על ערמונים, טווסים ופתקים משמיים / ואלכסנדר סנד יונת

על ערמונים, טווסים ופתקים משמיים

ואלכסנדר סנד יונת

יצא לאור ע"י הוצאת הקבוץ המאוחד,







ללא דירוג ללא דירוג
0 בנים   0 בנות
169 התעניינו בספר

תקציר הספר
בחשאי, הרחק מן ההמון הספרותי, ממשיכים יונת ואלכסנדר סנד, צמד המספרים הוותיקים,שספרם הראשון, 'אדמה ללא צל', ראה אור לפני למעלה מחמישים שנה, ליצור חטיבות פרוזה,שהן באורח מפתיע לא רק מן הבשלות, המעמיקות והתרבותיות ביותר בספרות הישראלית, אלאגם המשוחררות, הקלות והמהנות שבה. הפרוזה של הזוג סנד היא פרוזה 'שמחה', דרוכה, בלתינכפפת תחת שום עומס יתר, משוחררת מכל סיבוך המעמיד פני מורכבות, שנונה, ריתמית, רווייתהומור כבוש. עם זאת, זוהי גם פרוזה עדכנית לחלוטין מבחינה אינטלקטואלית, המשקפת אולי יותרמכל מקבילותיה בספרות הישראלית את העולם המנטאלי של תרבות זמננו, בפותחה מחדש, תמידבעדינות, בחוכמה ומכיוונים בלתי כנפויים, את ה'סיפורים' המרכזיים של תרבותנו, ובעיקר את הסיפורהציוני-החלוניי וגלגוליו עד היום, מזה, ואת סיפור החורבן היהודי הגדול ותוצאותיו, מזה.על ערמתים, טווסים ופתקים משמיים, הרומאי העשירי של המחברים, מעלה את סיפור החורבןותוצאותיו במסגרת המפתיעה של פיקארסקה קומית-פילוסופית. כאב הקיום של שני גיבוריו, אברםוגיסתו האהובה בלומה-רוזה, אי-יכולתם למצוא לעצמם מרכז כובד ונקודת אחיזה, נסיגתם הבלתיפוסקת לעבר הסתמיות, אינם מפירים את המקצב הקל, הכמעט משועשע, של הסיפור, המזכירלעתים את 'קאנדיד' ו'זאדיג' של וולטר. זהו סיפור המפרק לחלוטין את הניגודים הבינארייםהמקובלים, שבאמצעותם אנו מפרשים את ההיסטוריה היהודית של המאה העשרים: שואה/גבורה,מוות/חיים חדשים, גלות/מולדת, חולשה/עוצמה, פאסיביות/אקטיביות. לכאורה מעלה הסיפור זוגגיבורים המייצגים את קוטבי הניגודים הללו - אברם האקטיבי, הערמומי, הפעלתני, ה'מסתדר',לעומת בלומה-רוזה הפאסיבית, הנחבאת, המתכנסת בתוכה, המנסה להיעלם. למעשה, השניים הםשתי בבואות של הווייה אחת: הזויית אנשים שנסיון חייהם הפך אותם כביכול לדמויות מעולםהפסלים של ג'אקומטי (המופיע כגיבור צדדי ברומאן): צלליות מאורכות, חתוכות בקווים לא ישרים,נעדרות נפח, נראות, גם כשהן רחוצות, מכוסות בשיכבת אבק. זאת, מבלי שהדלילות הזאת תיטולמאברם את הססגוניות של הפיקארו היהודי המודרני ומבלומה-רוזה את יופיה הקורן של הנשיותהיהודית. השניים אינם בבחינת 'ניצולים'. הם שרדו - כל אחד בזכות יכולת חיים מיוחדת לו - אךלא ניצלו, שכן הם תועים כל חייהם בחלל ריק, שבו יכולות אולי רק האמנות וההתבוננותהקונטמפלטיבית בה לספק מעין תחנת עראי במסע לעבר הסתם.ישראל ממלאת תפקיד שולי מאוד במסע הזה. בשום פנים ואופן אין היא בבחינת 'פתרון' לבעייתםשל הגיבורים, כשם שאין היא 'תשובה' למה שארע להם. היומרה שלה להיות כזאת מעוררת בסיפורזה רק גיחוך עצוב. היא מקום קטן, שואן, מלא את עצמו: חגיגה מפוקפקת בשולי החור השחור הענקישנפער בהיסטוריה והוא שואב לתוכו לא רק את הגיבורים, אלא גם אותה, את ההיסטוריה עצמה.267 עמודים.










©2006-2015 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ