תקציר הספר
על רקע נופיה הקדומים של ארץ כנען, אנחנו פוגשים את הדמויות המוכרות לנו מספר בראשית כדמויות של בשר ודם, קרובות אלינו מאוד באהבתן, בקנאתן ובמאבקי הכוח שהן מנהלות ביניהן. יחסי יעקב ובניו, קנאת האחים ביוסף, אהבתו האסורה של ראובן לבלהה, מסירותו של יהודה לבת-שוע הכנענית ? מוצגים כאן במבט מפתיע ומאתגר. פרשיות האהבה והתשוקה, ספוגות רגש ולהט יצרים, מתוארות ביד אמן רגישה. אבל לא רק הן. הסופרת מצליחה ליצור רצף של תמונות מלאות חיים המתחלפות זו בזו: נדודי השבט, עבודת הפרך של הנשים, חוויות של לידה וקבורה, פגישות אסורות ליד הבאר. ובתוך כל אלה: בדידותה של נערה שהובאה לשבט זר. זוהי גיבורת הרומן, תמר אשת ער. הסיפור שלה מגלה לעינינו עולם שבטי-גברי, שבו הנשים הן קניין הגבר, רתוקות אל האוהל ואל מטלות הקיום היומיומי ? תחת עין צופייה וללא זכויות משלהן. זהו ספרה הראשון של שלומית אברמסון, הכתוב בראייה חודרת ובלשון גמישה וזורמת. אברמסון יצרה מחומרי הסיפור התנ"כי והמיתוסים המסופוטמי הקדום עולם שבו חיות הדמויות באופן טבעי, ובנתה בתוך העולם הזה סיפור שיש בו הכוח לרתק בשעת הקריאה ולעורר מחשבות ותגובות לאחריה.


רשימות קריאה בהן מופיע מעשה תמר
קראתי ואהבתי | עפרה בת 56 מראש הנקרה רשימת הקריאה עודכנה לפני 6 ימים

ספרות מקור-[נ] | נינה בת מתל אביב רשימת הקריאה עודכנה לפני שבוע

הקטלוג המאוחד - השאלה מספריות ציבוריות
שם הספריה זמינות הזמנה הזמנה עד הבית

ספרייה עירונית כרמיאל

כל העותקים מושאלים [ הזמן הספר ]

השוואת מחירים מחברי סימניה
שם המוכר מיקום מצב הספר מחיר מבוקש
קרן

חולון / הוד השרון

כחדש 25 ₪ [קנה משומש]
מיקימיקי

ירושלים

כחדש 20 ₪ [קנה משומש]
נינה

תל אביב

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
תולעת ספרים

גבעתיים

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
ספרי נס ציונה-0527040132 כולל משלוח.

נס ציונה

כחדש 20 ₪ [קנה משומש]
חבצלת

קרית אונו

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
המחסן של שטיין II

ירושלים

טוב 9 ₪ [קנה משומש]
אליהו

נס ציונה

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
נוני ופורטונה

פרדס חנה

כחדש 20 ₪ [קנה משומש]
גולדמונד ספרים (04-8622472)

חיפה

כחדש 25 ₪ [קנה משומש]
אבונור

יריחו

טוב 20 ₪ [קנה משומש]
cBooks 050-9518888

cBooks.co.il משלוחים בארץ ולחו''ל

כחדש 22 ₪ [קנה משומש]
שטיין ספרים - לקונים בחנות בלבד הנחה של עד 30%!!

ירושלים

חדש לגמרי 35 ₪ [קנה משומש]
Yuri

תל אביב

כחדש 15 ₪ [קנה משומש]
zeno כולל משלוח zenobooks@yahoo.com

עין הוד

טוב 35 ₪ [קנה משומש]
מרתף הספרים 048625719

חיפה 048625719

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
מובי דיק ספרים | 04-8705533 | http://is.gd/mbook

חיפה - משלוח בארץ ולחו"ל

כחדש 25 ₪ [קנה משומש]
דנה

כחדש 30 ₪ [קנה משומש]
שלומי ר

לוד

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
ספרון

ירושלים

טוב 20 ₪ [קנה משומש]
בוק שופ

בית שמש

חדש לגמרי 25 ₪ [קנה משומש]
הלל -0548178068

יבנה

כחדש 30 ₪ [קנה משומש]
נועה של עצמה

רשפון

כחדש 25 ₪ [קנה משומש]
רן

גבעת הראל

חדש לגמרי 18 ₪ [קנה משומש]
אינטלקט 2 - 02-6243941 חנות ספרים -

אינטלקט 2 חנות ספרים

כחדש 25 ₪ [קנה משומש]
אנוש בית יפעת 08-9403684 (4)

נס ציונה

כחדש 20 ₪ [קנה משומש]
שרון

מרכז שפירא

כחדש 25 ₪ [קנה משומש]
Crumbs

כפר סבא

חדש לגמרי 20 ₪ [קנה משומש]
בן רחובות

בית חשמונאי

חדש לגמרי 20 ₪ [קנה משומש]
Galit 0532750786

kfar saba

חדש לגמרי 36 ₪ [קנה משומש]
בתרי זוזי - 072-2128068

רחובות

טוב 25 ₪ [קנה משומש]
ziv e

פתח תקווה

חדש לגמרי 19 ₪ [קנה משומש]
קרן

קרית מוצקין

חדש לגמרי 40 ₪ [קנה משומש]
נור

רעננה

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
ג'ו

מודיעין

טוב 20 ₪ [קנה משומש]
פנינת הארץ

תל אביב

חדש לגמרי 20 ₪ [קנה משומש]
אנה

רעננה

חדש לגמרי 10 ₪ [קנה משומש]
אוריאל

מודיעין

חדש לגמרי 35 ₪ [קנה משומש]
אירית

ראשל"צ

חדש לגמרי 20 ₪ [קנה משומש]
גילוש

ת

כחדש 20 ₪ [קנה משומש]
הדרוולו

תל אביב

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
רונרון

תל אביב

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
אספרן

הוד השרון

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
יוליה

רמת גן

כחדש 20 ₪ [קנה משומש]
איציק

ירושלים 93721

כחדש 20 ₪ [קנה משומש]
עלי

ירושלים

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
ליאת גרנות

הרצליה

חדש לגמרי 30 ₪ [קנה משומש]
ganeden

reut

חדש לגמרי 34 ₪ [קנה משומש]
נירית

ירושלים

כחדש 30 ₪ [קנה משומש]

דני

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

7 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
מעטים הסופרים והסופרות שמצליחים להחיות את העבר בין דפי הספר, אותו כתבו. שלומית אברמסון נמנית עם הקבוצה הנדירה הזו. הסיפור מתמקד בתמר, כלתו של יהודה (בנו של יעקב) והמעשה שהיא עשתה (קיימה יחסים עם חמיה בכדי שיהיה לה ילד, כי שני הבעלים שלה [בניו של יהודה ער ואונן] מתו). בספר היא מצליחה לתאר את האווירה וההווי של השבט, שהיווה את היחידה הארגונית העל-משפחתית בתקופת האבות. מעין משפחה מורחבת עם משק חי, נשים שיולדות ועושות את רוב העבודה, וגברים שלא עושים הרבה, מלבד להחליט החלטות שמשפיעות על חיי כל השבט.
הספר מומלץ מאוד.
marina_st

ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים

7 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
אני נורא אוהבת לקרוא רומנים היסטוריים, בין אם זה
על תקופת ימי הביניים או על תקופת התנ"ך, בעקבות כך
היו לי ציפיות רבות מהספר, בעיקר סיקרנה אותי הכותרת.

מעט התאכזבתי, הספר נחמד ותו לא,
הוא כתוב בצורה קלילה והקריאה בו זורמת,
הוא הצליח לעורר בי שמץ של סקרנות בנוגע
לגורלה של תמר וסיפור נשותיו של יעקב וזה
דחף אותי להמשיך ולסיים את הספר.

הסוף היה צפוי למדי אבל בהחלט השאיר טעם של עוד.

helgush 7 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
עד כמה הייתי צמאה למשהו מהסוג הזה! תמיד דמיינתי לעצמי, כיצד אנשים חיו פעם, מה הם חשבו, איך היו מסתדרים בלי כל הפינוקים וההמצאות המודרניות? בשביל הספר הראשון פשוט מצויין!ישר כוח לשלומית אברמסון!
מירב 6 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ממש ממש לא אהבתי.
עוד ספר שמנסה לנתח את התנ"ך כאילו הוא סיפור עלילה היסטורי. שופט את מעשה האבות והשבטים כאילו למי מאיתנו יש יכולת לשפוט גדולי עולם שכאלה. מי אנחנו, רש"י?
חשבתי שהספר הזה יהיה שונה, אבל מסתבר שלא.
מי ששונא לראות איך התורה הופכת לרומן רדוד ולחילול ה', מוטב לא שלא יקרא.
ומי שרוצה ללמוד על מעשה תמר- שיפתח חומש, רש"י ומדרשים. חז"ל היו בעמדה הרבה יותר טובה ממנו להסביר מה היה שם.
"ובמופלא ממך- אל תחקור"
mey zahav

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

5 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
אוי כמה שזה כיף לשעות ספורות לחזור אחורה בזמן,להתעטף בבגדי המקום, לנשום את אוויר ההרים של פעם ולהיכנס לאוהל בתור דמותה של תמר אשת ער. תמר, כמו נשים רבות בתנ"ך המצטיירות כנשים "פאסיביות",ברגעים הקריטיים של החיים קמות ומשמיעות את קולן,עושות מעשה ומשנות בעצם גורלות. תמר זכתה להיות מהמתחילות את שושלת דויד. בהמשך השושלת עולה סיפור דומה של רות המואבייה שגם אל מול כל הסיכויים, "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה'", מצליחה לשנות את גורלה ובעצם את גורלנו של כולנו ולהביא יחד עם בועז את עובד, סביו של דויד המלך. מסיפורה של רות למדה אני לקבל את הגר,את הזר ואת השונה. מסיפורה של תמר למדה אני אומץ ומהי תושייה. מסיפורה של שלומית נהניתי מאוד..
קריאה מהנה :)

מסיפורה של שלומית
חיה 4 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר בו המקרא והדמיון משתלבים זה בזה ויוצרים בלבו של הקורא אמינות.
"מעשה תמר" הוא לא רק רומן על תמר אשת ער אלא הוא מהווה כעין פירוש על כל המסופר אודותיה במקרא. והלא כך בעצם עשו גם חז"ל באגדות הרבות שלהם בתלמוד ובמשנה בבואם לפרש פסוק קשה או כאשר נתקלו בבעיה של הבנה ופירשו אותה בדרכים שונות וזאת כדי להניח את הדעת ולתת מענה לשאלה מתבקשת מתוך הכתוב עצמו. נאמר ששבעים פנים לתורה והיא מתפרשת בארבעה דרכים הנקראים פרד"ס פשט, דרש, רמז וסוד. חז"ל בסיפורי האגדה לא סילפו מעולם או שינו את הנאמר אלא מטרתם הייתה אחת - לחזק ולאמץ את בפני הקורא את דברי הכתוב.
ולדעתי כך גם עושה שלומית אברמסון בספר "מעשה תמר" היא יורדת למעמקי הכתוב ודולה משם רמזים ופותחת בדמיוננו את הפסוקים הקצרים ויוצרת מתוך הכתוב עצמו רומן שאין בו סילופים או המצאות חדשות רומן שמסתמך קודם כל על ההתרחשות האמיתית עצמה המופיעה במקרא ולכן היא יוצרת תחושה של אמינות , אני מעריכה שלבטח הייתה באותם ימים עלילת מעשה תמר מסעירה אך התורה כדרכה לא מתכוונת להאריך בה.
הסופרת מתארת לנו את תמר הילדה הקטנה והשותקת איך היא נקרעת מבית הוריה ומובלת על גמל בדרך לאי שם . אף אחד לא שואל לדעתה או לרצונה ואפילו אמה לא מסבירה לה במה דברים אמורים (ובעצם כזה היה גורלן של הילדות הקטנות באותה תקופה)
הקורא חס על תמר הילדה הקטנה מלאת הפחדים התלויה בחסדי איש גדול רציני וזועם איש חזק המרים אותה בלא רחמים על הגמל ולוקח אותה מבית אביה החם למקום רחוק ובלתי ידוע למקום אחר מכוסה בסלעים וטרשים . ואנחנו מאמינים לסופרת שאכן כך נעשו הדברים. היא מובאת לאוהל של בת שוע הכנענית היא אשת יהודה אשה שתלטנית.
בספר נפתחים בפנינו סוף סוף יריעות האוהל שעד היום נראה בעינינו כמקום כל כך פסטורלי
כמו אוהל שרה" אוהל רבקה" מקומות שהכרנו מן המקרא כמקומות של אהבה ונועם.
מעולם לא התעמקתי בעניין הצפיפות שבטוח הייתה שרויה בכל אוהל , בצחנה ובריח הסמיך של העיזים עם האש הבוערת במרכז האוהל וריח התבשילים ובכיות של תינוקות כפי תיאורם המרשים בספר. איך לא הבנו שאוהל נשים זה בעצם מתחם סגור ומסוגר גם בקיץ בימי החום הנוראי או בעת החורף ואיתו הקור החודר לעצמות בלילות המקפיאים. איך מעולם לא חשבנו על המריבות הקולניות והמכות בין הנשים והילדים וחוסר הפרטיות המשווע. ומצד שני הסופרת גם מיטיבה לתאר את המקום הפיזי עצמו כמקום חסר רחמים שכולו מכוסה בסלעים קשים בצבעי אפור ללא צמיחה ירוקה כשהמעיין רחוק רחוק... וברגע שתמר הבודדה שולחת קריאתה אל ההרים הרחוקים ובוכה בגעגועים לסבתה הזקנה אנחנו כואבים את כאבה ובוכים ביחד איתה.
הסופרת מנתחת בצורה פסיכולוגית את דמותם של הגיבורים ומתאימה אותם למקרא.
היא מתארת את יהודה כאיש גדול חמור סבר רציני בעל עיניים שחורות המסתירות סוד.
וכנראה כך באמת נראה יהודה כי הלא מדובר בתקופה סוערת בחיי המשפחה = אסון מכירת יוסף הבן האהוב לישמעאלים וזאת דווקא בעצתו של יהודה. אין ספק שהדברים הללו השפיעו על עליו הוא נעשה מריר ואכול יסורי מצפון ולא היה יכול לשאת את צערו של אביו השרוי בדיכאון עמוק וממאן להתנחם. נוכח כל זאת בודאי שיהודה הופך להיות אדם רציני חמור סבר איש מלא חרטה ורגשי אשם ועיניו מסתירות סוד אפל.
התורה הרי מקצרת ולא מספרת לנו על רגשותיהם של גיבוריה אלא מספרת רק על מעשיהם ובדרך זו היא משאירה לנו פתח להבין מהו טוב או מהו רע לדוגמא במכירת יוסף האחים מפשיטים אותו את כותנתו ומשליכים אותו לבור עמוק ולמרות שאנו בטוחים כי צעקותיו של יוסף עולות השמימה ואין בלבנו ספק קל כי אנו שומעים את יוסף הנער העדין מבוהל ודאי בוכה ומתחנן על נפשו אך התורה שותקת ולא אומרת על כך דבר . את אכזריותם הנוראית של האחים מבינים דווקא ממעשיהם הכתובים בפסוק הבא לאחר שהורידו אותו לבור הכתוב רק אומר : "וישבו לאכול לֶחֶם..." כלומר הספר "מעשה תמר" ממחיש ומשכנע אותנו באווירה הקשה והעוינות שהיו קיימים במשפחת יהודה מאז מכירת יוסף והם כידוע מרומזים קלות במקרא. הסופרת שלומית מתארת באמינות את המתח הקיים בין הנפשות הפועלות שמתחיל כבר מן הפסוק הראשון
"ויהי בעת ההיא וירד יהודה מאת פני אחיו..." וירד יהודה מאת פני אחיו אומרים חז"ל שכנראה אחיו האשימו אותו במכירת יוסף והורידו אותו מגדולתו. אין ספק כי יהודה האמין ששני בניו ער ואונן מומתים כעונש מאת ה' על מכירת יוסף לכן הוא משלח את תמר לביתה . בספר מעשה תמר אנו לומדים על חוקי הייבום האכזריים הנעשים בכל מחיר בלא לשאול את הנערה לרצונותיה ולרגשותיה. בלהה מספרת לתמר את כל הסודות האפלים מחיי השבט . בלהה היא אותה פילגש יעקב שעליה נאמר בסוף פרק ל"ה
"ויהי בשכון ישראל בארץ ההיא וילך ראובן וישכב את בלהה פילגש אביו וישמע ישראל" ואנחנו מזדעזעים ממעשה גילוי העריות הנוראי (בתורה יש איסור לקיום יחסים עם קרובות משפחתו של אדם: אימו, אחותו, בתו, אשת אביו, אשת אחיו, ואשת דודיו, דודותיו, כלתו ונכדותיו(. אך התורה שוב מקצרת ושותקת רק לפני מותו מזכיר יעקב את אשר שמר בלבו
"ראובן בכורי אתה כוחי וראשית אוני יתר שאת ויתר עוז פחז כמים אל תותר כי עלית על משכבי אביך אז חיללת יצועי עלה.
בספר ישנה המחשה ציורית ורגשית לכל המאורעות המתרחשים במקרא ומסופרים בקיצור נמרץ לפעמים בחצי פסוק ודרך הספר אנו מבינים עד כמה העננה של מכירת יוסף ריחפה והשפיעה על המאורעות וחיי המשפחה. שכן גם במקרא וגם בספר אנו מוצאים מקבילות לא מקריות לדוגמא : וירד יהודה מאת פני אחיו ומיד לאחריו " ויוסף הורד מצריימה האחים טובלים את כותנת יוסף בדם שעיר עזים = יהודה מבטיח לתמר גדי עזים תמורת המשכב איתה
כאשר תמר הרה ומוצאת לשריפה היא אומרת ליהודה הכר נא למי החותמת והפתילים והמטה
בדומה לדברי האחים הבאים ליעקב עם הכותנת הטבולה בדם הם אומרים "זאת מצאנו הכר נא הכותנת בנך היא אם לא"
תמוה בעיני שדווקא בסופו של הספר משנה הסופרת כיוון יוצאת מן המקרא למחוזות דמיונה. שכן במקרא תמר עושה מעשה נועז מתחפשת לזונה היושבת על אם הדרך ומפתה את יהודה שהוא חמיה כדי לשכב עמו וחיות ממנו זרע ואכן היא נכנסת להריון ממנו ויש לה סימנים ברורים שהוא האיש . ובסוף הספר שלומית אברמסון הרחיקה לכת וקבעה שתמר הייתה כבר בהריון בחודש השני מעילאי חבר ילדות וכדי להציל את עצמה ממות התחפשה לזונה ופיתתה את יהודה לשכב איתה. וחשבתי לעצמי מה הביא את הסופרת לשנות את דברי הכתוב? וכפי שכבר נאמר שהספר "מעשה תמר" הוא מלאכת מחשבת של רומן מושך ומעניין העומד בפני עצמו , ומצד שני הוא מהווה כעין פירוש לדברי הכתוב הקצרים. לדעתי יכול אולי להיות שהסופרת עמדה על הלהיטות המוזרה של תמר לשכב עם חמיה. היא עושה מעשה ומתחפשת לזונה ומוצאת במהירות גם את הזמן והמקום המתאימים כדי להקים אוהל ארעי וכל זאת על מנת לפתות את יהודה דבר שכשלעצמו נחשב לגילוי עריות חמור. ומי יכול להבטיח שמפעם אחת של קיום יחסים כבר יהיה הריון? כלומר מי שנכנס לעומק הענין מבין שתמר עושה כאן מעשה מסוכן והיא פועלת כאחת שאין לה מה להפסיד לחיים או למוות ואולי הייתה תמר בהריון וכל המעשה שעשתה היה כדי להציל את נפשה ממות ???

חיה הלר
יפה

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

4 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
מה שאהבתי זה שהסופרת המוכשרת הזו ברומן הראשון שלה לקחה דמות תנכית כביכול זניחה ורקחה סביבה סיפור שבטי ושורשי.היא עושה במידה מסויימת צדק הסטורי ומתקנת עוול שנגרם לנשים בתנ"ך שלהן היתה השפעה מכרעת על אירועים ואנשים. תמר שהיתה צנועה ויחד עם זאת חזקה וקשוחה כמתחייב כשחיים במדבר ועוד עם שבט של גברים קשוחים, ידעה ואף היתה חייבת לזרום עם החיים הקשים שנועדו לה. זו דמות חשובה ביותר אשר ברבות הימים הצמיחה את שושלת דוד. הסיפור קולח ומרתק וגורם להתעניין יותר בסיפור התנ"כי. מקסים ושוב מקסים!
תמי

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

3 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר מצויין ומרתק.
השתלשלות הארועים בחייה של תמר כתובים בצורה סוחפת ויפה.
נלקחות דמויות הזכורות לנו מתקופת התנ"ך ועליהם הסופרת בכישרונה הרב הלבישה סיפור חיים המקרב אותנו הקוראים אל דמותם.
מומלץ בחום.
אטיוד5

ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים

3 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
נטשתי אחרי 25 עמודים.
הסיפור היה בסדר, אבל העילגות הרגה אותי.
ספרות יפה אמורה להיות יפה, לא?
סימן קריאה

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

2 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
נהנתי לקרוא את הספר, הספר זורם כתוב יפה שילוב של התנ"ך עם פרי דמיונה של הסופרת.
יפה מאוד.
דנידין

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

2 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
סיפור מעולה שעשוי בצורה מקסימה.
בהתחלה קצתל שיעמם אותי, אבל זה היה רק בהתחלה.
הסיפור סוחף מאוד ונבנה בצורה הדרגתית ונהיה טוב יותר ככל שמתקדמים בקריאה עד הסוף המעולה.
יעקב קליש

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

2 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
זהו סיפורה המורחב של תמר המקראית, הזכורה לנו בעיקר בגלל אונן.
מחמאות מגיעות לשלומית אברמסון, שבספרה הראשון העזה להתמודד עם דמויות מוכרות והלבישה להן סיפור רחב יריעה, מעט שונה, על חייהן.
הסופרת מצליחה, לדעתי, לצלוח את הידוע מסיפורי התנ"ך, מבלי לעורר אנטגוניזם, ע"י ריכוך חלק מהמאורעות המוכרים והפחות מוכרים.
כך למשל, מקרה ה"אונס" של דינה, בת יעקב, נראה פחות חמור מהידוע לנו במקורות, עקב התנהגותה של דינה, מחד גיסא, והתנהגותו של שכם בן-חמור, נסיך העיר שכם, מאידך גיסא.
גם ביחסים שבין תמר לאונן לא מסתפקת הסופרת בכתוב כלשונו, אלא מקדימה את האקט הידוע, וזאת לצורך הסיפור, שלדעתה, כנראה, יאה יותר.
כל חייהם של השבטים בכלל, וסיפורה של תמר באוהלי הנשים בפרט, מסופר בצורה יפה, זורמת ועדינה, ונראה כאילו בילתה הסופרת חלק מחייה במדבר, לצורך הסיפור...
חלק נכבד בסיפור מוקדש ל"הישרדותה" של תמר הצעירה, שנלקחה מבית הוריה ע"י יהודה בן יעקב, לתתה לבנו בכורו - ער.
רבות החוויות שבהן היא משתפת את הרוח המדברית כדי שתעביר את הגיגיה ומחשבותיה חזרה לבית הוריה, ובעיקר לסבתה הזקנה והאהובה, שממנה אולצה להיפרד.
ובלי אחת ההשוואות שמתבקשת, אי אפשר...
נראה לי, שבניגוד לספר "מלכים ג", שבו מנסה יוכי ברנדס לתת פרושים נוספים, עמוקים יותר, לכתוב במקרא - אברמסון מציעה מדי פעם, זווית שונה לגמרי של 180 מעלות לכתוב, ומתבלת זאת בסיפור יפה על דמות מקסימה.
לסיום, קטע שמבחינתי ממצה את כל הסיפור:
"...זוהי דרכו של העולם, מהיום שבו עזבה נערה את אוהל אימה אין היא רשאית עוד לשוב אליו, כי נקנתה במוהר ונעשתה לרכושו של שבט בעלה. גם אם ימות או ימאס בה, היא אזוקה וחשוקה אל השבט שלו, אפילו אם אינה קשורה למוט האוהל."
המלצתי לקרוא את הכתוב בגב הספר, שכן הוא מביא בצורה מדוייקת את תמציתו של הסיפור.
נהנתי.
נתי ק.

ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים

2 קוראים אהבו את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
גנבת רעיון לא מוצלחת מאניטה דיאמנט, אפשר, אך לא חובה
רות

ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
החיאת האנשים מלפני אלפי שנים נעשית ביד מיומנת ונעימה כאלו זה קרה מלפני יומיים!
סיפור שכתוב יפה!
חנוש

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר טוב.
סיפור תנכ"י המתאר את חייה של תמר כלתו של יהודה. תמר נפרדת מסבתא שמאוד אהבה.
נמכרת בהיותה בת 12 שנים בלבד, ונישאת לגבר מבוגר ממנה אשר מתעלם מכלתו הצעירה.
חייה של תמר לצד נופיה הקדומים של ארץ כנען, מנהגי אנשים, גברים קשוחים, דילמות, חוויות החיים, חיים קשים ומלאי קנאה.
לאמר מות שני בעליה תמר מקיימת יחסי אישות עם חמה כדי להביא ילד לעולם.
המחברת כותבת יפה, סיפור תנכ"י מושלם.
ממליצה בחום.
אנה

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר קליל ונחמד מאוד. כתוב בשפה יפה וקולחת. מגולל סיפור של דמויות תנכיות בצורה די צפויה אבל עדיין הסופרת מצליחה לרתק בשפה העשירה את הקורא לעלילה. מומלץ.
ענתי

ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
מעשה תמר

ספר המספר בשפה עדכנית את סיפור מעשה תמר - מספר על נופיה הקדומים והקשים של ארץ כנען על מנהגי אנשי ההרים הקשוחים והקשים.

הסיפור מספר את סיפורה של ילדה שבקושי הגיעה לגיל 12 וכבר מכרו אותה להיות לאשה ובעצם כשהיא באה לאוהל בעלה - בעלה מתעלם ממנה בתכלית ולאט לאט מתבררת לה בדרך הקשה הסיבה לכך

מתברר כי החיים בהרים הם קשים מאוד ואנשי השבט הם אנשי ריב ומדון ונשות השבט מלאות קנאה אחת בשניה ותעשינה הכל כדי להיות הגבירות הראשונות במעלה.

הסיפור ללא פואנטה - ומעשה תמר מוזכר בכמה שורות .

התאכזבתי ! לא לרוץ ולקנות רק אם בהישג יד
רונרון

ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר טוב- הסיפור המקראי של תמר הוא מרתק ודי נשכח (לא התעמקנו בו כשלמדנו תנכ). הספר מעניין אבל לא זורם משו ...
rachelobabo קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
עוד אחד מהספרים הכי יפים שקראתי...ועוד על נושא כל כך אהוב ומעניין כמו התנ"ך
כל הכבוד...שאפו לסופרת הדגולה!
tami

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
מומלץ בחום. אם דמיוני ואם היסטורי, מעורר הרבה חומר למחשבה על רגשות האשה היחס אליה ומעמדה בימים ההם.
בכל מקרה כדאי לקרא קודם את הספר "האוהל האדום", למרות שקראתי בסדר הפוך ולא יצאתי נפסדת.
ליידי קאדה

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
אחד הספרים הנפלאים שקראתי, נהנתי בכל אות ומילה. פשוט מקסים. מומלץ בחום ואהבה.
שלומית

ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
סתם סיפור נחמד
אולי היה לי נעים יותר לקרוא אותו אם הוא לא היה מתיימר לייצג את מעשה תמר המקראי.
נוצרת תחושה של אי אמינות, שלי אישית מפריעה מאד לקרוא את הספר, הפסקתי באמצע כי הרגשתי קצת מרומה.
אולי כדאי היה להשאיר את הסיפור כפי שהוא, סיפור שמניח איך נראו חייה של X, נערה/אשה צעירה לפני כ 3000 שנה
שרית

ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר בסדר. לא יצאתי מגידרי
הספר עצמו הוא בהשראת הסיפור התנכי. אך סיפור בפני עצמו שלא מסתמך על המקורות.
ספר נחמד להעביר איתו את הזמן.
טובלה

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

קורא אחד אהב את הביקורת. אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר מענין ומרתק במיוחד . מה שיפה בו שהסופרת לקחה קטע או פרק קצרצר מהתנ"ך ופיתחה אותו לרומן שלם .אהבתי מאד .ולאחר שסיימתי את הספר הלכתי למקור {התנ"ך} וקראתי והשויתי ביניהם . בעזרת ספרים כאלו אתה לומד להכיר את התנ"ך ואפילו לאהוב אותו .
חגית

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
סיפור תמר התנכ"י, כתוב בצורה קצת אחרת. אורח החיים הישן מעמד האישה והתחושת והרגשות של אותם דמויות. נפלא ורגיש.
אלונה אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
מעשה תמר לא מחזיק את הספר. מבנה הספר הוא שזירה של שני סיפורים, שאחד מהם הוא מעשה תמר. אך לעיתים קרובות מדי נדמה כאילו אין הוא הסיפור העיקרי.
דורון

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
הספר מקנה ראיית עומק של דמויות תנכיות . של התקופה . של החיים עם הדילמות האנושיות , עם ההתאמה לחוויית החיים . לא רק מצוות וחוקים , אלא הבנת דמויות מנקודת ראות אנושית . השלמת החסר גם אם יש שינויים מההיסטוריה התנכית הכתובה , יש כאן ניסיון להחיות את הקריאה התנכית כולה , להקנות עיניים נוספות ולב .הוקסמתי.גמעתי בשקיקה ללא הפסקה . אהבתי .
חנצ'

ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר עם כ"כ הרבה פוטנציאל שאינו ממומש... קראתי אותו ממש מזמן, אבל התחושה של הפספוס, של המשהו שחסר, נשארה עד עכשיו.
מילנה אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
מומלץ
נת

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר מעולה. ספר המספר את סיפורה של תמר מהתנ"ך בצורה מרתקת ומעניינת ממליצה בחום.
יון

ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
כל מה שקשור למקרא כובש אותי!!!
ממליצה מאוד לקרוא!!
ליזי

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
ספר מעניין אהבתי.כדאי לכתוב את סיפורי התנ"ך בצורה כזו הרבה תלמידים יבינו ויזכרו את הסיפורים יותר ממה שהם לומדים בבתי הספר . גם את מלכים ג אהבתי . מסתבר שהתנ"ך הוא הספר האטרקטיבי ביותר בכל הזמנים.
גלית22

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
הרבה פעמים התורה (והתנ"ך בכלל) מקמץ בסיפור הרקע על הגיבורים.
שלומית אברמסון בכשרון רב כותבת בצורה ציורית מעניינת ומרתקת , ובשפה עשירה מאות על עולמה של תמר הזעזוע והשינויים שחלים בחייה. תמר שהיא דמות שטוחה מאוד ושולית נמצאת בקדמת הבמה מלאת חיות וחן.
קרינה

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת

רוני פ.

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
מדהים
עתליה

ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
בניגוד ל'האוהל האדום', המגולל את סיפורה של דינה שגם היא מוזכרת בספר, והדומה במובנים רבים לספר זה, 'מעשה תמר' לא מעורר תרעומת או תהיה כאשר משווים בינו לבין הסיפור התנ"כי המקורי. למרות שמדובר בספר שמציג את הגברים ואת שבט יעקב בכלל באופן שלילי בהרבה מהדרך בה הוצגו בתנ"ך ולעומת זאת מעצים את דמות האישה הבלתי מורגשת, אין כמעט שום תחושה של אילוץ או של מסר המנסה לעבור בכח. כשקוראים את הספר לא חושבים פמיניזם או אנטי-דת, חושבים רק 'איזה ספר טוב'. חוששים עם תמר, מתרגשים עם תמר, מתאהבים איתה ובה וחולקים את התלבטויותיה ואת עולמה הרגיש והעשיר.

הספר הוא בעיקר סיפור טוב מאד שמעורר המון אמפתיה ועניין וקשה לעזוב אותו. ההחמצה היחידה בו לדעתי היא הסוף שתואר ממש בנשימה אחת למרות שהוא חלק מאד משמעותי מהספר ומגורלה של תמר. כדאי מאד לקרוא, ספר חובה כמעט.
Doctor G

ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים

אהבת? לחץ לסמן שאהבת   |   הגב לביקורת
הסיפור התנכ"י הקצרצר, האטום והריק הופך למלא חיים ורגש. אפשר להרגיש עם תמר את הבדידות, לראות מחדש דמויות בעלות דימוי שלילי כשל אונן, לפתח שנאה לדמויות ואהבה לאחרות, הכל על פי ראות עיני תמר. ספר קריא מאוד. כל הספר נקרא בנשימה אחת, הפרקים קצרים ויש בו פירוט ל הנעשה מאחורי הקלעים במקומות שתמר לא מסוגלת לראות.
קריא מאוד ומומלץ בחום.

שלומית אברמסון (סופר על המוקד)
שלומית אברמסון נולדה בירושלים ב 1955־ . ספרה הראשון מעשה תמר ) 2005 ( וספרה השני מחברת המילים ה קשות ) 2007 ( היו לרבי מ־כר וזכו לשבחי הביקורת.... המשך לקרוא
לקט ספרים מאת שלומית אברמסון
לצפיה ברשימה המלאה, עבור לדף הסופר של שלומית אברמסון






©2006-2012 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ