ערן בר-גיל

ערן בר-גיל

סופר


1.
שרי, אשתו של עבריין מבוקש, מתלבטת אם להיכנס לתחנת המשטרה ולהסגירו; מירי מכינה את ילדיה לשיחה גורלית שבה יגלה להם בעלה את סודו; שרון חוזרת לבית הוריה, לאחר שנים של ניתוק; ושולי נפרדת מבני משפחתה ומהבית שבו התגוררה כל חייה, רגעים לפני מותה. מה משותף לכל הדמויות האלה, ולגיבורות הנוספות המספרות את סיפוריהן ברומן ברזל? כולן משתפות את הקוראים ברגעים של פעם בחיים, ברגעי ההכרעה שיעצבו את גורלן ואת עתידן; כולן עושות זאת בכנות שוברת-לב, בלי הסתרות; וכולן פוגשות בדיוק ברגעים המכריעים של החיים את הגיבור המסתורי של הרומן, נטע הרלב. דרך סיפוריהן של הנשים נחשפת ברומן בהדרגה דמותו של נטע ומתגלים סודותיו ותשוקותיו – אדם של חומר ורוח, של מוות וחיים, של הרס ויצירה. "ברזל" הוא רומן המצליח לתאר את הרגעים ואת המפגשים הבלתי-צפויים, המשנים את מסלול חיינו. במבנה ספרותי נועז ומתוחכם מביא ערן בר-גיל את קולותיהן ואת סיפוריהן של נשים בלתי-נשכחות בעיצומו של משבר, ודרכן את דמותו של נטע הרלב ואת סיפורו, סיפור של גאולה הנמצאת ביצירה ובאהבה. זהו רומן הנוגע בידיים חשופות בחומרי-הגלם של הקיום, ומתבונן כיצד הם נהפכים לחיים: איך נהפך גוף לנפש, איך נהפך חומר ליצירת אמנות, איך נהפכות מילים לספר. "ברזל" הוא ספרו השמיני של ערן בר-גיל, סופר ומשורר. ספרו "פרסה וכינור" זכה בפרס ברנשטיין לספרות לשנת 2005, וספרו האחרון, "גשר", זכה בפרס אקו"ם לספרות לשנת 2007. ...

2.
ברור לה שאין קסמים בעולם. שאין נִסים, שכל המחשבות, התשוקות, הכול כימי, ולכל הטריקים שלו יש הסבר לוגי, למרות שלא תמיד קל למצוא אותו. אבל מאחורי הקלעים של הכזב, חורג מהחוקים הארציים, קיים בכל זאת איזה צירוף מקרים שלא ניתן להסבר, שבו היא מאמינה בכל מאודה. כאילו מה שמתרחש הלכה למעשה אינו אלא מבחן, או הכנה, לקראת משהו גדול יותר, נצחי יותר, משהו שמתחיל כשנגמרים החיים... קסם וכזב הוא סיפור אהבה יפהפה וסוחף המתפתח לדוּאט מפתיע: הוא - מנטליסט וקוסם שחולם להופיע בטלוויזיה; היא — חוקרת מוח צעירה שעורכת ניסויים בקופים. חיי השניים, המגיעים מחושך עמוק ומוסווה היטב, נשזרים זה בזה בחוטים דקיקים, ומבעד למפגש המשונה הזה הולך ונחשף סודו של הרומן — סוד הקסם, סוד הכזב. וכך, מה שמתחיל כסיפור מאופק על אינטימיות ועל הפחד ממנה, מקבל תפנית בלתי-צפויה שטורפת את כל הקלפים. זהו ספרו התשיעי של ערן בר-גיל, סופר עטור פרסים, המגיש כאן לקורא את יצירתו הבשלה ביותר. הרומן זכה השנה בפרס אקו“ם לסיפורת עבור יצירה המוגשת בעילום שם. "ספר כובש לב, המהלך באומץ ובבטחה באזורים הלא שגרתיים של הספרות העכשווית... ערן בר-גיל אינו חדל להפתיע אותי" - חיים באר...

3.
"זה היה רעיון של יוני,שהוא כל כך שונה ממני, והרפתקן,וסודי,וזהה. וזה היה שייך לתקופה ההיא של איחודנו, וכעסינו,ובלבולינו. כאילו נקרע מסך מעל העולם, והמציאות נחשפה במלוא עוצמתה וכאבה ואפסותה. וכל כך הרבה שאלות, וכל כך הרבה תשובות לשאלות שמעולם לא נשאלו. והכל בבת אחת. פתאום אנחנו שניים. תאומים שונים זהים. ושלל אפשרויות. והחלטה ברורה, פה אחד ? לא מספרים." יוני ודני,גיבורי "פרסה וכינור", הם תאומים זהים שהופרדו זמן קצר אחר שנולדו, עד שפגישה מקרית איחדה אותם מחדש. סביב הגרעין הסיפורי הזה רוקם "ערן בר גיל" רומן עמוק, עוצר נשימה בשיאיו, מפוכח וחכם, מלא רגש והשראה, שעוסק בכמה משאלות החיים היסודיות ביותר: בבדידות, במה שמסתתר מעבר לה, ובחלום האנושי העתיק לגלות את דמותך, ואפילו את נפשך, משתקפת מחוצה לך: באדם אחר, במוזיקה, ביצירת אמנות, באהבה. חוכמת הסיפור של "ערן בר גיל" מתגלה גם במבנה המיוחד של הרומן. הוא מסופר כמעט כולו, פרט לפרק הפתיחה, בשני קולות שונים ? קולותיהם של יוני ודני ? המגוללים שני סיפורים נפרדים שסוחפים את הקורא כל אחד לכיוונו, עד ששני הקולות נמסכים לפתע, הופכים לדואט, ושתי העלילות מתהפכות ומתמזגות זו בזו בעוצמה מפתיעה. "פרסה וכינור" הוא סיפרו החמישי של "ערן בר גיל". קדמו לו הרומן "מים רבים (בבל 2001), קובץ הסיפורים "בבושקה (הקיבוץ המאוחד 1998), וספרי השירה " חיי יום יום" (הקיבוץ המאוחד 2003) "ופשוט" (הקיבוץ המאוחד 2000)....

4.
"בספר זה מובאת צוואתו של אדם שיש הגורסים שכבר מת ויש הטוענים שהוא חי אך ורק בראש שלי..." כך פותח פנחס, הדמות המספרת, את "הספר הראשון והאחרון של יהודה". מתוך תחושה כפייתית של מילוי אחר צוואתו של יהודה, אשר מת באורח פתאומי, הוא מביא לרשות הרבים את סיפוריו, אותם מצא בתוך מזוודה מלאה בכתבים אישיים שהשאיר. הסיפורים מחוברים זה אל זה וטמונים אחד בתוך השני, כאילו היו בובת 'בבושקה' צבעונית, ממש כשם שמספריהם עטופים זה בזה: פנחס חי בראשו של יהודה ושניהם נובעים מראשו של המספר, המצהיר על נוכחותו כבר ב'פתח דבר', ואחר כך שב ומבצבץ לאורך כל הספר. נסיונות מיניים מגוונים, טראומות מלחמה, הזיות מרתקות, התקפי שיגעון, מפגשי לילה מצמררים - אלה מקצת החוויות שעוברות על גיבורי הסיפורים, אלא שגם הם, כמו השילו מעליהם 'קליפות בבושקה': מה שקורה לאחד מוטמע בסיפורו של האחר. גיבור נוגע בחברו, צומח מתוכו, הופך חלק מזהותו. ערן בר - גיל, יליד 1969, מפרסם כאן ספר ביכורים מפתיע. כתיבתו עשירה ומגוונת: היא מתאפיינת בריאליזם ישיר, לעתים אלים, אך שזורים בו נימים סוריאלסטים ופנטסטטים, מלאי הומור וכאב, הממלאים גם את השירים המקשרים בין הסיפורים ומעידים על כישרון ורגישות, ועל אבחנה אנושית דקה ונכונה....

5.
בוקר אחד, באמצע החיים, מיכי מתעלף. עיגולים כהים מצמצמים את שדה ראייתו, גופו מאבד צורה, ידיו נמתחות ורגליו מתרחקות מגופו כמו סירות הנייר שהשיט בשלוליות הגדולות שנקוו בפרדסי כרכור, בחורפי ילדותו. בבת אחת הוא נשאב חזרה אל זיכרונות בית ילדותו, אל אביו, אל החממות, אל אמו המתה ודודו המסתורי. בעקבות ההתעלפות נסדקת שגרת חייו של מיכי, טייס ריסוס בן שלושים. יחד עם אביו איתמר, מורה להיסטוריה בעבר וחקלאי בהווה, הוא יוצא למסע תרמילים במרחבי מדבר סיני. בדרכם המאופקת, בחסכנות חמורה, ולאור המפנה בחייהם, מנסים מיכי ואיתמר לבנות גשר של מילים מעל תהום השתיקה הפעורה ביניהם זה שנים. מים רבים הוא סיפור מסע נוגע ללב, משל על יחסי אבות ובנים, המסרב להעמיד במרכזו גיבור אחד, מובהק, משאיר לקורא את מרחב הפרשנות, ומוביל אותו ברגישות רבה, בהומור ובכאב אל תוך נפש הדמויות. מים רבים הוא סיפור לא רגיל על אנשים רגילים, שמחפשים כל חייהם את התשובות לשאלות שלא העזו לשאול. זהו ספרו השלישי של ערן בר - גיל, יליד 1969. קדמו לו בבושקה (סיפורים) ופשוט (שירים)...

6.
שוט הוא קובץ שירים אמיץ ובשל של ערן בר-גיל, המציע קריאה דרשנית ומקורית בחמשת חומשי תורה. השירים מתמודים עם פרשיות טעונות כרצח הבל, עקידת יצחק, גירוש ישמעאל, השלכת יוסף לבור, המרגלים ועוד. שירי הספר מציבים תמונה פוליטית כואבת, ההולכת ומתפענחת ומקנה לטקסט המקראי תוקף עדכני, המעמיד את הפירוש המקובל באור שונה וחילוני. חרף עימות נוקב עם הפירוש המקראי המוכר, עולה מן השירים רוח של אהבת התנ``ך. אלהים והשיר שתיהן נקבות. גם האדן הראשון היתה אדמה. אבל העולם זכר. פטריארכלי, אליפטי כאשך עורג למעט חבה. ועל גבו וחרבת פניו המלחמה. בלשון נקבה. עושה שפטים. זהו ספרו השני של ערן בר-גיל. קדם לו קובץ הסיפורים בבושקה הוצאת הקיבוץ המאוחד/ספרי חמד, סדרת אות הזמן, 1998. בשנת 1999 השתתף בכיתת השירה של הליקון....

7.
דר שינה מה לחדר השינה ולאנטימיות אם לא החלות וההתעוררות להיות יחד בבדידות הזאת...

8.
הכרוב קורא לי כמו בני באמצע הלילה מבקש מים אני ניגש אליו מנשק את ראשו הכדורי משהה עליו את השפתיים שר לו שיר לילי וחרישי נשמר לא להעיר את אחיו לערוגה ואת עצי הפרי לוחש לו תחזור לישון גור קטן שלי צער גידול דלועים הוא ספרו העשירי של ערן בר-גיל, סופר ומשורר, יוצר הטרילוגיה הספרותית-מוזיקלית "אחד חלקי אחד". הספר זכה בפרס אקו"ם ליצירה המוגשת בעילום שם לשנת 2013....

9.
כל גיבורי הספר היפהפה הזה יוצאים למסע: מי במשלחת מחקר בעקבות שבטים נידחים ומי לחופשה משפחתית, חדרנית נוסעת לפגישה עם מאהב סודי, רופא טס לנתח נשיא במדינה רחוקה, מוזיקאי נוסע להעביר כיתת אמן. ובכל הסיפורים תלוי צל מאיים מעל נופי העולם והנפש. שזורים בהם סימנים של סוד ואשמה, תחושה של אסון האורב מעבר לפינה. גיבורי הסיפורים ייקלעו למצבים בלתי צפויים, קיצוניים, ויפגשו את עצמם ברגעי האמת של החיים. סיפורים מהעולם הרביעי מתרחש במקומות שאינם קיימים בשום מפה ועם זאת מוכרים לנו עד כאב. בתוך הגיאוגרפיה המתעתעת הזו ננעצות לפתע דרמות מטלטלות, הנמסרות בלשון צלולה ומאופקת, שישאירו את הקורא חסר נשימה. זהו ספרו האחד עשר של ערן בר-גיל, סופר ומשורר, זוכה פרס ראש הממשלה לסופרים לשנת 2014. ...

10.
שרי, אשתו של עבריין מבוקש, מתלבטת אם להיכנס לתחנת המשטרה ולהסגירו; מירי מכינה את ילדיה לשיחה גורלית שבה יגלה להם בעלה את סודו; שרון חוזרת לבית הוריה, לאחר שנים של ניתוק; ושולי נפרדת מבני משפחתה ומהבית שבו התגוררה כל חייה, רגעים לפני מותה. מה משותף לכל הדמויות האלה, ולגיבורות הנוספות המספרות את סיפוריהן ברומן? כולן משתפות את הקוראים ברגעים של פעם בחיים, ברגעי ההכרעה שיעצבו את גורלן ואת עתידן; כולן עושות זאת בכנות שוברת־לב, בלי הסתרות; וכולן פוגשות בדיוק ברגעים המכריעים של החיים את הגיבור המסתורי של הרומן, נטע הרלב. דרך סיפוריהן של הנשים נחשפת בהדרגה דמותו של נטע ומתגלים סודותיו ותשוקותיו - אדם של חומר ורוח, של מוות וחיים, של הרס ויצירה. להציל את נטע )ברזל( הוא רומן המצליח לתאר את הרגעים ואת המפגשים הבלתי־צפויים, המשנים את מסלול חיינו. במבנה ספרותי נועז ומתוחכם מביא ערן בר־גיל את קולותיהן ואת סיפוריהן של נשים בלתי־נשכחות בעיצומו של משבר, ודרכן את דמותו של נטע הרלב ואת סיפורו, סיפור של גאולה הנמצאת ביצירה ובאהבה. זהו רומן הנוגע בידיים חשופות בחומרי הגלם של הקיום, ומתבונן כיצד הם נהפכים לחיים: איך נהפך גוף לנפש, איך נהפך חומר ליצירת אמנות, איך נהפכות מילים לספר. ערן בר־גיל, סופר ומשורר, מחברן של אחת־עשרה יצירות, זכה בפרסים ספרותיים רבים. להציל את נטע )ספרו השמיני( ראה אור בשנת 2008 , בשם 'ברזל'. בשנת 2017 עובד הרומן לקולנוע בידי ניר ברגמן וערן בר־גיל....

11.

בדרך כלל , איני אוהב סיפורים קצרים. במסגרת סדרת חינוך של ילדי, קיבלתי שלושה ספרים של סיפורים קצרים לקריאה. שניים של סופרים ידועים, והשלישי ... המשך לקרוא
6 אהבו · אהבתי · הגב
לא יודעת אם כולם יסכימו איתי. אבל, למען האמת זה כבר די עולה על העצבים הכתיבה הזאת שמנסה להיות מעניינת ולהביא דברים חדשים אבל בעצם, חוזרת על ... המשך לקרוא
סיפור על בדידות, על חלומות, על אהבה ומשפחה. על רצונות וחוסר יכולת. על המרחק בין מה שקורה בפנים למה שרואים מבחוץ. מומלץ. לא רציתי שייגמר.... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב
ספר לא לבני הנעורים. מדובר בשני נפשות מסוכסכות אשר נפגשים. די מלנכולי, נוגע ללב. הספר פותח צוהר לעולמות שלא היו מוכרים לי, חשתי שאני מסוג... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב
לא סיימתי אותו אפילו, משעמם ולא זורם. העלילה זורמת באותו קו, אין התרחשות מעניינת, או משהו קצת מפתיע לא מומלץ... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
על הנייר הייתי אמור לאהוב את זה. סיפור בסיסי עם פוטנציאל חזק, מבנה מצויין וכו'. לצערי לא התחברתי כל כך. לא התחברתי לסגנון הכתיבה חסר היחוד ו... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ