גיל הראבן

גיל הראבן

סופרת

גיל הראבן נולדה ב-1959 בתל אביב, גדלה בירושלים ומתגוררת בה גם היום. ספרה הראשון של גיל הראבן יצא לאור ב-1986. היה זה ספר הילדים "אגדה חדשה", שקדם לו מחזמר שהועלה על הבמה וזכה להצלחה, ואף בפרס הרי הרשון. ב-1992 התפרסם "תקווה אם נתעקש", ספר תיעודי על העלייה החדשה מרוסיה, ושנה אחר כך יצא לאור ספר הפרוזה הראשון שלה למבוגרים – קובץ הסיפורים "ארוחת צהריים עם אמא". כעבור שנה ראה אור הרומן הראשון של גיל הראבן, "הסיפור האמיתי".

בשנת 2002 זכה הרומן "שאהבה נפשי" מאת גיל הראבן בפרס ספיר, ותורגם לאנגלית. סיפורים קצרים שלה התפרסמו באנתולוגיות ובכתבי עת באנגלית, ברוסית, בצ'כית ובאיטלקית. "השקרים האחרונים של הגוף" הוא ספרה השלושה-עשר.

יצירתה של הראבן רחבה ומגוונת. בלמעלה מ-20 שנות כתיבה, היא לא היססה לחקור ולכתוב בז'אנרים שונים. ה"הדרך לגן עדן" הוא קובץ סיפורי מד"ב, "שפת קיר" (שהוציאה לאור יחד עם עליזה אולמרט) הוא אלבום תצלומים שעניינו אמנות הגרפיטי הישראלי, "האיש הנכון" משתייך במידה רבה לז'אנר ספרי המתח, ואלה מצטרפים לכתיבה העיתונאית והתיעודית – היא כתבה טורים ב"חדשות", "מעריב", "ג'רוזלם ריפורט" ו"ליידי גלובס", ביקורות ספרים וכן מסות בכתבי עת ובהם "פנים", "תיקון" ו"לילית" – למחזות, לספרי הילדים ולרומנים שלה, שהיו לרבי מכר.

בנוסף לכתיבה, גיל הראבן לימדה במכללת "עלמא", ב"אסכולות" של האוניברסיטה הפתוחה, בבית הספר לקולנוע "מעלה", במשכנות שאננים, בבית שמואל ובבית הסופר בירושלים. בשנת 2006 היתה מרצה-אורחת באוניברסיטת אילינוי. כיום היא משמשת גם כחברה יועצת באקדמיה ללשון העברית.

פרוזה : "אגדה חדשה", ספר ילדים ("עם עובד", 1986); "תקווה אם נתעקש", ספר תיעודי ("עם עובד", 1992); "ארוחת צהרים עם אמא", קובץ סיפורים ("זמורה ביתן", 1993); "הסיפור האמיתי", רומן ("זמורה ביתן", 1993); "מוזה", רומן ("כתר", 1995); "הבוקר הרגתי איש", קובץ סיפורים ("כתר", 1997); "בארץ זוללי הבגדים", ספר ילדים ("כתר", 1998); "הדרך לגן עדן", קובץ סיפורים ("כתר", 1999); "שאהבה נפשי", רומן ("כתר", 2001); "חיי מלאך", רומן ("קשת", 2003); "האיש הנכון", רומן ("קשת", 2005); "שפת קיר" (בשיתוף עליזה אולמרט), אלבום תצלומים ("ידיעות אחרונות", 2007) מחזות: "אגדה חדשה", "מסע הדוד מקס", "חגיגה בבילגיניה", "המופע של רפונזל".
» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריה (105):
ספרים שאני רוצה לקרוא, הרשימה האינסופית-רוצה לקרוא, ספרים שקראתי , מעניין מה כתוב בו!!!, מחכים על המדף, בספרייה הדיגיטאלית, זוכי פרס ספיר, ממתינים על המדף, סיפורת - מקור , זוכי פרס ספיר, קראתי , סיפורי אהבה, קראתי ואהבתי, ספרים שקראתי, ספרים שאני מתכנן לקרוא, הספרים שקראתי, ספרים שקראתי, פרוזה ( כלבויניק :) יש גבול למידת ההשקעה בקטלוג), מקור/ ספרות מקור , עוד ...
1.
זוכה פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2002. נערה מתאהבת בגבר צעיר ומקדישה לו את כל חייה, תוך שהיא הודפת כל הסבר רציונלי להתמכרותה לאהבה. האם אישה כזו היא תלותית וילדותית, או אולי שבויה בקסם מסתורי, שרק היא עצמה יכולה להבין? "שאהבה נפשי" הוא מסע לתוך מחלת האהבה, והתרסה ספרותית מופתית, כואבת ושנונה כנגד הניסיונות המודרניים לפרק את האהבה לגורמיה ולהעמיד אותה על יסודות של היגיון וחופש בחירה. גיל הראבן משרטטת ביד אמן דיוקן של אישה שהיא גיבורה וקרבן כאחד, הנכנעת לאהבה שאין לה סיבה ותכלית. ...

2.
יום אחד, באמצע חייו, קם אורי מאור ומפתיע את סביבתו. אורי, אח ובעל למופת ששימש תמיד משענת לכל הסובבים אותו, משתנה ללא היכר דווקא אחרי שהוא מתאושש מסדרה של התקפי לב קטלניים. השינוי הקיצוני מותיר את משפחתו וחבריו בפני תעלומה שמכריחה אותם לתהות מי הוא באמת, ואיך הוא מסוגל להביא עליהם כאב גדול כל כך. אחותו של אורי, אפרת, היא אשת תיאטרון המספרת את סיפורו. אפרת מנסה לפענח את סוד אישיותו של אחיה הנערץ - גבר ישראלי חזק, נחוש ומצליח, שטיפל במסירות אין-קץ בה ובאחיו הקטן, יותם, לאחר מותם הטרגי של הוריהם בתאונת דרכים. בעקבות בחינה מחודשת של חיי אחיה הבכור, אפרת מגלה צדדים חדשים גם באישיותה שלה. זהו סיפורו של תא משפחתי קטן, רוחש כאבים וסערות נפשיות, שנותר מרוסק ומבולבל בעקבות טרגדיות וטלטלות. כל אחד ממרכיביו שבוי בתפקיד המשפחתי שנועד לו, מתוך נאמנות מוחלטת לקודים החברתיים המקובלים. "לב מתעורר" הוא רומן שעוסק בצורך של בני אדם בתפקידים משפחתיים, ובמחיר שגובה מהם ההיצמדות האוטומטית לתפקידים אלה. הרומן בוחן את השאלות הגדולות שמעסיקות כל אדם באמצע חייו: האם הוא אמיץ דיו כדי לחולל שינויים ולהגשים חלומות? האם הוא מסוגל להשתנות, או שמא השינוי בלתי נמנע? והאם אנחנו בכלל מכירים את הקרובים לנו ומסוגלים להמשיך לאהוב אותם, גם כשנדמה לנו שהם עוברים שינויים מרחיקי לכת? "לב מתעורר" הוא ספרה הארבעה-עשר של גיל הראבן, כלת פרס ספיר לשנת 2002 ("שאהבה נפשי", הוצאת "כתר"). ספרה הקודם, "השקרים האחרונים של הגוף", ראה אור בהוצאת "אחוזת בית"....

3.
בתחילת חייה, נדמה שדרכה של ליאונה על פני האדמה תהיה מאושרת. השמים הכחולים של יבשת אפריקה (שבה נולדה) מחייכים לה, ריחות ומזמורים קוסמים לה, והשמש מאירה את עולמה. ליאונה מרגישה אהובה, אך בהיעדר אנשים שלא רק יאהבו אותה, אלא גם יטפלו בה – היא שוקעת מגיל צעיר בספרים, והם אלה ש"מגדלים" אותה. גיבורי הספרים משמשים לה כחברים וכמשודל להתנהלות בעולם. ואז, יום אחד הכול משתבש. ביום בהיר אחד נאלצת ליאונה לעזוב את אפריקה ולנסוע עם סבתה לישראל, ושם להתחיל את מסע חייה הבלתי צפוי ורווי-העלילות. מסעה חוצה בסערה שכבות חברתיות – בעוד היא הופכת לנערה מושכת ואז לאישה שפוגשת אהבה. הוא מתחיל בקיבוץ, עובר בקהילה החרדית, ממשיך אל החברה האקדמית-בוהמיינית בירושלים, וכך הלאה. בדרכה נקרים לה טיפוסים שונים, מגוונים, אהובים ויריבים, שכדי להתמודד איתם, היא מקשיבה שוב ושוב לקולות גיבורי ספריה, המבקשים את הטוֹב, המוסרי והנאצל. "אני ליאונה" הוא רומן גדול וסוער. זהו רומן ששואב את השראתו ממסורת הרומנים הפיקרסקיים הגדולים של המאה התשע-עשרה. במרכזו עומדת גיבורה ששפתה הייחודית יונקת מהספרים שקראה מאז ילדותה, והשפה הזאת גורמת לה להישמע באוזני סובביה כמישהי שכאילו יצאה בעצמה מבין דפיו של ספר. ליאונה היא צעירה אמיצה ומעוררת השראה, המבקשת להפוך לגיבורת חייה ומתמודדת עם קשיים רבים בלי לוותר על חיפוש אחר הטוֹב שבאדם. ההחלטה של גיל הראבן לסַפֵּר את סיפורה של ליאונה הישראלית ברוח הרומנים הפיקרסקיים הגדולים, היא החלטה חתרנית, כזאת שמסרבת לוותר על עולם שבו קיימים גיבורים אשר משנים את חייהם, לצד דמויות מופת וערכים של טוּב ושל אצילוּת. החתרנות נמצאת גם בעצם כתיבת רומן "גדול" ואפי; כזה שאינו קצר-רוח, ופורש בפני הקוראים סיפור רב-דמויות, רב-מעללים ורב-נופים חברתיים; כזה שמאפשר צלילה ללילות קריאה ארוכים, ושהייה רחבת-לב בחברת הגיבורה, אהבותיה, פחדיה והדרמות שמזמן לה מסע חייה. "אני ליאונה" הוא ספרה החמישה-עשר של גַיל הראבן, כלת פרס ספיר לשנת 2002, כלת פרס ראש הממשלה לשנת 2013, ומחברת רבי-המכר "שאהבה נפשי" (כתר, 2001), "השקרים האחרונים של הגוף" (אחוזת בית, 2008) ו"לב מתעורר" (אחוזת בית, 2010)...

4.
אלינור ברנדיס חיה באושר. יש לה בעל עורך דין, שני בנים בוגרים מוצלחים וטור פופולארי בעיתון, והיא ישנה מצוין בלילה. צלצול טלפון ביום שבת מפיל את כל הקירות הבטוחים, ומחזיר אותה בבת אחת אל מה שהתרחש בחדר מספר 22, בפנסיון המשפחתי הקטן שניהלו הוריה בירושלים. בחדר מספר 22 שבקצה המסדרון התארח הדוד מאמריקה, היסטוריון נודע וגם קרוב משפחה שביקש חדר שקט ומבודד כדי לעבוד על מחקר חדש על היטלר. אלינור ואחותה אלישבע, שהיו אז נערות, לא הפריעו לו. רק הרבה אחרי שהוא נסע התברר שהמחקר שלו היה רחב בהרבה ממה שניתן לשער. אלישבע ניסתה לספר מה קרה בחדר ההוא, אבל אף אחד לא רצה להאמין. יותר מ-30 שנה אחרי, הדוד מתקשר. הוא מגיע להרצות בירושלים, ואלינור נסחפת למערבולת של זיכרונות וסיוטים, ונאלצת להתמודד עם פחדים, עם שקרים שחשבה שלמדה לחיות איתם, עם אשמה שלא מרפה. היא לא מצליחה לעבוד, נוסעת לאמריקה וחוזרת, מתנתקת מחבריה, מתרחקת מבעלה. לבסוף היא מגיעה למסקנה שכדי להחזיר לעצמה את השליטה בחייה, דרוש מעשה קיצוני. קיצוני מאוד. ספרה הראשון של גיל הראבן (1959) ראה לאור ב-1986. היה זה ספר הילדים "אגדה חדשה", שקדם לו מחזמר שהועלה על הבמה וזכה להצלחה, ואף בפרס הרי הרשון. ב-1992 התפרסם "תקווה אם נתעקש", ספר תיעודי על העלייה החדשה מרוסיה, ושנה אחר כך יצא לאור ספר הפרוזה הראשון שלה למבוגרים - קובץ הסיפורים "ארוחת צהריים עם אמא". כעבור שנה ראה אור הרומן הראשון שלה, "הסיפור האמיתי". בשנת 2002 זכה הרומן פרי עטה "שאהבה נפשי" בפרס ספיר, ותורגם לאנגלית. סיפורים קצרים שלה התפרסמו באנתולוגיות ובכתבי עת באנגלית, ברוסית, בצ'כית ובאיטלקית. "השקרים האחרונים של הגוף" הוא ספרה השלושה-עשר. ...

5.
כמה שונה אגדה חדשה מאגדות ישנות שאנחנו מכירים? באגדות ישנות הנסיכות עדינות וצדקניות, הנסיכים הרפתקנים ואמיצים והדרקונים מפחידים מאד. ובאגדה חדשה הנסיכה אמיצה והרפתקנית, הנסיך מפהק ועצלן, הדרקון ידידותי וחביב, וגם כל השאר הפוך ומהופך למרבה השמחה....

6.
אל מסיבת ילדים בדיסקוטק בנתניה מתפרץ גבר חמוש וממולכד, יורה בדי.ג´יי ותופס את החוגגים כבני-ערובה. בדיסקוטק נמצא גם ינאי כהנוב, דודה של אחת החטופות, בוגר יחידה מובחרת, מומחה למשא ומתן, שהגיע לשם כדי לאסוף את אחייניתו. במשך קרוב לשתי יממות יהיה ינאי איש הקשר בין החוטף ליחידת החילוץ, יתמרן כרב אמן את החוטף וינסה להציל את הילדים, בעוד משפחתו שלו מניחה בצד את בעיותיה וסכסוכיה ומחכה לבשורות טובות. כולם ? מהמחלצים ועד לחוטף עצמו ? סומכים על ינאי ובוטחים בו. הוא האיש הנכון, במקום הנכון, בזמן הנכון. אלא שהדרמה של ינאי ושל בני הערובה אינה מסתיימת עם החטיפה. מה שנראה כלילה של הקרבה, מריטת עצבים וגבורה הופך שנתיים אחר כך לפרק נוסף בחיי משפחה סבוכים ומטיל את צילו על כל בני כהנוב: על האב והאם הפרודים, על האחות ובעלה הבוגדני, על ילדה שיצאה מן התופת אל חיים תפלים, וגם על ינאי עצמו, שהופך בעל כורחו לאביר המושיע והמפוקפק של ניצולה אחרת....

7.
יונתן וייל תגיע לתחנת המשטרה ומודה ברצח 31 בני אדם. מרגע זה יוצאים הקוראים בספרה החדש של גיל הראבן למסע מרתק, בלשי ופילוסופי גם יחד: האם יונתן הוא באמת נבל שנשמתו ספוגה ברשע? ואם אינו רשע, למה נושא איש צעיר על מצפונו את עול החטא הנורא מכול? האם הוא קורבן? האם כולנו קורבנות של כוחות גדולים מאיתנו? גלי שינברג תכירה את יונתן מילדות, והיא היחידה שמאמינה כי היא חף מפשע. גלי מנסה להציל את יונתן מגורלו, או אולי מהייעוד שלו - אך האם יש באהבה די כוח להציל אדם? ברומן מותח. מבריק וסוחף מצליחה הראבן לגעת בתבונה ובאומץ לב בשאלות הגדולות של חיינו: בגבולות ההבנה, האשמה והאחריות, בכמיהה לכפרה: בשיפוט האנושי המבולבל ובאוזלת היד האנושית. "חיי מלאך" הוא יצירה נדירה ביופיה, שמזמנת לקוראיה מבוך ענק של הפתעות מטרידות ומטלטלות. אריאנה מלמד...

8.
סיפורי הדרך לגן עדן מתרחשים באזור שבין המציאות לחלום, בין המדע הבדיוני לספרות האימה. גיל הראבן יוצאת למסע אל עולם חדש שבו היומיום לובש דמות שונה לגמרי, אכזרית אך מצחיקה, מחרידה אך מלאת תקווה. צמד נאהבים מתגבר על שיטת שידוכים גנטית; פילגש אחוזת געגועים מצליחה לא להבחין בזוועה שמתרחשת סביבה; מסעות וירטואליים משבשים את חייהם של בעל ואישה; כוכבת קולנוע מנסה להפוך את בנה לצעצוע; מפגש בין אח ואחות שהופרדו בילדותם מוליד תכנית נקם מעוותת; פסיכיאטר מראיין רוצח סדרתי ומנסה לחשוף את מקורות הרוע; אישה צעירה מנסה להגן על בתה בעולם שאת חוקיו אין היא מבינה; ונוסעת בזמן מנסה לנצח עתיד קודר. "הדרך לגן עדן" הוא ספרה השמיני של גיל הראבן. ספריה הקודמים: תקווה אם נתעקש, ארוחת צהריים עם אמא, הסיפור האמיתי, מוזה, הבוקר הרגתי איש; וספרי הילדים: אגדה חדשה, בארץ זוללי הבגדים....

9.
מיכל, כתבת לענייני מדע במקומון תל-אביבי, פוגשת את אחיה למחצה, דניאל - פסיכולוג שפיתח שיטה מהפכנית - לצורך ראיון. בשיטת "הסיפור האמיתי", נכתבים עבור הפציינט קורות חייו כטקסט - כרומן. קולח. ...

10.
11.
12.
גיל הראבן, מחזאית ופובליציסטית, ילידת הארץ, מנסה להבין מהי משמעותה של הגירה - לידת "אני" חדש? התאבדות? התאבדות חלקית? התוהו ובוהו שבמפגש בין עולי ברית - המועצות (לשעבר) לבין הישראלים נבנה כקולאז' של זוויות ראיה שונות ושל סגנונות כתיבה מגוונים. תעוד ההתרחשויות מאפשר לבדוק השפעות אפשריות של המפגש של הצדדים המשתתפים בו. "...וכשהגענו לשדה תעופה חיכו לנו שם עוד שלושים איש. ועד שעברנו את המכס, והצטרכנו לעבור מרחק בין המכס לבדיקת דרכונים, והכל ריק... עשיתי כמה צעדים והסתובבתי אחורה, וראיתי ממש יער של ידיים, ואור נפל, ויהלומים מדמעות, והרגשתי שהרגליים מסרבות ללכת, ולא בכוונה נפלתי על הברכיים, התמוטטתי ממש, ושמעתי שהם צועקים - אנחנו אוהבים אתכם, ובעלי הרים אותי, והבנתי אז, סופית, שחלק היקר בשבילי אף פעם לא אראה עוד בחיי, והנה כאילו אני עוקרת את עצמי..."...

13.
פילגשו של גבר נשוי מתוודה באוזני בנו של מאהבה; רווקה מזדקנת מצייתת למתכוני האושר של עיתוני הנשים; קיבוצניק מבוגר מבכה את בנו שנהרג; וגבר צעיר מסיים בהצלחה מפוקפקת את האנליזה שלו - אלה כמה מגיבוריו התמימים להכעיס של קובץ הסיפורים הבוקר הרגתי איש. אך מאחורי החזות היומיומית מסתתרים סודות ומעשי רמייה של אנשים המשקרים בעיקר לעצמם. רומנטיקה היא רשעות מוסווית, הגעגועים מכסים על ניכור, שיקוי האהבה מזויף, ואהבה אמיתית אפשר למצוא רק במקומות שאין מחפשים בהם. שלושה - עשר הסיפורים בקובץ מציעים זווית ראייה שנונה ומקורית על מצבים אנושיים ומוכרים. הם בוחנים את המסכות שאנו מאמצים ואת הקשר הנסתר בין האני האמיתי לבין האני המזויף. הבוקר הרגתי איש הוא ספרה השישי של גיל הראבן.ספריה הקודמים: "אגדה חדשה", "תקוה אם נתעקש", "ארוחת צהריים עם אמא", "הסיפור האמיתי" ו"מוזה"....

14.
בארץ אחת, רחוקה רחוקה... אוכלים שרוכים במקום ספגטי, ועל הראש חובשים עוגת גבינה, היד עושה תעלול ונעלמת בתוך השרוול, באים בפיג'מה לקבלת שבת, ולאף אחד לא אכפת, ואת הסוודר שלבשנו אתמול ושלשום, רוצים ללבוש גם היום. ארבעה עשר שירים על בגדים, ועל הילדים שבתוכם. שירים שטוב לקרוא בערב, לפני שלובשים פיג'מה, ובבוקר, לפני שהולכים לגן. לילדים שלומדים להתלבש לבד ולהורים שלהם. "בארץ זוללי הבגדים" הוא ספרה השביעי של גיל הראבן. לילדים כתבה גם את "אגדה חדשה"....

15.
במה שונה אגדה חדשה מאגדות ישנות שאנחנו מכירים? שבאגדות ישנות הנסיכות עדינות וציתניות, הנסיכים הרפתקנים ואמיצים והדרקונים מפחידים מאד. ובאגדה חדשה הנסיכה אמיצה והרפתקנית, הנסיך מפונק ועצלן, הדרקון ידידותי וחביב, וגם כל השאר הפוך ומהופך למרבה השמחה. ...

16.
17.
בוס מסביר לעובדיו מדוע פיטר עובדת כבדת משקל. גבר שארוסתו עזבה אותו מסביר לשומעת מזדמנת מדוע סקס לא צריך להיות כלל חלק ממערכת יחסים בין גברים לנשים. אישה מנסה לשכנע גבר שזה עתה התגרש שהיא מבינה ללבו, ואב לבן קטן שנהרג בטוח שהמוות איננו עניין טרגי, משום שהוא זהה במהותו ליציאה רגעית מהחדר... דמויות אלה ואחרות מאכלסות את "אנשים טועים", ספרה החדש של גַיל הראבן. המשותף לכל סיפור וסיפור הוא שכל גיבור או גיבורה בהם מונעים על ידי היגיון פנימי ייחודי – גם אם זהו היגיון מוזר ומפתיע – ואף לא אחד מהם מודע כלל וכלל שהסיפור שהוא מספר (לעצמו ולזולתו) מקורו בטעות מוסרית יסודית שמוליכה את הנרטיב האישי להתנגשות בלתי נמנעת, ולעתים מכאיבה, עם סביבתו הקרובה. "אנשים טועים" שונה מכל ספריה הקודמים של גיל הראבן, בכך שהוא אינו מעמיד במרכזו עולם גדול המאוכלס בשלל פרטים ודמויות, אלא מציב לעצמו אתגר מסוג אחר: לשרטט בכמה קווים חדים וחסרי חסד את גבולות ההבנה האנושית, להניח על הדף אתהדיוקן האנושי כיצור עיוור וחסר מעוף מעצם היותו בן אנוש, להציב מול הקורא מראָה של עצמו כאדם שאינו יכול להיות אלא סובייקטיבי ולכן חירש לצרכיו הפנימיים של סובביו. גם המנגנון הספרותי שבו בוחרת הראבןלספר באמצעותו את סיפוריה הפעם, הוא מנגנון שמפליא להעצים את תחושת הבדידות בעולם. כל דמות מספרת את הדברים לאדם אחר, לנמען, אך אנו קוראים רק את דבריה שלה. באופן זה, ה"דיאלוגים" החד-צדדיים כולם הם למעשה מונולוגים אינטימיים שמבטאים את הקושי האנושי לנהל תקשורת ולהיחלץ מהעולם האישי שכולא כל אדם ואדם. "אנשים טועים" הוא ספרה השישה-עשר של גיל הראבן, כלת פרס ספיר לשנת 2002 ומחברת רבי-המכר "לב מתעורר" ו"אני ליאונה"....

18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.

בניגוד לתקציר אני מצאתי נקודות אחרות כמו מערכת מורכבת עם החבר והבת. ניצול הגבר על מנת להיכנס להריון וע"י כך לא לעשות שירות צבאי ועוד. יחד ע... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
ספר סביר ולא יותר מזה. מאוד ירושלמי, מאוד בורגני, לא תמיד אמין - למרות שהכל אפשרי ובספר בוודאי שהכל אפשרי. כתיבה בסך הכל טובה וקולחת אם כי ל... המשך לקרוא
6 אהבו · אהבתי · הגב
עצוב ממש. לשבורות לב, לא כעת, המתינו מעט.... המשך לקרוא
ספר טוב המנסה לבחון את הרוע הטהור למול המחילה והסליחה. האם רוע יכול להיות בעל הסבר שיצדיק אותו? והיטלר? ונניח שניתן להסביר את גלגולי ה... המשך לקרוא
11 אהבו · אהבתי · הגב
אני ליאונה – גיל הראבן הסופרת הראבן בעלת שם, כתבה 15 ספרים וזכתה בפרסים רבים, ביניהם פרס ספיר ופרס ראש הממשלה. בין הסיבות לפרס לספרה הנוכח... המשך לקרוא
9 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ