכשיו בארץ ישראל, בחורף 2012.
ואצל עמוס עוז, כמו שרק הוא יודע, המלים זורמות כנחל שוצף. החדות והרגישות מונעות מאינטלקט מרשים. אפשר להסכים ואפשר להתנגד לדברים, אבל דבר אחד בטוח – אי אפשר להתעלם מהכנות ומהמבט הישיר אל המראה ממנה נשקפת המציאות הישראלית במלוא מורכבותה.”