האדם מחפש משמעות

מבוא ללוגותרפיה

ויקטור פראנקל

יצא לאור ע"י הוצאת דביר, בשנת 1970, מכיל 168 עמודים, תירגום: חיים איזק. פסיכולוגיה » פסיכולוגיה - כללי


הוסף לסל
קנה חדש: ₪84.00 ₪75.60





ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
4.358
201 בנים   198 בנות
גיל ממוצע:36
23762 התעניינו בספר


תקציר הספר
ויקטור א' פראנקל הוא מייסד תורת הלוגותראפיה, הנחשבת כאסכולה הוינאית השלישית בפסיכותראפיה אחרי קודמותיה-הפסיכואנליזה של פרויד והפסיכולוגיה האינדיבידואלית של אדלר.
מכהן כפרופסור לנאורולוגיה ולפסיכיאטריה בבית - הספר לרפואה של אוניברסיטת וינה, משמש פרופסור ללוגותראפיה באוניברסיטה הבינלאומית של ארה"ב אשר בסן דייגו, בעל תוארי ד"ר כבוד שהוענקו לו מטעם אוניברסיטאות שונות, ובמרוצת - השנים הוזמן להרצות את תורתו ב - 138 אוניברסיטאות ויותר בכל רחבי העולם.
מאמרו הראשון נתפרסם בשנת 1924, על - פי יוזמתו של פרויד.
מאז חיבר 26 ספרים שתורגמו ל - 18 שפות, לרבות סינית ויפנית.
המהדורה האנגלית של הספר "האדם מחפש משמעות", שתרגמו לעברית מובא בזה, זכתה בארה"ב לתפוצה של שני מליון עותקים.
ספר זה, כדברי אולפורט בהקדמתו, הוא "מבוא מרתק לחשובה שבתנועות הפסיכולוגיות של ימינו", הלוגותראפיה, שעיקרה בזה, לדברי הוגה ומייסד, שהיא "מביאה את תפיסת - עצמו של האדם לכלל שלמות אחת...ומרכזת את תשומת - לבה בגישושיו של המין האנושי אחר משמעות נעלה יותר של חיי - האדם".


בספרו הנודע "האדם מחפש משמעות" (שפורסם לראשונה ב-1946, ונמכר בלמעלה משני מיליון עותקים) מתעד פראנקל את חוויותיו כאסיר במחנה השמדה נאצי ומתאר את גישתו הפסיכותרפית למציאת משמעות בחיים. פראנקל נחשב לפורץ הדרך לגישת האקזיסטנציאליזם כאמצעי בפסיכותרפיה.
מאמרו הראשון נתפרסם בשנת 1924, ובחייו כתב 27 ספרים, שתורגמו לשפות רבות.


הקורא עיר הקורא מתי
אורבנית נתניה לפני 4 שנים ו-8 חודשים מענה
סבאבי שדוד לפני 4 שנים ו-7 חודשים מענה
ענת רמת גן לפני 4 שנים ו-6 חודשים מענה
יעל בורגתה לפני 4 שנים ו-5 חודשים מענה
זהבית באר שבע לפני 4 שנים ו-4 חודשים מענה
מיכל מזרחי חולון לפני 4 שנים ו-1 חודשים מענה
אבנר חדרה לפני 3 שנים ו-10 חודשים מענה
אבי מודיעין לפני 3 שנים ו-8 חודשים מענה
אסקטיק חיפה לפני שנתיים ו-10 חודשים מענה
דור פתח תקווה לפני שנתיים ו-9 חודשים מענה
ירון אורנן חיפה לפני שנתיים ו-9 חודשים מענה

רשימות קריאה בהן מופיע האדם מחפש משמעות - מבוא ללוגותרפיה
ממתינים לקריאה | שרון בת 22 ממרכז שפירא רשימת הקריאה עודכנה לפני 22 שעות

ספרי עיון | נינה בת מתל אביב רשימת הקריאה עודכנה לפני 20 שעות

הקטלוג המאוחד - השאלה מספריות ציבוריות
שם הספריה זמינות הזמנה הזמנה עד הבית

ספרייה עירונית כרמיאל

יש עותק פנוי [ הזמן הספר ]

השוואת מחירים מחברי סימניה
שם המוכר מיקום מצב הספר מחיר מבוקש
איל

תל אביב 052-8383390

טוב 32 ₪ [קנה משומש]
אפרת

ירושלים

חדש לגמרי 50 ₪ [קנה משומש]
zeno כולל משלוח zenobooks@yahoo.com

עין הוד

כחדש 45 ₪ [קנה משומש]
תולעת ספרים

גבעתיים

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
ילקוט - מופת 02-6257058 משלוחים בארץ ולחו

ירושלים

חדש לגמרי 42 ₪ [קנה משומש]
יהודית: 052-4230162

מרכז

כחדש 40 ₪ [קנה משומש]
תמר

חיפה

כחדש 40 ₪ [קנה משומש]
Hassone

מודיעין

כחדש 25 ₪ [קנה משומש]
רונן

באר שבע

חדש לגמרי 50 ₪ [קנה משומש]
כל בחור וטוב לנשק

תל אביב-יפו

רעוע 30 ₪ [קנה משומש]
חיסול אלפי ספרים 10=20 שח שטיין ספרים -0528265504 החנות הכי טובה בירושלים

50 אחוזי הנחה על רוב הספרים בחנות===========================חיסול מבחר גדול=10=20 שח ירושלים כ-ס

כחדש 30 ₪ [קנה משומש]
קרון ספרים 04-9533461

קרית טבעון

כחדש 45 ₪ [קנה משומש]
מיכלקי

בת ים

כחדש 40 ₪ [קנה משומש]
ילקוט

ירושלים

חדש לגמרי 42 ₪ [קנה משומש]
אינטלקט 2 - מבצע בחנות בלבד ! - 5 ספרי קריאה ב 100 ממתומחרים עד 38

מבצע בחנות בלבד - 5 ספרי קריאה ב 100 רק בחנות

כחדש 45 ₪ [קנה משומש]
מרתף הספרים

חיפה 048625719

טוב 40 ₪ [קנה משומש]
טל

חדש לגמרי 48 ₪ [קנה משומש]
כאבטן

תל אביב

כחדש 40 ₪ [קנה משומש]
מיכל

ראשון לציון

חדש לגמרי 50 ₪ [קנה משומש]
סימס

תל אביב

כחדש 35 ₪ [קנה משומש]
אספרן

הוד השרון

טוב 30 ₪ [קנה משומש]
בוק שופ ר

רג

חדש לגמרי 65 ₪ [קנה משומש]
שמר

גבעת שמואל

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
eladbdv

תל אביב

חדש לגמרי 45 ₪ [קנה משומש]
shan-shan

כפר סבא

בינוני 30 ₪ [קנה משומש]
eve

Jerusalem

טוב 25 ₪ [קנה משומש]
קוסטא

תל אביב

כחדש 25 ₪ [קנה משומש]
דניאלה

רחובות

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
הנסיך הקטן

ת"א

טוב 36 ₪ [קנה משומש]
פסיכולוגיה עברית

פרדס חנה-כרכור

חדש לגמרי 72 ₪ [קנה משומש]
ויקטורי מון

תל אביב

כחדש 30 ₪ [קנה משומש]
singlemonster

ירושלים

כחדש 40 ₪ [קנה משומש]
בונדי

רמת גן

כחדש 45 ₪ [קנה משומש]
אירית

רמת גן

כחדש 30 ₪ [קנה משומש]
אוהב ספר !

פתח-תקוה

טוב 35 ₪ [קנה משומש]

בלו-בלו

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

68 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
יום השואה. יום שבו אני רוצה להיכנס מתחת לשמיכת פוך גם בחום הכי גדול ולהיעלם. בשנים האחרונות הרגשתי שזו זכותי. דור שני. אבא ניצול שואה. גדלתי לתוך זה ואני לא צריכה יום מלאכותי פעם בשנה שיזכיר לי. אני ממילא זוכרת. תמיד. כל הזמן.
השנה זה שונה. אבי נפטר לפני חודש וחצי. זהו יום השואה הראשון שאני לבד. דור שני שהוא נציג של הדור הראשון כי הדור הראשון כבר איננו. אני לא יכולה להיעלם מתחת לפוך. אין לי זכות. עכשיו אני הפה של אבי, עלי מוטל להעביר את הסיפור שלו. שלא ישכח לעולם. אני זוכרת אבל צריך שכולם יזכרו.

מאז שנפטר רציתי להנציח את זכרו בביקורת כאן ולא ידעתי במה לבחור. מלבד הקלאסיקות הרוסיות לא היה לנו טעם ספרותי משותף. אבי קרא רק "ספרות יפה". ספרים קלילים נראו לו בזבוז זמן מוחלט. לספרות עברית הוא לא התחבר. את קפקא שאני אוהבת הוא לא סבל. הוא קרא המון ביוגרפיות, היסטוריה צבאית, פילוסופיה. הוא קרא המון, ובהרבה שפות.

היום נתקלתי בספר הזה, "האדם מחפש משמעות" על מדף הספרים שלי. זה ספר שיש לי מאז התיכון והשפיע עלי עמוקות. בספר פרנקל מתאר את חוויותיו כאסיר במחנה השמדה. הרעיון המרכזי שמאחורי הספר, אם אתמצת באופן פשטני, הוא שכדי לשרוד את החיים צריך למצוא מטרה. זה נכון בפרט כשהחיים מזמנים לנו סבל בל ישואר. "אם יש לך למה ראוי ומספיק חזק, תוכל לעבור כמעט כל איך". פרנקל גם טוען שבכל שלב לאדם יש את הבחירה איך להתייחס לסבל שלו, גם אם הנסיבות עצמן אינן בשליטתו. "במחנות הריכוז - במעבדה חיה זו ובמגרש ניסויים זה - ראינו אחדים מחברינו מתנהגים כחזירים, בעוד אחרים מתנהגים כקדושים. אפשרויות אלה ואלה גנוזות באדם; איזה מהן יגשים, דבר זה תלוי בהכרעות ולא בתנאים".

אבי לא הסכים עם פרנקל. הוא חשב שדבריו פשטניים. שאנשים בשואה בחרו לעיתים ברע כי חשבו שכך יצילו את קרוביהם. שהשורדים נצלו בעיקר בגלל מזל ותו לא. שכל המלחמה ההיא היתה כאוס מוחלט נטול משמעות.

בכל זאת בחרתי בספר הזה כדי לתאר את אבי. כי מעשיו מתאימים בדיוק לרעיון של פרנקל. אבי שרד ושמר על שפיותו כי היתה לו משמעות. טעם החיים שלו היה קריאה. ממש כך. הוא התחבא במרתף הבית שלו בליטא שהוחרם על ידי הנאצים. סבי כבר נרצח. אמו ואחותו היו פזורות אי שם. הוא הצליח להתגנב תוך סכנת חיים למשרדו של אביו ולקחת משם כל ספר שמצא. אלה היו בעיקר ספרי עריכת דין בגרמנית. אז הוא לימד את עצמו גרמנית וקרא את הספרים האלו עד שיצא מהמחבוא. משלב מאוחר יותר הוא התחבא בארון בכפר פולני. היה לו פנס, מצרך יקר ערך. אז הוא הצטופף בארון וקרא. כל מה שהצליח להניח עליו את היד. אלו שהחביאו אותו כבר ידעו שהילד היהודי המוזר הזה פשוט רוצה לקרוא ולקרוא ולקרוא. משם הוא למד לקרוא בפולנית. כך הוא למד גם יידיש איטלקית ואנגלית בנוסף לליטאית ולרוסית שלו. כשהסתיימה המלחמה הוא ידע לקרוא בשש שפות. את השפה השביעית, עברית, למד כבר כשעלה לארץ.

רציתי לסיים כאן באיזושהי פואנטה אבל אני לא יכולה לכתוב יותר. אני מתגעגעת לאבא שלי והדמעות מציפות את עיני.
Solipsism

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

27 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
זה מסוג הספרים האלה שכולם יודעים מה נמצא בין הכריכות ולכן אף אחד לא קורא. או לפחות זה היה נכון לגבי עד אתמול, עד שהחלטתי לעשות מעשה ולקרוא אותו.

זה מעניין שיש חוויות בחיים שגורמות לאדם לבכות למרות שאינו עצוב. או לפחות לא עצוב באופן מודע. להביט במחזה יפה של הטבע הוא אחד מהם. גם להבין משהו מסויים. בכוונה תחילה הזכרתי את הסייג שקשור למודעות כי כנראה מתחת לפני השטח יש הבנה כלשהי שהתגובה הראציונלית אליה היא אכן של עצב מזן מסויים. עצב של פרידה. עצב על החלוף.

עצב שאפשר להרגיש הרבה פעמים ברגעים האלה שבהם אתה מבין שאינך ילד יותר. עצב מהסוג האקזיסטנציאלי, שויקטור פרנקל מאלץ אותך בהומניות רבה ובעדינות להתעמת עימו.

העצב לגבי העובדה שאדם הוא האחראי הבלעדי לסבלו שלו. ההבנה הזו מבקעת איזה צלקת-לידה באגו השברירי שלך והופכת את כל כוח המשיכה הפסיכולוגי בו אתה נתון. וכך, במקום שהסלע הקשור לצוואר יגרור אותך למטה כפי שציפית, מגלה אתה כי הוא מתרומם למעלה. הבחירה היא בידך האם להשאר במקום ולמות או להתרומם יחד איתו.

כפי שכתבו קודמיי - זה ספר חובה. לא בגלל שהוא "חשוב" (והוא אכן כזה, לפחות מבחינת ההיסטוריה של הפסיכולוגיה והתרפיה) אלא כי הוא נותן (לפחות לי) כלים שאף פעם לא קיבלתי במקומות כמו בית ספר.

כמעט מיותר להזכיר כמה הספר הזה תורם לספרות השואה שלא במתכוון, לפחות על פי הסופר.
מתוקה

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

14 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
זהו לא ספר קל, אבל חשוב מאין כמוהו ומאלף.
אני באופן אישי נמנעת מלקרוא ספרי שואה - אך כאן אנו מקבלים זווית נדירה - פסיכיטאר שעבר בעצמו את השואה ומנתח אותה מהזווית המקצועית שלו.
אני עוד לא נתקלתי במסמך שכזה בנושא, ולדעתי זהו ספר חובה.
מה גם שהספר איננו כתוב ברובו כמסמך מדעי, אלא כסיפור אישי נוגע ללב, ממנו יוצא הסופר אל תיאוריה טיפולית שפיתח.
אחד הספרים החזקים שקראתי.
אסף

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

11 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ויקטור פראנקל, פסיכיאטר שכל בני משפחתו נספו במחנות ההשמדה, הצליח לשרוד במחנה הריכוז בזכות ההבנה שגם במצב הקיצוני בו הוא נמצא, הבחירה עדיין בידיו - הבחירה בין שמירה על ערכי המוסר לבין אובדן צלם אנוש (או בחירה במעשה התאבדות). הוא עשה זאת בדרכים שונות, החל משימור אהבתו אל אשתו ("זו הפעם הראשונה בחיי ראיתי את האמת כפי ששרו עליה משוררים כה רבים... האמת - שהאהבה היא המטרה הסופית והנעלה ביותר אשר אליה ישאף האדם"), דרך התפעלות משקיעת החמה ("בקתות הטיט האפורות המדכדכות היו ניגוד חריף לצבעים העזים, ואילו השלוליות שעל האדמה הבוצנית שיקפו את זוהר השמים") וניסיון לשמור על חוש הומור (על קאפו אכזרי בעל שיגעון גדלות סיפר פראנקל לחברו שהוא מכיר אותו כבר שנים רבות, עוד כשהיה "רק" מנהל בנק), כאשר השיא הוא הרצאות שהעביר מול קהל דמיוני: "פתאום ראיתי את עצמי עומד על הדוכן באולם הרצאות נעים, מואר היטב וחמים. קהל קשוב ישב לפני על גבי כורסאות מרופדות נוחות. הרציתי על הפסיכולוגיה של מחנה-הריכוז! כל מה שדיכא את רוחי באותו רגע, נעשה לפתע אובייקטיבי, מתואר מנקודת-הראות הרחוקה של המדע".
האסירים שהצליחו לשמור על צלם אנוש, היו אלו שמצאו משמעות ותכלית לחייהם (אדם אהוב אותו ישובו לראות או סיום מחקר/מפעל חיים שהופסק); במקרה של פראנקל עצמו היה זה כתב ידו, העותק היחיד של ספרו הראשון, שנלקח ממנו בבואו אל אושוויץ, והמטרה שהציב לעצמו הייתה כתיבתו מחדש: "אין ספק, כי רצוני העז לכתוב מחדש כתב-יד זה הוא שסייעני לעמוד בתלאות המחנה (...) בטוחני כי שחזור זה של כתב-ידי האבוד בחשכת צריפו של מחנה-ריכוז באווארי עמד לי לגבור על סכנת ההתמוטטות".

חלקו השני של הספר הוא תקציר עיקרי תורת הלוגותרפיה שפיתח ד"ר פראנקל, שבמרכזה עומדת שאיפת האדם למשמעות והבנה של חייו, הבנה שמקנה לו את הכוח להתמודד עם סבל ומצוקה קשים ככל שיהיו, וההכרה שהבחירה נמצאת בסופו של דבר תמיד בידיו: "במחנות הריכוז - במעבדה חיה זו ובמגרש ניסויים זה - ראינו אחדים מחברינו מתנהגים כחזירים, בעוד אחרים מתנהגים כקדושים. אפשרויות אלה ואלה גנוזות באדם; איזה מהן יגשים, דבר זה תלוי בהכרעות ולא בתנאים".
"אחרי ככלות הכל, האדם הוא אותו יצור שהמציא את תאי-הגז של אושוויץ; אבל הוא גם אותו יצור שנכנס קוממיות אל תאי-גז אלה ועל שפתיו תפילת שמע ישראל."

כדאי וחשוב לקרוא.
אבי 10 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
להבדיל מבצעירותי, הקריאה שלי היום כוללת גם את המרכיב הביקורתי. אני נמנע מ'לשתות' כל מילה מודפסת. חוש הביקורת פועל במרץ בקרבה למיתוסים. (טרומפלדור למשל 'לא בא לי טוב'). גם ד"ר פרנקל, המיטיב לתאר חוויות זוועה אותנטיות בצורה עניינית, קרה, עם מינימום (אם בכלל) התייחסות רגשית (ואתה הלא פסיכיאטר).
ברור שבכל כתיבה אוטוביוגראפית קיימת בחירה סלקטיבית של תכנים דוגמאות ו'רוח הדברים'. כך נעשה באופן מובהק גם בספר הזה.
ד"ר פרנקל מתאר את הדברים בריחוק. כאילו היה חוקר במעבדה המנתח ומסיק מסקנות. אלא שה'מעבדה' המסויימת הזו הייתה מורכבת כל כך, והניתוח פשטני כל כך.
האומנם לכל או אפילו לרוב יתר הנספים לא היה למען מה לחיות? האומנם שרדו ה'טובים ביותר'? האם יש בכלל מכנה משותף כלשהו בין אלה ששרדו? ברור שלא! אין בניתוחיו של ד"ר פרנקל שום התייחסות לנסיבות הפרטיות, שום התייחסות למידת החוסן הנפשי, שום התייחסות לאלמנט המזל... זה נשמע אומנם מאד חכם לטעון שאם יש לך למען מה לחיות, תוכל לשרוד הכל. אבל אז באה המציאות המרה וטורפת את הקלפים.
היה לי קשה להבין איך בתוך הסבל המתמשך והנורא לכאורה עומד לו אדם ומתבונן התבוננות אינטלקטואלית במתרחש. הרי בתנאי המחיה שמתוארים בספר לא רק שהאינטלקט מת, צלם האנוש כולו מת. איך צלם אנוש רעב מותש כואב מדוכא... מסוגל לנתח בצורה קרה כל כך? איך מי שהיה שם בעצמו לא מבין שמדובר בתנאי מחיה בלתי אפשריים. מעבר לקיצוניים. כאלה שכל ניסיון לתרגם אותם להכללות הוא במקרה הטוב דמגוגיה.

למרות האמור, קראתי בשקיקה. הזדעזעתי מתיאורי האכזריות והסבל, למרות שנדרשתי 'להרטיב' את התיאורים היבשים.
ןלסיום. משמעות זה חשוב. אבל בואו לא נשכח שמרבית בני האדם מבלים את חייהם עם מעט מאד מהדבר הזה הקרוי משמעות, לפחות כזו אליה מכוון פרנקל. וגם הם שורדים. לעיתים טוב יותר מבעלי משמעות עצומה...
. 7 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
הספר ידוע ומי שאינו מכיר את נושא הגישה שפיתח פרנקל ללוגותרפיה מומלץ.
אני מצרף כאן תשובה ששלחתי ל"יהודיה הנודדת" כך הכינוי שלה בנושא השוואה בין דתות:

יש ספר מעולה של ויקטור פרנקל העוסק בחיפוש משמעות. האדם מטבעו מחפש משמעות לחייו. הוא כותב שם פרק רחב המסביר את עיקרי תורתו הוא קרא לה "לוגו תרפיה" . פרנקל היה כלוא באושוויץ ותאר מנקודת ראותו הלוגו תרפית את המקום הזוועתי הזה, לטענתו אלו שהייתה עדיין משמעות לחייהם כמוהו נאבקו לשרוד ואלו שלא מצאו משמעות קבלו את גזירת המוות. (רבים התאבדו) בעיני ואני כמובן לא ממציא את הרעיון הוא ידוע ומובן הדתות ממלאות מקום מרכזי בחיפוש המשמעות של האדם לחייו. זה כנראה משותף למרביתן. את צודקת שנכון לקרא על דתות אחרות להשוואה. לדעתי לכל אדם ישנו במוחו איזה שהוא "רכיב" דתי ישנה בדיחה שאדם שחוזר בשאלה מציין "ברוך השם אני כבר לא דתי" הדת היא אמצעי לחיפוש משמעות לחיים. ישנן דרכים נוספות אבל משותף להן "בריחה מחופש"
ניסיון לחפש משמעות . לדוגמה בני הקיבוצים בעלייה שנייה הגיעו ממשפחות דתיות והפגינו התנגדות לדת. (אני עושה פה הכללה זה לא נכון לעשות) אבל היו רבים כאלו . הם ניתקו קשרים עם המשפחות בחו"ל אבל למעשה יצרו מסגרת - קולקטיב בעל כללים ברורים ומאד לא מתפשרים. הם חיפשו את המשמעות בחיים הקולקטיביים בקיבוץ.
ברגע שהקיבוצים החלו לאבד את המשמעיות הקולקטיביות שלהן, נקודת השבר שם כנראה המעבר של הילדים ללינה משפחתית, (זהו התסמין לתופעה) מאותו עת החלו להתפרק.
לכן בעיני הדתות ואידיאולוגיות בכלל הן ניסיון לחפש משמעות. הן מצליחות כל זמן שמצליחות "לספק את הסחורה". הנצרות נכנסה בנקודת שבר ביהדות. אגב היו לא מעט עכו"ם שהתגיירו בעת ההיא. אפילו רבי עקיבא אינו מזרע ישראל. הם התקבלו ליהדות בזרועות פתוחות והדברים באים לידי ביטוי בתפלת שמונה עשרה. שזו התפילה המרכזית ביום יום היהודי.
הארכתי מקווה שעניתי לשאלתך -כך נראים לי הדברים.

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

6 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
קטונתי מלבקר ספר זה.
האדם מחפש משמעות נכתב כעדות חיה לעולם הנראה הזוי בילתי אפשרי בידיוני, במקום הנורא ביותר ש"הצליחה" האנושות ליצור.
אושוויץ. במקום הזה בצל המישרפות חיו והומתו בני אדם.
במקום הזה נעשה העוול הנורא ביותר בתולדות האנושות על ידי עם שנחשב כאחד העמים התרבותיים ביבשת שנחשבת לתרבותית ביותר. ויקטור פרנקל ניצל ובזכותו יצאה תקווה גדולה לאנושות מתוך ערימות האפר ומתוך המשריפות.
הצליח להוציא את המיטב שבאדם -ספר חובה!!!!!
לא יכול בן תרבות לומר לא קראתי-כל מילה נוספת מיותרת.
טוביה

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

6 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ויקטור פרנקל יצר בספרו זה אופן התבוננות, סוג של הסתכלות על המציאות שרק בודדים יחידי סגולה יכולים לפתח, תוך כדי התמודדות יומיומית עם האפשרות הבלתי רצויה ביותר עבורו - למות.
על בסיס זה פיתח את שיטת הלוגוטראפיה האומרת בשיא הפשטות ובשיא הקיצור - ששום סבל לא יוכל לגבור עלינו בני האדם, כאשר יש לנו סיבה טובה שלמענה נחיה.
או במילים של ויקטור פרנקל (יש המיחסים זכות ראשונים לניצ'ה, אך לא זכור לי).
"אם יש לך למה ראוי ומספיק חזק, תוכל לעבור כמעט כל איך".
ויקטור פרנקל בספרו זה מייחס משמעות רבה לכך שכוח רצונו של האדם נובע יותר מראית העתיד הרצוי לו, מאשר תנאי המציאות. והנובע מכך שאם נתבונן בצרות שלנו כמשהו בר חלוף, יש לנו סיכוי אמיתי להתגבר עליהן, אם נראה אותן כבלתי נתנות לשינוי, הלך עלינו. הן תקפנה אותנו מכל עבר ולא נוכל להתגבר עליהן.
little

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

5 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
אני תלמידת כיתה י"א, כפי שאולי אתם יודעים י"א היא שנה עמוסה מאוד בנושא השואה ולא רק בגלל הבגרות בהיסטוריה אלא בעיקר בגלל המסע לפולין וכל המפגשים והלמידה סביבו. כשאמא שלי הביאה לי א הספר לקרוא, אני חייבת להודות, לא רציתי בכלל. הכתב היה קטן ומעצבן והסיפור היה נראה לא מובן וקשה מידי ובעיקר- לא היה לי כוח לעוד שואה (עם כמה שה נשמע רע). למרות כל התירוצים הללו, קראתי את הספר לבקשת אימי ואז הבנתי שזה עוד מקרה שאמא צודקת ואני טועה, מהמקרים שאני שונאת להודות בהם. הספר מתאר את החוויה האישית של פרנקל מהשואה, הוא כל כך עוזר להבין איך חיו אסירים במחנה אבל יותר מזה- כיצד הרגישו, מה עבר בראשם. אף מורה להיסטוריה או מדריכת פולין לא העבירה לנו סיפור כזה מרגש קשה ואפילו אופטימי. פרנקל בספרו מתעסק בנושאים שמניעים את האדם להמשיך ולשרוד- במקרה שלו האהבה שלו לאיתו שבאותו זמן כבר הייתה מתה והוא לא יודע.-מי שיש לו למה ישא כל איך- הספר נותן פרספקיטבה שונה לגמרי על השואה ועל החיים בכלל. הוא גרם לי לחשוב עליו ולהתעסק בו הרבה אחרי שסיימתי לקרוא אותו ומאז כבר קראתי אותו מספר פעמים. מומלץ בחום!
מפזר הערפל

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

5 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר שחשיבותו לא תסולא בפז. מסוג הספרים שלא די בקריאה בודדת כדי לרדת לעומקו (ובייחוד כדי להבין את החלק השני - מבוא ללוגותרפיה), אולם גם בהבנה ראשונית של הספר יש כדי לסייע בהבאת האדם אל אושר קצת יותר אמיתי, ולא של 'אושר' של מכונה - כפי שניסה לעשות פרויד כשדיבר על האדם ובחירותיו כתוצר של דחפים. ויקטור פראנקל מסרב לקבל את ההנחה שהאדם אינו אלא חיה מפותחת, וטענתו היא שהאדם הוא בעל אישיות עמוקה בהרבה, ועל אף דחפים ראשוניים מסויימים, ישנו מימד אחר בחייו, מימד שהוא מחוץ לאדם ואנוכיותו, וזהו מימד המשמעות. ובהינתן מימד זה, הופכים הסבל וההנאה בחייו של אדם לפחות קובעים. באמצעות דוגמאות למכביר, ובראשם סיפור הישרדותו וחוויותיו מאושוויץ, בנקל משתכנע גם הקורא בנכונות תורתו של פרנקל. אם ישנה משמעות לחיים - ישנו אושר, ואף עינוי וסבל לא יאפילו על כך. והסוד הגדול טמון בכך שהמפתח למשמעות כלל אינו תלוי בנסיבות חיצוניות, אלא הוא קיים תמיד בנו ומחוצה לנו ואנחנו אלו שמגלים אותו כל העת, ויש לנו בחירה חופשית לעשות זאת. בגרעין העמוק ביותר של אישיותנו אנחנו בני חורין (החירות - יסוד גדול בתורתו של פרנקל), ולכן תהיה זו בחירתנו הבלעדית למלאות את חיינו במשמעות ובאושר. "ודאי, האדם הוא יצור שהוצבו לו גבולות; חירותו מוגבלת. [אך] אין היא חירות מתנאים אלא חירות לנקוט עמדה כלפי התנאים." (עמ' 155) - וחירות זו קיימת תמיד, והיא שמאפשרת לאדם למצוא משמעות תמיד ובכל מצב.

---אזהרה: חפירה רצינית בהמשך---
אולם שאלה אחת הטרידה אותי לאורך רוב הספר: כיצד אדם שאינו מאמין בהישארות הנפש - ופרנקל פונה גם לכאלו - יכול להסתפק במשמעות זמנית לחיים הזמניים, כאשר ברור שמשמעות זו אינה אלא אשליה, אמצעי מתוחכם כדי להצליח להתמודד עם הסבל? אדם בעל כנות עצמית בסיסית אמור - להבנתי - להיתקל בקושי ביישום תורה זו. לדוגמה, חייל שנפצע קשה בזמן שעצר מחבל, אולם הציל בכך את חייהם של כמה אנשים. על פי פרנקל, ברור הוא שפציעתו של החייל לא תשפיע כהוא זה על אושרו, שכן החייל יודע שבמעשה זה הוא הציל חייהם של אחרים, ולכן יהיה ערך לסבלו ולא יהיה גבול לאושרו. אבל, למה? אם החייל בציור זה אינו מאמין בהישארות הנפש, כיצד הוא יכול להיות מאושר ביודעו שתוך זמן לא רב, לא יהיה כל ערך למעשהו??? לקראת סוף הספר, מציע פרנקל תירוץ לקושי זה, בפרק "חלופיות החיים". פתרונו לא פחות מגאוני: במקום לומר שהעתיד נצחי, הבה נאמר שהעבר נצחי, שכן העבר קיים תמיד בזכרון האנושות! ואם כן, החייל לא משלה את עצמו באושרו, הוא מאושר באמת, כי המעשה שלו חקוק לדורי דורות כזיכרון!
אבל אם יורשה לי לחלוק עליו, מדובר בתירוץ למראית עין בלבד. כי אם נניח, למשל, שמגפה קטלנית תכלה את כל האנושות, ומיד לאחר מכן יעלה כדור הארץ באש בעקבות פגיעת אסטרואיד, הרי שהעבר כולו יימחק יחד עם הזיכרון אודות מעשה הגבורה של אותו חייל פלוני אלמוני. אם כן, עדיין מדובר באשליה של משמעות, ולא במשהו בר-קיימא, ובקיצור: אין כאן שום סיבה למסיבה, ואם החייל הוא בעל כנות עצמית ולוקח בחשבון גם את העתיד הרחוק-מאד, קשה להבין מדוע הוא מאושר.
האדם מחפש משמעות... אבל האדם מחפש גם תשובות. יהיו כאלה שיכעסו על התשובה הזאת שאני עומד להציע, אבל אני חושב שפרנקל עצמו רמז לה בשתי השורות האחרונות בספרו, ואלו הן:
"דורנו דור ריאליסטי הוא, לפי שלמדנו לדעת מה הוא האדם באמת. אחרי ככלות הכל, האדם הוא אותו יצור שהמציא את תאי-הגאז של אושוויץ; אבל הוא גם אותו יצור שנכנס קוממיות אל תאי-גאז אלה ועל שפתיו תפילת שמע ישראל." במילים אלה חותם פרנקל את ספרו, ובמילים אלו לדעתי טמונה גם התשובה. כמה שלא ננסה לעוות את חשיבתנו ולהביע ספק בכל דבר ודבר, החל מבריאת העולם ועד להישארות הנפש, בתוככי ליבנו ישנה ידיעה בלתי מודעת שיש תקווה לאחריתנו, ולכן גם המעשים בעלי המשמעות שאנחנו עושים - הם באמת בעלי משמעות וברי-קיימא. גם חייל אתאיסט בעל כנות-עצמית יחוש אושר בהצלת חבריו תוך הקרבת חייו, שכן בשורה התחתונה, בתוככי תוכו הוא יודע שהנפש לא הולכת לשום מקום, והמעשה הטוב ורב-המשמעות ילווה אותו תמיד, גם לאחר מותו וקץ האנושות.
אשמח לשמוע את התשובה שלכם לשאלה...





דן

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

5 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר מצוין.
החלק השני מדגיש את יחודה של הלוגותראפיה (שאני חושב שניתן להגדירה כטיפול רוחני) לעומת התפיסות הקודמות בפסיכולוגיה.
החיסרון של הספר הוא שלדעתי הוא קצר מדי כדי לתת תמונה יותר כוללת על הפסיכולוגיה, לכן רצוי ללמוד לפני או אחרי את השיטות האחרות בפסיכולוגיה.

מומלץ.
נעמה

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

4 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
זהו ספר מעניין. מעורר מחשבה ההתמודדות המתוארת עם זוועות העולם היא אוטנטית ומרגשת. הוא מוביל להבנה שלאדם יש חיפוש אחר משמעות גם בתוך הזועות הגדולות ביותר שהאנושות חוותה אי פעם. האדם הוא דבר משתנה. בעל יכולת להשתנות. להיות יותר טוב או יותר רע. ספר חובה. מומלץ.
שרמן

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

4 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
אחד הספרים הטובים ביותר שקראתי, נותן המון חומר למחשבה דרך הנושא הקרוב ביותר לליבי- השואה.
Eli.A

ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים

4 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר טוב מתאר מה קורה בנפשו של אדם במצבים קשים כמו בעת השהות במחנות הריכוז והכפיה בתקופת השואה נותן כלים להבין תופעות התנהגותיות בעת מצבים קשים. קראתי אותו לאחר ביקורי במחנות בפולין.
אוריאל

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

4 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר נהדר. אהבתי את התפיסה שלו לגבי העולם.
יש שם סצינה שבה הוא מתאר את ההנאה של האסירים ממראה השמיים -לא יכולתי להזדהות יותר. לדעת להעריך גם את הדברים הפשוטים בחיים.
הציטוט של ניטשה שם אומר הכל:
"מי שיש לו איזה למה שלמענו יחיה - יוכל לשאת כמעט כל איך"
חובה לקריאה
גל פרל

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

3 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
דורנו דור ריאליסטי הוא, לפי שלמדנו לדעת, מה הוא האדם באמת. אחרי ככלות הכל, האדם הוא אותו יצור שהמציא את תאי-הגאז של אושוויץ; אבל הוא גם אותו יצור שנכנס קוממיות אל תאי-גאז אלה ועל שפתיו תפילת שמע ישראל." (שורות הסיום בספר, עמוד 161).

"האדם מחפש משמעות" מאת ויקטור פראנקל, פסיכיאטר, נוירולוג ופסיכותירפיסט, ממציא שיטת הלוגותרפיה. פראנקל, שנאסר בשל יהדותו במהלך המלחמה על ידי הנאצים, ונכלא בטרזיינשטט ואחר כך נשלח אל מחנה ההשמדה אושוויץ, כתב את ספרו מיד לאחר מלחמת העולם השנייה והמהדורה הראשונה ראתה אור ב-1946. הספר מתאר היטב את המאבק לשרוד בתנאי מחנות הריכוז וההשמדה בשואה, ובעיקר את חשיבות כוח הרצון המניע כאלנט השומר את האדם בחיים. לספר התוודעתי בעת שהייתי בקורס קצינים. ביקשתי מסבתי שתשלח לי אותו, ואכן מספר ימים לאחר מכן הגיעה ממנה בחבילה מלאה דברים טובים ועותק מרופט ומרוט אחד. קראתי אותו (למרות עומס התכנים בקורס) בנשימה עצורה וביום אחד. יותר מכל תפסו אותי שורות הסיום שמופיעות מעל. הדהימה אותי אמונתו של פראנקל במין האנושי על אף השואה.

ספר מומלץ וחשוב, הן למתעניינים בפסיכולוגיה, הן לרוצים להרחיב דעת אודות קורות היהודים בשואה, והן למחפשים ספרות יפה שתשאיר אותם מהרהרים בחווית הקריאה ימים רבים לאחר שסיימו את הספר.
עדן

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

3 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
מי שלא קורא את "האדם מחפש משמעות" של פרנקל, מפסיד הרבה. זהו ספר על כוחה של הרוח האנושית, כוחה של האהבה, כוחו של האדם לא לאבד תקווה גם מול הקשיים הנוראים ביותר.

אחד היסודות של תפיסת עולמו היא, שאם לאדם יהיה פשר ומשמעות לחיים שלו ("למה יחיה"), הוא יוכל להתמודד עם השאלה "איך". משמעות תורמת לאדם הרבה לחיים, וככל שהמשמעות היא נשגבה וערכית יותר, כך היא תתן לאדם יותר תקווה ומוטיביציה לנהל את חייו ולהתקדם.
יעקב נ

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

3 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר שבוחן באופן שיטתי את נבכי נפשו המודעים והבלתי מודעים של האדם, במיוחד כפי שהם באים לידי ביטוי במצבים קיצוניים. מחנה ההשמדה שבו היה המחבר נוכח כקרבן וכצופה, מהווה עבורו מעין שדה ניסוי בעל כורחו, ונקודת תצפית מזעזעת ונוקבת על האופי האנושי, השפעתו על ההתנהגות ומידת מושפעותו מהסביבה. ספר טוב לכל חובב פסיכולוגיה ומודעות עצמית.
שין שין

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

3 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ניצוץ של אופטימיות לכל מחפשי המשמעות שבינינו.
eve 2 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
can offer the book as new in English which is the original
Thousands of good serious books here especially Jewish interest.Holocaust etc.evebooks@gmail.com
אני 2 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר מדהים גורם לך להסתכל בצורה אחרת לגמרי על הדברים בתובנות עמוקות עכשיו רק נותר ליישם את זה על אמת...
דורון

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

2 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר של גישה ותורה שלמה בפסיכולוגיה שהבנתה עוברת דרך סיפור תחושות ומסעו של ניצול שואה והישרדותו בכוח התפיסה התקווה והשאיפה לקיום לחיים .האדם מחפש משמעות הוא ספר יסוד .מרתק תובנתי מלמד ומעשיר . תחילתו סיפור חיים בצל המוות בשואה ובמחנה ריכוז וסופו תורה שלמה של גישה טיפולית . קצר קולע וקולח .
אביבית 2 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ויקטור פרנקל חולק איתנו תובנות אליהם מגיע אדם רק מתוך התנסות בגהינום בו הוא שהה במחנה הריכוז.ומאחר והחכם למד מנסיונם של אחרים, כל כך חשוב מה שהוא חולק איתנו, ומאפשר לנו לראות הכל בפרופורציות אחרות.
זוהי עדות חיה למה שהוא גילה,שחשוב בחיינו. אנחנו מתקשים להעריך את הדברים שנותנים משמעות לחיינו, עד שאנחנו חווים את הקוטב הנגדי של ה"יש", את החסר של אותם דברים,שכל כך מובנים מאליהם, עד שלא מעריכים את הקיים.
בועז

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

2 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספרון מפורסם השייך יותר לתחום הפסיכולוגיה
(או פסיכותראפיה) אך מעניין ביותר, הן כסיפור חייו של המחבר, שניצל ממחנות הריכוז ויצא משם עם פילוסופיית חיים מעניינת ומועילה, בעיקר -
אם תמצא לך מטרה/משמעות בחיים,
חייך יהיו מלאים, משמעותיים וחסונים הרבה יותר
זהריקו

בזבוז של זמן דירוג של כוכב אחד

2 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
חיפשתי משמעות, ובספר הזה לא מצאתיה.
לא למי שתיפקודה של ההמיספרה השמאלית של מוחו יקר לו.
Moriah

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
הספר הזה מחולק לשני חלקים: החלק הראשון מתאר את כל מה שעבר הפסיכולוג בגטו, מספר אירועים שחלפו (לאו דווקא באופן כרונולוגי) ואת רקע המלחמה. החלק השני, מנתח מבחינה פסיכולוגית את מה שמתחולל בראשו של אסיר במלחמה.

ויקטור פראנקל הוא דוקטור לפסיכולוגיה, אבל הספר לא כתוב בשפה קשה או מקצועית מדי. זה ספר בסגנון שונה מהספרים שאני בדרך כלל נמשכת אליהם, אבל המליצו לי עליו, ניסיתי ואני לא מתחרטת. זו הייתה קריאה קצרה וזריזה, אבל בשביל אנשים מסויימים זה אולי יהיה קשה לקריאה.
אלחנן קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
חובה לקרוא לכל מי שקצת רוצה למצוא משמעות לחייו.
mey zahav

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ובכן ספר זה נאלצתי לקרוא במהלך קורס פסיכולוגייה כמובן.
הקריאה אינה פשוטה ואף משעממת לעיתים אך הרעיון המרכזי שבספר שאותו לקחתי איתי לחיים הוא רעיון שלמענו בעצם נולדנו לעולם הזה והוא- חופש הבחירה. ויקטור הסופר מספר על חוויות מהשואה ומתרגם בצורה מאוד רגישה את הקושי שבמקום בו יש לאדם הכי פחות חופש ואין יותר מה לחפש... גם במקומות הללו הנמוכים ביותר יש לנו את חופש הבחירה לקבל ולשנות פנימה. ספר שהשאיר בי חותם אני חושבת לכל החיים.. קריאה מהנה
שקד

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
בסופ"ש האחרון קראתי את הספר, הוא ספר קשה, עצוב אבל לדעתי חשוב מאוד לקרוא אותו.
אלזה

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר שואה ו....תקוה. אם יש מטרה ויעוד ועניין החוסן והחוזק גדלים ועימם התקוה לשרוד.
אסמר

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ויקטור פרנקל גדול מהחיים ,ספר נפלא על אדם שחזר מהמתים (השואה )כדי לרכז לנו את התמצית של התמצית מה באמת בעל ערך ומה שולי ,תהנו
זאב

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
אתם בוודאי יודעים שהתפקיד של הפסיכואנליטים לשמוע את בעיותיהם של האחרים לדבר מעט ולעשות הרבה כסף.
ובכן...ספר זה ילמד אותכם כמה דברים של השרדות,איך שורדים בתופת כמו של אושוויץ.

ספר בסיסי חובה לכולם!!!
KEVIN אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר חובה !!! לכל מי שמתעניין בטבע האדם מכל הבחינות, וגם למי שמתעניין בשואה.
Catwoman

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
הרעיון יפה, הביצוע קצת פחות. הסופר מקדים ואומר שספרו הוא לא ספר שואה נורמטיבי, אלא ספר שחושף את הלכי הנפש של היהודים בשואה, כולל הצד ההומוריסטי. כל אלו אכן קיימים בספר אך מופיעים מעט מאוד, שאר הספר מרגיש מעט 'נמרח' ויש קטעים שאותם היה ניתן לחסוך שכן הם מופיעים בכל ספר שואה מיני רבים.
הספר מגלה נקודת מבט שונה, אולם לא בצורה מספקת.
Mark

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר שמסביר לך משהו חשוב ויכול לפתוח קו מחשבה חדש. הספר הזה שינה לי את החיים, פשוטו כמשמעו. כל מילה נוספת, מיותרת.
עידן ב

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר חובה. מסביר איך אושר הוא דבר יחסי.
למה לאדם שיש כביכול הכל יכול להיות ממורמר ואדם אחר יכול להיות מאושר ולהסתפק במועט.
נקודת מבט של פסיכלוג במחנה ריכוז.
injahman אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
amazing book,with a deep meaning of our life.
סתמוש

ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
בלימודי הסוציולוגיה שלי קאתי אותו.
ספר שמוסיף עוד נדבך להשכה מיהו ומהו האדם על כדור הארץ.
טוב לסטודנטים הלומדים פסיכו וסוציו.
לימודים בהנעה ובהנאה.
אור

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר מיוחד מפני שהוא מציג גישה חשובה לחיים. גישה שיש בה גבורה וחירות. לא משנה מה עובר עליך, אתה בן חורין לחוש את החירות שבנשמתך.
רונית אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר מיוחד ביותר, הקטעים המסופרים בו מאירים נושאים שאין אנו נותנים עליהם את הדעת בשגרת היומיום, קראתי בלי לעצור, נראה כי יש לקרוא לאט ולחשוב על המשמעויות, כדאי אף לחזור לאחר כמה זמן ולקרוא את הספר פעמים נוספות.
אגב

ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר שצמח מתוך מצוקת השואה ועוסק בבעית משמעות החיים במצב של חוסר תקוה. טוב גם לכאלה שיותר מדי טוב להם בחיים וגם לא מוצאים משמעות. האם כל הפסיכולוגים מגיעים בסוף למסקנת קיומו והכרתו של האל. אפשר אולי היה להתחיל מזה. שווה קריאה כיון שנוגע בהרבה מהבעיות של דורנו שצמחו מתוך אותם תפישות פסיכולויות שיצרו אותם.
אורח אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ויקטור פרנקל הוא חלוץ בפסיכולוגיה האקזיסטנציאליסטית. הספר קצר וכולל בחלקו הראשון והנרחב יותר תיאור חייו במחנה השמדה במלה"ע השנייה.החלק השני משרטט את עקרונות הלוגותרפיה שמנסה,אם לפשט, לעזור לפרט למצוא סיבות לקיומו ובכך לאפשר לו הרגשת הגשמה עצמית. פרנקל עצמו היה חוקר שהתמקד עוד לפני מלחה"ע השנייה בהתמודדות האדם מול המוות וחקר אנשים בעלי נטיות אבדניות.
שי

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר חובה לכל המבקש למצוא פשר ותשובה לשאלות בוערות כגון : כיצד לשרוד בתוך המחנה ? האם כולם היו חייבים לרדת למדרגת חיה ולהיאבק בכל כולל בחבר ? האם ניתן היה לעשות אחרת ?

האם הוויה בה האדם נידון להתנהג כחלק מהנורמה המוכתבת על ידי הנאצים כ"חיה" חייב להתנהג כך . או שישנם דרכים להתעלות לדרגה מוסרית גבוהה אף אל פי המציאות ?

פרנקל איננו מלאך . אך דרך בחירותיו השונות אנו יכולים ללמוד שתמיד יש בחירה . אז בעבר והיום בהווה . החיים הם לא כורח קבוע מראש . יש בחירה האדם נידון לה .

פרנקל מתאר גם את הווי המחנה ותהליך הפיכתו של האדם לאסיר . מהו התהליך בו חברה מתפרקת לאטומים ? ואיך כל זה קשור ללעולם המחנות ..

כאמור שאלות רבות .

ממליץ בחום לכל המתלבט בשאלות אלו .































































































orit

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
בהחלט ספר שמומלץ לקרוא. אחד מן המסרים שלו: "מי שיש לו איזה שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל איך" (ציטוט של ניטשה)
lam attack

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
חלק מהמסקנות בספר הזה כבר חלחלו היטב לתרבות ואיבדו מחדשנותן, ובכל זאת, ספר חשוב, וכתיבה שמצליחה, למרות הנושאים בה היא עוסקת, לא להכביד.
מירה

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
מצד אחד ממשיכו של פרויד אך מצד שני יוצא כנגד כנגד הגישה המדעית גרידא אשר אפיינה את פרויד, ביחס להבנת נפש האדם הפתולוגיות שלו ואופן הטיפול בו.

חוויות המחבר על השואה בהתבוננות אחרת
התחיל לקרוא לפני חודשיים


התחילה לקרוא לפני 3 חודשים


התחיל לקרוא לפני 7 חודשים


התחיל לקרוא לפני שנה ו-6 חודשים


התחילה לקרוא לפני שנה ו-8 חודשים


התחיל לקרוא לפני שנה ו-10 חודשים


התחילה לקרוא לפני שנתיים ו-9 חודשים








©2006-2012 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ