יהודיותו של שפינוזה / ז'נבייב בריקמן

יהודיותו של שפינוזה

ז'נבייב בריקמן

יצא לאור ע"י הוצאת כרמל,







ללא דירוג ללא דירוג
0 בנים   0 בנות
257 התעניינו בספר

תקציר הספר
יהודיותו של שפינוזה ז'נבייב בריקמןספר זה מנתח באורח מקורי ותמציתי את מישנתו של שפינוזה בראי הווייתו היהודית. היהודיות מבטאת את אופן התייחסותו של שפינוזה לעובדת היותו יהודי ומספקת מפתח חשוב נוסף למחשבתו ולשיטתו של הפילוסוף. 99 עמודים. תיזכורת:ברוך (בנדיקטוס) ש??פ??ינו?ז?ה 1632 -1677 פילוסוף יהודי-הולנדי, בן למשפחת אנוסים. בשנת 1656 הוחרם על ידי הקהילה היהודית בשל תפיסותיו המהפכניות על מהות האלוהים ומעמד כתבי הקודש. על פי פרופסור יוסף בן שלמה, הוא הוחרם מהקהילה היהודית לא בשל דעותיו, שכמותן ניתן למצוא אצל הוגי דעות דתיים, אלא בשל אי- קיום מצוות בפרהסיה והתחברותו לנוצרים. הוא נחשב להוגה דעות רציונליסטי, שהשפיע רבות על המחשבה הפילוסופית האנושית, ולמייסד של מדע ביקורת המקרא. יש המכנים אותו פילוסוף הפילוסופים. זכה להוקרה רבה מצד פילוסופים שונים כמו הגל, נובאליס ויעקבי ומצד משוררים כמו גיתה, הרדר, קולרידג' ושלגל. ספרו הראשון היה "מסכת תיאולוגית מדינית" בכך נעשה לאבי ביקורת המקרא המודרנית. הוא מצביע על התהום הרובצת בין התיאולוגיה המצווה על ציות מוחלט לעיקרי האמונה, ובין הפילוסופיה המחוייבת בהתבוננות שכלית בלתי משוחדת. מביקורת התיאולוגיה עבר לביקורת מבנה המדינה ותבע את שיחרורה משלטון הכמורה, דבר שעורר נגדו את חמת הכנסיה. נוסף לקיטרוג על היהדות כלל ספרו דברי סניגוריה על הנצרות ועל תורת השליחים. עקרון חופש המחשבה במדינה לא היה לרצונם של ראשי הכנסיה, שלאחר הופעת הספר הסכימו עם רבני אסמטרדם בנידויים. ספרו החשוב ביותר הוא 'תורת המידות' פורסם אחרי מותו. שם הספר במקורו היה 'אתיקה'. שלושת חלקיו הראשונים עוסקים במטאפיסיקיה. בפתח הספר הגדרת האלוהות או הסובסטאנציה או הטבע, הגדרת האלוהות- שכלול רעיונו המרכזי שכונה פנתאיזם. כלומר אלוהים והטבע כולו אחד הם. אחדים מתלמידיו ראו בו אתאסיט שרק מטעמים שהזמן גרם השתמש במונח אלוהים. החידוש הגדול בצורת הספר הוא במבנהו: הוא ערוך לפי שיטה מתימאטית:הגדרות, הנחות, מסקנות. כל הנמצא הם אפני ההווייה של העצם-סובסטאנציה האחד, הנצח האינסופי שהוא הטבע, שמעל לו ומחוץ לו אין הווייה בכלל. האלוהות מתגלה בחוקיות הכוללת, בלתי פוסקת ובלתי נפגמת, ואת האלוהים יש להכיר בחוקיות זו ולאהוב אותו בחוקיות זו שהיא הרמוניה עליונה. זוהי 'אהבת אלוהים אינטקלטואלית'. הרבה מרעיונותיו של שפינוזה שאובים מהרמב"ם, קרשקש ויהודה אברבנאל, קודמיו בפילוסופיה היהודית. שיטתו הועלתה מחדש על ידי האידיאליסטים בפילוסופיה הגרמנית והוא נחשב עד היום לאחד מגדולי ההגות. הוא נחשב להוגה דעות רציונליסטי, שהשפיע רבות על המחשבה הפילוסופית האנושית, ולמייסד של מדע ביקורת המקרא. יש המכנים אותו פילוסוף הפילוסופים. זכה להוקרה רבה מצד פילוסופים שונים כמו הגל, נובאליס ויעקבי ומצד משוררים כמו גיתה, הרדר, קולרידג' ושלגל. אוניברסיטת היידלברג הציעה לו לקבל משרה כפרופסור מן המניין לפילוסופיה בשנת 1673, תוך התניות הקשורות באי פגיעה בסמכות הדת הרשמית. הוא דחה את ההצעה, בנימוק שהדבר יפגע בעבודתו הפילוסופית העצמאית, ובכך שחופש ההוראה הפילוסופי שלו יהיה מוגבל. מספריו אותם ניתן למצוא באתר: מאמר תאולוגי מדיני, איגרות ברוך שפינוזה. מאמר על תיקון השכל מאמר קצר על אלוהים, האדם ואושרו. מאמר מדיני תורת המידות אתיקה. דקדוק שפת עבר האתר ממליץ לקרוא: ירמיהו יובל, שפינוזה וכופרים אחרים זאב לוי, שפינוזה ומושג היהדות, הוצאת ספרית פועלים עץ הדעת-יובל שטייניץ










©2006-2017 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ