אבות בנות בנות אבות - אגדות עם / ג'וזפין אווסט-סקר

אבות בנות בנות אבות

אגדות עם

ג'וזפין אווסט-סקר

יצא לאור ע"י הוצאת מודן, בשנת 2001, מכיל 81 עמודים, תירגום: הלן קאןמאייר:נירית מודן ודורית בן יהודה.







ללא דירוג ללא דירוג
0 בנים   0 בנות
544 התעניינו בספר

תקציר הספר
האגדות בספר זה מציגות שפע מצבים, המאירים מגוון של יחסים בין אבות ובנות ובין הגברי והנשי בנפשנו. מצבים אלה עולים בקנה אחד עם תחושת העצמיות שלנו. הכוחות הפועלים בנו והשלבים השונים בהתפתחותנו. אישה עם נשיות מפותחת , שאביה העניק לה מחוזקו הגברי, יכולה להרגיש מלאת כוח גם בצריפו של חוטב עצים ("בת המלך סוויטרי"); לעומתה, אישה כלואה היא אישה שכוח שתלטן פנימי רודה בה ולא מאפשר לה לבטא את יכולתה הפנימית. באגדות רבות, המוטיב של גירוש הבת ליער ("כיפת קני סוף") מסמל את ההינתקות של הבת לגורלה, עליה ללמוד להתמודד עם כל ההפתעות והפחדים, שתפגוש ביער החיים. גם הנישואין מבטאים ניתוק מהאב. אישה הבוחרת בבן זוגה מתוך מודעות, תמשיך בדרכה הייחודית. אך אין זה אומר, שנשים שלא נישאו לא המשיכו להתפתח כנשים בזכות עצמן. לעיתים צריכה הנסיכה, הבת, לוותר על אהבתו הכל יכולה של אביה, ועל מנעמי הארמון, ולגעת בצפרדע הדוחה - היינו, להתמודד עם החלקים הקשים לה. רק כך תוכל לפגוש את נסיך חלומותיה, או אם תרצו, את החלק הנסיכי בנפשה הנושא אנרגיה גברית. זהו חלק שלא היתה מודעת לו, ויכול להפגיש אותה עם התפתחותה ("נסיך צפרדע"). לעיתים מופיע באגדה אב חכם. שאינו חוסם את דרכה של הבת אל המפגש עם האחר, ושולח אותה על אף קשייה לצאת לדרכה הייחודית. שחרזאדה, שהפנימה את ערכי אביה - ההתמדה, הנחישות, החוכמה - והשתמשה בהם, הצילה את נפשה, תרתי משמע. כמו - כן, הכירה לשאת את החלק הנשי שבה, וכך הפציעו בלבו האהבה אליה ומסירותו לילדיהם. אהבת אב נדיבה מאפשרת לבת לפתח יחסים בונים עם בן זוג, ועוזרת לה בכך. כדי להשיג את גאולת נפשה, את בן זוגה לנפש ולגוף, סאוויטרי, גיבורת האגדה ההודית, לוחמת עם השטן ויכולה לו, וכך היא גואלת אותו ואת הוריו מהכישוף שנפל עליהם, וכמובן את נפשה. מאבק דומה עולה מהאגדה הפולנית על הדוב שנגאל. באגדות רבות מופיעה אם חורגת, לאחר שהאם האמיתית מתה. האם החורגת מייצגת ארכיטיפ אם שלילי, כלומר - חלק נשי לא מפותח. היא גם זו הגורמת לשינוי, ומכריחה את הבת להיפרד מאביה המגן ולבנות לעצמה כוח פנימי משלה. באגדות רבות נמצא שזו שעושה את השינוי היא הבת הצעירה, הכוח הצעיר בנפש, הפתוח להשתנות ולגדילה. הכוח הנשי המיוחד הוא בעל נוכחות מורכבת גם כלפי עצמה וגם בגאולת הגברי ("היפה והחיה", "נסיך צפרדע"). שולה מודן, פסיכותרפיסטית










©2006-2015 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ